min första 100Km

Petri

Ny medlem
min första 100Km
Ja alla happy´s
jag ksa försöka mig på en 100km sträcka. har hittills i år cyklat 2 st 80+km samt en hel del 20 och 30Km sträclor totalt 548km.

Men jag har aldrig cyklat så långt jag vet attt man måste disponera krafterna rätt, men har så svårt att "lugn" cykla det går gärna 25+km/h även om det är lite.
MEn sm sagt började med cykling ifjol då jag cyklade min första 80+km det var tufft även de 2 i sommar/höst ahr vart tuffa. Jag är astmatiker (sådan där ansträngnings astma) och diabetiker.

så ur denna halv taskiga kondis aspekt

vad bör jag tänka på för att klara detta? vilken typ av terräng bör man leta efter här i medelpad/västernorrland är det väldigt kuperat,

tacksam för tips

en fråga till när det gäller växlar är det sagt att det inte är bra, att köra ner till minsta drevet bak med minsta drevet fram.
Så om jag har andra drevet fram kan jag gå till säg sjätte sjunde drevet bak? har en 9 drevs kasett med deore XT bakväxel

mvh
Petri

Senast redigerad av en moderator:
min första 100Km
Pratar du terräng och mtb nu eller landsväg? Det är ju stor skillnad. 10 mil landsväg gör man mer eller mindre otränad med lite dricka och något att knapra på. 10 mil skog/stig är en annan femma. Då bör du ha mer käk med dig och rejält med dricka.

min första 100Km
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Pratar du terräng och mtb nu eller landsväg?

25km/h över 80 km i skog, handikappad av diabetes och ansträngningsastma.

min första 100Km
förlåt mig jag glömde det
det är MTB med hyfsade landsvägs däck inga super slicks men inte alltför mönstrade heller.
jo jag cyklar landsväg men här i Sundsvall och runtomkring finns myycket backar antingen korta men någorlunda branta eller svag lutning men långa istället så det är ganska kuperat även på landsväg.

så jag är ingen super cyklare, som sagt började ifjol men en titthål undersökning, i sommar samt det extremt varma dagarna i sommar. Har gjort att cyklingen inte riktig blivit det som var tänkt men en del, har det blivit iaf. så innan alltför kall höst/vinter är tanken att 10-12milär målet nånting jag velat göra men inte vågat mig på riktigt.

så ber om ursäkt för den kanppa infon om var jag cyklar :)

mvh

min första 100Km
Som du skriver så är det lätt att gå ut för hårt, så försök slå av på takten om du känner att du inte kommer klara hela turen i det tempot.

Jag är varken astmatiker eller diabetiker så jag har svårt att råda om det. Jag brukar ta med 1-3 snickers och käka på en 10-milatur, men jag misstänker att det skulle kunna ställa till problem för dig? Någon form av lättuggad energi är iaf att rekommendera.

Man ska sträva efter att ha en så rak kedjelinje som möjligt och grundregeln är väl att om man få samma utväxling med rakare kedjelinje med en annan klinga fram så ska man byta. Det är inget som exploderar om kedjelinjen är sned, men det sliter onödigt mycket och kan skrapa emot lite osv.

min första 100Km
ok jo när blodsockret sjunker är det bra att ha med lite dextrosol men en eller 2 snickers är inte heller fel. Funderar över drickat ska man ha bara vatten eller 2 falskor på cykeln en i tröjan+ en powerrade i tröjan?

för att ha med vatten i en ryggsäck känns som att sträckan blir jobbigare eller tänker jag fel?

min första 100Km
Ska du äta något under turen kan det vara bra att portionera det så att du äter lite men ofta i stället för att klämma i dig massor en gång. Om man behöver något att äta har ju mest attt göra med hur lång tid man kommer att köra. Räknar du med att du kommer att köra i snitt 25 km/h så kommer ju turen att ta 4 timmar. Du bör nog äta minst en gång per timma för att inte gå tom på energi. Det är nog ingen dum idé att ta med en flaska Powerade att ta på slutet. Ju fler längre rundor du kör desto mindre kommner du behöva sätta i dig under passet, men se till att ha med ordentligt så att du inte får slut på varken vatten eller käk som sagt speciellt eftersom du är diabetiker. Se till att planera turen så att du har möjlighet att fylla på flaskor under vägen (mack eller likande typ halvvägs) så att du får slut på vatten mitt ute i obyggden.

min första 100Km
Ett tips, som kanske är lite tråkigt men som kan underlätta för dig om du vill undvika alltför kuperad terräng...

Om du hittar en platt sträcka som inte är över 100 km, så kan du faktiskt köra samma sträcka två eller fler gånger, antingen genom att cykla så långt det är platt och sen vända, eller att cykla en slinga och ta den samma håll fler än en gång.

Som sagt, kanske lite tråkigt men i alla fall lättare!

min första 100Km
mzi skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pratar du terräng och mtb nu eller landsväg?
>
> 25km/h över 80 km i skog, handikappad av diabetes
> och ansträngningsastma.

Ja, jag vet. Men det vore ju inte första gången någon fick hyrbis. Dessutom frågade han vilken typ av "terräng" han skulle leta efter.

min första 100Km
ja jag vill försöka undvika alltför många backar då de tar en del kraft o energi så jag har kollat runt lite kanske SUndsvall-torpshammar blir mer en 120+km sträcka så den kanske är lite lång svårt att hoitta en slinga på 100km om den är 104 spelar mindre roll men 110 och över kanske man ska undvika?

har Nokia 1.75" däck på cykeln det är lite mönster på dom men inte som sånna dära terräng däck

mvh
kanske blir en 100:ing innan helgen om vädret tillåter

min första 100Km
Klarar du 100km så klarar du 120 eller 130 också, det gäller som sagt bara att ta med sig tillräckligt att äta och dricka. Och ta det lugnt i backarna försök inte att forcera uppför, det kan du göra på kortare turer. Försök att hela tiden köra utan att ta i ordentligt någon gång utan ta det lugnt hela tiden. Långa lugna pass och korta hårda;-)

min första 100Km
ok tänkte visa hur däcken ser ut som jag har på nu min första 86km i år var kring slutet på Naj början av Juni på de däck som medföljde med cykeln maxxis ranchero gissa om ajg var död när jag kom fram tror det tog nästan 5timmar :D nu sist kanske under 4timmar :)

här är några bilder på däcken bak däcket är tyvärr felvänt men ahr hört attt det inte påverkar nåt.

första är ytan på däcket
det andra vad det är för däck

Bilagor

• 20080819176.jpg
    20080819176.jpg
    79.7 KB · Besök: 44
  • 20080819178.jpg
    20080819178.jpg
    75.3 KB · Besök: 43
min första 100Km
Passar perfekt till asfalt och grusvägsturer, inget att köra några allvarligare skogsrundor med och kanske inte optimalt om du bara åker på asfalt men helt okej skulle jag säga.

min första 100Km
funderat på continental sport contact eller så nåt med lite mönster så man inte ligger på sidan om man kör en blöt sväng dvs om kurvan är blöt

men jodå dessa går hyggligt bra

min första 100Km
Petri skrev:
> ja jag vill försöka undvika alltför många
> backar då de tar en del kraft o energi så jag
> har kollat runt lite kanske SUndsvall-torpshammar
> blir mer en 120+km sträcka så den kanske är
> lite lång svårt att hoitta en slinga på 100km
> om den är 104 spelar mindre roll men 110 och
> över kanske man ska undvika?

Någon mil extra behöver inte vara ett problem.
Som du konstaterat så är det svårt att undvika backar i det här jäkla diket till stad. Om du vill ha en tiomilarunda som visserligen är någorlunda kuperad men inte går längs fullt så trafikerade vägar som E14 till Torpshammar, så kan jag rekommendera en tur till Holms kyrka. http://maps.google.com/maps?f=d&sad...2.523725,16.968384&spn=0.408048,1.112366&z=10

/s-o

min första 100Km
vilka däck är bra för torrt och vått efter landsväg på en MTB cykel cykel firman jag köpte cykeln ifrån tror ajg kan gå ner till 1,50 är Continental SPort Contact bra däck?

mvh

min första 100Km
Om du har problem att "hålla igen". Dvs. du tror att du kanske kommer att få hammaren efter halva sträckan eller så...

+Skaffa pulsklocka. Gå aldrig över 75% av maxpuls.
+Drick ofta och lite. Börja direkt (redan efter första kilometern)
+Ät ofta och lite. Börja direkt

Därefter är det bara psyket som kan hindra. Tänk inte på hur långt det är kvar. Tänk i stället på hur långt du har åkt och hur lätt det varit hittills.

