Mitt nya liv - fortsätter

Mitt tips är: Träna inte så mycket. På så vis du behåller längtan och suget efter ett pass än att köra på för hårt och sedan tappa sugen pga överträning, stress, skador osv. Man skall sluta när det är roligt. Hellre små myrsteg bättre och för var gång än stora hopp och plåter i form- och humörkurvan. Har du abstinens på träning så kanske du skall nöja dig med att ta det riktigt lugnt på några och bara njuta av utsikten också, pausa och ta någon schysst bild eller så.

För mig är det tvärtom. Ju mer jag tränar, desto större blir abstinensen över att få träna.
Däremot brukar jag inskränka mig till fem dar i veckan. Sen är cykling så pass lågintensivt (jfrt med löpning) så att cykla varje dag är inga problem.

Men vila på fredagar är skönt.

Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt tips är: Träna inte så mycket. På så vis
> du behåller längtan och suget efter ett pass än
> att köra på för hårt och sedan tappa sugen pga
> överträning, stress, skador osv. Man skall sluta
> när det är roligt. Hellre små myrsteg bättre
> och för var gång än stora hopp och plåter i
> form- och humörkurvan. Har du abstinens på
> träning så kanske du skall nöja dig med att ta
> det riktigt lugnt på några och bara njuta av
> utsikten också, pausa och ta någon schysst bild
> eller så.

Det blir ju massor av ofrivilliga stopp på vägen då min kondis är så kass att jag måste stanna ofta och hämta mig lite. Har blitt nårga schyssta bilder på vägen :) Och lite svamp med hem har det oxå blivit faktiskt. Sista jag var ute fick jag brådstoppa för det låg en huggorm på stigen. Då krävdes det en lite stunds vila för att smälta upplevelsen. Cykla är ju inte som att springa. Ibland rör man sig frammåt i vila :D

Tja. 5te rökfria dagen. 100st cigg INTE rökta. 250kr som jag INTE lagt på cigg. Det blev en liten tur idag oxå. Blev en liten kompromis då jag bara tog cykeln istället för bilen för att hälsa på en kompis. Transportcykling 8 km ca enkel. Tog en omväg hem via en grusväg i mörkret. Mysigt. Imorgon ska jag ut med cykelklubben. Pirrigt! Hoppas dom inte bits och tycker jag är en jobbig nybörjare som de måste vänta på hela tiden. Äsch. Trams. men ändå...

Yeah! DU är grym!!!

Bitts dem, så är det bara att bita tillbaka...

Inte snusat på 5dagar heller, känns märkligt, men bra :)

marr skrev:
> Yeah! DU är grym!!!
>
> Bitts dem, så är det bara att bita tillbaka...
>
> Inte snusat på 5dagar heller, känns märkligt,
> men bra :)

Hahaha Vi e grymma bägge! Grattis till oss! Håller med om att det känns skumt! knappt nått sug alls. Skitkonstigt. Jag bara väntar på att nicotintrollet ska slå till. Låt han komma. Jag är redo!

Jenny W skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Yeah! DU är grym!!!
> >
> > Bitts dem, så är det bara att bita
> tillbaka...
> >
> > Inte snusat på 5dagar heller, känns
> märkligt,
> > men bra :)
>
>
> Hahaha Vi e grymma bägge! Grattis till oss!
> Håller med om att det känns skumt! knappt nått
> sug alls. Skitkonstigt. Jag bara väntar på att
> nicotintrollet ska slå till. Låt han komma. Jag
> är redo!

Haha jag tycker hen jagar mig hela tiden... Har inte ens gått in i någon affär, börjar tryta i frysen nu. Men det ska gå bra :)

marr skrev:
> Haha jag tycker hen jagar mig hela tiden... Har
> inte ens gått in i någon affär, börjar tryta i
> frysen nu. Men det ska gå bra :)

Ja jag vet! Jag var inne i butiken idag. Det blev smash n grab. Bröd, mjölk, smör, betala, ut. Du får komma till Hholm på söndag och spätta lite så glömmer vi trollet ett tag.

matt1as skrev:
> Med en bra pump slår du trollet med häpnad!

