Mitt nya liv - fortsätter

Aha!
Trodde du försökte vara lite fräck där.
men jag kan tänka mig att skämten haglar i mjölkproduktionen på skånemejeriet :P

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte kossorna som tillverkar mjölken???

Inte när det gäller Åsnes 3% mjölk, då är det väl åsnor?

För övrigt:
arlaharen.jpg

//j

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte kossorna som tillverkar
> mjölken???
>
> Jo, men råmjölk är inte så gott.

Tvärt om snarare. Enda goda mjölken.

Jag har oxå druckit en del obehandlad mjölk i mina dar. När jag var barn bodde vi granne med en mjölkbonde där vi köpte mjölk. Skummade grädde själv, gjorde egen filmjölk och drack mjölken som den var. Supergott!

Så, nu har du pushat mig att lägga av med snuset igen. :)
Var rökare i många år, från 15-årsåldern till typ 26.
La av med röket och började snusa istället men la av med snuset också, typ 2007.
Utan plåster+ANNAT, visst var det jobbigt men stärkande för självkänslan att fixa det utan hjälpmedel!
Återföll sen under nikkoslaveriet i somras, men nu är det alltså finito igen.
Tack! :))

telle skrev:
> Så, nu har du pushat mig att lägga av med snuset
> igen. :)
> Var rökare i många år, från 15-årsåldern
> till typ 26.
> La av med röket och började snusa istället men
> la av med snuset också, typ 2007.
> Utan plåster+ANNAT, visst var det jobbigt men
> stärkande för självkänslan att fixa det utan
> hjälpmedel!
> Återföll sen under nikkoslaveriet i somras, men
> nu är det alltså finito igen.
> Tack! :))

Fan va bra! Grattis! Kul att min tråd inspirerar till stordåd. Nu kan jag ju absolut inte börja igen. Jag har laddat ner en slutaröka-app och dagens uppgift är att skapa en målbild. Jag har printat ut bilden i tråden "loading Cancer" och en bild på cykelvasan i plånboksstorlek. Plastat in med en bild på varje sida. Är grymt motiverad just nu!

> Johan A skrev:
> -----
> > Är det inte kossorna som tillverkar
> mjölken???
>
> Jo, men råmjölk är inte så gott.

Hrrhmm, råmjölk är den fetare mjölk som korna producerar dagarna efter kalvning (precis som hos männinskor och andra däggdjur).

// Bondsonen ;-)

Yeah! Det var två dygn utan cigg! Oh Yeah Aha! Oh Yeah Aha! Aha! Aha! Aha! Provade mina nya spd-skor på spinningen ikväll. Huffa mej. Jag kommer slå ihjäl mig. Dom satt ordentligt och var minsan inte bara klicka bort med en knyck. Har kanske inte rätta knycken? Det blir mtb'ing med hockyutrustning NärCyklenKommer:(((

Hej du rökfria.

SPD "cleatsen" under skorna finns ju i olika modeller beroende på hur lätt dom ska lösa ut, värt att kolla vilka du har.
Fjädertrycket på pedalen kan även behöva justeras, ny cleats på en använd pedal brukar sitta hårdare ..om det är en pedal som går att justera vill säga.

Tja skorna är köpta för att passa shimanopedaler som kommer med min nya cykel som jag beställ, närdennukommer,,, Det skadar väl inte spännena på skorna att använda dem på tex spinningpass med annat märke på pedalerna? Tror inte att det är läge att börja skruva på pedalerna på motionscykeln innan spinningen börjar. Det gör inte så mycket att fötterna sitter fast just då för man ska kämpa bra hårt om man ska välta med en motionscykel :) Men du säger att det går att justera alltså. Ska kolla när mitt paket kommer. Villhamincykelnu.

