Michele Scarponi, Vila i frid

Mange.

Aktiv medlem
Trist att en gammal räv ska gå under.
scarponi_getty.jpg

http://www.cyclingnews.com/news/michele-scarponi-killed-in-training/

Senast ändrad:
Usch... nu tappade jag tamefan lusten att cykla lvg. Man utsätter sig för livsfara varenda tur pga alla jävla idioter i bilar etc...

thomalin sa:
Usch... nu tappade jag tamefan lusten att cykla lvg. Man utsätter sig för livsfara varenda tur pga alla jävla idioter i bilar etc...

Instämmer verkligen.
Jag läste om den tragiska nyheten och kände olust att sticka ut och cykla. Men jag hade bestämt mig för säsongspremiär med racern så jag rullade iväg ändå. Jag hann komma 2 km innan årets första incident. Fick tvärnita för att undvika kollision med en bilist som inte tyckte det var så viktigt med väjningsplikt när han körde in i en rondell.
Nu blir det fanimej kamera på cykeln och polisanmälan av varje incident. Polisen lär visserligen inte göra så mycket, men kanske får folk en tankeställare om de blir polisanmälda.

Så tråkigt.
Jag slutade med landsväg för ca 1 år sedan pga en incident i trafiken. Numera är det MTB eller pendling på GC väg som gäller.

Tråkigt nog så kan man bli påkörd var som helst. Det gäller att vara defensiv och ta plats.
Rovhålen kör med små marginaler oavsett var du kör på vägen.

Alltid synd när någon dör i förtid.

Jag tror dock vi ska akta oss för att ta det personligt bara för att vi själva cyklar. Folk råkar ut för både olyckor och kriminalitet i alla möjliga sammanhang.

Jämförelser med andra idrotter haltar också en aning då cykling ju faktiskt, för de flesta i världen, är först och främst ett transportsätt. Självklart föregår det under andra förutsättingar än innebandy.

Håller med, visst kan man fundera kring sitt eget cyklande och olycksrisker när något sådant händer, men totalt sett är det trots allt inte någon stor andel av de som cyklar lvg som drabbas av olyckor med fordon. Sen finns det alltid en poäng i att, som Miss Lycka skriver, balansera mellan försiktighet och att tydligt ta plats så att bilisterna ser en.

Väldigt tråkiga nyheter! Utöver den enorma tragedin för hans anhöriga så var han ju dessutom en av de som gjorde lvg-cyklingen roligare att titta på.

thomalin sa:
Vill du se bilder på cyklister som inte beter sig på landsväg. Men det är alltid tråkigt när någon förolyckas.

sdx sa:
thomalin sa:
sdx sa:
thomalin sa:
Vill du se bilder på cyklister som inte beter sig på landsväg. Men det är alltid tråkigt när någon förolyckas.

?... utveckla gärna hur jag beter mig på en landsväg.
Vad är skillnad på cyklist och cyklister.

thomalin och sdx, kan ni inte flytta den här diskussionen till någon annan tråd? Det ämnet avhandlas ju regelbundet på flera andra ställen.

ceel sa:
sdx sa:
thomalin sa:
sdx sa:
thomalin sa:

?... utveckla gärna hur jag beter mig på en landsväg.
Vad är skillnad på cyklist och cyklister.

thomalin och sdx, kan ni inte flytta den här diskussionen till någon annan tråd? Det ämnet avhandlas ju regelbundet på flera andra ställen.

+1

Tillbaka
Topp