Min nya Suunto

fischen

Medlem
Min nya Suunto
Hej!

Tänkte lägga upp lite bilder på min nya skönhet Suunto T3 Black.
Har tyvärr inte hunnit testa den så mkt än :/ Men återkommer naturligtvis efter första turen.
Jag valde mellan följande modeller:

1 T3 med vanligt plastband
+ kan sättas på ett styre
- lite mindre snygg

2 T3 med plastband i "svart kromimitation"
+ sjukt snygg (smaken är som...)
- måste öppna länken med hjälp av en knappnål varje gång den ska på styret :/

DSC02124.JPG ht=544

DSC02125.JPG ht=725

Hoppas bilderna är till belåtenhet!

Ha det!

Min nya Suunto
Suunto gör riktigt bra klockor. Du har gjort ett bra köp och kommer bli riktigt nöjd med klockan.
Jag har själv en Suunto D6, ett dykarur. En av de bässta grejerna jag ägt!

Min nya Suunto
Har du också varit på CykelCity? Själv köpte jag en T3 med det gula (oranga?) bandet. Jag har tillbringat kvällen med att läsa instruktionsboken och trycka på klockan och är sjukt jävla nöjd.

/elling

Min nya Suunto
Åh, jag är sugen jag med, Min gamla tjingtjongmätare för 299:- har sett sina bästa dagar och ger mig allergiska besvär. Men T3 hade ett hårt band. Sugen på att få höra hur bandet känns....
Har ni kollat av möjligheten till GPS ? Då slipper man fotprylar när man springer och kanske hastighetsmäatre på hojjen om man nu inte redan har en. 1500 riksdaler.

Lycka till !!

Min nya Suunto
jag har kört med T3 i några månader nu. hade först den som heter black clasp men har en vanlig svart klocka nu. håller med om att black claspen är snyggare men efter att ha provat båda så måste jag säga att funktionen på den enklare modellen är mycket bättre. lättare att fästa på styret och sen är det lättare att se siffrorna i uret.

jag har även den tillhörande GPS-poden och den fungerar hur bra som helst. enda tillfället som den inte har varit exakt var under göteborgsvarvet när man sprang upp för götaälvbron och älvsborgsbron. vet inte varför men då visade den för mycket, kanske kan bero på spårvangnarna?

annars är kontakten med satteliterna kanon bra även i tät skog har den kontakt.

jag jag måste tipsa att köpa till gps:en för den är skit bra att ha. först när man cyklar och sen när man fortsätter samma pass med löpning så har man allt i samma logg på klockan. bra verktyg när man springer att veta precis vilken km hastighet man har.

Min nya Suunto
Grattis till en kalasklocka!

Jag har en lika dan me.. funkar fint.

Ett tips är att skaffa nån slags skyddsfilm att sätta på. den blir ganska lätt repig och ful.
http://www.shieldzone.com/item_description/SUUT3.html

BRsimon skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har kört med T3 i några månader nu. hade
> först den som heter black clasp men har en vanlig
> svart klocka nu. håller med om att black claspen
> är snyggare men efter att ha provat båda så
> måste jag säga att funktionen på den enklare
> modellen är mycket bättre. lättare att fästa
> på styret och sen är det lättare att se
> siffrorna i uret.
>
> jag har även den tillhörande GPS-poden och den
> fungerar hur bra som helst. enda tillfället som
> den inte har varit exakt var under
> göteborgsvarvet när man sprang upp för
> götaälvbron och älvsborgsbron. vet inte varför
> men då visade den för mycket, kanske kan bero
> på spårvangnarna?
>
> annars är kontakten med satteliterna kanon bra
> även i tät skog har den kontakt.
>
> jag jag måste tipsa att köpa till gps:en för
> den är skit bra att ha. först när man cyklar
> och sen när man fortsätter samma pass med
> löpning så har man allt i samma logg på
> klockan. bra verktyg när man springer att veta
> precis vilken km hastighet man har.

Jag e lite sugen på en GPS-pod också. men ser man bara medelhastighet när man lägger in det i datorn eller kan man gå in vid en viss tidpunkt och kolla hastigheten och pulsen?

Min nya Suunto
elling skrev:
> Har du också varit på CykelCity?

Observera att specialpriset (1.195:-) enbart är på Web-orders och inte i butik. Det var iaf vad dom sa till mig när jag var in i Stockholmsbutiken för någon timme sedan. Så jag fick åka hem och beställa den via hemsidan istället *suck*

Min nya Suunto
Stampe skrev:
> Observera att specialpriset (1.195:-) enbart är
> på Web-orders och inte i butik. Det var iaf vad
> dom sa till mig när jag var in i
> Stockholmsbutiken för någon timme sedan. Så jag
> fick åka hem och beställa den via hemsidan
> istället *suck*

Bra affärsidé, skicka iväg kunderna från affären!