Ja eller med ett järnrör :)

Så där. En vecka har gått, utan cigg, utan problem. Nu börjar bli riktigt misstänksam. Det är för lätt. Var ute i fredags och cyklade mest på asfalt och lite grusväg. Igår var jag ute med cykleklubben för första gången. Dom var inte så otäcka som jag fruktade. Riktigt snälla och trevliga faktikst. men fy för i he-te vad trött jag var när jag kom hem. Trodde inte jag skulle kunna röra mig på flera dagar efter att ha tränat 2 timmar med dem. Men johoodå. Idag har jag vart ute ytterligare 2,5 timme och det var en underbar tur med ett par stopp och bara njuta av naturen och alla färger och dofter. Och inte minst - att kunna dra djupa andetag av det friska underbara höstluften. Kondisen har redan blivit bättre och jag känner att jag har mer kraft i benen när jag tar mig uppör backarna. Vilken lycka det är när man först ser backen och tvivlat men klarar av att trampa hela vägen upp. Jag väntar fortfarande på min nya cykel. Åh vad jag längtar!

Jag är imponerad av din vilja att träna och järnvilja att inte röka. Tänk på en grej bara när du cyklar med andra som är bättre och uthålligare, nu är det inte längre du som bestämmer hur mycket kroppen skall klara, du vill antagligen hänga med dem till varje pris. Stooor risk att få knäkänningar som i värsta fall leder till vila och eventuella rökåterfallstendenser. Nu kände jag mig negativ, men det var inte avsikten. Kämpa på, men ge kroppen den återhämtningschans den behöver.

Hasse#7 skrev:
> Jag är imponerad av din vilja att träna och
> järnvilja att inte röka. Tänk på en grej bara
> när du cyklar med andra som är bättre och
> uthålligare, nu är det inte längre du som
> bestämmer hur mycket kroppen skall klara, du vill
> antagligen hänga med dem till varje pris. Stooor
> risk att få knäkänningar som i värsta fall
> leder till vila och eventuella
> rökåterfallstendenser. Nu kände jag mig
> negativ, men det var inte avsikten. Kämpa på,
> men ge kroppen den återhämtningschans den
> behöver.

Jaja jag vet. men jag vill gärna cykla dygnet runt nu ju.
Tja faktum äör att jag hade en sensation i knät i lördags som jag inte kände igen. HMM ska ta vara på mig och vila imorgon men när jag får min nya cykel blir det nog ut 25 timmar om dygnet :) Ska på Kastbergaloppet den 20de så då ska jag vara i topp(sågottdetnugår)form

MBL-förhandlingar. Gnälliga operatörer som bara hackar på mig ljuger om mig för min chef Hur fn försvarar man sig mot grina gamla gubbar?! :(
Grannens unge har skrikigt och dunsat i golvet fram till kl 1 i natt och mamman som har barnet har grälat på den stackarn som vanligt tills han skriker som en stucken gris. Min dotter har gnisslat tänder och sparkat på mig hela natten så jag är trött av sömnbrist och less på mina otacksamma sk arbetskamrater att jag kan börja gråta när som helst. Har inte sett röken av den cykel som jag beställde förra lördagen. Jag vill bara gråta och hem och SOVA. Jag har nikotinabstinens och är röksugen som FAN. Nikotintrollet försöker övertala mig att en cigg skulle lösa alla problem och göra mig glad men jag vet bättre HAHA! Tar jag en cigg nu kommer allt bli ännu sämre. Idag har jag en dålig dag. Det blir bättre imorgon. Klockan tre drar jag från den här misären, hem, ner med persiennerna, stänger av telefonen och drar täcket över huvudet.

