MIPS - vad är sant?

MIPS - vad är sant?
Fast ligger det inte lkte i deras svar? Utan att vara någon expert på området alls, så bygger väl effektiviteten på att skalet som reste ska rotera kring måste sitta fast ordentligt på huvudet. De allra flestas hjälmar sitter ju inte direkt skruvstädshårt på huvudet. (Med det sagt kanske mer en fråga om användarfel än tekniken i sig).

MIPS - vad är sant?
Henrik83 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det här lite som när Spesh inte tyckte 27,5"
> var nå bra?

Tänkte detta med men det har trots allt gått 2 år sedan detta skrevs...
Jag gissar att MIPS kan vara en hype som sedan visar sig inte vara svaret på allt.

MIPS - vad är sant?
Forskningen är troligen korrekt. Sen är kanske inte MIPS den bästa lösningen vi kan få se om man ser på lång sikt.

Jag har inte sett/letat efter bevis på att MIPS-hjälmar levererar högre skydd för rotationsvåld mot huvudet. Jag uppfattar det som att lösningen hänvisar till forskningen och att det enligt MIPS bör funka bättre med deras glidlager än en hjälm utan glidlager. Specialized hänvisar till att skinnet på huvudet skulle vara tillräckligt. Jag är tvekis eftersom jag i alla fall köper en hjälm som ska sitta så stilla som möjligt på huvudet, dvs bästa möjliga passform. Tror nog att MIPS som har ett glidlager utan restriktioner mellan skikten bör ge någon sorts förbättring. Om det är någon som läst jämförande test så tar jag gärna del av det.

MIPS - vad är sant?
Henrik83 skrev:
> Är det här lite som när Spesh inte tyckte 27,5"
> var nå bra?

Huh? Men det stämmer ju. Jag kan räkna på ena handens fingrar hur många 27.5" jag har sett på tävlingar de senaste 1.5 säsongerna.

MIPS - vad är sant?
Fulkinesen skrev:
> Henrik83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det här lite som när Spesh inte tyckte
> 27,5"
> > var nå bra?
>
> Huh? Men det stämmer ju. Jag kan räkna på ena
> handens fingrar hur många 27.5" jag har sett på
> tävlingar de senaste 1.5 säsongerna.

Det beror ju helt på vilken gren du kör. Jag misstänker att det kommer att krylla av 27,5or i enduroserien. Det gör det ju i EWS. Men skillnaden mot 26 är ju inte direkt stor ens på pappret..

Vurpar däremot gör man i alla grenar.

MIPS är säkert inte så bra som marknadsföringen vill få det att låta. Det är nästan inget. Men det är säkert lite bättre än att ha än att inte ha. Konceptet verkar ju sunt.

MIPS - vad är sant?
Rattnalle skrev:
>
>
> MIPS är säkert inte så bra som
> marknadsföringen vill få det att låta. Det är
> nästan inget. Men det är säkert lite bättre
> än att ha än att inte ha. Konceptet verkar ju
> sunt.

Kan inte annat än instämma.

Lite som med bilbälte och krockkuddar, de räddar inte från allt men man är glad att de finns där den dagen det smäller.

MIPS - vad är sant?
Såg på tv4 nyheterna nu imorse, att Folksam gjort ett test och rekommenderar mips.
Klippet var mycket kort mem skulle presenteras ytterligare i programmet club cykel.

MIPS - vad är sant?
Fulkinesen skrev:
> Henrik83 skrev:
> -----
> > Är det här lite som när Spesh inte tyckte
> 27,5"
> > var nå bra?
>
> Huh? Men det stämmer ju. Jag kan räkna på ena
> handens fingrar hur många 27.5" jag har sett på
> tävlingar de senaste 1.5 säsongerna.

XC-tönt.

MIPS - vad är sant?
Jag tror Medelklassalized valde mellan att satsa på MIPS och 142+ och valde då 142+... Kollar man "mips reklamen" så tycker jag dom verkar vara rätt försiktiga med att marknadsföra sina grejer. Sedan att det inte finns evidens från verkligheten, det är ju lätt fixat. Bara någon ställer upp på att klota en massa i en dubbelblind studie med olika hjälmar...

MIPS - vad är sant?
jofahjalm skrev:
> Jag tror Medelklassalized valde mellan att satsa
> på MIPS och 142+ och valde då 142+... Kollar man
> "mips reklamen" så tycker jag dom verkar vara
> rätt försiktiga med att marknadsföra sina
> grejer. Sedan att det inte finns evidens från
> verkligheten, det är ju lätt fixat. Bara någon
> ställer upp på att klota en massa i en
> dubbelblind studie med olika hjälmar...

Så det är det du håller på med..

MIPS - vad är sant?
Rattnalle skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Jag tror Medelklassalized valde mellan att
> satsa
> > på MIPS och 142+ och valde då 142+... Kollar
> man
> > "mips reklamen" så tycker jag dom verkar vara
> > rätt försiktiga med att marknadsföra sina
> > grejer. Sedan att det inte finns evidens från
> > verkligheten, det är ju lätt fixat. Bara
> någon
> > ställer upp på att klota en massa i en
> > dubbelblind studie med olika hjälmar...
>
> Så det är det du håller på med..

Hahahaha! Dagens bästa :D

MIPS - vad är sant?
Jag misstänker iaf att mips inte är något som rapporteras in till det där registret för trafikolyckor. Så det kommer nog ta ett tag att få fram statistik från verkligheten i Sverige iaf.

Hursom: min mips-hjälm för stigcykling (Stoker) sitter stadigare på huvudet än min förra icke-mipshjälm (Xen) både med och utan lampa. Det handlar nog mer om generell passform än mips eller ej.

MIPS - vad är sant?
grondahl skrev:
> Hursom: min mips-hjälm för stigcykling (Stoker)
> sitter stadigare på huvudet än min förra
> icke-mipshjälm (Xen) både med och utan lampa.
> Det handlar nog mer om generell passform än mips
> eller ej.

Japp. Jag hann avverka ett par olika innan jag hittade en som verkligen sitter som gjuten på huvudet. Ändå tyckte jag varje gång att den nya satt sååå mycket bättre än den gamla.

MIPS - vad är sant?
Vore inte det logiska tillvägagångssättet för Specialized att uppfinna en alternativ hjälmteknik och kalla den något närliggande, säg MUPS eller kanske MIPS+? Sedan kan de stämma alla som heter något liknande, typ MIPS.

/Johan

MIPS - vad är sant?
JojjeM skrev:
> Vore inte det logiska tillvägagångssättet för
> Specialized att uppfinna en alternativ
> hjälmteknik och kalla den något närliggande,
> säg MUPS eller kanske MIPS+? Sedan kan de stämma
> alla som heter något liknande, typ MIPS.
>
> /Johan

Vänta du bara..

MIPS - vad är sant?
Utveckades inte MIPS för ridhjälmar där friktionen mellan hjälm (matt) och sand/grus är väldigt hög och underlaget dessutom mjukt? Där var det verkligen ett problem med rotationsskador.
En cykelhjälm är ju i regel blank och underlaget "hårt". Rotationsfaktorn borde vara minimal?
Undantaget mtb där lufthålen faktiskt kan få tag i saker i underlaget när man trynar ner i grönsakerna.

MIPS - vad är sant?
Jag gillade reklamartikeln från Folksom genom TT på http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-cykelhjalmar-haller-mattet
Undrar vad det kostar att få ut sin reklam som journalistiskt material.

Edit:
"– Man vill ha billiga hjälmar som når en stor grupp av användare och då kanske man inte kommer ända fram gällande skyddet, säger Klas-Gustaf Andersson." Klas-Gustaf Andersson vid Sveriges tekniska forskningsinstitut.

"Hon understryker dock att det är bättre att ha en billig hjälm med sämre skyddsförmåga än ingen hjälm alls.

– En hjälm tar bort två av tre hjärnskador så att du har en hjälm på dig är så klart ett skydd, säger hon."

Senast ändrad:
MIPS - vad är sant?
Lite kul fakta för er kanske. Jag jobbar lördagar i en cykelbutik och jag har aldrig sålt så många MIPS-hjälmar som igår. Alla nämnde hur Folksam dömt ut vanliga hjälmar och nu inte ville cykla runt i en "icke-godkänd" hjälm längre.

De som får in pengar för patentet på MIPS lär ju skicka en stor chokladask till Folksam.

Tillbaka
Topp