Min hoj känns trött och livlös

Valhalla_

Aktiv medlem
Har en lapierre spicy som har tappat sin mojo litegrann och jag vet inte var jag ska börja.

Tidigare var den lite mer som en gasell så att säga. Bra flyt, piggare och mer lättrampad.

Bytt följande prylar sedan jag gillade hojen så något av detta är det som gör att jag nu ogillar den:
Gaffel - yari 170 till pike 160
Hjul - wtb i25 till shimano mt500
Däck - NN/wtb vigilante till DHF/Aggressor
Stam - 35 mm till 50 mm

Det är tre saker som känns fel.
1) Det känns lite som att köra i sand (däcken?)
2) Den känns lite slö och trött utför. Får inget flow.
3) När man försöker boosta små stenar, rötter och mindre hopp vill den inte gärna flyga..

Har alla de gamla prylarna kvar så jag kan ju återställa den, men lättare om man vet vilken ände man bör starta med..

Senast ändrad:
Råkade också ut för detta för många år sedan. Hade ett par slitna racing Ralph på som rullade otroligt bra. Satte sedan på ett par feta däck (minns inte vilka men det var ett par schwalbe som Leo tyckte var guds gåva) och då blev det trögt och tråkigt.

Ska nog prova däcken först helt enkelt.
Påminner mig lite om när jag i ett svagt ögonblick drog på ett par onza greina 2.4 dh däck på min xc hoj i tron att det skulle bli asbra. Icke så..

Det lustiga är att de gamla hjulen på min lapierre är snortunga. Bakhjulet väger 700 g mer och fram ungefär lika. Men mer lättrullade är de väl förstås pga mindre aggressivt mönster osv.

Olika tryck har jag provat och det verkar inte göra så stor skillnad förutom stötighet och hur mycket däcken kränger.

Själv upplever jag att min cykel är trött och livlös när jag blivit bättre på att cykla.

"Det går inte så lätt som jag vill att det skall göra, det känns segt"

Och vid närmare eftertanke beror det helt enkelt på att jag var långsammare förr och ju snabbare man blir desto större rull och luftmotstånd får man. Så mitt AHA moment var när jag insåg att jag var på en mindre kugg en jag brukar vara på samma sträcka.

Valhalla_ sa:
Trodde för övrigt kombon maxxis DHF/Aggressor var "the shit", eller har jag missat något?
Jo det är en bra kombo. Men kanske inte en lätt sådan.

Därför får du kolla dämpningen också. Det går att trimma rätt mycket där för att få poppighet eller en cykel som landar som en blöt trasa på marken.

Valhalla_ sa:
Trodde för övrigt kombon maxxis DHF/Aggressor var "the shit", eller har jag missat något?
Ingenting som postats i den här tråden antyder väl motsatsen? Du frågade vad av dina ändringar som gjort att hojen känns tröttare, och då tror jag absolut på däcken när jag ser vad du körde innan och efter.

Rattnalle sa:
Valhalla_ sa:
Jo det är en bra kombo. Men kanske inte en lätt sådan.

Därför får du kolla dämpningen också. Det går att trimma rätt mycket där för att få poppighet eller en cykel som landar som en blöt trasa på marken.

Vad är ett generiskt recept på "poppig" dämparinställnig? Snabb retur? Blöt trasa låter ju inte så roligt men lite så känns hojen nu i största allmänhet ?

Valhalla_ sa:
Aha så däcken är "the shit"... men det måste i så fall betyda att mina ben är "shit" ?
Det beror helt på hur aggro man cyklar. Biffiga däck känns som skit tills man får upp farten. Lätta och "odämpade" däck ger omvänt förhållande.

Edit: Du skriver inte vilken casing och storlek du kör. Kan ju vara värt att gå ner till 2,3" om du kör 2,5" nu, till exempel.

Senast ändrad:
Trött känsla när du pedalar, däcken helt klart. Bytte själv från DHF/Mss till forkaster/ikon och det gjorde enorm skillnad. Sen får man väl leva med sämre grepp i alla lägen :p

Utförs tycker jag att en extra spacer gör en jäkla skillnad för poppet, men risken är att det blir lite rodeo av det hela, fast det är ju kul.

