[Metamorfostråd] Nytt stål i gammal kostym

Vippen

Aktiv medlem
För att göra en lång historia kort: efter tio år tillsammans är det dags att gå vidare. Det började bra:

https://happyride.se/forum/read.php/1/1121224/page=1

Ganska snart stod det dock klart att vi inte är perfekt skapta för varandra, Popen är helt enkelt för stor. Men fin, och ändå rapp och kul, så vi har kämpat på. Men det har inte blivit lika många mil som man skulle önska, så när jag fick nys om Nope! Cycles lyckades jag äntligen ta mig mod att avsluta relationen (i den här formen i alla fall):

https://nopecycles.se/

Metamorfosplanen: Låta bygga en ny stålram, med klassiskt utseende men modern funktion och hyfsat framtidssäkrad vad gäller standarder etc. Vilket i utgångsläget betyder horisontellt överrör, så o-biffiga rör som möjligt, gängat vevlager, och skivbromsar. Komponenter från Popen skall återanvändas i största möjliga mån, dels för att det mesta är bra och snygga grejer, dels för att det finns andra cykelrelaterade investeringsplaner.

Jag tycker Popen förtjänar en sista bild innan slakten påbörjas:

Profil.jpg

Förhoppningen är alltså att lyckas få till en fullt modern cykel med så klassiskt utseende som möjligt. Med den utgångspunkten blev första kruxet att hitta en lämplig gaffel. En hel del rotande och funderande tillsammans med Moritz slutade med en kolfibergaffel med koniskt styrrör (vilket direkt skrotade Chris Kinglagret jag hoppats återanvända), vilket i sin tur ledde till ett koniskt styrhuvud. I samma veva beslutades att köra på genomgående axlar fram och bak, för att framtidssäkra åket. Detta var en liten chansning med förhoppningen att Tunenaven på Popens hjul skulle gå att konvertera. Några veckor senare står det klart att det går bak, men inte fram, verbleit! Nåja, ett par nya hjul skall väl gå att klämma in i budgeten utan att det märks...

Hur som helst så har Moritz och jag snackat oss fram till en ramdesign:
Ramgeo.png

Och i går fick jag se den i jiggen:

https://www.instagram.com/p/BvqduogFBxb/

Skall bli mycket spännande att se den växa fram! Och medan Moritz svetsar vidare funderar jag på hjul... Jag tror jag siktar på polerade nav och fälgar, målvikt en bit under 1.500 gram. Någon som sitter på några tips?

Mayhem

Aktiv medlem
Det var dig jag mötte utanför Nope! i lördags gissar jag? Blir nog en fin hoj detta! Som det ser ut nu är jag också lite inne på att slakta min Stinner och transplantera över delarna till en ny ram från Moritz. Behöver en landsvägscykel mer anpassad för vår/höst och pendling vilket förstås innebär skivbromsar men även plats för skärmar. Vilken gaffel valde ni?

Vippen

Aktiv medlem
Mayhem sa:
Det var dig jag mötte utanför Nope! i lördags gissar jag? Blir nog en fin hoj detta! Som det ser ut nu är jag också lite inne på att slakta min Stinner och transplantera över delarna till en ny ram från Moritz. Behöver en landsvägscykel mer anpassad för vår/höst och pendling vilket förstås innebär skivbromsar men även plats för skärmar. Vilken gaffel valde ni?
Lite svag koll på tråden, ursäkta sent svar! Har haft huvudet fullt med färgval och hjulletande... Det stämmer att det var vi som stötte ihop, jag gillade verkligen din Stinner! Har funderat på att snoka upp dig för att fråga var du lackade om din? Det kan dyka upp några lackprojekt i min källare nämligen...

Gaffeln som åker på min Moritzram är en Columbus Futura Flat Mount Road Disc: http://www.columbustubi.com/eng/4_2_1.htm

Med tanke på min idé om ett så klassiskt utseende som möjligt är den väl inte optimal, men det var hopplöst att hitta någon gaffel med rakt styrrör, skivbromsfäste, genomgående axel och smäckra ben som inte var superlånga. Funktion kommer dock först, så det blir nog bra.

Hur går det för dig, har du kört igång ett projekt med Moritz?