Heja hela du! Fortsätt tänka logiskt när det är svårt. Gå inte på nikotintrollets patetiska ursäkter. Din cigg gör inte grannen till en bättre förälder eller förändrar din situation på jobbet, så det vore ju bara löjligt att använda det som svepskäl.

Äntligen hemma efter en tuff dag. Det verkar vara sant att en olycka sällan kommer ensam. När jag träffar den där jefla Murphy ska ha få sina fiskar varma. Nej jag ger inte efter. Det känns bättre nu när jag är hemma och efter all denna otroliga positivism och pepp jag får från alla Er... Hur ska jag kunna ge upp då? Nej nu bäddar jag ner mig i sjunkhålet (läs soffan) och ser på en bra film och glömmer den här dagen. Det blir bättre i morgon. Vem vet. Det kanske rent av blir en wirre lite senare, på denna träningsfria dag :P

Fy Fan Va Bra! Jag ringe värsta deppsamtalet till Bike-discount för att fråga hur det går med min beställning. Och det är bara det att mitt Trackingnumber inte har funkat. Cykeln är i Sverige och vad jag förstod på telefonsnubbens dåliga engelska så är nästa steg att posten ska leverera, att den ligger på "the deliverycentral". OaOaOa fy fan va bra!!! Å va ja ble gla nu :DDDDDD. Fuck Nicotrollet!

marr skrev:
> YEEEEAAAAAHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!
>
> HOpppar runt och jublar!!!!

DU jublar!? Vad tror du jag gör? Jag kan inte vara stilla. Dansar skuggboxas och har ett fåningt leende. Hell yeah!

marr skrev:
> Jag jublar ju åt dig såklart :D

Glad att dela med mig :D
Hur går det med ditt nikotintroll då Marr?

Det går bra tycker jag :)

Inget monstertroll som jagar mig, så det känns helt ok. Inte ersatt det med en massa socker heller, som jag har gjort nångång förr. Nu struntar jag bara i allt istället :)
Nu är jag ledig en vecka, då ska jag också cykla en del. Har tyvärr inte så jag kan lasta hojjen och åka iväg, annars kunde vi tagit en tur på hovdala fälten eller liknande.

marr skrev:
> Det går bra tycker jag :)
>
> Inget monstertroll som jagar mig, så det känns
> helt ok. Inte ersatt det med en massa socker
> heller, som jag har gjort nångång förr. Nu
> struntar jag bara i allt istället :)
> Nu är jag ledig en vecka, då ska jag också
> cykla en del. Har tyvärr inte så jag kan lasta
> hojjen och åka iväg, annars kunde vi tagit en
> tur på hovdala fälten eller liknande.

Gött! Så bra! Jag kan komma till Hörby nångång och cykla om du orkar släpa på en amatör

Haha jag är också amatör så :D

Men har inga jättebra rundor för tillfället :/ Det är för tekniska, reder knappt själv ut dem :P

Ja jag kör möllerödsspåret själv ibland när jag känner för en utmaning. Allt är lätt jämfört med den. Cyklade finjasjön runt igår. Första gången jag cyklade den tyckte jag den var svår med mycket sten och stubbar och skit men igår var den ju en baggis. Synd du inte har bil för Finjasjöleden är riktigt fin. Du får anmäla dig till Kastbergaloppet den 20de. Jag kan hämta dig om du behöver skjuts

Kastberga verkade fullbokat enligt deras facebook.

Förövrigt jobbhelg.

Finja runt lät trevligt. Det måste jag hänga med på nångång.

marr skrev:
> Kastberga verkade fullbokat enligt deras
> facebook.
>
> Förövrigt jobbhelg.
>
> Finja runt lät trevligt. Det måste jag hänga
> med på nångång.

Jahaja det var värst
Ang finja så brukar det bli söndagsturen men det blir nog inte på ett par-tre veckor nu. Jag kan hojta nästa gång jag planerar kosan dit :)

>
> Jahaja det var värst
> Ang finja så brukar det bli söndagsturen men det
> blir nog inte på ett par-tre veckor nu. Jag kan
> hojta nästa gång jag planerar kosan dit :)

Det låter bra det :) Jag ska scouta ut nått kul med!