Senast ändrad:
Huffhuff Idag är det vilodag efter tre dagar i rad med varierad cykelträning. Kan man träna för mycket? Det känns ok i kroppen faktiskt. Planerad träning: spinning to, jobbpendla fre, ut med cykelklubben på lö, egen skogstur på söndag, jobbpendla må, spinning ti, vila on. Är det för mycket för en som är ovan? Känner att jag vill hålla röksuget borta och motivationen upp med hjälp av träning. Om inte kroppen säger ifrån tror jag nog det är ok eller??? Lite röksugen ikväll. (Är det för att jag inte har tränat idag?) Sitter i soffan och trycker i mig sugisar. Urk! I övrigt går det ganska bra faktiskt. Vet vad som kommer. Håller garden uppe.

Jenny W skrev:
> Huffhuff Idag är det vilodag efter tre dagar i
> rad med varierad cykelträning. Kan man träna
> för mycket? Det känns ok i kroppen faktiskt.
> Planerad träning: spinning to, jobbpendla fre, ut
> med cykelklubben på lö, egen skogstur på
> söndag, jobbpendla må, spinning ti, vila on. Är
> det för mycket för en som är ovan? Känner att
> jag vill hålla röksuget borta och motivationen
> upp med hjälp av träning. Om inte kroppen säger
> ifrån tror jag nog det är ok eller??? Lite
> röksugen ikväll. (Är det för att jag inte har
> tränat idag?) Sitter i soffan och trycker i mig
> sugisar. Urk! I övrigt går det ganska bra
> faktiskt. Vet vad som kommer. Håller garden uppe.

Det är nog bara bra för motivationen att ersätta nikotin med träning. Det är viktigt att vara sysselsatt och fokuserad. Passa dig för skadefällorna bara. Tungtrampat och feljusterad sadel samt mängdträning kan sluta med knän som behöver vila. Kör på men lyssna på kroppen.

Hasse#7 skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Huffhuff Idag är det vilodag efter tre dagar i
> > rad med varierad cykelträning. Kan man träna
> > för mycket? Det känns ok i kroppen faktiskt.
> > Planerad träning: spinning to, jobbpendla fre,
> ut
> > med cykelklubben på lö, egen skogstur på
> > söndag, jobbpendla må, spinning ti, vila on.
> Är
> > det för mycket för en som är ovan? Känner
> att
> > jag vill hålla röksuget borta och
> motivationen
> > upp med hjälp av träning. Om inte kroppen
> säger
> > ifrån tror jag nog det är ok eller??? Lite
> > röksugen ikväll. (Är det för att jag inte
> har
> > tränat idag?) Sitter i soffan och trycker i
> mig
> > sugisar. Urk! I övrigt går det ganska bra
> > faktiskt. Vet vad som kommer. Håller garden
> uppe.
>
>
> Det är nog bara bra för motivationen att
> ersätta nikotin med träning. Det är viktigt att
> vara sysselsatt och fokuserad. Passa dig för
> skadefällorna bara. Tungtrampat och feljusterad
> sadel samt mängdträning kan sluta med knän som
> behöver vila. Kör på men lyssna på kroppen.

Bra tips. Ta det lugnt och lyssna på kroppen och stressa inte. Finns ingen anledning till det, varken som proffs eller motionär. Du riskerar bara att tappa sugen.

Senast ändrad:
Hej Jenny!

kämpa på, jag bestämde mig att sluta med cigg när jag kom på totalt 13-plats i Voltaren DH-cup 2006 (?). Sen rökte jag bara pipa och puffade, för ca 1 år sedan så bestämde jag mig, eller ja, det blev så att jag bara skulle få röka 5ggr/ dag i några v och sedan 3ggr och sedan 2 osv.

Det var sjuuukt stor ändring av konditionen i början, dock har jag haft kvar att "hobby-röka" pipa ibland, när jag jobbar med foto eller sitter på altanen med min gamla far och vi går igenom "det senaste". Mest munbloss och att jag saknar göra iordning en pipa och tända den.. jag tycker det är gott.

Men, nu har jag ett jobb där min enda arbetskamrat är mer storrökare.. Dessutom ett jobb som lätt "inbjuder" till rökning så då har jag trillat dit då det ligger ciggpaket överallt och måna affärer görs över ett bloss utanför. Dock har jag köpt vanliga tuggummin som jag tar ett innan jag går ut när dom andra röker för har itne karaktär att stå på mig tydligen.. speciellt inte nu när träningen ligger på botten och saker känns skit. Trots att jag tränat skithårt senaste månaderna och varit helt rökfri, jag upplevde 2 första veckorna ok, sen blev det jobbigt, och en långt senare när man trodde det var "lungt"..

NU ska jag sluta igen, en sak med min gammla far och pipan men dom där jävla ciggen som innehåller lika mkt tobak/cigg som jag röker pipa/månad annars..

Bytte till snus iofs nu det sista men fan, det är så sjukt svårt nu att komma ifrån det så håller tummarna för dig!!
Skulle själv behöva lite peppning..
Lycka till!

Morfum skrev:
>
> NU ska jag sluta igen, en sak med min gammla far
> och pipan men dom där jävla ciggen som
> innehåller lika mkt tobak/cigg som jag röker
> pipa/månad annars..
>
> Bytte till snus iofs nu det sista men fan, det är
> så sjukt svårt nu att komma ifrån det så
> håller tummarna för dig!!
> Skulle själv behöva lite peppning..
> Lycka till!

Här kommer ett cyberkilo peppning till Morfum.

När livet känns piss kan det oftast bara bli bättre. Släng in några enkla grejer att se fram emot varje dag så lossnar det. Kanske inte över dagen men positiva ögonblick föder fler positiva tillfällen. Skippa ciggen men behåll det positiva momentet med farsgubben och pipan. Kämpa på!

Morfum, Ge inte upp! Jag har slutat och börjat fler gånger än jag kan minnas. Jag såg på mina "misslyckanden" som ett steg närmare att lyckas och varje snedsteg ger en lärdom. Alla fällor och fallgropar känner jag att jag har koll på nu och jag vet att att det kommer stunder som det blir svårare att stå emot. Det gäller att skapa sig en klar målbild och tänka positvit. Mental träning som en elitidrottsman alltså :D Föreställ dig själv lyckas och du kommer att lyckas! Men var snäll mot dig själv. Plåga dig inte med dåligt samvete över de få gånger som du verkar röka, enligt vad du beskriver. Att trappa ner had jag aldrig klarat. Jag bryter helt, kallt och på en gång från 100 till 0 på en sekund. Jag klarar heller inte att feströka utan det är 0-tollerans som måste gälla för mig. Alla är vi olika och du måste hitta det sättet som funkar för dig. Låt ingen berätta för dig hur du ska göra men var öppenför andras erfarenheter. Att sluta röka gör man ju främst för sin egen skull. Du förtjänar en rökfri, frisk och stark kropp. Lycka till.

Så dagens spinningpass avklarat. Lite sliten och inte så pepp på att cykelpendla imorgon. menmen. Å va mer? Jo, fjärde rökfria dagen snart till enda :D Det ska jag fira med ett glas mjölk

Jenny W skrev:
Kan man träna för mycket?

Ja.
Tränar man för mycket blir man övertränad, drar på sig infektioner och skador. Hur mycket man kan träna är individuellt, och avhängigt av träningsform/er. Variera träningen, vila, ät ordentligt, och var uppmärksam på kroppen. Gränsen mellan sjåpig och uppmärksam kan kännas hårfin. Jag brukar kalla mig sjåpig och bli övertränad, det är dumt.

Förresten slutade jag med socker i går. Drog på mig ett par brallor o konstaterade att jag inte är underviktig längre, därmed får det vara slutsnaskat.