Efter lite träning kommer du in i den sköna meditativa stämmningen då allting bara flyter på

...och vips har du kört 20 mil i stället för 10.

min första 100Km
ok tack för tipset
har en sån dära puls klocka med ett band man spänne över bröstet eller strax under.

så den ska jag ha med mig brukar ha den så den visar fett förbränning

ska ha med mig vatten banan och nån snickers eller så samt en powerrade det är väl vad en cykeltröja ry,er ungefär
:)

min första 100Km
Om du planerar din tur i förväg ska du ju också tänka på att hålla nere dina insulindoser innan, både korta och långa. Och se till att äta minst en gång i timmen samt ha socker att fylla på med.

min första 100Km
så mindre insulin dagen innan samt att jag under trippen äter lite men kanske oftare?
Ska jag ta mer stopp eller försöka få i mig energi medan jag trampar?

samt om jag ska cykla med start morgon ska frukosten bestå av nåt särskilt?

min första 100Km
Ät på hojen. Med en bra cykeltröja så har du fickor på ryggen som är lätt åtkomliga där du kan lägga allsköns bråte, bars, slang, däckavtagare, och en extra flaska.

min första 100Km
Jag vet inget om hur det är för diabetiker och långcykelturer. Jag som icke diabetiker vill i varje fall sitta på cykeln så mycket som möjligt. Hellre lägre fart och inga/fåtal stopp.

Vad jag menar med att äta lite och ofta är att man tar en liten tugga Snickers (ex.vis) varje kvart och att att en sådan räcker i 1 - 1½ timme.

Vad gäller dryck är det vedertagna 1 liter i timmen. Fast det kan vara svårt tycker jag, speciellt om det är lite svalt.

min första 100Km
Jag har aldrig trampat 10 k, så just den utmaningen har jag inte benkoll på, men tänk på att långa kolhydrater håller längre. Ät gröt, grovt bröd, kanske en frukt, till frukost, och ta som sagt inte så mycket insulin som du borde behöva i vanliga fall.

Huruvida du stannar eller inte när du äter spelar nog inte så stor roll. Problemet med en långvarig ansträngning är att blodsockret kan ta slut helt om du inte fyller på i tid och då ka du vara ganska stekt, särskilt om du är långt bortom ära och redlighet. Jag har själv fått stappla hem från ett löppass som blev en halvmil längre än jag hade tänkt, helt urlakad trots ett halvt paket dextro, och det tog en halv dag att komma tillbaka till normalläge.

Det gör ju mindre om du skulle ha högt socker på kvällen för att du har tagit för lite insulin än om du får en insulinchock långt från hem och vänner.

//Mattias

min första 100Km
ok
Vad bra med alla dessa tips ska läsa igenom och kolla har nu laddat upp med snickers powerrade banan inför en 100-100+ km sträcka som nån sade så är Sundsvall inte det lättaste att cykla i men holms kyrka kan ju vara en bra sträcka att cykla. Kommer kanske prova cykla en bit kanske stanna äta nåt och dricka samt kanske stretcha lite sedan fortsätta.
Men detta med stretcha under sträckan är det bra eller ska man vänta tills man kommer hem?

bara det nu blir bra väder imorgon eller lördag så gör jag ett Försök, va i Luleå i somras hos mor o far jag och farsan stack iväg på en 3mils runda det var inget jämfört med samma sträcka här hemma i Luleå var det mer plant och lättare att cykla fast visst finns det backar där också

min första 100Km
Ni har väl en älv eller någon sjö. Vid sidan av sådana objekt brukar det alltid finns vägar. En egenskap med sådana vägar (i motsats mot dem som går över berg och tvärs dalar) är att de är ganska platta.

min första 100Km
indalsälven har vi men mot Indal, Liden osv. är det ganska mycke backar innan man så att säga kan följa älven om jag inte har fel?
En till fråga sadel hur viktig är sadeln på långa sträckor?
Ska det vara nåt speciellt eller duger den som följer med cykeln?

min första 100Km
Petri skrev:

> En till fråga sadel hur viktig är sadeln på
> långa sträckor?
> Ska det vara nåt speciellt eller duger den som
> följer med cykeln?

Ja, du. Väldigt viktig faktiskt. Det ska vara en sadel som inte ger domningar eller skavsår. Det i sin tur beror på hur sadeln passar din kropp (röv) och hur den är positionerad på cykeln (vinkel + position i längsled). Det i sin tur kan du ju inte riktigt veta förrän du genomfört din "långcykling".

min första 100Km
Cykla E14 till Stöde och ta grusvägen på södra sidan Stödesjön tillbaks till Matfors och sedan runt sjön Marmen och vidare tillbaks till S-vall.. 10-10,5mil.
E14 till Stöde är kanske inte den roligaste vägen men den är väldigt platt...samt att det inte blir samma väg fram o tillbaka.

Lycka till!

min första 100Km
tackar alla ni som varit så vänliga med tips och råd

här är min sadel sam hur styret ser ut, vad tror ni behöver jag byta sadel? styre?

Bilagor

• 20080820181.jpg
    20080820181.jpg
    81.1 KB · Besök: 40
  • 20080820182.jpg
    20080820182.jpg
    72.6 KB · Besök: 47
min första 100Km
Byt ingenting. Om det funkar idag så är det bara att köra vidare. Om de skulle få problem under turen så kan du byta efter det. 10 mil tar max 4 timmar. Då kan man stå ut med en obekväm sadel.
/J

min första 100Km
Bara för att du som ovan får ont i röven betyder det inte att det är sadelns fel eller ens sittställningens fel. Det tar ett tag innan man kört in sig så att säga.

Det där med stretching vågar ingen på happy svara på. :-) Men känner du att du vill stretcha lite så gör det för all del.

Lycka till och grattis i förskott till din längsta cykeltur hittills!

min första 100Km
tack allihop era råd tips är väldigt uppskattade, Jag rapporterar hur det gick när jag kommit hem från turen tack så mycket

mvh
Petri

min första 100Km
jag glömde en sak har nån av er en MP3-spelare eller mobilen eller så när ni cyklar, jag har det inte av den anledning att det kan vara svårt att höra trafiken?

min första 100Km
Man bör nog inte ha någon musik i öronen när man är ute och åker just pga den anledningen du nämnt, men mobil har jag alltid med mig iaf. Telefonen kan vara bra att ha i en plastpåse ifall det skulle börja regna massor.

min första 100Km
Lite mattips: Man kan ha torkad frukt med sig, eller rågbröd. Bara att äta lite varje halvtimme, eller hur ofta man nu ska äta. Regelbundet intag funkar för mig. Samt att dricka lite oftare ändå.

Om du har en liten ryggsäck kan du ha allting i den.

Den som känner för att göra egna energikakor kan kolla på www.loparlarsson.se då det finns ett väldigt enkelt och bra recept på den s.k. Runekakan. Jag har provat med både ljus och mörk sirap. Den godaste varianten var med musli från Lidl. Havregrynen tog slut hemma, så det blev musli. Pris per kg blir väl 30 spänn, till skillnad mot vad en energibar kostar i affär.

Slutligen ett cykeltips: Ta det lugnt i början. Ha inte för tunga växlar, utan håll kadensen hög.

min första 100Km
är du stel i lederna kan det vara skönt att sträcka ut musklerna (ca 5 s). i övrigt blir du nog bara långsammare och mindre uthållig av att stretcha.

min första 100Km
Micke S skrev:

> i övrigt blir du
> nog bara långsammare och mindre uthållig av att
> stretcha.

Wow. Varifrån fick du detta? Att man kanske kan bli segare under högdynamisk aktivitet (detta inkluderar inte en 10 mil cykelrunda) om man ändra på dem viskoelastiska egenskaper av muskel-sen komplexet kan jag kanske fundera på lite. Men vad överhuvudtaget kan stretchning ha med uthållighet att göra?

Förklara gärna.

/Toni

min första 100Km
precis som maxstyrka försämras drastiskt av längre stretching (+30 s mellan tummen och pekfingret) så påverkas uthållighet negativt. jag har inga studier eller länkar på den här datorn, men sök gärna själv.

stretching som uppvärmning har väl egentligen som enda fördel att öka blodgenomströmningen i muskulatur (vilket sitta på cykeln också gör), däremot finns det en del nackdelar med stretching (som odefinierat och vitt begrepp i den här tråden).

min första 100Km
Fortfarande ett väldigt globalt påstående, men som sagt det med max-styrka köper jag mer eller mindre. Men hur kan det påverka uthållighet? Absolut inte "precis som maxstyrka": då är det ju muskelns mekaniska egenskaper som förändras, medans uthållighet baseras på syreupptag/distribution och här ser jag mycket lite sammanhang med en stretchad eller icke-stretchad muskel/sena.

Kanske fel tråd förresten...

/Toni

Tillbaka
Topp