Vippen

Aktiv medlem
Som sagt inte mycket drag i den här tråden, men desto mer inne i mitt huvud. Men nu börjar det hända grejer... Eller i alla fall bli bråttom att bestämma mig i några frågor, för Moritz börjar svetsa när som helst!

Jag har loopat lite i hjulfrågan. Ursprunglig spec är 100/142 med genomgående axel, silvernav med klassiskt utseende (=snygga flänsar och J-ekrar), 6-bultfäste för skivorna, låg profil på fälgarna, och en vikt under 1.500 g, kommer inte att köra tubeless. Inte det lättaste visar det sig...

Via en sväng på spåret med poelrade alu-fälgar är jag inne på lågprofils kolfiberfälgar, men det är fortfarande inte självklart att det går att få till, speciellt inte som jag hoppas slippa betala mer än 15 kSEK för kalaset. Jag har vaskat fram några alternativ, vilka innebär mer eller mindre kompromiss, från mer eller mindre välkända (för mig) leverantörer, så nu åkallar jag det allsmäktiga forumets visdom!

1. Hunt 30 Carbon Aero Disc: https://www.huntbikewheels.com/coll...ro-disc-road-wheelset-1319g-30deep-27wide-999

Hyfsat välkända, verkar vara stabila grejer, 1.347 g, 21 mm invändigt, rimligt pris, tacksam stålförstärkning i splinesen i bodyn. MEN: bara centre-lock för skivorna, ingen möjlighet till silvriga nav, raka ekrar=inga klassiska flänsar.

2. Just Riding Along Gecko: https://www.justridingalong.com/product/gecko-carbon-wheels/#single-or-pair-of-wheels

Sympatiskt låga fälgar (23 mm), 1.332 g, 21 mm invändigt, Sapim CX-Ray ekrar, rimligt pris, går att få med klassiska flänsade nav även om det lägger på 100 g (men man får väl igen ca hälften på skivorna), stålförstärkning i splinesen i bodyn, 54 POE. MEN: Ingen möjlighet till silvriga nav, aldrig hört talas om: kvalitet?

3. Zuuz Pro SL 38 mm Disc: https://www.zuus.co.uk/zuus-pro-eli...-ceramic-bearings-sapim-cx-ray-bladed-spokes/

1.360 g, 19 mm invändigt, Sapim CX-Ray ekrar, keramiska lager, 6-bultsnav, stålförstärkning i splinesen i bodyn, hyfsat rimligt pris. MEN: Ingen möjlighet till silvriga nav, raka ekrar=fula nav, sparsam information om naven (också...), aldrig hört talas om: kvalitet?

4. Tune King/Kong med DCR 35 mm kolfiberfälg: https://dcrwheels.co.uk/products/dcr-components/dcr-carbon-rims/

1.390 g, 19 mm invändigt, stabila tyska flänsade 6-bultnav i silverfinnish, Sapim CX-Ray ekrar. MEN: ingen stålförstärkning i i splinsen i bodyn, okänd (men rekommenderad av pålitlig källa) leverantör med (liksom flera av de ovanstående) fälgar av okänd härkomst, snäppet dyrare.

5. DT Swiss CRC 1400 SPLINE db 24: https://www.bike24.com/1.php?conten...8][82]=1;pgc[13516]=13517;pgc[17587][17589]=1

DT Swiss! 1.389 g. MEN: Inget klassiskt överhuvudtaget med dem, och snäppet dyrare.

Så, skjut gärna in era eventuella erfarenheter av ovanstående hjul (inte för att jag räknar med att någon, inte ens tyska vitamininstitutet i Schweiz, har kört dem alla mot varandra), eller kasta in en joker i leken.

Pust, det var allt jag orkar med nu, återkommer förhoppningsvis inom kort med ytterligare vedermödor, och kanske till och med någon bild...

Vippen

Aktiv medlem
Dåligt drag här, tråkig tråd antar jag. Men det brukar ju inte saknas åsikter när det handlar om hjul...

Jag testar att fresta med en bild. Så här skulle man vilja att det såg ut, fast för skivbroms då förstås, och silvriga ekrar, och kanske röda nipplar:

2mm-supersprint-6_0.jpg

Mayhem

Aktiv medlem
Jag hade visst också missat att denna tråden uppdaterats!

