Mina intryck på Gesundabergets DH-park

Atakua

Aktiv medlem
Bikeparks webbsida: https://gesundaberget.se/services/bikepark

Jag har nyligen besökt Gesundaberget där det finns en downhillpark. Nedre är mina intryck efter en dag DH-cykling. Visst kunde jag inte undvika göra jämförelser med andra Sveriges bikeparker.

I byn

Gesunda är en pytteliten by 20 km söder om Mora. Den är såpass liten att det knappt finns några livsbutiker eller restauranger i den. Det finns en busslinje mellan Mora och Gesunda med få avgångar per dag.

Det känns att allt händer långsamt på landsbygden. Som värsta exempel öppnades cykeluthyrningen kl 09:30. De som väntade på att hämta sina hyrcyklar fick dem inte klockan 10:00 då liften var igång. Det var eftersom den enda anställda som var på plats inte kunde arbeta med kassaapparaten!
Så fick jag min hyrcykel en halvtimme senare kl 10:30. Jämför det här sorgliga läget med Järvsö där man är punktligt igång klockan 09:30 med både liftarna och uthyrningen börjar kl 09:00.

Skidresort

Gesundaberget är främst skidresort och det syns och känns. Det finns några stugor, en restaurang och ett par caféer. Förutom Tomtelandet finns det inte något annat slags underhållning.

Cyklingen här är bara sidosysselsättning under sommartid. Man kan dock hyra både DH- och XC-cycklar i boden; före behöver man antingen mejla eller ringa till dem, alltså inte via någon onlinebokning.

En enkel lunch på restaurangen kostar 155 kr, vilket är dyrare än man kan ha den på andra bikeparker utan någon förbättring i kvaliteten.

Skyddsutrustning

Man erbjuder Bell hjälmar och Alpinestars ben- och kroppskydd. Hjälmarna såg ganska nya ut (jag använde min egen hjälm istället), medan benskydd var slitet.

Cyklar

För DH-cykling erbjuder man hyra Giant Glory. Jag blev besviken av den cykel (nummer 14) som jag hade fått, både ur slitage- och komponentperspektiv.

• Cykelramen var mycket sliten. Det fanns fler repor överallt på ramen. Det mest upprörande var kedjestaget som inte hade något skydd på sig och tappade anodiseringen helt. Det såg sorgligt ut, ett sådant slags skada kan enkelt undvikas med en gammal slang lindad runt ramen.
  • Handtagen satt löst och kröp efter fyra timmar så att jag behövde att be fixa dem på boden. Sedan fick jag mycket bättre handtag (lock-on) som inte har chans att krypa.
  • Växelhöljet var krökt vilket omvandlade cykeln till enkelväxlad. För downhill gör det inte stor skillnad, men det speglar cykelns skick.
  • Bromsarna var SRAM Level TL och de var tydligen undermåliga för downhill som ändamålet. Jag var tvungen att bromsa längre och trycka på bromshandtagen kraftigare än de skulle behövas.
  • Framnavet hade märkbar play i sig. Det verkade inte drabba styrning, men det kan bli problematiskt i framtiden.
  • Fälgarna hade ett par synliga bucklor.

För övrigt hade cykeln nya däck och kedjan gnisslade inte. Både gaffeln och dämparen var av enklare/billigare sort men funkade utan anmärkningar.

Liftar

Man kör Sittliften på jämna veckor vilken går upp ända till toppen. På udda veckor finns bara Knappliften igång, och jag hade otur att åka den. Knappliften slutar
ungefär halvvägs till toppen, därifrån blir stigsurvalet litet och åkturer blir korta.

Trots att liftkortet för knappliften rabatteras med 50% vill jag aldrig mer i livet åka en sådan lift. Problemet är att man kan hamna sitta lite snett på knappen, och det resulterar i att man blir nästan som dragen uppåt på pungen. Hela vägen uppåt blir till lidande och smärta. Det går inte att jämka på sin position då flyger knappen iväg och blir man strandad på backen.

DH-leder

Som tidigare skrivet hade jag tillgång till ett fåtal stigar i backens nedre del. Samtliga stigar är väl markerade både med namn och svårighetsnivå vid samtliga vägskäl.

Jag har åkt nedanstående 6 stigar.

