robertliljedahl
Medlem
Mitt första MTB-köp
Hejsan Happy-folk! En nyregistrerad, och cykellös, herre ansluter sig.
Jag är medveten om att den här frågan är ständigt återkommande och
kanske på gränsen till provocerande för er som ständigt maler igenom
foruminläggen, men jag skulle verkligen uppskatta lite vägledning.
Jag står alltså inför mitt första MTB-köp. Jag är totalt okunnig så
jag har i någon månad suttit och läst på Happy, andra hemsidor,
sprungit in till mina LBS'er och bläddrat i kataloger för att försöka
få mig en uppfattning.
Det jag har kommit fram till är följande:
29" hardtail.
Pris ~8000 (med viss flexibilitet om jag gynnas kraftigt)
Tänker köpa den i butik (jag är medveten om att åsikterna går isär här, men eftersom jag har så gott som obefintliga förkunskaper så tror jag att det kommer att gynna mig att ha möjligheten att terrorisera min LBS med diverse frågeställningar, som lär dyka upp)
Det finns två LBS'er i min direkta närhet. Den ena säljer, för mig, kända märken som Scott, Cannondale och Trek.
Den andre säljer Fuji och (det som ev är av intresse) Kellysbike. Båda LBS'erna ger ett trevligt, hjälpsamt, kunnigt och seriöst intryck när jag pratat med dem.
Nu till min frågeställning:
Om man kollar på Kellys TNT 20 (http://www.kellysbike.com/DE/bikes-2013/mtb/hardtail-29/tnt-20) som kostar ca 8000:-, hur prisvärda är komponenterna på den? Är det rimliga komponenter i förhållande till peng? Vad kostar en motsvarande Scott-/Trek-cykel? Är det ett misstag att köpa en cykel ifrån ett märke som Kellys (som jag har otroligt svårt att hitta några svenska upplevelser ifrån)?
Jag hoppas att jag gav någorlunda bra information över hur min situation ser ut, annars får ni gärna ställa följdfrågor så ska jag efter bästa förmåga försöka besvara dessa. :)
Tack på förhand!
Jag är medveten om att den här frågan är ständigt återkommande och
kanske på gränsen till provocerande för er som ständigt maler igenom
foruminläggen, men jag skulle verkligen uppskatta lite vägledning.
Jag står alltså inför mitt första MTB-köp. Jag är totalt okunnig så
jag har i någon månad suttit och läst på Happy, andra hemsidor,
sprungit in till mina LBS'er och bläddrat i kataloger för att försöka
få mig en uppfattning.
Det jag har kommit fram till är följande:
29" hardtail.
Pris ~8000 (med viss flexibilitet om jag gynnas kraftigt)
Tänker köpa den i butik (jag är medveten om att åsikterna går isär här, men eftersom jag har så gott som obefintliga förkunskaper så tror jag att det kommer att gynna mig att ha möjligheten att terrorisera min LBS med diverse frågeställningar, som lär dyka upp)
Det finns två LBS'er i min direkta närhet. Den ena säljer, för mig, kända märken som Scott, Cannondale och Trek.
Den andre säljer Fuji och (det som ev är av intresse) Kellysbike. Båda LBS'erna ger ett trevligt, hjälpsamt, kunnigt och seriöst intryck när jag pratat med dem.
Nu till min frågeställning:
Om man kollar på Kellys TNT 20 (http://www.kellysbike.com/DE/bikes-2013/mtb/hardtail-29/tnt-20) som kostar ca 8000:-, hur prisvärda är komponenterna på den? Är det rimliga komponenter i förhållande till peng? Vad kostar en motsvarande Scott-/Trek-cykel? Är det ett misstag att köpa en cykel ifrån ett märke som Kellys (som jag har otroligt svårt att hitta några svenska upplevelser ifrån)?
Jag hoppas att jag gav någorlunda bra information över hur min situation ser ut, annars får ni gärna ställa följdfrågor så ska jag efter bästa förmåga försöka besvara dessa. :)
Tack på förhand!