Mitt första MTB-köp

Mitt första MTB-köp
Hejsan Happy-folk! En nyregistrerad, och cykellös, herre ansluter sig.

Jag är medveten om att den här frågan är ständigt återkommande och
kanske på gränsen till provocerande för er som ständigt maler igenom
foruminläggen, men jag skulle verkligen uppskatta lite vägledning.

Jag står alltså inför mitt första MTB-köp. Jag är totalt okunnig så
jag har i någon månad suttit och läst på Happy, andra hemsidor,
sprungit in till mina LBS'er och bläddrat i kataloger för att försöka
få mig en uppfattning.

Det jag har kommit fram till är följande:
29" hardtail.
Pris ~8000 (med viss flexibilitet om jag gynnas kraftigt)
Tänker köpa den i butik (jag är medveten om att åsikterna går isär här, men eftersom jag har så gott som obefintliga förkunskaper så tror jag att det kommer att gynna mig att ha möjligheten att terrorisera min LBS med diverse frågeställningar, som lär dyka upp)

Det finns två LBS'er i min direkta närhet. Den ena säljer, för mig, kända märken som Scott, Cannondale och Trek.
Den andre säljer Fuji och (det som ev är av intresse) Kellysbike. Båda LBS'erna ger ett trevligt, hjälpsamt, kunnigt och seriöst intryck när jag pratat med dem.

Nu till min frågeställning:
Om man kollar på Kellys TNT 20 (http://www.kellysbike.com/DE/bikes-2013/mtb/hardtail-29/tnt-20) som kostar ca 8000:-, hur prisvärda är komponenterna på den? Är det rimliga komponenter i förhållande till peng? Vad kostar en motsvarande Scott-/Trek-cykel? Är det ett misstag att köpa en cykel ifrån ett märke som Kellys (som jag har otroligt svårt att hitta några svenska upplevelser ifrån)?

Jag hoppas att jag gav någorlunda bra information över hur min situation ser ut, annars får ni gärna ställa följdfrågor så ska jag efter bästa förmåga försöka besvara dessa. :)

Tack på förhand!

Mitt första MTB-köp
Kellys cykeln är sådär utrustad, ganska tråkig framgaffel (sr suntour) och drivlina, särskilt snygg var den inte heller.
Ev kan du få lite bättre växlar på en annan hoj. Men för 8kkr i Svedala verkar det som att man får SR Suntour gaffel ), de billigaste hydrauliska bromsarna osv.
Scotts motsvarighet http://www.cykellagret.se/product/4700/scott-scale-970-2013

Med andra ord är komponenterna snarlika, ta den som är snyggast.

Annars är Standardsvaret som ges här på forumet att köpa en tråkig fultysk (radon) från bike-discount.de men då byter man service från LBS mot en bättre framgaffel.

Senast ändrad:
Mitt första MTB-köp
Du har ju gjort ditt förarbete, då hjälper de flesta gärna till.

Det du nämner är det du får i den prisklassen, finns inga direkta genvägar nu på våren då det inte är någon rea. Största skillnaden du kommer märka om du går upp ett par tuenlappar är gaffeln.

Värt att veta är ju att i den prisklassen så får du inga roliga cyklar från A-märkena som Scott, Trek, Cannondale, Specialized. Du får lite mer från märken som inte säljer på namnet. Du har ingen som säljer Cube i närheten?

Mitt första MTB-köp
Har bara erfarenhet av att köpa en för billig mtb som jag efter sex månader sålde och senare köpte en vassare och dyrare mtb av kompis. Det visade sig att jag körde hårdare på skogsstigar än vad jag egentligen visste att jag skulle göra. Gav mig in i mtbvärlden utan varken pengar eller efterforsking.