• Caro-Line — en fin grön led som jag använde för att vänja mig vid min hyrcykel.
  • Magic Carpet — en blå led med fler tabletops, berms och en ickeobligatorisk dropp. På den droppen vurpade jag vid tredje försöket.
  • Skogsmus — en röd led, "naturstig" med rötter, stenar, täta linjer. Om man gör ett misstag snart efter Magic Carpets början hamnar man på Skogsmus. Det var hur jag hade upptäckt den.
  • Stökspåret — precis samma egenskaper som Skogsmus.
  • G.M.X. — en röd hopplinje med stora tabletops. Den har jag klarat fler gånger, fast att jag bör erkänna att de där hopparna var över min förmåga. Ett par gånger var det nära till att råka illa.
  • Xcelerator — röd/svart hopplinje. Den har fler chicken-linjer vilka jag gärna tog.

XC-leder

Det finns gott om långa (upp till 43 km) crosscountry stigar runt i området. Stigarna löper delvis på asfalt- och grusvägar och på Siljansleden. En liten del sådana grusvägar har jag cyklat på min gravelhoj. Jag vet inte hur tekniskt svårt det blir när man lämnar vägar och fördjupar sig i skogen.
Vid ett tillfälle såg jag en rejäl älg i skogen.

Publiken

Den dagen fanns det inte så mycket folk som ville uppleva knappliftens magiska känsla i skrevet, kanske 10 människor totalt.
Ett gäng ungdomar, en barnfamilj, ett fåtal män och kvinnor. Några av dem hyrde DH-cyklar, andra hade sina stigcycklar med sig.

Slutsats

Gesundaberget är betydligt värre än andra Sveriges bikeparker som jag har tidigare besökt (Åre och Järvsö). Medan stigarna är hyfsat bra är hyrcyklarna skrot.
Man bör helst undvika udda veckor med knappliften även om liftkortet blir gratis. Samtidigt finns det absolut ingenting annat att göra på resorten efter kl 16.

Westman

Aktiv medlem
Tycker cyklingen är bättre än många andra parker men allt runtomkring och hur det styrs är tyvärr mindre bra.

Jag älskar lederna på Gesundaberget, cyklingen är på riktigt och allt är inte så tillrättalagt som ex JBP. Lärde mig cykla utför där ca 2006 på med dagens mått usel hardtail och det var fostrande. Älskar Skogsmys, Banzai, locals, stökspåret, tävlingsspåret, under liften och Malin Lindgren.

Däremot begår de närmast självmord med mismgmt att inte köra sittliften varannan helg. Knappliften är inte en ok ersättare, mest eftersom man knappt(!) Når hälften av lederna och missar det mesta av det bästa.

Vi ville åka dit v31 och jag försökte få dom att ändra sig till att lära sittliften men det var omöjligt så vi åkte till Lofsdalen istället.

Efter 16 i Gesunda badar man nere vid Sollerön, grillar eller åker hem. ;)

Westman

Aktiv medlem
Här kan man läsa vad jag tyckte när jag recenserade parken 2010.

H.

Aktiv medlem
Ja, Gesunda har fantastiska möjligheter som de försakar år efter år. När enduroboomen slog till hade de ju som få verkligen möjlighet att erbjuda "liftburen stigcykling" på ett helt annat sätt än tex Järvsö. Riktigt roliga stigar och makalös natur. Men allt runtomkring är ju helt eftersatt.

glitch

Aktiv medlem
Efter att man skakat liv i liket hoppades man att de skulle lära av Järvsö och satsa lite. Nu känns det som det blev tvärtom och berget tynar sakta bort igen. Vi är många som har en speciell relation till Gesunda som för många var första parkupplevelsen men efter ett besök i somras kommer det dröja tills jag åker dit igen. Närmare en halvtimme upp i sittliften och effekten det har på liftköer mm går liksom inte att kompensera.
Har man sen varit i Järvsö och sett hur smutt det kan vara där turen upp tar slm turen ner är det liksom tack och godnatt för Gesunda.
Inga gäster, inga pengar, inga investeringar tillbaka till konken.
Så sjukt synd.

Stervelo

Aktiv medlem
Här kan man läsa vad jag tyckte när jag recenserade parken 2010.
Auch, sista bilden, den med styrstamssex, ser ut att göra ont.