Tack alla för tankar och tips.
Däcken är nr 1 på att-göra-listan. Kanske är bra att ha till tillfällen då man ska åka utför eller om vädret suger, men jag är nog villig att offra grepp mot rullmotstånd för daglig stigåka.

Makten:
Dessa köpte jag.. 2.3 är det , resten säger mig inte så mycket, dessa är mina första maxxis-däck och jag har dålig koll på deras options..
20190713_151435.jpg

3C är nog för mycket grepp för vanlig stigåkning. Har satt på 3C på framdäck på min hoj nu och är ganska trögrullat när jag kör stig. Kommer byta däck när nerförssäsongen är över.

Ja kanske det är så. Och vad ska man med en massa grepp till om man inte pallar med att hålla farten uppe...Helt meningslöst.

Kanske jag skulle testa att slänga på mina lättrullade conti crossking. De har inget vidare grepp trots black chili men rullar lätt gör dem, och vill minnas att de uppför sig helt ok också. Och lätta är de, till skillnad från mitt kanttråds-vigilante.

Valhalla_ sa:
Tidigare var den lite mer som en gasell så att säga. Bra flyt, piggare och mer lättrampad.
Det låter som en typisk ny-cykel placeboeffekt! ?

Annars skulle du kunna prova att snabba upp returen lite. Alternativt göra en helservice på gaffeln och bakdämparen, plus byta kullager i svingen om cykeln är någorlunda gammal.

Du har bra däck för lite tuffare/halare/snabbare körning. Jag köpte Maxxis Rekon MaxxTerra 2,6 till min Stumpjumper nu och det blev riktigt bra på vanlig blandad stig i platta Uppsala. Släng på de där däcken på tyngsta hjulparet och sätt något mer lättrullat på det lätta.
Varför bytte du gaffel om man får fråga?

Det är bara att köpa nytt. En cykel som tappat geisten rycker aldrig upp sig igen, inte med en gammal ägare iallafall. Det är bäst för er båda om den skickas vidare - det kan bli en nytändning och den kan tillochmed bli ännu snabbare och livligare med den nya ägaren än den någonsin var med dig!

happymtb.fr sa:
Valhalla_ sa:
Det låter som en typisk ny-cykel placeboeffekt! ?

Annars skulle du kunna prova att snabba upp returen lite. Alternativt göra en helservice på gaffeln och bakdämparen, plus byta kullager i svingen om cykeln är någorlunda gammal.

Placebo - kanske. Den är ju rätt ny för mig.. Körde också som fan några dagar sedan på andra hojen, kan ju va bentrötthet som spökar också.

Ska testa att leka lite med returen. Gaffeln är helservad, bakdämparen nästan ny, och svinglager i ok skick.

dnleriksson sa:
Du har bra däck för lite tuffare/halare/snabbare körning. Jag köpte Maxxis Rekon MaxxTerra 2,6 till min Stumpjumper nu och det blev riktigt bra på vanlig blandad stig i platta Uppsala. Släng på de där däcken på tyngsta hjulparet och sätt något mer lättrullat på det lätta.
Varför bytte du gaffel om man får fråga?

Så kan man ju göra, så kan man byta efter humör eller vart man ska åka.

Gaffeln bytte jag pga färgen. ?

Naugas sa:
Det är bara att köpa nytt. En cykel som tappat geisten rycker aldrig upp sig igen, inte med en gammal ägare iallafall. Det är bäst för er båda om den skickas vidare - det kan bli en nytändning och den kan tillochmed bli ännu snabbare och livligare med den nya ägaren än den någonsin var med dig!

Trodde den skulle rycka upp sig och bli glad av lite nya prylar, men icke. Kanske den bara behöver lite egentid?