Så mitt tips. Kolla upp en ännu dyrare cykel där komponenterna är ännu bättre. Säg 8000kr komponenter, vad är nästa steg. Och vad är nästa steg efter det. Vad blir överkurs i pryltokighet.
Var inte rädd för att köpa från europa.
Det är så jag tänker...och så hade jag nog gjort. Men jag vet inte om det är rätt väg att gå?
Märker du att jag inte vill ta något ansvar ;-)
Lycka till
/HE

Mitt första MTB-köp
Tycker inte du ska vara rädd att beställa från Tyskland. Är du inte gjord av pengar så kommer du vilja lära dig sköta cykeln själv i alla fall och det kommer du aldrig göra om du springer till din LBS så fort det är något. Dessutom har happy spaltvis av goda mek-tips under läsvärt och hittar du inte det du söker där så är det bara att slänga upp frågan.

Med det sagt tycker jag du ska satsa på En postorderhoj från Tyskland eller England. Glöm inte att lämna lite bidgetutrymme för pedaler, hjälm och skor +ANNAT.

Mitt första MTB-köp
Tack för alla svar!

Den största anledningen till att jag tänkt köpa lokalt är för utprovningen av en cykel som passar mig "perfekt" storleksmässigt. Nu har jag ju sett att det förvisso finns en otroliga massa storleksguider och lösningar på den problematiken, så min oro kanske är obefogad.

Ett stort problem för mig är just att jämföra cyklar, eftersom att jag inte riktigt kan placera in komponenterna på någon kvalitetsstege. Jag går uteslutande på pris och tänker att ju dyrare det är, desto bättre bör det vara. Men det blir ytterst svårt när jag ska jämföra två cyklar i ungefär samma prisnivå men som har olika märken på komponenterna. Men om tex vevpartiet på ena cykeln är SRAM 1000 och på den andre SRAM 1400 så chansar jag på att den sistnämnda är bättre eftersom 1400 > 1000. :)

Men låt då säga att jag skulle köpa "fultyskt" (klassas Canyon som det?), vad är en (objektivt sett, om möjligt) rimlig peng för en någorlunda instegshoj? Är 8000:- för lite enligt den samlade happy-eliten? Jag är fullt medveten om att om jag lägger 25000:- så bör jag rimligen få en bättre cykel, men frågan är dels om jag - som 100% grön - kan uppskatta skillnaden de bättre komponenterna ger samt om det faktiskt är rimligt att lägga den pengen på sin första cykel. Ja det beror väl förstås på hur mycket man kan ta ut svängarna i sin ekonomi.

Men som HE skriver så är även jag rädd att jag köper en för "klen" cykel i förhållande till hur hårt jag kör. Jag tror inte att jag kommer vara rädd att stå på och härja runt med cykeln då jag i min ungdom kört en hel del MX.

Sen om sanningen ska krypa fram så är jag väl egentligen mer sugen på FS, men då verkar pengarna dra iväg så oerhört snabbt. :/

Tack igen!

Mitt första MTB-köp
Det är inte särskilt avancerat att gå in på respektive tillverkares hemsida och bilda sig en uppfattning om vad som är bra eller bättre.
I de flesta fall gäller även ju dyrare ju bättre.

Mitt första MTB-köp
Tippar på att du kommer märka skillad på en cykel för 8 papp i Sverige och 8 papp från DE eller Eng. En bra ledtråd är ju att kika på vikten. Kollar du t ex på standardtipset Radon från bike-discount så är det rätt fina komponenter du får för 8 papp, medan bara en suntourgaffel tyder på genomgående instegskomponenter. Ett tips kan ju vara att kolla priser på enskilda komponenter om du vill jämföra var på stegen de ligger.

Mitt första MTB-köp
Hej
Jag tycker absolut att lokala cykelbutiker ska gynnas. Men, jag tror inte vi gör det genom att köpa skräp för dyra pengar. Rycker de inte upp sig så är det snart bara Biltema kvar i som säljer cyklar i Sverige. Gappet mellan Biltemas cuklar och de du köper i en specialcykelbutik minskar för varje år...

Jag har köpt mina cyklar från Canyon och är jättenöjd. Men det finns andra märken som säkert är lika bra. Det jag vill komma till är detta:

1. Ingen av de cykelreparatörer jag anlitar har någonsin klandrat mig för att jag köpt mina cyklar från Canyon. De har tvärt om visat stor förståelse för att man gör det valet med tanke på vad man får för pengarna. De är samtidigt glada åt att få en kund som månar om sin cykel och lämnar in den regelbundet. Du får betala samma pris även för en cykel du köpt i deras butik när du byter slitdelar.