Duktig Ratatosk. Inget socker alltså. Jag hade heldre gått och dött. Det är min sista last. Inget socker = inget godis, inga kakor, ingen öl :o Alltså!... Jag är nog som du med det där att kalla mig själv för sjåpig och gnällig. Händer mig ofta när jag känner att jag äntligen kommit igång ordentligt med träningen, känner att det börjar ge effekt så kommer förkylningen och slår undan benen. Jag ska känna efter ordentligt imorgon. Om kroppen säger nej så tar jag väl bilen då. Men jag ska nog känna efter innan jag tar reda på vad det är för väder för regnar det så är risken stor att jag känner mig lite extra sliten :P

Uppe tidigt och inget regn men öm och stel i nacke och axlar och huvudet har känningar av vätskebrist. Hm Det får väl bli bilen idag då. Tar inte chansen då jag tänkt cykla hela härliga helgen.
Föresten. Jag har funderat på det här med varierad träning. Är lnadsvägskörning, spinning och teknikträning i skogen varierad träning? Finns det nått annat man bör göra för att bygga kondis och muskler. Jag vill INTE löpträna och helst inte gå på gym.

Ja, till viss del är det varierat. Framförallt får man i skogen jobba mer med hela kroppen, de andra två blir mer statiska. En bra sak är att lägga in lite hemmacoreträning - situps, rygglyft, armhävningar etc. Bygger stabilitet och gör att du klarar sitta längre på cykeln.

Sen kan man variera med mycket. Basket och badminton var det senast för mig. Simning tror jag på också.

Hej! Bra tråd detta!

Det lätt hänt att man tränar för mycket när man blir inspirerad. Se vilodagar som en del av träningen. Det är ju då kroppen anpassar sig och musklerna byggs.
Kolla vilopulsen på morgonen +10% betyder att kroppen redan är belastad. Reagera direkt på smärta i knän eller överansträngningar i muskler.
All respekt för att du går all in! Lycka till!

>Postat av: ol__
>"hemmacoreträning - situps, rygglyft, armhävningar etc"

>Postat av: r0bert
>Hej! Bra tråd detta!
>Det lätt hänt att man tränar för mycket när man blir inspirerad. Se vilodagar som en del av >träningen. Det är ju då kroppen anpassar sig och musklerna byggs.
>Kolla vilopulsen på morgonen +10% betyder att kroppen redan är belastad. Reagera direkt på smärta >i knän eller överansträngningar i muskler.
>All respekt för att du går all in! Lycka till!

Blä vad tråkigt med hemmacore.

Tack rObert. Det här med pulsen är ju lite knivigt för när man röker går kroppen på overdrive och man har i regel väldigt hög puls, sen lider jag av hjärtklappning men det är ifs mest på kvällarna. Ska börja ta pulsen på mornarna och ta nått slags genomsnitt över några dagar...
Hade ont och var stel i morse i axlar och nacke så jag tog mitt förnuft till fånga och tar en vilodag :( Kanske kan jag ta en lätt tur på hojen ikväll om abstinensen blir för svår. Min cykel har fortfarande inte kommit :( Varför går det så långsamt? Kanske funkar inte mitt spåningsnummer på DHL? eller så har tyskarna inte skickat min cykel ännu. Frustrerad!

Enligt min erfarenhet är det ganska lätt att bli övertränad. Jag tränade ganska hårt (löpning, intervaller, "militärträning", styrka mm) i 1 vecka. Det blev 5 tuffa pass på 7 dagar och reaktionen var inte kul. Ändå var jag i OK form innan dess. Svårt att sova, svettningar, rastlöshet, kunde inte koppla av.

Du säger att du inte gillar gym men faktum är att det är den träningsform jag fått mest resultat av. Känner mig som en ny människa av att lyfta vikter. De första gympassen är inte så roliga, du bryter ju ner musklerna och du ser inga resultat. Men efter ett tag, säg 2-4 veckor, känner du dig mycket starkare. Kan verkligen rekommenderas.

En kombination av olika träningsformer brukar vara bäst.

Jag har spelat rugby på ganska hög nivå innan så jag vet vad styketräning är för nått och vad det ger. Som mest var jag uppe i 10 träningspass i veckan. Varvade löpning, styrketräning och rugby. Jag tycker bara styrketräning är förbannat tråkigt och omständigt.
Det går om man har nått att träna för men jag slipper ju helst alltså. Jag har oxå svårt att sova just nu. Känner mig stressad och har svårt att varva ner. Det är förbannat stressigt på jobbet så jag har inte haft nån bra sömn på 5 nätter nu. Slumrar mer än jag sover. I natt var det bättre. Sov mellan 2300 och 0300 = 4 timmar, men det skyller jag på kroppens protester då jag slutat röka dock. Nikotinet är ett jefla gift men jag tror att det finns mer än nikotin i cigaretter som ger abstinenbesvär. Eftersom jag har nikotinplåster och kroppen ändå protesterar.