Jag har ställt mig i kö hos Moritz och skissar på en gravelbike i BikeCAD. Stinnern har slaktats och sålts. Både den och min nya plastraket lackades av Coffe här på forumet som finns i Södertälje, kan skicka kontaktuppgifter via PM.

Bygg hjulen själv? Då kan du ju få precis vad du vill. Eller låt mig bygga dem… :p

Jag gillar fälgar från Farsports. Byggde ett par högprofil till min nya plastraket, har ytterligare delar hemma till en uppsättning superlätta klättrarhjul, samt har en beställning på gång för ytterligare två par fälgar till blivande gravelbike…

Kanske FSL30CM-28T-DSL, profil 30 mm, yttermått 28 mm, innerbredd 21 mm, vikt 390 g, pris $165 USD per styck?

http://oem.farsports.cn/product/2019-gravel-xc/

Med Tune King/Kong borde vikten bli 1350-1400 g. Nipplar i silver från Wheel Fanatyk, ekrar Aerolite fram och icke-drivsida bak, Aero Comp på drivsidan.

Farsports_Kaze_30__Tune_KingKong.jpg

Mina högprofil med DT 240s slutade under 10K, troligtvis något dyrare med Tune men inte så farligt. Vill man komma undan billigare finns Hope RS4 men då blir det tyngre.

Senast ändrad:

Vippen

Aktiv medlem
Mayhem sa:
Jag har ställt mig i kö hos Moritz och skissar på en gravelbike i BikeCAD.

Bygg hjulen själv? Då kan du ju få precis vad du vill. Eller låt mig bygga dem… :p
Kul med en till Nope! Cycles på gång! Hur ser kön ut nu?

Bygga själv/låta bygga är en klar möjlighet, jag skall kolla upp dina tips. Jag har ingen erfarenhet från Farsports, hur mycket har du kört på deras fälgar? Hur är de att bygga på? Finns några svaga punkter, tex ekerhålen?

Vippen

Aktiv medlem
Nu börjar det bli på riktigt:

Byggbild1.JPG

En snabb mock-up med lånta fjädrar, men jag tycker det ser mycket bra ut! Bara sadelstagen som skall brassas på plats, och svetsa klart fogarna. Sedan återstår lite detaljbeslut om vajerdragning, sedan är den klar för lack. Vilket är svårt ångestframkallande: hur skall man lyckas välja nåt när precis allt är möjligt?

Till sist har jag lyckats landa i ett koncept i alla fall, vilket jag hoppas kommer att bli en lagom combo av klassiskt och modernt. Det jag är mest nöjd med så här långt är att det inte slutade med rött (vilket ju är den enda korrekta färgen på en cykel, egentligen!), här kommer en liten frestare:

Orange2.jpg

Hoppas det blir lagom spektakulärt, och att det står emot tidens tand bra.

Till sist är hjulen beställda också: 35 mm kolfibergfälg, 6-bults Tune King/Kong i silver, Sapim CX-Ray. Polerade alu-fälgar slutade i för risig pang-för-pengarna-kvot, men jag tror de här kommer att sitta som en smäck också. Hoppas de landar under 1.400 g, borde göra den spritsig och kul.

Nu börjar det spritta i benen...

Vippen

Aktiv medlem
Det har allt tagit lite mer tid än vad jag hoppats, till viss del pga min velighet runt design och färgval, men nu är ramen i princip klar, tjohoo! För en som egentligen bara gillar (och äger) röda och svarta cyklar blir det helt crazy:

Ram1.jpeg

Men om jag får säga det själv blir slutresultatet (estetiskt) väldigt mycket som jag hade tänkt mig. Den ser toppen ut i geometrin (kanske inte skall snacka så mycket om detta innan den är monterad och provkörd...), och Moritz har gjort ett kanonjobb med lacken! Lagom (förhoppningsvis) detaljer i lacken, sen är det bara att hoppas att den orangea kulören inte känns 2019 i slutet av 2019...

Hjulen är också på väg, men har hamnat i någon form av limbo mellan DHL och PostNord sedan i fredags, hoppas de reder ut det... Sedan är det bara att skruva på alla grejer, med reservation för att slutgiltigt beslut om styrstam, styre och sadelstolpe får anstå tills jag mätt in den ordentligt.