2. Det finns ingen garanti att du får rätt storlek när du köper på en cykelbutik där du bor. Det finns otaliga exempel på personer som lurats att köpa fel storlek bara för att de råkar ha en cykel över. Canyon har väldigt bra Svensk suport via deras lokala kontor i Bålsta så rätt storlek det får du om du inte har en väldigt underlig kropp.

Jag vågar påstå att du kan köpa en Canyon utan att veta något om cyklar. Det du kommer få är en cykel som är väldigt prisvärd oavsett vilken cykel du köper. Hittar du en outletcykel på deras sida så kan du göra ett riktigt klipp.

Hälsningar
Rickard

Mitt första MTB-köp
Har inte Canyon "storleksgaranti" så länge man följer deras guide?
Jag har för mig att de står för returfrakt osv om det trots allt blir fel.

Mitt första MTB-köp
Jo,
En vän bytte sin cykel utan problem. Skulle tro att outletcyklarna är returnerade,delvis.
Har själv en canyon och en radon är på väg.

Att fultyskarna skulle vara tråkiga är bara löjligt trams.En cykel med tråkiga komponenter är en riktig tråkcykel oavsett varifrån den är köpt och man väljer själv hur och var den ska servas, inget som ingår i en svensksåld cykel. Som ju någon skrev..

Så överväg en rolig fultysk med gott samvete.

Sådeså.

Mitt första MTB-köp
Mitt första MTB-köp
Med risk för att bli slaktad av hela Happy-gänget....
Åk runt till olika butiker för att klämma och känna så mycket du kan. När du sen har bildat dig en uppfattning vad du vill ha (komponeter/geometri), därefter så kollar du på Canyon och Radon för att se vilken cykel som ligger närmast det du vill ha,

Mitt första MTB-köp
Drakir skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, eller så hittar man något där man provar.

Förvisso men det är väldigt stor risk att man hamnar utanför budget då.

Mitt första MTB-köp
XTRMNTR skrev:
> Med risk för att bli slaktad av hela
> Happy-gänget....
> Åk runt till olika butiker för att klämma och
> känna så mycket du kan. När du sen har bildat
> dig en uppfattning vad du vill ha
> (komponeter/geometri), därefter så kollar du på
> Canyon och Radon för att se vilken cykel som
> ligger närmast det du vill ha,

Det finns ett problem med det där även från köparens synvinkel. Det är rätt svårt att veta riktigt vad man är ute efter när man köper sin första MTB.

Mitt första MTB-köp
Rattnalle skrev:
> XTRMNTR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med risk för att bli slaktad av hela
> > Happy-gänget....
> > Åk runt till olika butiker för att klämma
> och
> > känna så mycket du kan. När du sen har
> bildat
> > dig en uppfattning vad du vill ha
> > (komponeter/geometri), därefter så kollar du
> på
> > Canyon och Radon för att se vilken cykel som
> > ligger närmast det du vill ha,
>
> Det finns ett problem med det där även från
> köparens synvinkel. Det är rätt svårt att veta
> riktigt vad man är ute efter när man köper sin
> första MTB.

Självklart men det är ändå en fördel att få klämma på något jämfört med att klicka sig runt på internet innan man beställer.

Mitt första MTB-köp
Om man inte vill beställa från utlandet så säljer de flesta butiker ut fjolårets modeller till bra pris. Ladda ner olika märkens kataloger kan vara rätt bra sätt för att få mer info om de olika modellerna och komponenterna i dem. Räkna även med spd-pedaler, skor, hjälm, handskar och mtb shorts för 2000-3000 i budgeten.

Mitt första MTB-köp
Kolla om några av 2012års modeller finns i din storlek. Då kan du hitta någon kul till bra pris.

http://www.erlan.se/cyklar/cykelrea-c-2072-1.aspx

Men annars är det ganska svårt att få något mer prisvärt än en fultysk (om man ser till komponenter).