Hej igen go vänner.
Idag är det dag 11 efter mitt rökstopp och det går skitbra! Inte sugen alls. Kanske lite men jag har lyckats att avvärja varje gång genom att tänka logiskt. Rökning och mtbing är en omöjlig kombo. Så är det bara. Jag har fortfarnade problem att sova. Tror att det är en kombinationa av allt nytt spännade som sker, rökstopp, hård träning. Kan somna hur gott som helst men vakna klockan 3 (och börjar tänka på cyklning) Helt sjukt.

Det har blivit många härliga (och en del plågsamma) turer på cyklen. Dessa 11 dagarna känns som en evighet. Fick hem min nya Radon igår och var ute i skogen för att prova den samt mina nya spd-skor. Jag hade egentligen tänkt att bara cykla på grusvägar först för att lära mig det här med spd men jag kunde inte hålla mig. Skogsstigarna lockade för mycket. Att cykla med spd är som att lära sig cykla på nytt. Ramlade typ 17 gånger - minst. Lyckades med att slå kullerbytta och få cyklen över mig ett par gånger då spd inte löste ut. Tur att den inte väger så mycket och att marken var mjuk. Slog i marken från stillastående ett par gånger. Inläringskurvan är ju inte så bant här alltså :S

Måndagen den 1 okt cykelpendlade jag till jobbet ca 34 km tor. Det tog mig då 2 tim och 4 min.
Idag tog jag cykeln igen och med lite bättre utrutning och lite bättre kondis tog samma tur idag 1 tim och 51 min. En förbäöttring av tiden med 13 inuter! Ganska hyftsat efter 11 dagars träning tycker jag själv.

Nu är det så att jag har ont i kroppen och ska vara med på KM på söndag så nu blir det vila fram till dess. Träningsvärk och blåmärken efter alla vurpor och ont mellan benen .... Aoaoaoao.
(En fråga kanske som hör hemma i tråden "frågor man inte vågar ställa")Hur ska jag göra för att slippa skavsår och ao mellan benen X( ?

Bifogar en bild från den tidiga morgonturen till jobbet.

IMAG0634.jpg

Skavsårstips för centrala kroppsdelar i allmänhet. Bra cykelbyxor med bra kudde ej genomskinnliga, inget mellan byxor och hud. Rätt inställningar på cykel och sadel. Lite träning för att härda, lite vila för att läka. Hjälper det inte, prova ut och byt sadel, tjejer behöver ofta en annorlunda sadel för att trivas. Vid riktigt långa turer smörj huden, gäller mest landsväg. Extra uppmärksamhet när det är rejält skitigt eller blött, då kan man få fina skavsår.

Det går ju finfint syster!
Pengarna som du sparar på att inte köpa äckliga cigaretter borde användas till att köpa en massa roliga cykelgrejer istället. En ny sadel till exempel. Vilket skulle kunna vara svaret på din sista fråga...
;-)

Surkärring skrev:
> Äsch, för långsam. Som alltid.

Men det är ju bra att vara hyfsat överens. Då blir det mer rätt.

Hasse#7 skrev:
> Skavsårstips för centrala kroppsdelar i
> allmänhet. Bra cykelbyxor med bra kudde ej
> genomskinnliga, inget mellan byxor och hud. Rätt
> inställningar på cykel och sadel. Lite träning
> för att härda, lite vila för att läka.
> Hjälper det inte, prova ut och byt sadel, tjejer
> behöver ofta en annorlunda sadel för att trivas.
> Vid riktigt långa turer smörj huden, gäller
> mest landsväg. Extra uppmärksamhet när det är
> rejält skitigt eller blött, då kan man få fina
> skavsår.

