Min Vitus Sentier

Min Vitus Sentier
Inteno- sa:
Mycketvillhamer sa:
Inteno- sa:
Nu är den hemma!
Första enklare provturen gick fint!
Imorgon blir det premiär i skogen, blir riktigt kul!

Galet snygg irl var den också, bara på med styre och pedaler sen va de klart!

Styret står aningen snett och försöker få det rakt men får det inte riktigt riktigt rakt. Någon som har ett tips på hur jag får det spikrakt?

Gå ut i garaget och hämta ett ögonmått...
Haha har ju provat men får inte till de ändå? får ta hjälp av någon i familjen.

En annan fråga!
Är det meningen att gaffeln skall bli stenhård när man låser dämpningen? Min blir hård men dämpar fortfarande lite. Den kanske skall va sä?

Seriöst så brukar det funka att linjera upp styret mot bryggan på gaffeln mha ögonmått. Spänn stammen lite så att den glider men inte rör sig när du inte tar i.

Min Vitus Sentier
Inteno- sa:
Är det meningen att gaffeln skall bli stenhård när man låser dämpningen? Min blir hård men dämpar fortfarande lite. Den kanske skall va sä?
Den skall inte bli stenhård och helt låst. Det är olika grad av kompressionsdämpning och den kan fortfarande fjädra/dämpa big hits.

Min Vitus Sentier
Sixten Fors sa:
Inteno- sa:
Den skall inte bli stenhård och helt låst. Det är olika grad av kompressionsdämpning och den kan fortfarande fjädra/dämpa big hits.
Tack!

Cirka däcktryck inför morgondagens skogsrunda? Väger 78kg

Min Vitus Sentier
Inteno- sa:
Sixten Fors sa:
Inteno- sa:
Tack!

Ca 1,7 fram och 1,8-1,9 bak kan ju bara bra att börja med. Möjligen att du kan gå ner 0,1 bar till generellt.

Min Vitus Sentier
Mycketvillhamer sa:
Inteno- sa:
Sixten Fors sa:
Inteno- sa:
Tack!

Ca 1,7 fram och 1,8-1,9 bak kan ju bara bra att börja med. Möjligen att du kan gå ner 0,1 bar till generellt.
Okej tack!

Däcken är som sagt stenhårda nu och har ingen aning om vilket tryck som är lämpligt!

Testar detta!

Min Vitus Sentier
Idag tog jag premiärrundan på 1,5mil, helt slut!
Cykeln var grym, vart förvånad över greppet och hur enkelt man kunde ta sig fram med de breda däcken och storleken på 29”.
Galet nöjd med cykeln i alla fall, det kommer bli många mil i sommar!

Bilagor

• 80D7B775-7CF8-4EA6-AA1C-4FD77967532F.jpeg
    80D7B775-7CF8-4EA6-AA1C-4FD77967532F.jpeg
    599.8 KB · Besök: 119
Min Vitus Sentier
Inteno- sa:
Idag tog jag premiärrundan på 1,5mil, helt slut!
Cykeln var grym, vart förvånad över greppet och hur enkelt man kunde ta sig fram med de breda däcken och storleken på 29”.
Galet nöjd med cykeln i alla fall, det kommer bli många mil i sommar!

Den ÄR stilig! Själv tog jag en lång sväng ihop med min ena grabb (2h+, grabben är knappt 5år så för honom var det ju långt) på min Sentier 29a idag, mest grusväg iofs men vi hade kul ändå!

IMG_0151.JPG

Senast ändrad:
Min Vitus Sentier
Hjälp!

Upotäckte detta glapp i vevpartiet nu. Se videon på länk.

Hur löser jag detta? Hittar inga skruvar att dra åt eller liknande.

Bilagor

• 7916FD8E-B14B-48DB-8CA2-DF7326C141AD.jpeg
    7916FD8E-B14B-48DB-8CA2-DF7326C141AD.jpeg
    246.9 KB · Besök: 74
  • 0A246145-3AC1-4B64-9253-EC23DB8172A9.jpeg
    0A246145-3AC1-4B64-9253-EC23DB8172A9.jpeg
    239.9 KB · Besök: 61
  • D3928134-3A99-4932-AB79-3CF752F3B595.jpeg
    D3928134-3A99-4932-AB79-3CF752F3B595.jpeg
    189.4 KB · Besök: 73
  • 9FC5432E-70C5-46DF-AB61-96D305AABFE1.jpeg
    9FC5432E-70C5-46DF-AB61-96D305AABFE1.jpeg
    191.7 KB · Besök: 112
Min Vitus Sentier
Inteno- sa:
Inteno- sa:
Hjälp!

Löste det! Förstår dock nt vrf den lossnat

Var det vevarmen som satt lös, i sådana fall var den säkert dåligt dragen till att börja med och sen har vibrationerna från cyklingen skakat loss den.