Det är väl samma lika ungefär. "cheap shit" men de gör jobbet. Köpte dem för att ha en extra uppsättning hjul att ha dubbdäcken på framåt vintern, men tänkte sedan att kanske WTB hjulen som är lite mer slitna får fördärvas istället för de nya. Har dock spänt upp de nya nu, för de var lite lösa och ojämna i ekerspänningen. Nu är tonen lagom hög och mer jämn. Kanske det hjälper lite, vad vet jag..
:-D

Du har iom lägre gaffel och längre stam flyttat fram din kropp en del över fronten på hojen. Kan vara det som gör att den inte känns lika poppig över stenar och rötter längre. Köp en ny airshaft 170mm för ca 500kr till Piken och sätt tillbaka 35mm stammen igen.
Ta även någon timme med skruvande av framför allt returdämpning när du är ute i lite stökig terräng för att se vad som händer när man skruvar. För långsam returdämpning gör hela hojen seg och för snabb känns den hoppig och nervös.
Däck är en djungel och Maxxis är värst att ta sig igenom... Exo är den lättaste förstäkningen i däcksidorna följt av Exo plus sen DD dubble down och till slut downhill casing som klarar det mesta men är tyngst också. Sen finns det även vissa versioner av dh casing som är vikbara och andra som inte är det. Sen kommer vi till gummiblandningar... suck... håller inte reda på alla men 3c och maxxterra å fan å hans moster är några (inte de sista men kunde varit namnen på nått från Schwalbe) som är mer eller mindre klibbiga. WTB har lätta märkningar på däcken. Fast rolling-lite casing eller high grip-tough casing till exempel. Schwalbe och Continental har jag inte ens orkat sätta mig in i men det jag vill säga är att däck kan göra grym skillnad på en cykel...

Nu när du säger det, jag kände mig faktiskt aningen framtung i vissa lägen.. Ska nog dra på 35 mm stam igen och se vad som händer.
Saken är den bara, att min Cube stereo 140, som har snarlik geometri som denna, blev bra mycket bättre med 35-> 50 mm "stambyte", och tänkte att då kanske även denna blir bättre men nej nej...

Finns 170 mm luftskaft till Pike A2? Trodde 160 var max på dessa. Min Yari har 170 mm men den bygger ju på Lyrik chassit.
Tycker jag har hyfsad koll på hur man fixar en grundinställning på dämperiet, men det är något som bara inte blir bra här. Kanske man också skulle ta en koll på lagrena än en gång.. Eller åtminstone bara skruva loss dämparen och se att det verkligen rör sig lätt och fritt..

Sen blir nog kortare stam och mer lättrullade däck en bra början på felsökningen. :-)

Valhalla_ sa:
Valhalla_ sa:
.... och svinglager i ok skick.

Kollade igen och jäklar vad fel jag hade. Svingen gick rätt trögt faktiskt. Några lager hyfsat ok andra rätt tröga och lite hackiga. Får bli till och byta alla lager helt enkelt.

Byt för all del så de inte går sönder, men det är nog inte något trögt kullager som ligger bakom att hojen känns livlös. Det är rätt stora krafter så det ska nog till rejält motstånd i ett lager innan man känner av det.

Jolinwood sa:
Valhalla_ sa:
Valhalla_ sa:
.... och svinglager i ok skick.

Kollade igen och jäklar vad fel jag hade. Svingen gick rätt trögt faktiskt. Några lager hyfsat ok andra rätt tröga och lite hackiga. Får bli till och byta alla lager helt enkelt.

Byt för all del så de inte går sönder, men det är nog inte något trögt kullager som ligger bakom att hojen känns livlös. Det är rätt stora krafter så det ska nog till rejält motstånd i ett lager innan man känner av det.
Jag skulle säga att alla är olika känsliga. ?
Senast jag bytte lager, en av dom gick inte att rotera för hand, några andra var tröga... Trots det tyckte jag att det var "lätt" att motionera svingen! Med nya lager blev bakändan av cykeln som befriad: mer känslighet, mer grepp, mer liv, helt enkelt.
Tröga lager bidrar till mer friktion/tröghet i länkaget vilket aldrig är bra.

Kanske missat nåt men hur kan bakdämparen vara nästan ny när hojen gått ett tag? Är den oxå utbytt?

Det enda som fått min hoj att kännas trist var när bakdämparen tappat dämpning och oljetryck.

däck förstås, men för mig är styrets placering också en viktig faktor för hur cykeln känns.

när man hittar sweet spot i längsriktingen blir cykeln kvick i styrningen, dito i avstånd mellan styre och pedaler kvick och stark känsla i igångdraget.

är styret för långt bak blir styrningen kvick och trampet segt, är styret för långt fram blir trampkänslan bättre men styrningen tung.

Tillbaka
Topp