Nu funtar jag mest över om det är värt att rostskydda den eller inte? Den kommer ju mest att gå som finvädersracer, och står i varmgarage, och det lär väl finnas lite olja därinne redan efter brotschning etc, men man vet ju aldrig vad som händer med de tunna rören över åren... Det är väl å ena sidan en billig försäkring att spruta i lite linoljebaserat rostskydd, fast å andra sidan är det ju skönt att slippa kladdet.

Vippen

Aktiv medlem
Äntligen hemma! Och lite påklädd:

SubtleHustle3.JPG

Fulhjul, eftersom DHL spenderat en vecka med att leta efter de riktiga någonstans i England, men annars ordinarie kostym. Måste skaffa en kortare och brantare styrstam för att hamna rätt, annars blir det ungefär som tänkt. Tror det kommer att bli toppen med silverkomponenterna och svart sadel/linda/hoods/höljen.

Men det känns allt lite sisådär att skruva på gamla grejer på den, även om de är i mycket gott skick, men det lämnar ju å andra sidan en lucka för uppgraderingar...

Vippen

Aktiv medlem
Metamorfosen är nästan klar, DHL har hittat och förmedlat de nya hjulen, och det nya skelettet har krupit i kostymen:

SubtleHustle9.JPG

Allt funktionellt, men i väntan på att känna in sittposition etc får den gå med provisorisk styrstam och utan linda.

Totalvikt för hjulen med däck, slang och skivor blev 2.140 gram, helt funkis! De feta fälgarna (30 mm ytterbredd) gör att 25 mm sulorna blir 29 mm. Jag var lite orolig att det skulle se abnormt ut på stålramen, men jag tycker det fonka visuellt, och det skall bli kul att testa hur de känns att åka på.

Uppenbara och potentiella förändringar:

- stolpen är tyvärr lite kort, och på justeringsgränsen, så det får bli en ny som är längre och rak
- styrstammens exakta dimensioner skall säkras innan beställning av en ny snygg och lätt
- kapa styrröret till slutgiltig längd
- kanske är den relativt traditionella bocken inte min grej, jag brukar gilla med "ergonomisk" böj, så kanske får det bli ett modernt kolfiberstyre
- styret lindat svart, frågan är om det skall vara läderliknande eller mer mockaartat?

I morgon blir det jungfrutur, skall bli otroligt kul att känna hur den är att åka på, efter allt funderande på rörkvalitet, dimensioner, geometri etc. Tänk om den är som ett kylskåp...

moros

Aktiv medlem
Snyggt som tusan!! Gillar färgen, retro, synlig, men inte skrikig! Bra med polerad alu/krom, det är för lite av den varan nu för tiden! :D

båtbensbudet

Aktiv medlem
Jag har ju sett den där live och bilderna gör den inte rättvisa. Verkligen riktigt snygg!

Grattis och hoppas premiären blir över förväntan :)

Vippen

Aktiv medlem
moros + båtbensbudet: Tackar! Och jag håller med, alldeles för lite silver/alu/krom nu för tiden! Det är ett heltidsjobb att få tag på grejer, om det ens går...

aki

Aktiv medlem
Den där var så att man blir tårögd. Och kul att folk handlar av Nope!

mamme1

Aktiv medlem
Vippen sa:
Metamorfosen är nästan klar, DHL har hittat och förmedlat de nya hjulen, och det nya skelettet har krupit i kostymen:

Allt funktionellt, men i väntan på att känna in sittposition etc får den gå med provisorisk styrstam och utan linda.

Totalvikt för hjulen med däck, slang och skivor blev 2.140 gram, helt funkis! De feta fälgarna (30 mm ytterbredd) gör att 25 mm sulorna blir 29 mm. Jag var lite orolig att det skulle se abnormt ut på stålramen, men jag tycker det fonka visuellt, och det skall bli kul att testa hur de känns att åka på.

- stolpen är tyvärr lite kort, och på justeringsgränsen, så det får bli en ny som är längre och rak
- styrstammens exakta dimensioner skall säkras innan beställning av en ny snygg och lätt
- kanske är den relativt traditionella bocken inte min grej, jag brukar gilla med "ergonomisk" böj, så kanske får det bli ett modernt kolfiberstyre
- styret lindat svart, frågan är om det skall vara läderliknande eller mer mockaartat?