Om du cyklat på den med lös vevarm kan du ha sån otur att den "töjt" sig alternativt att axeln tagit stryk så att den kommer att ha en benägenhet att lossna även i fortsättningen. Vi får hoppas att det inte är så men skulle du ha sån otur så är det ju bara att höra av sig till CRC eller vem du nu köpt den av och reklamera (i bästa fall får du nån kompensation så att du kan skaffa ett nytt vevparti och slipper skicka tillbaka cykeln)!

Min Vitus Sentier
DarthVidar sa:
Inteno- sa:
Inteno- sa:
Hjälp!

Löste det! Förstår dock nt vrf den lossnat

Var det vevarmen som satt lös, i sådana fall var den säkert dåligt dragen till att börja med och sen har vibrationerna från cyklingen skakat loss den.

Om du cyklat på den med lös vevarm kan du ha sån otur att den "töjt" sig alternativt att axeln tagit stryk så att den kommer att ha en benägenhet att lossna även i fortsättningen. Vi får hoppas att det inte är så men skulle du ha sån otur så är det ju bara att höra av sig till CRC eller vem du nu köpt den av och reklamera (i bästa fall får du nån kompensation så att du kan skaffa ett nytt vevparti och slipper skicka tillbaka cykeln)!
Hej

Ja man kunde trycka det igenom cykeln lixom. Sen satt vevaen med drevet löst och vickade. Drog åt det med ca 40nm som de stod på så får hoppas det håller.

Vore förödande om jag måste byta ut det...
Kan inte ha cyklat länge med det löst, det hade jag nog märkt isf

Min Vitus Sentier
Inteno- sa:
Hej

Ja man kunde trycka det igenom cykeln lixom. Sen satt vevaen med drevet löst och vickade. Drog åt det med ca 40nm som de stod på så får hoppas det håller.

Det återstår väl att se, men lossnar den något mer skulle jag hört av mig till återförsäljaren, vänta inte för länge. Det är ju bra att du filmat det å allt!

Men jag håller såklart tummarna för att det inte skall vara några problem i fortsättningen!

Min Vitus Sentier
DarthVidar sa:
Inteno- sa:
Hej

Det återstår väl att se, men lossnar den något mer skulle jag hört av mig till återförsäljaren, vänta inte för länge. Det är ju bra att du filmat det å allt!

Men jag håller såklart tummarna för att det inte skall vara några problem i fortsättningen!
Skall ut på en sväng idag så får se.
Det bör man väl märka ganska enkelt?
Om den lossnar mer skall jag skriva isär något å ta bilder å skicka till dom?

Min Vitus Sentier
Hur gör jag rent kedja och drev efter en skitigare åktur? Avfettning och slangen bara?

Vad smörjer jag med och hur ofta? Endast kedja eller dreven också?

Vilka lager bör jag se över med jämna mellanrum lch vad fettar jag in dom med? Hur ofta?

Min Vitus Sentier
Inteno- sa:
Hur gör jag rent kedja och drev efter en skitigare åktur? Avfettning och slangen bara?

Vilka lager bör jag se över med jämna mellanrum lch vad fettar jag in dom med? Hur ofta?

Jag skulle aldrig spruta avfettning på något som sitter fast på cykeln! Risken är att avfettningen letar sig in i något av alla lager och sen undrar du snart varför du måste byta lager utav bara h-vete ;-)

Personligen sprutar jag bara av cykeln med vatten, använder sällan något annat, eventuellt sveper jag över hojen med en svamp. Börjar kedja och kassetten se skitig ut så plockar jag bort dessa och rengör med diskmedel eller avfettning om skiten sitter som fan.

Vad gäller kedjesmörj så använder jag nån allround shimano-olja och smörjer när kedjan ser ser torr ut. Överdriv dock inte med smörjningen, en allt för kladdig kedja drar åt sig smuts vilket ju sliter på resten av drivlinan.

Sen vad gäller att smörja lager så är jag inte så brydd om det. Är det kapslade lager är det ju ofta lätt att byta annars.

Min Vitus Sentier
DarthVidar sa:
Inteno- sa:

Jag skulle aldrig spruta avfettning på något som sitter fast på cykeln! Risken är att avfettningen letar sig in i något av alla lager och sen undrar du snart varför du måste byta lager utav bara h-vete ;-)

Personligen sprutar jag bara av cykeln med vatten, använder sällan något annat, eventuellt sveper jag över hojen med en svamp. Börjar kedja och kassetten se skitig ut så plockar jag bort dessa och rengör med diskmedel eller avfettning om skiten sitter som fan.

Vad gäller kedjesmörj så använder jag nån allround shimano-olja och smörjer när kedjan ser ser torr ut. Överdriv dock inte med smörjningen, en allt för kladdig kedja drar åt sig smuts vilket ju sliter på resten av drivlinan.

Sen vad gäller att smörja lager så är jag inte så brydd om det. Är det kapslade lager är det ju ofta lätt att byta annars.
Va ute på en 5km runda som va ganska stökig nu. Inget glapp än så länge. Skall ta en imorgon igen så får vi se!

Min Vitus Sentier
Inteno- sa:
DarthVidar sa:
Inteno- sa:

Va ute på en 5km runda som va ganska stökig nu. Inget glapp än så länge. Skall ta en imorgon igen så får vi se!

Gott! Jag håller tummarna för att du slipper glapp även i fortsättningen!

Min Vitus Sentier
DarthVidar sa:
Inteno- sa:
DarthVidar sa:
Inteno- sa:

Gott! Jag håller tummarna för att du slipper glapp även i fortsättningen!
Tror inte de blir något mer. Var ute på en 2 timmar lång och tuff tur med ett par rutinerade grabbar. Lossnar den inte efter denna runda så lär den aldrig bli lös igen haha!

Det gör ont att krama träd också!

Min Vitus Sentier
Halloj!

Lite frågor!

Min bakbroms kan skrika en del, alltså den låter som lite knarr/skrikande ljud eller ett valrop typ. Kommer inte hela tiden men ibland. Är det något som man kan få bort?

Sedan skrapar bromskivan emot på ett ställe när hjulet snurrar men både skiva å däck är rakt. Är dett något som är dåligt?

Sedan behöver jag justera växlarna. Den vill inte riktigt växla från trean till tvåan utan den fastnar gärna och hackar till. Hur justerar jag detta?

Tack

Min Vitus Sentier
Det är bara 0,2-0,5 mm frigång mellan bromsbelägg och skiva när du inte bromsar. Kolla att skivan verkligen är rak. Bromsoket kanske inte sitter helt rakt, eller förskjutet lite åt ena sidan. Att behöva finjustera placering av bromsoket är helt normalt. Det sitter två insexskruv som du lossar lite för att justera oket.

Justerar index på växlar gör du vid vxlreglaget, där wire går in i reglaget sitter en "barrel adjuster" i svart plast. Vänd cykeln upp-och-ner, trampa, växla och finjustera så att bakvxl ligger helt i linje med drev på kassetten.

Du kanske även behöver justera limit skruvarna på bakvxl, som begränsar bakvxl yttre och inre position. Så att inte kedjan kan klättra av kassetten åt resp håll.

Skrikande bromsar går över. Och kommer tillbaka. Helt slumpmässigt :)

Min Vitus Sentier
Sixten Fors sa:
Det är bara 0,2-0,5 mm frigång mellan bromsbelägg och skiva när du inte bromsar. Kolla att skivan verkligen är rak. Bromsoket kanske inte sitter helt rakt, eller förskjutet lite åt ena sidan. Att behöva finjustera placering av bromsoket är helt normalt. Det sitter två insexskruv som du lossar lite för att justera oket.

Justerar index på växlar gör du vid vxlreglaget, där wire går in i reglaget sitter en "barrel adjuster" i svart plast. Vänd cykeln upp-och-ner, trampa, växla och finjustera så att bakvxl ligger helt i linje med drev på kassetten.

Du kanske även behöver justera limit skruvarna på bakvxl, som begränsar bakvxl yttre och inre position. Så att inte kedjan kan klättra av kassetten åt resp håll.

Skrikande bromsar går över. Och kommer tillbaka. Helt slumpmässigt :)

Tack då har jag något att göra i helgen!

Min Vitus Sentier
Skulle nästan vilja säga "det ät inte så noga i början".

Kika på denna, och följ delarna som gäller gaffeln då

Se till att du har en bra sag, att rebounden är snabb, men inte snabb nog för att slunga upp fronten.

Men när jag var ny på min hoj, och ovan vid moderna cyklar och moderna gafflar, så tog det ett tag innan saker började kännas bra.

Det som är perfekt nu kändes helt fel och alldeles för stelt i början.

Se dock bara till att gaffeln inge är så pass mjukt pumpad så att den kan dyka vid inbromsningar eller när man kör på saker.

Min Vitus Sentier
Hej,

Ny här på forumet och går i tankarna att köpa min första riktiga mtb.

Har fastnat lite för denna modell som ska vara väldigt prisvärd då mitt tak är dryga 10’.

Hur är den att cykla grusväg? Kommer nog bli relativt mycket sånt i början och kompisen har en Scott Scale 950 att jämföra mot. Kommer det funka att cykla ihop eller ska jag titta på en annan hoj? Är 175 cm kort/lång om det har betydelse.

//Henrik

Min Vitus Sentier
Hmm..

Då har man börjat fundera på uppgradering. Cykeln är ju inte så jätte lätt direkt så där finns det en del att förbättra men vart börjar man?

Vad är det som är tungt på cykeln så bär bytas ut för att få den lättare? Hur mycket kan man komma ned i vikt för rimliga pengar?

Min Vitus Sentier
Min Vitus Sentier
Ont i nacken, är det något felinställd cykel kan skapa? Känner under och efter cykling så får jag fruktansvärd spänning i nacken och det kan hålla i sig i flera dagar. Sist fick jag gå på massage för att det skull släppa.

Vad kan det bero på? Sadel för långt bak? Luta styret mer bak?

Tacksam för all hjälp

Tillbaka
Topp