Westman

Aktiv medlem
Det är det, avsevärt sämre. Tiden har ju stått still på berget.
..förutom tilläggen av de byggda spåren Magic Carpet, Xcelerator, GMX, 4X och Carro line. Vilket är en ganska stor utveckling. Banzai och locals fanns inte heller i glansdagarna 2005-2010ish men å andra sidan har vi tappat Malin Lindgren och north shore-stuntsen (väl?).

Men samtidigt har det i tagit steg bakåt med lift mm och i perioder gjorts noll underhåll.

H.

Aktiv medlem
Nja, 2005 hade de väl inte byggt alla grävda spår osv. Skulle tro att det peakade strax innan det stängde ner förra gången, säg runt 2010.

glitch

Aktiv medlem
..förutom tilläggen av de byggda spåren Magic Carpet, Xcelerator, GMX, 4X och Carro line. Vilket är en ganska stor utveckling.

Men samtidigt har det i tagit steg bakåt med lift mm och i perioder gjorts noll underhåll.

Magic carpet var väl en av de första lederna?
I alla fall var den helt ny när jag var där 200X och ser man på skicket idag har den inte underhållita sen dess typ. :/

H.

Aktiv medlem
I alla fall var den helt ny när jag var där 200X och ser man på skicket idag har den inte underhållita sen dess typ. :/
2006 eller 2007 tror jag de byggde Magic Carpet. Minns inte om Xcelerator byggdes samtidigt eller nåt år efter.

Westman

Aktiv medlem
Ja, den är gammal nu. Men du citerade Jomper att tiden stått stilla sedan 15 år. Och det vi nu pratar om hände efter 2005. Men före 2010 så det är väl en lite akademisk diskussion. :)

Utvecklingen har stått stilla eller förfallit sedan 2010 tror jag vi kan konstatera.

H.

Aktiv medlem
Ja, den är gammal nu. Men du citerade Jomper att tiden stått stilla sedan 15 år. Och det vi nu pratar om hände efter 2005. Men före 2010 så det är väl en lite akademisk diskussion. :)

Utvecklingen har stått stilla eller förfallit sedan 2010 tror jag vi kan konstatera.
Nja, Caroline byggdes väl på senare år och är faktiskt en riktigt fin nybörjarled. Men det mesta andra har ju förfallit...

Westman

Aktiv medlem
Bristande underhåll lång tid till trots så är stökspåren fortfarande lockande. Och även om cyklingen inte är för familjer så är ju kombon med Tomteland bra för familjer med mindre barn.

Sjukt synd att dom inte vågar ha tillräckligt med personal till att köra sittliften varje helg. Gjorde ett litet överslag på sommarjobbarkostnad vs besökarintäkter och det skulle löna sig fort. Vi valde bort det pga att knappliften inte går till den övre, bra delen och gissar att 80-90% gjorde som vi i sommar då sittliften gick 4 dagar per fyra veckor under peak semester v29-32. Så ett år när de flesta cykeldestinationer slår besöksrekord riskerar Gesunda gå under, igen, tippar jag. Pga att man inte vågar satsa utan går på permitteringsstöd. (Om det inte är nåt mer under ytan dom ligger bakom).

Man måste satsa för att vinna, eller åtminstone våga hålla öppet för att kunna få dit folk..

Senast ändrad:

ponx

Aktiv medlem
Jag tycker att lederna var i bra skick när vi var där för några veckor sedan. Väldigt lite brake bumps till skillnad från Åre som var hemskt.
Lederna har ju mer naturstig och jag tycker att det är roligare än Järvsö.

Svårt att säga hur de ska lösa den långsamma liften. På söndagen kördes den med mindre pardon vid påstigningen så farten var mer jämn. Men stollift är ju ett måste varje gång man har öppet.

Sen ska de ju fixa så att folk får sina liftkort smidigt på morgonen. Att behöva vänta på en familj som ska hyra cykel är ju inte ok. Om de fixar det genom nätköp, swish eller mer personal är ju skit samma.

Toppstugan är ju fantastisk men man skulle ju erbjuda något annat än våfflor. Men man kan käka bars och kolla utsikten.