Sen kan det ju finnas andra orsaker till att man inte vill köpa dem iaf. Håller faktiskt med det någon sa om att de var tråkiga. (I mina ögon är de så själlösa, att jag personligen gärna betalar ett par extra tusenlappar för ett annat märke som jag gillar)

Mitt första MTB-köp
Skärpning, prylar har inte själ. Försvinner själen om du pillar bort loggan då? Eller är det rent av så, att en Radon får en själ om loggan pillas bort? Om ett märke kränger på dig en hoj för några tusingar till med motiveringen att det har en själ, så får man nog säga att marknadsavdelningen har lyckats bra. En själ måste ju vara en rätt billig komponent att montera på en hoj...

Mitt första MTB-köp
Mycketvillhamer skrev:
> Skärpning, prylar har inte själ. Försvinner
> själen om du pillar bort loggan då? Eller är
> det rent av så, att en Radon får en själ om
> loggan pillas bort? Om ett märke kränger på dig
> en hoj för några tusingar till med motiveringen
> att det har en själ, så får man nog säga att
> marknadsavdelningen har lyckats bra. En själ
> måste ju vara en rätt billig komponent att
> montera på en hoj...

Är väl inte riktigt så att ursprunget ändras för att loggan försvinner.

Blir en Saab en Rolls för att du skiftar märket i fronten?

Nu sa jag inte heller att enbart var märkets själ som avgjorde. Skulle exempelvis aldrig köpa en radon (mtb) pga att de är grymt fula i mina ögon, men det är givetvis en smaksak.

Visst är det så att alla skulle köpa Radon och Canyon om man enbart köper det som ger finast komponenter till lägsta pris. Verkar vara många här som helt glömmer att ta med ramens egenskaperna i sina beräkningar.

Mitt första MTB-köp
+1 Cerb, det finns även en anledning till att en sådan här tråd finns Cykelmärken ni instinktivt gillar

Det är fullt möjligt att man fallit för en stor marknadsföringsbluff.
Men jag är fortfarande nöjd över att jag valde Nordamerikanskt före Tyskt.

Men visst, att tyskarna smäller högst när det kommer till komponent/krona är det svårt att argumemtera emot.

Senast ändrad:
Mitt första MTB-köp
Cerb skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skärpning, prylar har inte själ. Försvinner
> > själen om du pillar bort loggan då? Eller är
> > det rent av så, att en Radon får en själ om
> > loggan pillas bort? Om ett märke kränger på
> dig
> > en hoj för några tusingar till med
> motiveringen
> > att det har en själ, så får man nog säga
> att
> > marknadsavdelningen har lyckats bra. En själ
> > måste ju vara en rätt billig komponent att
> > montera på en hoj...
>
> Är väl inte riktigt så att ursprunget ändras
> för att loggan försvinner.
>
> Blir en Saab en Rolls för att du skiftar märket
> i fronten?
>
> Nu sa jag inte heller att enbart var märkets
> själ som avgjorde. Skulle exempelvis aldrig köpa
> en radon (mtb) pga att de är grymt fula i mina
> ögon, men det är givetvis en smaksak.
>
> Visst är det så att alla skulle köpa Radon och
> Canyon om man enbart köper det som ger finast
> komponenter till lägsta pris. Verkar vara många
> här som helt glömmer att ta med ramens
> egenskaperna i sina beräkningar.

Att tycka något är fult eller snyggt beror ju inte på själ eller inte, det, till skillnad från själ, är ju en påtaglig anledning att inte köpa en Radon. Och det är klart att en Rolls inte blir en saab (eller tvärtom) bara för att man byter logga, de har ju olika komponenter. Det är dock fortfarande själlösa ting som byggs upp av en sammansättning mekanikska komponenter.

På samma sätt kan du mycket väl avskriva en Radon pga ramgeometrins egenskaper. Fortfarande inte pga själ, utan pga en komponents egenskaper.

Till sist, ja, jag inser att det här är en tramsig diskussion och jag tänker skylla på den jävla vintern som aldrig vill försvinna :)

Mitt första MTB-köp
Just i den typiska nybörjarens budget på 7000 - 8000 är det ju så att komponentskillnaden blir helt avgörande för om cykeln blir rolig och tål att växa med ett tag. Bara steget från valfri Suntour XC? modell till den enklaste rockshox anser jag gör hela skillnaden för om cyklandet skall bli kul. Jag skulle även påstå att ramen är tillräckligt bra i prisklassen oavsett fin eller fulmärke. För dyrare cyklar kanske det är mindre radikalt men där saknar jag egen erfarenhet.

Mitt första MTB-köp
Mycketvillhamer skrev:
> Renomé borde vara vad du är ute efter va?

Något dit åt.
Renomé eller ärv.
Förstår givetvis att inte alla tänker likadant när det gäller en cykel, bil etc. Men för mig är det faktiskt en ganska viktig del. (För mig har cykeln något som skulle kunna liknas vid en själ)

Mitt första MTB-köp
Kristoffer R skrev:
> Just i den typiska nybörjarens budget på 7000 -
> 8000 är det ju så att komponentskillnaden blir
> helt avgörande för om cykeln blir rolig och tål
> att växa med ett tag. Bara steget från valfri
> Suntour XC? modell till den enklaste rockshox
> anser jag gör hela skillnaden för om cyklandet
> skall bli kul. Jag skulle även påstå att ramen
> är tillräckligt bra i prisklassen oavsett fin
> eller fulmärke. För dyrare cyklar kanske det är
> mindre radikalt men där saknar jag egen
> erfarenhet.

Det är väl detta denna tråd handlar, mycket pang för budgetpengen. Under 10k så smäller radon högt, skulle jag lägga 10k-20k hade jag vidgat mitt sökområde. Tycker iofs att canyon gör snygga hojjar oavsett pris.

Mitt första MTB-köp
En cykels Ramgeometri är väl också mer eller mindre bra/passande utifrån dina egna preferenser? Som nybörjare tycker jag inte att man ska stirra sig blind på ramgeometri utan, som många redan varit inne på, ta reda på vilken storlek du ska ha på cykeln och satsa sedan på ett märke där du får bäst grejer för pengarna så kanske du slipper byta upp dig redan nästa säsong då du insett hur kul det är med mtb.

Helt uppenbart att det är lönsamt att köpa en hoj från Tyskland men glöm inte bort begagnatmarknaden här på happy eller blocket!

Mitt första MTB-köp
Hej igen
Jag måste bara få skriva av mig. Jag förstår att man kan ha estetiska synpunkter på cyklar, men att påstå att en typ av cyklar är fula rent objektivt borde väl vara omöjligt även för en sann estet.

Jag kan även förstå att den som i första hand vill titta på sin cykel under cykelturerna inte värdesätter cykelns övriga funktioner (förutom utseende) så mycket och därför bortser från komponenter, vikt och annat som gör cykeln snabb och lätthanterlig i olika situationer.

Men jag tycker det är ganska konstigt att man vägleder nybörjare utifrån cyklars utseende. Utgångspunkten för de flesta torde väl vara funktion. Eller?

Rickard

Mitt första MTB-köp
Ophiophagus skrev:
> Hej igen
> Jag måste bara få skriva av mig. Jag förstår
> att man kan ha estetiska synpunkter på cyklar,
> men att påstå att en typ av cyklar är fula rent
> objektivt borde väl vara omöjligt även för en
> sann estet.
>
> Jag kan även förstå att den som i första hand
> vill titta på sin cykel under cykelturerna inte
> värdesätter cykelns övriga funktioner (förutom
> utseende) så mycket och därför bortser från
> komponenter, vikt och annat som gör cykeln snabb
> och lätthanterlig i olika situationer.
>
> Men jag tycker det är ganska konstigt att man
> vägleder nybörjare utifrån cyklars utseende.
> Utgångspunkten för de flesta torde väl vara
> funktion. Eller?
>
> Rickard

Läser du tråden mer noggrant märker du nog att ingen har påstått att utseendet är nr1 utan att det kan vara en anledning till att, någon, exempelvis TS inte vill köpa sig en fultysk och att det finns aspekter förutom komponentgrupp att ta hänsyn till.

I de flesta fall är dock en fultysk ett bra val, i synnerlighet vid en täjt budget. Vilket vi säkerligen redan slagit fast.

Tillbaka
Topp