Jag fyller på med en provkörningsrapport.
I
en annan tråd skrev jag om dåliga erfarenheter av NN Performance och blev erbjuden att prova ett CM av "zinkpasta"
Det provade däcket är ett CM TrailExtreme i 29x2'4. Jag körde det som framdäck. Cykeln som användes är en Giant Trance 29:er med 19mm breda Giant fälgar. Vågen visade 930g med en felmarginal på ca +/- 10g.
Komplett framhjul med skiva minus 15mm axel med CM 2292g mot Nobby Nic 2019g. En ökning med 273g.
Däcken gick lätt att få på och av fälgen utan verktyg. Trycket var 1,5 bar vilket dock kunde sänkts mer utan problem. Provsträckan blev Göteborg nära Sisjön, inkluderande två av sträckorna som kördes i Svart-Vitt Endurot.
Plus
Greppet är imponerande! Däcket känns tryggt, stabilt och stadigt, viker sig inte det minsta när man pressar trots mina 19mm fälgar som är det smalaste On-One rekommenderar. Skönt att kunna sätta upp framhjulet på stenar eller stök och veta att det stannar kvar där. Det är t.ex. en sektion där man kör i en fåra med massa blöta stenar där jag normalt mest halkar runt men där går det riktigt bra.
Bäst upplevde jag det på attack i lite högre fart. Enduroline!!!
Minus
Rullet är... häpnadsväckande trögt. På asfalt iaf. I skogen märkte jag det inte.
Vikten! Cykeln känns trög i accelerationen.
Det finns även en påtaglig gyroverkan, cykeln blir lite ”död” i styrningen i min normala stigfart som är runt 10-15km/h.
På dödshalkestenarna var det inte jätteskillnad på grepp. Där växer något tunt lager med lavar som slits bort oavsett vilket däck man har.
Slutsats
Som On-One själva skriver är det inget för XC och det har de alldeles rätt i.
Ett däck för hård körning, gärna fort, utför och där det är stökigt och stenigt och gärna blött. Det påminner väldigt mycket i känslan om mina Maxxis Minion. Gyroverkan tror jag dock man kan vänja sig vid och med ett bredare styre än mitt 690mm blir det säkert ett mindre problem - framsidan av myntet är att man får en stadighet som är en fördel i andra situationer.
Jag skulle tro det passar bäst på en krallig AM/Enduro-aktig cykel, gärna med brett styre och för den som kör allmänt hårdare och fortare utför än vad jag gör. Accelerationströgheten i storlek 29 är påtaglig, men det kanske är en mindre påtaglig skillnad i 26 eller 27,5.
Någon riktig lera kunde jag inte prova då terrängen fortfarande är relativt torr.