Mips... Tar det extra plats i hjälmen?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hallon!

Tänkte köpa ny hjälm och funderar på hjälm med mips. Men frågan är... Tar mips extra plats? Jag rockar nämligen Bell Super i storlek M o den sitter som en smäck. Jag är dock lite orolig att med mips så blir det för litet.

Annars... Dog mips-hysterin?

Stalle

Är det inte rimligt att anta att två hjälmar från samma tillverkare använder samma innermått för samma storlek? I så fall spelar det ingen roll om det är mips eller inte, eller om hjälmen är 5 cm tjock eller 25 cm tjock, iaf när vi pratar storlek på insidan...

Jag har alltid kört med Bells hjälmar som passat mig och min skalle perfekt.
Skulle köpa ny mtb-hjälp med mips men hittar ingen som sitter lika bra, så det blev en ny Specialized utan mips som sitter lika bra som de gamla Bell jag hade.

Jag har två st Bell super 2, en med och en utan mips (båda i storl L). Mips tar mer plats och sitter tightare och lite obekvämt på mitt huvud, inte bara vid tinningarna där många har valt att ta bort extrakuddarna.

Med det sagt, båda passar mitt stora huvud, men hjälmen utan mips sitter mycket bättre.

Funkar mips? Tja, jag klotade med mipshjälmen så att den sprack. Skallen förblev dock hel och jag klarade mig utan hjärnskakning..

Mtz sa:
Jag har två st Bell super 2, en med och en utan mips (båda i storl L). Mips tar mer plats och sitter tightare och lite obekvämt på mitt huvud, inte bara vid tinningarna där många har valt att ta bort extrakuddarna.

Med det sagt, båda passar mitt stora huvud, men hjälmen utan mips sitter mycket bättre.

Kan vara så att man utrustat en befintlig modell med MIPS, speciellt med tanke på att namnet är samma på krukorna. Nya modeller kan ju vara designade inifrån ut så att de på så vis är anpassade för MIPS-systemet. Eftersom två modeller sällan är identiska i passformen så är det ju ändå inte säkert att MIPS-hjälmen sitter bättre än den utan, och vice versa såklart.

Mtz sa:
Funkar mips? Tja, jag klotade med mipshjälmen så att den sprack. Skallen förblev dock hel och jag klarade mig utan hjärnskakning..

Då måste du i vetenskapens tjänst krascha på samma sätt med hjälmen utan MIPS och sedan jämföra resultaten, annars går det ju inte att säga att det är MIPS förtjänst att du klarade dig utan allvarliga skador... ;) Själv har jag kraschat med en hjälm utan MIPS. För min del så höll hjälmen och skallen mycket bättre än resten av mig.

Hittade lite på MIPS egen FAQ, http://www.mipsprotection.com/mips-faq/#faq/does-mips-influence-fit-look-and-comfort

"The MIPS low-friction layer is designed to add minimal volume and weight. Each model of helmet gets a layer that’s custom designed and engineered to fit the ventilation, shape, and other features of the helmet style.
Those helmets that are retrofitted with MIPS might see a reduction in helmet size by one size. New models will not be affected in this way."

Kraschade med Bell super 2 mips. Den gjorde sitt jobb ,vid nyköpet blev det en Bell super 3 mips ist. (Nyare modell).

Kan meddela att det är mer plats för huvudet i 3 an jämfört samma storlek i 2 an.

tinkerbell sa:
Mtz sa:

Kan vara så att man utrustat en befintlig modell med MIPS, speciellt med tanke på att namnet är samma på krukorna. Nya modeller kan ju vara designade inifrån ut så att de på så vis är anpassade för MIPS-systemet. Eftersom två modeller sällan är identiska i passformen så är det ju ändå inte säkert att MIPS-hjälmen sitter bättre än den utan, och vice versa såklart.

Mtz sa:

Då måste du i vetenskapens tjänst krascha på samma sätt med hjälmen utan MIPS och sedan jämföra resultaten, annars går det ju inte att säga att det är MIPS förtjänst att du klarade dig utan allvarliga skador... ;) Själv har jag kraschat med en hjälm utan MIPS. För min del så höll hjälmen och skallen mycket bättre än resten av mig.

Exakt! jag var i Flottsbro i fredags och var laddad för en rekonstruktion av olyckan med den hela hjälmen, dock fegade jag ur och bytte till riktig DH-kruka och lät bli att krascha denna gången ;)

Senast ändrad:
Mayhem sa:
Mtamme sa:
Svagt av dem att inte ha med den antagligen vanligaste frågan i fin FAQ: Varför är hjälmar med MIPS så jäkla dyrt? Konstruktionen ser ju inte särskilt avancerad ut men ändå kan det skilja över tusenlappen på vad som i övrigt verkar vara samma hjälm med/utan MIPS.

Fast är de så dyra? Finns ju mips-hjälmar för ett par hundringar redan. Det är mer fina gatan märkena som gärna ökar marginalen för att det står mipa.

glitch sa:
Fast är de så dyra? Finns ju mips-hjälmar för ett par hundringar redan. Det är mer fina gatan märkena som gärna ökar marginalen för att det står mipa.
Ja jo, det finns förstås en handfull hjälmar med MIPS som kanske inte är alltför dyra. Men sedan finns de extrema exemplem åt andra hållet såsom Poc Octal som redan utan MIPS har ett riktpris på 2500:- respektive helt vansinniga 3600:- med.

Finns det oberoende forskning som visar att MIPS ger ett bättre skydd mot hjärnskakning än en konventionell hjälm?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp