Mitt lilla octagonprojekt

NICLAS

Medlem
Jag håller på med ett litet projekt som för tillfället är en racermtbhybrid kan man säga.
CyclePros octagon racerram med en marzocchigaffel.

Tanken är att den ska lackas om i vitt, men att framgaffels ska fortsätta vara röd och att det ska vara dubbdäck till vintern för att cykelpendla på.
För närvarande kör jag på bara största klingan fram på ett mtb-vevparti, men det kan komma att ändras.

Vad tycker ni? Kul tycker jag!!

octagonkvÃll.jpg ht=383

Det första jag tänker "Arrrrghh Pininfarina cykel".
Det andra jag tänker är 'gräsligt'.
Tur att alla har rätt till sin åsikt för detta var bland det värsta jag sett. Storklingan såg dock lite småporrig ut :)

/C

Jag skulle föreslå stel framgaffel och ett snasigt litet rakt xc styre. Behåll gärna den gröna ramen. Det är ju för tusan en klassiker det där...

Eller kanske bygga en fixi av den....

Pat

Det står ju en CyclePro Octagon på tekniska museet som display för hur "moderna cyklar är utrustade med fjädring både bak och fram, dessutom med skivbroms bak!" Priset anges till 40.000:-......

Tjena!

Stampe.. Det bästa med den på moderna museet är att det står att den har 24 växlar.. Men den har bara en klinga fram hehe..

Nu börjar min hoj ta form och har fått ny färg.

Jag väntar bara på framväxel nu.

Jag behöll inte den gröna färgen även om en är en klassiker.

/ Niclas

Här kommer två bilder

octagonwhite.JPG ht=480

addict.JPG ht=480

Japp det är från min gamla Kona Kula från 98.

Men är det ingen som har nåt att säga om hojen?

Jag tycker att den har fått ett lyft.

/ Niclas

Ta inte illa upp men jaqg tycker att det är det knepigaste konverteringsprojekt jag någonsin sett! Vad är poängen med det? Att få en pendlar mtb med slicks och stora hjul? Att bygga en knepig racer med vissa mtbegenskaper? Jag fattar helt enkelt inte...
Synd dock att du lackade om den, även om det faktiskt ser bättre ut. Det ÄR en klassiker och borde behålla sitt ursprung. Men man ska själv vara nöjd och göra det som känns bäst.

Är det bara mina ögon som luras med mig, eller har den extremt kort bakända och kraftigt bakåtlutande sadelrör? Ser ut som om man sitter ovanpå baknavet. Hur är den att cykla på jämfört med en "normal" racer/hybrid/valfri annan cykeltyp? Måste vara sjukt lätt att dra upp på bakhjulet och göra bunnyhop o.s.v. Iofs så gör man kanske inte så mycket bunnyhops med en racer, men vem vet, kanske måste man forcera hinder typ mindre hund eller något ibland:)

Kan ju iofs delvis bero på att den inte ska ha en gaffel med 70mm slag sittandes fram utan en vanlig stel racer-gaffel. Men en del av tanken kanske är att man ska sitta mer över bakhjulet. Kom så mycket kluriga ideer i början/mitten av 90-talet

Hej på er!

Visst är det en sjuk cykel, men anledningen var att jag fick tag på ramen och tänkte bygga en tillochfrån-jobbet- och vinterhoj. Tanken var att den skulle ha fetare däck, men det går inte in i bakgaffeln. Delarna var sådana jag hade´därav det udda gaffelvalet. ;-)

Den är schysst att cykla på, man får lite mer tryck på pedalerna tycker jag, men det är svårt att säga om det beror på att man sitter längre bak.

Jag har funderat på att fixa en racergaffel, men det stannade av eftersom jag inte fick på bredare däck.

/ Niclas

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Det första jag tänker "Arrrrghh Pininfarina
> cykel".
> Det andra jag tänker är 'gräsligt'.
> Tur att alla har rätt till sin åsikt för detta
> var bland det värsta jag sett. Storklingan såg
> dock lite småporrig ut :)
>
> /C

Instämmer! Ser ut som en "Dogge-cykel"! Tur att den finns i Falun, risken är liten att jag får se den live.

/G

Tillbaka
Topp