Cykelknutten
Ny medlem
Militärcykeltråden
Sixten Landby, en smått legendarisk kraftkarl, hade som styrkeprov att lyfta en "ballongcykel" som är ganska så lik "militärcyklar" på rak arm med rakt pekfinger!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
flabbergast sa:Min nyrenoverat/moderniserat m42
Brigadierblue sa:flabbergast sa:Min nyrenoverat/moderniserat m42
Har själv en m42 jag fått nyligen som jag skulle vilja renovera. Den är ganska rostig, kabeln till generator är av, trumbromsen tar nästan inte alls, pedalbromsen är slö.
Det jag skulle vilja börja med är att ta hand om rosten.
Någon som sitter på förslag?
Tack för alla svar på förhand.
Brigadierblue sa:Jag vill hindra fortsatt rost samt ta bort den befintliga. Linolja gör knappast det.
Vad kan jag göra med verktyg för att restaurera den till toppskick?
Bengt-re sa:Brigadierblue sa:Jag vill hindra fortsatt rost samt ta bort den befintliga. Linolja gör knappast det.
Då får du ju blästra och måla om såklart.
Brigadierblue sa:Bengt-re sa:Brigadierblue sa:Jag vill hindra fortsatt rost samt ta bort den befintliga. Linolja gör knappast det.
Jag var rädd för det! Har du någon aning om hur jag som privatperson går till väga med det?
Vill inget hellre än att återställa min pärla till toppskick som du säkert förstår.
/Alex
Brigadierblue sa:Bengt-re sa:Brigadierblue sa:Jag vill hindra fortsatt rost samt ta bort den befintliga. Linolja gör knappast det.
Jag var rädd för det! Har du någon aning om hur jag som privatperson går till väga med det?
Vill inget hellre än att återställa min pärla till toppskick som du säkert förstår.
/Alex
matte w sa:terrängcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har försökt men inte helt lyckats glömma
> att jag låg på ett cykel-skyttekompani på I1
> 1986. Om vi var särskilt stridande vvet jag inte
> men vi hade lite granatgevär och grejor. Av
> någon anledning lyckades jag övertala befälen
> att jag nog var bättre på att köra traktor än
> att cykla och det kanske är orsaken till att jag
> fortfarande tycker det är kul med cykel.
> Vad jag vet så var vi sista årsgruppen med
> cyklar.
> Det var helt fantastiskt roligt när vi hade
> cykelmuck (lämnade tillbaka alla cyklar) och
> smugglade undan en cykel som vi sedan offrade på
> lägerelden...
låg också på I1 85-86 mycket cykling å tolkande vart det. bla upp till marma i gävle precis efter
tjernobyl haverit...
hu vikka minnen.
mw
ForesterGuy sa:Brigadierblue sa:Bengt-re sa:Brigadierblue sa:Jag vill hindra fortsatt rost samt ta bort den befintliga. Linolja gör knappast det.
/Alex
Sen vill man ju få tag på färdigblandad m/90 camofärg... ?
olaola sa:Har ni några tips på hur jag får fast frambromsen om min ram saknar det fiffiga fjäderfästet?
Reppan sa:Någon som vet vad detta var till? Något lås av nåt slag?
Reppan sa:Jaa, vet du hur låset ser ut? Någon bild kanske?
Jag är ingen expert än, men jag tror jag kan ge lite ljus i din tillvaro.
Lyset: Sladden som du håller i ska ledas till generatorn till muttern på undersidan. Detta gör du enklast med en skarvhylsa som du klämmer ihop med en bit längre sladd. Vilken elkabel som helst med typ samma area som den du håller i fungerar, men det måste vara grönt hölje?. Ja det är koppar i all sladd som du hittar. Du kan fästa sladden i generatorn med en kabelsko, men det vanligaste är att man bara virar tråden en aning runt bulten och drar åt muttern..
Den blå markeringen du har gjort är "på knappen". Du trycker till den med dojjan så släpps generatorn med en fjäder mot däcket och lyset tänds. (Du måste cykla vid tillfället)?
"Stången", är en fjäder som bara ett skydd och ledare för kabeln.
Du har en kedja i röret om du sänker styret. Men troligtvis har den gått av sista biten och är nu för kort. Du kan testa att sänka styret och se om det tittar fram någon kedja eller montera loss styret. (En aning pilligt dock)
Då kan du se vilken typ av kedja det är och skarva på några länkar till.
Årgång? Ska väl kunna utläsas av ramnummret men då måste man ha tillgång till tillverkarens register eftersom ramnummret inte är något universalt system. Och vad det är för tillverkare har Jag ingen aning om. Tror det är svårt att ta reda på med eftersom det nog var flera fabrikat på delarna... 1942 och framåt?
Baknavet har mest troligt en stämpel för tillverkningsår. Min m/42 är tillverkad av Nymans och navet är tillverkat 1953.
Med knoppen på styrstammen justerar du spänningen till frambromsen när du har gjort som reppan rekommenderat.
Hittade en bild på kedjan, som sagt den går ned genom fjädern.Hej! Skaffade nyligen en M/24, rullar som en gud och är jäkligt bekväm. Har dock några funderingar, försöker komma åt facebookgruppen men inte blivit "godkänd" än.
Så här ser cykeln ut i sin helhet, men kan inte riktigt lista ut vilken tillverkare det är?
Jättetacksam för minsta lilla hjälp! :)

Tack för svar! Ska kolla på dem.Originaldimensionen är 26×1½×2" (ETRTO 54-584 mm) vilket borde motsvara 27.5 x 2.1"
Sett flera m/42 skodda med Schwalbe Super Moto 27.5x2.40 (ETRTO 62-584) och originalskärmar på, högra bilden.
till vänster från den här tråden https://happyride.se/forum/threads/27-5-till-militaercykel.2829119/
Kan det vara dimension 57-584/27,5 x 2,1" (Schwalbe Ice Spiker Pro Raceguard) ?
Visa bilaga 449276