Surkärring skrev

Det går ju finfint syster!
Pengarna som du sparar på att inte köpa äckliga cigaretter borde användas till att köpa en massa roliga cykelgrejer istället. En ny sadel till exempel. Vilket skulle kunna vara svaret på din sista fråga...
;-)

-------------------------------------

Tack vänner.
Ja en annan sadel kanske men har hört att en hård och smal sadel är bäst i längden. Bara att vänja sig. Finns det tjejsadlar och killsadlar alltså? Tja, varför inte. Värt att prova. Har sett en del som har nån typ av blöjbyxa på sig när dom cyklar. Ser rätt skönt ut. Men att ha inget under cyklebyxan låter som det skulle ge mer skav. Kanske är det inte så.

Under cykelbyxan bör man inte ha nåt annat plagg. Några få kommer undan med det, men för de flesta är det nog både obekvämt och skaver. Undantaget speciella underplagg för ändamålet, som en sorts cykelkalsonger utan tjocka sömmar och utan kudde, men jag ser inte nåt behov.

geologen skrev:
> Under cykelbyxan bör man inte ha nåt annat
> plagg. Några få kommer undan med det, men för
> de flesta är det nog både obekvämt och skaver.
> Undantaget speciella underplagg för ändamålet,
> som en sorts cykelkalsonger utan tjocka sömmar
> och utan kudde, men jag ser inte nåt behov.

Så du menar att alla inbitna cyklister kör omkring utan undisar!? Jag blev lite chockad här nu alltså

Inte konstigare än att inte ha underkläder under baddräkten. Men flera par cykelbyxor så att man kan tvätta ofta är ju inte fel.
Angående smala och hårda sadlar så passar de vanligen bäst för smala och hårda arslen. Därmed inte sagt att man måste ha meterbred tantsadel. Har själv inte märkt någon större skillnad på "dam-" och "herrsadel"; men stora skillnader mellan respektive modell. Bara att prova tills man hittar sin favorit! (Som med allt annat...)

Jenny W skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Under cykelbyxan bör man inte ha nåt annat
> > plagg. Några få kommer undan med det, men
> för
> > de flesta är det nog både obekvämt och
> skaver.
> > Undantaget speciella underplagg för
> ändamålet,
> > som en sorts cykelkalsonger utan tjocka sömmar
> > och utan kudde, men jag ser inte nåt behov.
>
>
> Så du menar att alla inbitna cyklister kör
> omkring utan undisar!? Jag blev lite chockad här
> nu alltså

Så är det!
Du har nog mycket kvar att upptäcka om cykelvärlden! :D

geologen skrev:

> Så är det!
> Du har nog mycket kvar att upptäcka om
> cykelvärlden! :D

Sannerligen! Blir mer och mer spännade detta... :)

Jenny W skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Under cykelbyxan bör man inte ha nåt annat
> > plagg. Några få kommer undan med det, men
> för
> > de flesta är det nog både obekvämt och
> skaver.
> > Undantaget speciella underplagg för
> ändamålet,
> > som en sorts cykelkalsonger utan tjocka sömmar
> > och utan kudde, men jag ser inte nåt behov.
>
>
> Så du menar att alla inbitna cyklister kör
> omkring utan undisar!? Jag blev lite chockad här
> nu alltså
>
Tja, alla är nog att ta i. Jag föredrar fillingar under cykelbyxan. Särskilt så här års. Och kom ihåg att Happyeliten inte alltid är representativ för cyklister i allmänhet.

Lars Vilks skrev:

> >
> Tja, alla är nog att ta i. Jag föredrar
> fillingar under cykelbyxan. Särskilt så här
> års. Och kom ihåg att Happyeliten inte alltid
> är representativ för cyklister i allmänhet.

Jo jaha visst.. Jag förstår väl att alla är lite olika. Jag är ju inte så stilmedveten så jag kör glatt omkring med regäla tantundisar och ylleunderstll samt vanliga träningsbrallor för att inte frysa... Men har man ont som jag och har cykelabstinens så är jag beredd att prova nästan vad som helst. Tom troslös-modellen (när det blir lite varmare)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp