Mitt första bygge? Scott Scale + ful-kina-kolfiber-ram

Vandraren

Ny medlem
Hej,

jag har en Scott Scale 80 -12
http://www.scott-sports.com/global/en/products/221719005/bike-scale-80-xs/

Jag tänkte sno lite delar ifrån den och sätta på en kinaram. Anledningarna är att dels är ramen för stor och så vill jag lära mig att skruva lite med cykel. Och det hade varit kul att bygga ihop något "eget".

Jag tänkte mig den här ramen: Ares 27,5er http://www.carbonality.com/frames/27-5er-mtb/ares-27-5-new-trend.html
En fråga där, vad är skillnaden mellan BB english och BB 30? Vad är att föredra?

Tanken är att jag ska ha 26" hjul och gaffel på först, förhoppningsvis ifrån min Scale ifall det passar. Gillar att ha möjligheten att gå över till 650b senare och vara säker på att det passar.

Det här är delarna jag har tänkt att köpa:

Sadelstolpe
http://www.carbonality.com/accessories/sp6.html

Styrstam och styre:
http://www.carbonality.com/accessories/stem-2.html och http://www.carbonality.com/handle-bars/mtb/bar-5.html

Sen har dom lite grejer som Spacers, MTB rear derailleur, "FSA No42" och sånt under Accessories och där är jag osäker på vad jag behöver och vad som passar ifrån Scotten.

Tanken är att bygga billigt och för att lära mig. Att ta budget-skiten ifrån scalen är inte att föredra, det förstår jag. Men jag är ganska fattig och jag skruvar hellre sönder billiga delar än dyra första gången jag försöker. :)

Kommer ta gaffel, fälgar/däck, växlar/drivlina, bromsar och sadel ifrån min Scale 80 ifall det går. Efter hand byte till bättre 650B hjul, en bättre framgaffel och XT-grejer.

Så, kom gärna med åsikter. Kan jag optimera det ytterligare utan att det blir mycket dyrare? Tänker jag helt fel någonstans? Kommer grejerna passa?

Mvh
Vandraren

BB30 är bättre än BSA men då måste du köpa nytt vevparti eller sätta i en adapter om du ska använda de från Scotten.

Mitt tips är att köpa med styrlager då det är koniskt och satsa på en riktigt gaffel istället för att flytta på den gaffeln du har på Scotten och behöva köpa adapter för styrlagret. Ingen bra gaffel på Scotten heller så inte värt de.

Tja,

BB30 är inte att föredra. då passar inte grejjerna du har idag.
Tillgängligheten på vevalternativ är sämre utan så ofantligt många fördelar med det.

Du kan fint plocka över typ allt, tror nästan du tillochmed kan ta sadelstolpen.(kolla för säkerhets skull)
Om du kör 26" hjul på den där kommer du dock få en vääldigt låg vevlagerhöjd.
Funka kommer det nog att göra. Men varför inte bara köpa en 26"ram?

"FSA No42" är ett styrlager. ett sånt behöver man. ingen vits i att flytta över från din gamla hojj om det ens passar.

"mtb rear derialleur hanger" dvs ett växelöra, Kan vara bra att ha ett extra som passar till ramen. Om det första går åt helvete. sparar dig helvetiskt mycket tid på att leta reda på ett passande när det händer.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> BB30 är bättre än BSA men då måste du köpa
> nytt vevparti eller sätta i en adapter om du ska
> använda de från Scotten.
>
> Mitt tips är att köpa med styrlager då det är
> koniskt och satsa på en riktigt gaffel istället
> för att flytta på den gaffeln du har på Scotten
> och behöva köpa adapter för styrlagret. Ingen
> bra gaffel på Scotten heller så inte värt de.

Jag kan tänka mig att köpa nytt vevparti för att slippa krångla. Passar det inte rakt på så känns det onödigt. Jag vet att gaffeln på scotten är kass, men ska jag ha en ordentlig ny så blir det ju en 3-4000 till, vilket är mycket i förhållande till övrig byggkostnad.

Kanske ska köpa en stel kolfibergaffel så länge, tills man får råd med en bra dämpad.

LENNART1 skrev:
> Tja,
>
> BB30 är inte att föredra. då passar inte
> grejjerna du har idag.
> Tillgängligheten på vevalternativ är sämre
> utan så ofantligt många fördelar med det.
>
> Du kan fint plocka över typ allt, tror nästan du
> tillochmed kan ta sadelstolpen.(kolla för
> säkerhets skull)
> Om du kör 26" hjul på den där kommer du dock
> få en vääldigt låg vevlagerhöjd.
> Funka kommer det nog att göra. Men varför inte
> bara köpa en 26"ram?
>
>
> "FSA No42" är ett styrlager. ett sånt behöver
> man. ingen vits i att flytta över från din gamla
> hojj om det ens passar.
>
> "mtb rear derialleur hanger" dvs ett växelöra,
> Kan vara bra att ha ett extra som passar till
> ramen. Om det första går åt helvete. sparar dig
> helvetiskt mycket tid på att leta reda på ett
> passande när det händer.

Jo, kanske lika bra att köra 26" ram ifrån början. Och där fanns det bara BSA att välja på, så då slipper man fundera på det. Sadelstolpen passar, både scotten och fulkinan var 31,6.

Toppen, det kommer nog bli bra det här. :)

Vandraren skrev:
> LENNART1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tja,
> >
> > BB30 är inte att föredra. då passar inte
> > grejjerna du har idag.
> > Tillgängligheten på vevalternativ är sämre
> > utan så ofantligt många fördelar med det.
> >
> > Du kan fint plocka över typ allt, tror nästan
> du
> > tillochmed kan ta sadelstolpen.(kolla för
> > säkerhets skull)
> > Om du kör 26" hjul på den där kommer du dock
> > få en vääldigt låg vevlagerhöjd.
> > Funka kommer det nog att göra. Men varför
> inte
> > bara köpa en 26"ram?
> >
> >
> > "FSA No42" är ett styrlager. ett sånt
> behöver
> > man. ingen vits i att flytta över från din
> gamla
> > hojj om det ens passar.
> >
> > "mtb rear derialleur hanger" dvs ett växelöra,
>
> > Kan vara bra att ha ett extra som passar till
> > ramen. Om det första går åt helvete. sparar
> dig
> > helvetiskt mycket tid på att leta reda på ett
> > passande när det händer.
>
> Jo, kanske lika bra att köra 26" ram ifrån
> början. Och där fanns det bara BSA att välja
> på, så då slipper man fundera på det.
> Sadelstolpen passar, både scotten och fulkinan
> var 31,6.
>
> Toppen, det kommer nog bli bra det här. :)

blir nog kanonfint de. BSA funkar skitbra.

Jag tycker det verkar dumt att gå på 27,5 spåret med bas från en budgetcykel. T.ex. gaffelutbudet och hjulutbudet är såpass begränsat att du kommer få betala en hel del extra för det precis som du skriver.

Sälj gamla ramen med styrlager + gaffeln på K&S, Blocket eller Tradera.

Kör på 26" ram så du får något fungerande med en gång. Välj gängat vevlager om du kan.
Försök få med styrlager, sadelklämma och +1 på köp extra växelöra!

Chansen att trilla på 27,5 grejer är jätteliten. [EDIT vad jag menar med det kufiska uttalandet är alltså att både beg och rea/utförsäljningar domineras av 26" grejer ]

Har du dessutom inte alltför långt styrrör på ramen kan du förstås köpa beg gaffel på K&S (ex vis ligger en en Fox 32 Float 120 RL taper från 2012 för 3000 minus prut) eller leta bland avmonterade gafflar och utgående modeller hos diverse näthandlare, det gäller dock 26"! T.ex. en Suntour Epicon, deras budgetmotsvarighet till Reba (iofs med 15mm axel men bara som exempel)
http://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=50_22_228&products_id=6401 även rose och b-d brukar ploppa upp riktiga superfynd på Fox och RS.

Ha tålamod och vänta ut rätt grejer på så spar du mycket pengar. Tid = pengar! Men du kommer till slut bli tvungen att kompromissa eller köpa något "dyrt".

Nästa cykel bygger du nästa vinter med 27,5 när det finns utbud och du vet precis vad du vill ha.

[EDIT redigerat styckenas ordning lite för att bringa reda i min förvirrade tankegång]

EDIT: som skrivet ovan, efter ram köp gaffel så vet du vad för styrlager du kommer behöva så du s.a.s. låser upp dig i första hand med de dyraste komponenterna.

Senast ändrad:
Vandraren skrev:
> Kanske ska köpa en stel kolfibergaffel så
> länge, tills man får råd med en bra dämpad.

Om du nu ska köpa en stel gaffel bara för "att ha så länge" så är det väl "ganska" onödigt och oekonomiskt att köpa en kolfibergaffel (!) "for crying out loud" för ca 2.000 - 3.000kr när du kan få en fin stel stålgaffel för ca 700 - 800kr

Bara ett tips: http://www.bike24.com/1.php?content...90;page=1;menu=1000,2,208;mid=0;pgc=1683:2499

Tack för alla råd. :)

Tanken är att flytta tillbaka allt till scotten när jag fått råd till helt nytt till fulkinan. Ha scotten som pendlarhoj och kolfiberkinesen som xc-träningscykel. Så stor är inte scotten (L, jag bör ha M) att jag inte kan använda den.

Jag vill bara ha något lite kvickare och mindre i skogen för dom mer stökiga bitarna, samt lära mig skruva lite cykel. Och ha en anledning att gå ner i garaget någon gång ibland och ta en lite paus. Småbarnsföräldrar förstår mig nog. :D

Det lutar lite åt att jag bara köper ram och växelöron nu, så får vi se vart det tar vägen sedan.

Håller ni för övrigt med om att en 18" blir lagom för mig? 173cm, 78cm grenmått. Kanske ska ta en 16" när jag ändå är i farten? :D

tmalm skrev:
> Jag är 182 och kör på 18"/medium så en storlek
> mindre är nog inte fel.
>
> /T

Fruktansvärt irriterande att dom lurade mig så på Sportson måste jag ändå säga. Jag frågade till och med, "är inte Large-ramen för stor för mig, borde inte jag ha medium?" Nej då, det är på tok för litet tyckte dom.

Och nu visar det sig att 16"/small egentligen är det jag borde ha. 2 storlekar under.

Vandraren skrev:
> Fruktansvärt irriterande att dom lurade mig så
> på Sportson måste jag ändå säga. Jag frågade
> till och med, "är inte Large-ramen för stor för
> mig, borde inte jag ha medium?" Nej då, det är
> på tok för litet tyckte dom.

Å vad bra det verkar vara att handla hos en LBS!

Tobias 74:a skrev
------------------

(Om du nu ska köpa en stel gaffel bara för "att ha så länge" så är det väl "ganska" onödigt och oekonomiskt att köpa en kolfibergaffel (!) "for crying out loud" för ca 2.000 - 3.000kr när du kan få en fin stel stålgaffel för ca 700 - 800kr)

En framgaffel från Kina går på 600-1000kr med frakt. Om ni är oroliga på kvaliten så behöver man nog inte vara det för jag har en och har kört ordentligt hårt med den och jag väger goda 92 det funkar hur bra som helst.

David Å (fd wmdaake) skrev:
> Tobias 74:a skrev
> ------------------
>
> (Om du nu ska köpa en stel gaffel bara för "att
> ha så länge" så är det väl "ganska" onödigt
> och oekonomiskt att köpa en kolfibergaffel (!)
> "for crying out loud" för ca 2.000 - 3.000kr när
> du kan få en fin stel stålgaffel för ca 700 -
> 800kr)
>
>
>
> En framgaffel från Kina går på 600-1000kr med
> frakt. Om ni är oroliga på kvaliten så behöver
> man nog inte vara det för jag har en och har
> kört ordentligt hårt med den och jag väger goda
> 92 det funkar hur bra som helst.

Okej, jag ber faktiskt ärligt om ursäkt för mitt något felaktiga informationsspridande. Jag är tyvärr inte så extremt insatt i Kina-världen... Brukar bara handla från Tyskland och UK därav min dåliga allmänbildning i ämnet.

Kör med kolfiber om det känns bra! :-D

Själv väljer jag dock stål (yeah!) på framgaffeln på min helstela hoj, just för att det går att laga (svetsa!) någorlunda lätt jämfört med en plastgaffel från fjärran östern... :-/

(Jag har tyvärr ingen plastindustri i garaget)

Tillbaka
Topp