Minska antalet växlar

Minska antalet växlar
Hej Forum! (Nyregistrerad efter lite lurking)

Har köpt mig en gammal landsvägare, förmodligen 80-tal, med lite väl många växlar på. Idag sportar den hela 21 stycken, men jag skulle vara nöjd med en tredjedel eller mindre.
Min plan är att plocka bort två av framdreven (går det ens att göra så?) och behålla dom där bak. För att kedjelinjen inte ska bli helt skev, bör jag även plocka bort två drev bak då?

Tankar, tips och idéer, någon?

Minska antalet växlar
Börja med att ta bort mormorsklingan fram och se hur du trivs. Bara för att det finns många växlar behöver du inte använda alla. 3x7 känns för övrigt mer som första halvan av 90-talet.

Minska antalet växlar
Mormorsklingan = den största för en person som inte är helt insatt i lingvistiken?
Är inte 100% på att det är sju stycken bak men tror det, har inte lyckats artbestämma den riktigt, ska kolla på det mer i helgen. Det jag lite snabbt uttydde var att de stod diplomat på styrröret och är liknande i stuk som Crescent världsmästarcykel.

Senast ändrad:
Minska antalet växlar
Du kan slakta kassetten och använda varannan klinga. Men du måste ersätta de borttagna klingorna med distanser på varje sida om den mycket smalare kassetten. Experimentera så att du får en trevlig kedjelinje.

Mormorsdrev är en nedsättande benämning på det minsta drevet (är själv morfar...). :O Testa att ta bort även det största drevet, funkar utmärkt att rulla i nerförsbackarna. Du måste gå till en riktig järnaffär och köpa brickor i rätt storlek och tjocklek som kan ersätta det borttagna drevet.

Minska antalet växlar
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan slakta kassetten och använda varannan
> klinga. Men du måste ersätta de borttagna
> klingorna med distanser på varje sida om den
> mycket smalare kassetten. Experimentera så att du
> får en trevlig kedjelinje.

Förutsatt att det är en kassett och inte en frikrans.

Du vinner väldigt lite på att ändra om kassetten. Viktigast är att framdrevet sitter i mitten, för att ge en jämn kedjelinje. Behåll framväxeln så ramlar inte kedjan av lika lätt.

Minska antalet växlar
Så allt som allt vinner jag ändå väldigt lite i slutändan på att plocka bort dreven fram? Växelhandtaget såklart kan jag plocka bort då, men går det att ersätta växeln fram med något annat som styr kedjan istället för växeln så den inte trillar av?

Minska antalet växlar
Har du bara en klinga fram kan du ta bort allt som har med framväxeln att göra. Och varför skulle du behöva ha något som "styr" kedjan? Brukar den hoppa nu eller?

Men det jag skulle göra är att ta bort den lilla fram. Då har du 14 växlar istället för 21 å det känns bättre. Annars har du 7. Men du kansk har starka ben. Det har inte jag så jag är så glad över mina 20.

Minska antalet växlar
Du vinner ingenting bortsett från några hg från minsta framklingan ev. Plockar du bort mer påverkar det funktionen negativt, de två större klingorna vill du antagligen behålla. Vill du minska antalet växlar bak av någon anledning är det ju bara att skruva på reglagen för växelns extremlägen.

Minska antalet växlar
Har väldigt platt där jag cyklar så använder egentligen bara en växel, så tanken var att varför ha något som ändå inte brukas (men vågar inte riktigt gå så långt som till S/S). Så det huvudsakliga är egentligen estetiska skäl.

Minska antalet växlar
Jag tog bort växlarna helt. Det gör att man nästan alltid ligger på fel växel, men på något sätt blir det ändå trevligt och roligt, tycker iaf jag. Kör på ganska lätta 42x16, så jag trampar ut fort men slipper ta ut mig i varje uppförsbacke. Tycker bara mer och mer om min gamla peugeot.

Nu säger jag inte att du ska göra så. Jag säger bara att det är möjligt. Det beror ju på användningsområde, smak och person :)

Minska antalet växlar
Kaffeperkulator skrev:
-------------------------------------------------------
> Har väldigt platt där jag cyklar så använder
> egentligen bara en växel, så tanken var att
> varför ha något som ändå inte brukas (men
> vågar inte riktigt gå så långt som till S/S).
> Så det huvudsakliga är egentligen estetiska
> skäl.

Fast det är inte bar det som avgör. Även sådant som huruvida du cyklar i klunga,vindförhållanden, om du cyklar 5 mil eller 35 mil + påverkar ju valet av växel. Men som ol__ skriver ovan beror det ju på om du vill ligga på optimal kadens hela tiden, är inte det viktigt kommer det ju i ett annat läge.

Senast ändrad:
Minska antalet växlar
För förklara min situation lite tydligare :)
Hojen är tänkt att ersätta bilen på den 4km långa vägen från lägenheten till jobbet samt dom 2km till affären. 15' om året kan man göra mycket annat roligt för.
Är egentligen ett impulsköp från när min sambo köpte en cykel, men båda var begagnade från blocket och kostade bara kaffepengar så slog till med tankar om att snygga till den lite. Främst är det ny lackering, styrlinda och sadel som kommer att ske, men får se hur det utvecklar sig :)

Minska antalet växlar
JAg tog bort mitt innersta drev, 34kuggar. Kör bara med stort 50 fram nu och 12-27 bak. Tog även bort främre växelföraren för jag tyckte den var ful! haha. Men när kedjan hoppade av på varje cykeltur fick jag skruva tillbaka den : )

Det funkar ok! Tycker kedjan är lite väl sned och snuddar vid framväxeln när jag kör på 27an bak, men annars ok. Väldigt sällan man behöver lägre utväxling här i skåne. Sällan backarna här är längre än några hundra meter. I norge däremot hade man ju önskat ibland att man hade kvar det inre drevet : ). Dock gick det aldrig så långt att man var tvungen att gå av cyklen haha, men ibland var det nära!

Minska antalet växlar
Är det en gammal cykel med horisontella dropouts (så att du kan skjuta bakhjulet framåt eller bakåt några centimeter)? I så fall - plocka bort växlarna helt och hållet och kör oväxlat. Mindre krångel och skötsel.

Du behöver ett gäng distanser för att kunna flytta bak-klingan så att den sitter hyfsat i linje med framklingan (plastdistanserna som brukar sitta mellan klingorna på en vanlig kassett funkar bra). Sedan kan du eventuellt behöva lite kortare klingbultar till vevparitet när du blockar bort klingor där.

//j

Minska antalet växlar
Du får det att låta väldigt enkelt Jesper :) Får kolla om den har horisontella dropouts när ja kommer hem i helgen. Om det inte är det, kan man behålla kedjespännaren istället?

Minska antalet växlar
Innan du börja plocka bort växlar tänk på att vi har olika årstider i det här landet. Nu är det storaklingans tid som kommer att vara fram till dubbisarna åker på igen, då blir det mellanklingans tid. Sedan har vi lillaklingans tid som infaller vid 20m/s motvind och oplogade cykelvägar.

Titta på Biltema dom har billiga och bra delar till din cykel, har du 7 delat bak så är det nog frikrans. Du köper en ny (fin)kedja och frikrans för ca 200kr, så kostnaden är minimal för att hålla cykeln rullande.

Minska antalet växlar
En fundering som jag själv har till en "cykla till kiosken cykel". Kan man köra med bara framväxel och två eller tre klingor fram och sen ha kedjespännare och bara ett drev bak? På så sätt har man två eller tre växlar att välja på och får ett cleanare utseende.
/Jon

Minska antalet växlar
Det verkar vara frikrans, växlarna var 5x3 till antalet, krånglar det till saken?
Semihorisontella dropouts iallafall.

2012_03_30_15_55_49.jpg

Minska antalet växlar
Du skrev tidigare att du ville främst få bort lite växlar av estetiska skäl, men det är ju uppriktigt talat som att torka sig innan man skitit med den där cykeln.

För vad det är värt så är bakväxeln monterad käpprätt fel, antagligen för att tidigare ägare monterat för lång kedja och försökt kompensera slapp kedjespänning. Kapa ner kedjan och vrid upp bakväxeln så att växelkroppen är nånstans mellan horisontal och 45 grader vinkel mot marken. Se hur det ser ut på andra cyklar.

Senast ändrad:
Minska antalet växlar
Haha, ja någon skönhet kan man inte påstå att det är, lackering, styrlinda och liknande kommer nog helt klart gå före växelslakt :)

Växeln insåg ja såg helt galen ut, får nog dock sitta så tills jag monterar ner cykeln för lack,,,

Senast ändrad:
Minska antalet växlar
Finns några rent tekniska begränsningar som gör t.ex. en 3x1-setup till en dålig idé? Man kan ju argumentera för att bakväxeln är fulare och framför allt mer utsatt än framväxeln och att något sådant därför vore en bra kompromiss för den som inte vill gå hela vägen till SS. I min hjärna så borde inte kedjebanan vara något större bekymmer heller. Jag antar dock att det finns någon anledning till att man sällan (aldrig?) ser den setupen?

Minska antalet växlar
Anledningen är att du ändå inte blir av med bakväxeln, en typisk kedjespännare tar inte upp slacket på minsta fram om den ska räcka till största fram, på ett och samma drev bak.

Tillbaka
Topp