Min nya Suunto
Johan A skrev:
> Stampe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Observera att specialpriset (1.195:-) enbart
> är
> > på Web-orders och inte i butik. Det var iaf
> vad
> > dom sa till mig när jag var in i
> > Stockholmsbutiken för någon timme sedan. Så
> jag
> > fick åka hem och beställa den via hemsidan
> > istället *suck*
>
> Bra affärsidé, skicka iväg kunderna från
> affären!

Det värsta är nog ändå att man skall ange vilken butik man vill ha varorna skickade ifrån....

Min nya Suunto
clint skrev:
> t6 rocks den är mer drag i

Jo visst.. men det är sexig som en gammal brödrost.. :)

Min nya Suunto
nja på klockan kan man enbart se medelhastighet ingen max hast lr så. har iofs inte provat
att ladda över till datorn någon gång men jag skulle tro att det är samma funktioner man ser i klockan som man ser i datorn.

men max pulsen kan man se och medelpulsen under ett träningspass men inte vid ett speciellt tillfälle
tyvärr

Min nya Suunto
clint skrev:
> t6 rocks den är mer drag i

Jag är sugen på den men jag försöker hitta den till ett bra pris. Den kostar 369 Euro på flygplatsen i Helsingfors. Någon som sett den billigare någonstans?

Min nya Suunto
Toni skrev:
> Tänkte mer om den loggar vart du kört. Så att
> du kan se på en karta din rutt, tillsammans med
> puls och hastighet.

Nej, den mäter bara hastighet och sträcka. Vill man får bättre information än medelhastighet och totalsträcka, så får man sätta på autolap, som ger mellantider för en förutbestämd delsträck. Dock max 50 stycken.

GPS funktionen skall man nog se mer som en mer flexibel hastighetsmätare för multisport. Förhoppningsvis kommer Suntoo med en snygg pulsklocka som kan lite mer och då kanske man kan få mer info om vägen.

T3an är trots all rätt billig. Köper man den på http://www.jpwsports.com/html/suunto_watches.html blir den riktigt billig.

Träningseffektfuntion är riktig bra. Hjälper till att mäta hur stor verkan som träningen ger. T4an tipsar t.o.m hur mycket man skall träna beroende på vad man har gjort tidigare.

Jag började också med den oranga banden, men var tvungen att köpa plastbandet för sätta den på cykeln.

Min nya Suunto
Stampe skrev:
> elling skrev:
> -----
> > Har du också varit på CykelCity?
>
> Observera att specialpriset (1.195:-) enbart är
> på Web-orders och inte i butik. Det var iaf vad
> dom sa till mig när jag var in i
> Stockholmsbutiken för någon timme sedan. Så jag
> fick åka hem och beställa den via hemsidan
> istället *suck*

Jag köpte min på CykelCity i Göteborg. Inte bara fick jag betala specialpriset (1 195:-) utan fick också ett väldigt trevligt bemötande i övrigt.

/elling

Min nya Suunto
Jag får nog lov att komma med lite ytterligare info. Visserligen fick jag beskedet att specialpriset bara var på webben, men det var tydligen en missuppfattning från den anställde i Stockholm. Nu gjorde det inte så himla mycket att åka förbi butiken och sedan få åka hem och lägga en web-order eftersom det ligger på vägen från jobbet, värre hade väl varit om jag åkt 5 mil för att handla.

Så passa på Ni som vill ha en Suunto, tror att sista dagen för erbjudandet var idag. Och det priset matchar ju det som Robert länkar till.

Min nya Suunto
Jag inte bara kramade. Jag slog till.CC igår i Stockholm. Lite jobbigt när de ger olika bud men jag fick min i alla fall.....
Oron för att banden skulle vara hårda och ge besvär tror jag att jag kan slå av. Elektroderna vilket var det ställe där jag fick problem med min tjingtjong produkt är tunna och lätta och släta - bör inte bli några problem.
Svårt med alla knappar och att hajja alla funktioner men man får väl vänja sig.....

Min nya Suunto
jag fattar inte varför man ska ha coachen i T4
man får ju en skala på hur effektift man tränat även i T3
och den som vet bäst hur man vill lägga upp träningen det
är ju ensjälv. jag blev erbjuden att få T4 till samma pris som
t3 men efter att jag kollat på den så tog jag t3.

Min nya Suunto
Om ni vill fördjupa er lite i pulsträningarnas mysterium kommer här lite bra länkar som jag hittade när jag letade häromkvällen: Jag har upptäckt att jag har mycket lätt att nå min maxpuls i löpning emedan jag sällan kommer upp i mer än 90% när jag cyklar...Jag försökte förstå vad det möjligen kunde innebära när det gäller taktiken vid olika sporter och för olika pulszoner:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/144993/page=1

http://happymtb.org/forum/read.php/1/578789

åsså micke S suveräna träningstips

http://happymtb.org/forum/read.php/1/131700

åsså en som jag tycker har väldigt mycket med träning i pulszoner att göra.

http://www.markallenonline.com/heartrate.asp

Hare nu otillständigt trevligt i helgen med de nya klockorna. Själv tänker jag boosta med simning,löpning och cykling för att se vad klockan duger till.

Min nya Suunto
Snygg! Ser respektingivande ut. De gör bra grejjer de där finnarna. Imorgon ska min Suunto Gekko få logga 40+ meter för första gången är det tänkt. Då blir den nog glad.

Min nya Suunto
elling skrev:
> discovery skrev:
> -----
> > Ett tips är att skaffa nån slags skyddsfilm
> att
> > sätta på. den blir ganska lätt repig och
> ful.
> >
> http://www.shieldzone.com/item_description/SUUT3.h
>
> > tml
>
> Det lät intressant. Är det lätt att få på
> skyddsfilmen och ser det snyggt ut efter eller
> syns det att det är en skyddsfilm på?
>
> /elling

Ingen aning.. jag ångrar bara att jag inte köpte det när min klocka var ny. polaren har sånt på sin creative zen och det är riktigt snyggt och tåligt...

Min nya Suunto
Har en extra oanvänd länk till T-serien som jag ej behöver.
Svart blank, den som medföljer Suunto T3 Black (se bilder i första inlägget).

Bara att skicka ett pm vid intresse.

Min nya Suunto
Testade TE under helgen och följande hände:

Simning - funkar överhuvudtaget inte

Löpning - Map testar vid för mig 75%av max och når TE 3,3 efter 1.20 h

Rodd - TE bara 1.8 trots att känslan av ansträngning är minst lika hög som vid löpningen. Men maxpulsen blev bara 73% (av tidigare uppmätt max)under rodden trots att armarna gick som äggvispar och jag orkade bara hålla ca två minuter i den ansträngningen.

Skall testa idag igen med badminton för att se om jag kan få någon rätsida på det här.

Min nya Suunto
Badminton gav TE på 2,5 efter 1,20 h. Dubbel så det blir inte så intensivt.

Cykling idag gav TE på 3,1 men bara 22,30 min körtid. Ganska intensivt.Snittpuls 134.

Slutsatsen får väl bli att TE går mycket på passets intensistet.Inte så mycket på passets längd.
Om slutsatsen stämmer kan det ju bli lite fel om man börjar köra hårt innan rejäl grundträning och bara siktar på att få högre och högre TE.

Olika sporter ger oftast olika maxpulser. Standard verkar vara efter att ha pratat med några:
Löpning - ofta utgångspunkt och lätt för att nå max. Cykling - 8 slag lägre än löpning. Simning ytterligare 8 slag lägre än löpning.

Min nya Suunto
Syftet med dagens körning till jobbet var att ta det lugnt för återhämtning. Kul att testa om klockan också hängde med på det. Och se - det gjorde den. TE 2,2 med 26 min och snittpuls på 117 = 65 %.Klockrent.

Verkar ju vara en helt fantastisk pryl det här. En får tacke för tipset.....Min nya Suunto är tyvär plastigt svart.....jag hade också velat haft en sån där kolfiberlook....

Min nya Suunto
Hej igen!

Var tvungen att komplettera mitt T3 köp med lite tillbehör:

En Bike POD och en PC POD blev det.
Äger "tyvärr" ett FSA Wing-styre så jag fick snällt byta fäste till ett Polar :)

Tar några bilder när skiten sitter på hojen i morrn :)

DSC021322.JPG ht=544

Sov gott!

Min nya Suunto
nja, tycker Bike-poden verkar mer exakt.. men jag kan ha fel.. kunde iaf inte låta bli att slänga på grejorna i månskenet :P skillnaden i vikt var några gram:

campa veloce/vento snabbkoppling: 86g
suunto race bikepod: 65g

skrev i mitt första inlägg att jag var tvungen att öppna länken vid styrmontering därför den var hel, något som visade sig vara fel. klockan går lätt över ett campa veloce reglage och sitter som gjuten på polar-fästet.

om ni inte fått nog av bilder kommer här några till :P (gillar själv när folk lägger upp fina makrobilder)

DSC021400.JPG ht=725

DSC021433.JPG ht=544

DSC021455.JPG ht=725

Min nya Suunto
Funderar på att köpa en T3 eller Polar RS200 (ev 200sd) till frugan. Om man jämför T3 med Polar RS200 vad är för och nackdelar? Hur stora är de? Suunto'n verkar vara mer utbyggbar med funktioner än Polaren. Vilken är minst? Mätaren får inte se ut som en väggklocka på tjejens arm!

Senast redigerad av en moderator:
Min nya Suunto
Chefredaktören på Sportguiden hade testat en Suunto T3 och blivit brydd över alla knapptryckningar.
Någom mer än han och jag som känner samma ?

Min nya Suunto
teabag skrev:
> Chefredaktören på Sportguiden hade testat en
> Suunto T3 och blivit brydd över alla
> knapptryckningar.
> Någom mer än han och jag som känner samma ?

Tar ett träningspass och lite pillande efteråt så är man inne i det. Pillade i och för sig rätt mycket på den innan första träningspasset också =). Är i alla fall kanonnöjd med min T3:a.

Tillbaka
Topp