Låter inte bra..Sömnen är ju grunden för att du skall må bra men det vet du redan...Men hård träning kan definitivt ge sömnproblem.

Då jag själv försökt sluta snusa - men inte lyckats - vet jag hur tufft det är. Abstinensen är inte kul. Men de nätterna när jag lyckades sova var det påfallande hur djup sömnen var. Man var totalt borta och oerhört avslappnad vilket jag kopplade till att nikotonet försvunnit ur kroppen.

Saker som gör det lättare att somna(vad jag har hört, jag har sällan svårt att sova så jag vet inte riktigt):
-varm dusch
-massage
-sex
-läsa
-fysisk aktivitet(verkar du ju kunna bocka för)
-tro det eller ej, men jag har hört att ett glas varm mjölk ska underlätta sovandet
-tre valium och en rejäl grogg

> Saker som gör det lättare att somna(vad jag har
> hört, jag har sällan svårt att sova så jag vet
> inte riktigt):
> -varm dusch
> -massage
> -sex
> -läsa
> -fysisk aktivitet(verkar du ju kunna bocka för)
> -tro det eller ej, men jag har hört att ett glas
> varm mjölk ska underlätta sovandet
> -tre valium och en rejäl grogg

Eftersom jag är singel så är 2-personsaktiviteterna uteslutan av naturliga orsaker och droga mig vill jag inte. Jag brukar dricka Kamomillthe innan jag går och lägger mig och vill vara säker på att sova. Funkar kanske inte varje gång men för det mesta. Varm mjölk funkar säkert. Fick det ofta när jag var barn och var sjuk :) Nostalgi

Träna inte hårt innan sömnen fungerar. Då nöter du på kroppen utan att den får möjlighet att byggas upp. Träna lågintensivt, och när sömnen kommit igång kan du öka sakta.
Samma sak med stress på jobbet. Kroppen är belastad redan innan träningen börjar. Men man ska absolut träna, fast lågintensivt. Det lindrar stressen. Jag jobbar skift på stressig arbetsplats och sover risigt ibland. Jag ändrar träningen helt de perioder jag jobbar natt. Annars kommer infektioner och annat som ett brev på posten.
Allt handlar om att finna balansen.

Håller med r0bert. Det är döden att träna hårt om man är stressad - lågintensivt är dock bra. Ännu värre är om man stressar till ett träningspass, kör hårt och sedan stressar hem för att hinna med annat. Det är kontraproduktivt.

Träningen skall ju i sin bästa form vara meditativ.

> Valium och grogg-alternativet var mest på skoj.
> Själv brukar jag läsa, då slocknar jag som en
> klubbad get.

Sikken tur att jag inte tog dig på fullt alvar då :P

r0bert skrev:
> Träna inte hårt innan sömnen fungerar. Då
> nöter du på kroppen utan att den får möjlighet
> att byggas upp. Träna lågintensivt, och när
> sömnen kommit igång kan du öka sakta.
> Samma sak med stress på jobbet. Kroppen är
> belastad redan innan träningen börjar. Men man
> ska absolut träna, fast lågintensivt. Det
> lindrar stressen. Jag jobbar skift på stressig
> arbetsplats och sover risigt ibland. Jag ändrar
> träningen helt de perioder jag jobbar natt.
> Annars kommer infektioner och annat som ett brev
> på posten.
> Allt handlar om att finna balansen.

Ja det stämmer nog. Jag brukar åka på infektioner när jag tränar (för?) hårt. Jag är lite otålig och vill ha resultat snabbt och hittar jag nått jag gillar går jag in för det 100%

Tillbaka
Topp