I morgon blir det jungfrutur, skall bli otroligt kul att känna hur den är att åka på, efter allt funderande på rörkvalitet, dimensioner, geometri etc. Tänk om den är som ett kylskåp...
Galet snygg!
En styrlinda som matchar däcksidorna lägger jag min röst på.

aki

Aktiv medlem
Plus för mekaniska bromsok också, jag kör också fortfarande med det på min hyfsat nya cykel.

Vippen

Aktiv medlem
mamme1: Tack! Och hmmm... Det lutar åt svart, provlindade just med en gammal svart läderliknande (enligt plan), och det ser inte så tokigt ut. Men kanske man skall bli lite crazy och testa brunt innan det ristas i sten?

aki: Mekaniska har ju sina fördelar, men på sikt (när cykelkontot återhämtat sig) kommer det nog att ramla på en modern 11-delad grupp med hydrauliska bromsar. Om det inte visar sig att allt funkar kanoners, då får det gå så länge det håller.

Jungfruturen (i halvsnuvigt skick) gav positiva besked: den känns snabb i styrningen och relativt rapp, men jag avvaktar en helfrisk långre runda innan jag säger nåt utförligare om ramens kvaliteter.

Tyvärr var den raka Thomsonstolpen restad, och svår att hitta annorstädes, så nu skall det åkas med lite baktung sittposition samt jagas stolpe.

423Hz

Medlem
Snyggt byggt !

Vippen sa:

Vippen

Aktiv medlem
Pauli och Pillo-kun: tack, det var fint sagt!

Nu är den i fullt körbart skick, i väntan på åtminstone rak stolpe, annan styrstam och ny linda.

P7220574.JPG

Om jag får säga det själv blev vajerdragningen tight och snygg:

P7220591.JPG

Första riktiga oförkylda rundan körd. Det är ju väldigt svårt att förstå precis hur specningen av de olika rörens dimensioner och kvalitet påverkar körupplevelsen, men på det hela taget känns den väl ungefär som förväntat (och som donatorn), dvs the feel of steel rent generellt, ganska spritsig vid igångdrag, och rapp i styrningen.

Det senare på gränsen till nervös/oprecis i högfartskurvor (även detta likt donatorn), varav en del så klart beror på den branta gaffelvinkeln och relativt korta hjulbasen, men kanske även förstärks av att de breda fälgarna gör att däcken får en lite annan profil och körs med lite lägre tryck?

Sedan går det kanske att stå ut med styrets klassiska bock trots allt, tycker handpositionen blev helt OK så länge man ligger på.

velovin

Aktiv medlem
Jestanes vad snyggt!

Om kundtrycket varit lågt hos Nope innan så borde denna skapelse fylla kölistan rätt snabbt.

Vippen

Aktiv medlem
ceel och velovin: Kul ni gillar den!

Precis, man tycker ju att kön borde ringla lång hos Nope, han gör ett bra jobb, och det blir ju ett annat pris än om man beställer en jänkare. Dessutom kan man ju vara involverad i processen, från val av geometri och rör till lack. Köp!

Vippen

Aktiv medlem
Tiden går, och Nope! och jag har hunnit bekanta oss ordentligt med varandra. Sittställningen är inpejlad, den överdrivet nervösa styrningen har lokaliserats till sulorna (Continental Classic), och nu när det är dags att byta drivpaketet känns det naturligt att uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar. En 12 år gamma Forcegrupp växlar helt enkelt inte i paritet med moderna grejer, och även om det är fullt tillräckligt nyp i Avids BB7:or så är det inte samma modulering som i ett hydrauliskt system.

Detta innebär tyvärr att stackars Nope! kommer att mista lite av sitt klassiska utseende eftersom det kommer att bli svårt att hitta fram- och bakväxel i något annat än mörkgrå/svart. Men jag har hittat ett par hydrauliska 105-ok i silver, och så vitt jag förstår kommer det att lira bra med 10-delade klingor på det gamla Roleurvevpartiet. Således inte total visuell katastrof, men det var skäl nog för att få mig att riva av några bilder på den rackaren i sitt mest klassiska utseende (och passar på att visa upp Moritz mycket gedigna lackarbete).

Höger - Vasabron.jpg

Höger - bakifrån.jpg

Höger - detalj ram.jpg

Handmade.jpg

Subtle Hustle.jpg

Serpentin.jpg

Skallen.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer