Några saker att tänka på är att på förhand ha strategier för att klara dig förbi de tillfällen då rökningen tidigare varit en naturlig del. Kanske när du festar med kompisar på krogen? När du pratar i telefon? Fikarasten på jobbet? Tänk efter före och ha alternativ i beredskap.
Det är svårt att röka utan cigg, så det är viktigt att du inte har cigg tillgängligt. När du ska handla mat, se då till att inte ens titta åt paketen. Om du ändå gör det, tänk bara på hur glad du är att slippa köpa dem!
Det kan ta några dagar, upp till veckor att bryta många av de tankemönster som man har runt beroenden, men till slut släpper det. Då blir det lättare, även om man inte ska sänka garden för det...
Jag har aldrig rökt, inte ens testat, men jag har ett svårt sockerberoende. Jag lyckades vara helt godisfri i över ett år en gång, men som min arbetssituation ser ut just nu lyckas jag inte bryta det. Jag klarar det bara om jag har en pålitlig regelbundenhet, och mitt jobb innebär ständiga förändringar. Jag vet aldrig var jag kommer att vara under en arbetsdag. Det är i praktiken omöjligt att planera kosten. Jag längtar efter den dag när jag kan få ett riktigt kontorsjobb, med samma arbetstider varje dag och inget flängande runt kors och tvärs. DÅ ska jag en gång för alla göra upp med sockerdjävulen!