Jag hoppas att Gesunda kan bli ett ställe som utvecklas för den mer avancerade åkaren och att man bygger mer cykla upp/åka ner ... kanske med shuttle från nere vid sjön.

trampapådå

Aktiv medlem
Gesunda har fantastiskt bra cykling men det slarvas bort av dåligt driven anläggning. Man fyller på lösgrus i berms och drar ner på öppettider. Knappliften var ju droppen när man missar all den bästa cyklingen berget har att erbjuda (övre delen)
Hoppas någon med lite driv och skalle tar över anläggningen och vågar satsa lite, skulle nog kunna gå riktigt bra. En ny lift skulle säkert kunna finansieras med både sommar och vintersäsongen samt nå bidrag från kommun eller något.

Tråkigt men för tillfället känns det stendött där uppe tyvärr

trumpeten

Aktiv medlem
Känns som Gesunda haft lite otur också. Tyvärr klent med snö särskilt senaste vintern, och vintertid tuff konkurrens av Orsa Grönklitt. I Grönklitt bättre med snö och de har hittat koncept som fungerar superbra för bl.a. barnfamiljer och föräldrar som vill träna inför vasaloppet (=bra pengar).
Gesunda är ett toppenfint berg! Som egentligen kan erbjuda bättre skidåkning än ex. Grönklitt. Också nära in till Mora med bra utbud av restauranger etc. Hoppas Gesunda kan hitta sin niche och väg framåt!

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har varit i gesunda 3 dagar i år, två med knapplift och en med sittlift. Spåren är i mitt tycke jättebra. Ärligt talat föredrar jag gesunda framför järvsö åkmässigt, om man måste välja. Magic carpet och xcelerator är lätt favoriterna. Men både järvsö och gesunda är fantastiskt bra. järvsö har dock en edge på all infrastruktur och allt runtomkring. Och underhåll.

Tyvärr har gesunda lite corona-feber och har kassa öppettider och kör knappliften varannan helg. Tänk vad de skulle kunna dra in om de satsade lite. Och i år när alla semestrar i sverige, ja jesus..

Men fan så bra åkningen är!!

jonte987

Aktiv medlem
mjae skulle ju dock säga att Isaberg nog är större pga XC plus andra aktiviteter. Liftcyklingen var ju inte nån höjdare utan åker dit pga brist på andra närliggande alternativ.
De bygger och de har utökat liftens öppettider enormt. Främst det senare jag tänkte på samt att de förståt att hela familjen ska roas.

MtbIte

Aktiv medlem
Gesunda har varit bra 1 gång i tiden men nu är det uselt skött. Tidigare uppe på toppen i stugan så serverades det utsökt mat som älgburgare , köttgryta mm , nu vi var där i somras så betalade vi 85 kr och fick då en fryst hamburgare som halvt värmdes upp med en klick dressing ..... ingen pommes inga grönsaker.

Vi hade en polare med oss som var ny och inte cykla tidigare och hans hyrhoj var det värsta jag sett totalt slut i dämpningen, löst styre , lös sadel , fälgar sneare än jag vet vad.
Dämpningen gav sig efter ett tag och tappade luft och läckte olja , personalen kunde inte göra något då deras mekaniker var ledig och dom hade inga andra cyklar lediga så vi fick pumpa den vid varje åk .

Allt detta hände efter att gesunda bytte ägare , Känns som dom nya ägarna inte bryr sig eller har typ 0 intresse .

unsuspected

Aktiv medlem
Har varit nyfiken på Gesunda och sugen på att kanske åka dit nästa säsong men känns mer som att man borde hoppa det och åka direkt till Järvsö istället eller stanna kvar hemma och ta Flottsbro.

H.

Aktiv medlem
Har varit nyfiken på Gesunda och sugen på att kanske åka dit nästa säsong men känns mer som att man borde hoppa det och åka direkt till Järvsö istället eller stanna kvar hemma och ta Flottsbro.
Det beror nog mycket på vad som händer med liften och huruvida du har egen hoj. Går liften, du har egen cykel och inga barn så är det grym åkning.

ooms

Aktiv medlem
Man lider nog väldigt mycket av att vara relativt litet som vinterresmål. Det gör det svårt att investera i liftar och annat på det sätt som Järvsö och Skistars anläggningar kan.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nu har det varit kö för de haft så lite öppet. Vanligtvis är det kanon om bara vill cykla.

Minns Vallåsen förr när det bara var en container och Vilse började grilla korv halv 12, de var ändå bättre än Gesunda är nu :D

anders_

Aktiv medlem
Man kan ju börja med att hålla igång den liften man redan har istället för att investera i nytt.

Vi hade tänkt åka 2 dagar i Gesunda på vägen till Järvsö i somras, men eftersom liften var stängd på veckodagar, och det bara var knapplift på helgen vi hade tillgång till som alternativ så fick det bli fler dagar i Järvsö istället. Synd, för alla i sällskapet gillar stökiga skogsspår, och vi hade sett fram emot att cykla i Gesunda.

Valhalla_

Aktiv medlem
Har varit nyfiken på Gesunda och sugen på att kanske åka dit nästa säsong
Gör't. Det är asbra åkning, om man bara kan leva med att liften suger. Du kan lätt ta det över en dag bara för att testa på, kör tidigt på morgonen och kom hem på kvällen. Men som sagt denna säsong suger liftkörningen..

Jag kan då heller inte minnas att jag fann särskilt mycket lösgrus i bermsen, fäste var det gott om, förutom på ett enda ställe. Om de inte slängt på lite grus de senaste veckorna då förstås..

Octagon

Aktiv medlem
Vid storvinst på Eurojackpott så lovar jag att skjuta till hälften isf😜

Men seriöst så skulle Gesunda kunna bli förbannat bra om nån bara vågar satsa.
Dessutom behöver man ju inte bygga från scratch som på många andra ställen där det satsas. Lederna finns och är bra, avståndet till Sveriges största ansamling av dyra cyklar (Stockholm) är rimligt. Egentligen räcker det att man håller liften igång och ordnar alternativt käk. Dr Ötker och microvågsugn.

Mikael.T

Medlem
Dessutom behöver man ju inte bygga från scratch som på många andra ställen där det satsas. Lederna finns och är bra, avståndet till Sveriges största ansamling av dyra cyklar (Stockholm) är rimligt. Egentligen räcker det att man håller liften igång och ordnar alternativt käk. Dr Ötker och microvågsugn.

Hej, väldigt spännande diskussion här eftersom jag länge haft erfarenhet av Gesundaberget men då för skidåkning. Har på senare tid fått upp ögonen för att man även kan åka cykel där. Men tyvärr är det ju som ni säger oerhört tråkigt att det aldrig verkar lyfta för anläggningen. Grundförutsättningen finns dvs bra berg med sjyst fallhöjd, passande terräng för olika former av cykeldiscipliner, närhet till Stockholm och mellersta Sverige vilket täcker upp många utövare. Slutligen så är det ju riktigt vackert på sommaren och utsikten är svårslagen!

Om vi skulle spåna lite eftersom det faktiskt kan finnas någon entreprenör som läser detta - vad skulle enligt era erfarenheter och behov göra Gesunda till det bästa cykelområdet åtminstone i Mellansverige?

Själv ser jag fram emot sittlift som går regelbundet, seriös cykeluthyrning/pro shop med servicekänsla (skickade ett mail i somras om hyra och kurs som jag aldrig fick svar på trots påminnelser) och kanske lite trevligare mat-fika utbud. Detta skulle klart lyfta anläggningen och få mig att prioritera kortare besök. Skall man stanna längre får det nog finnas något mera för familjen som inte delar intresset fullt ut samt att jag är osäker på hur man löser boendet.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Boende + familjefokus är absolut en väg att gå. Är åkningen tillräckligt bra kanske man kan få ihop en annan ekvation...fast att hålla familjen nöjd är nyckeln till många plånböcker.

marr

Moderator
Forumvärd
Gesunda har riktigt fin cykling, som de flesta nog är överens om. Men väldigt synd med underhåll, lift, och så vidare.
Var där en dag iår, käket hade öppet i värdshuset. Det var ändå bra.
Att det stått helt still är inte heller rätt. De senaste åren har carroline förlängts och går hela vägen ner, den är riktigt fin. Skogsmys har fått en ny, egen avslutning. Gmx banan rustades upp ganska rejält för ett par år sen med.

ers

Aktiv medlem
Boende + familjefokus är absolut en väg att gå. Är åkningen tillräckligt bra kanske man kan få ihop en annan ekvation...fast att hålla familjen nöjd är nyckeln till många plånböcker.

Som någon skrev, det är ett fungerande koncept om man kollar på Isaberg....

Topp