Ojojoj Hur ska jag kunna sammanfatta de senaste dagarna? Jag sitter första dagen på jobbet och försöker smälta alla intryck efter fem dagars semester. Det har varit fem härliga och oförglömliga dagar i cykelns tecken :D
De hålltider jag hade var mtb-clinic på Hillside cycling med Leo onsdagen 1 maj och DXC på lördagen den 4 maj. Jag hade också tänkt vara med på Happy Easy på onsdagen i Göteborg nu när jag ändå var där.
Jag hade tagit ledigt onsdag och torsdag (2-3 maj)så redan på tisdagen packade jag in familjen i bilen, krokade på en lånad husvagn och drog mot Göteborg. Vi tog in på Lisebergsbyns camping som var ett flott ställe må jag säga. När vi checkade in träffade jag en gammal bekant, som nu jobbade som väktare och var på campingen å tjänstens vägnar. En utflyttad skåning, som jag inte sett på 8 år. Blev en del snack och uppdatering om gemensamma bekanta. Vid urpackning av cykel och campingutrustning uppstod ett milt kaos och min bekant råkade köra över min cykelsadel som låg på marken :/ Den gick i bitar med ett ljudligt knak. Jäklar! Vad ska jag göra utan cykelsadel? Stå upp och cykla? Bra träning visserligen men jag föredra ändå att ha en sadel på cyklen. Jag skulle ju cykla redan på morgonen därefter med Leo så jag ringde honom och berättade om tragedin och frågade om råd. Jo då. Leo visste råd. Han hade en sadel liggandes som jag kunde FÅ. Tack söta du. Min räddare i nöden.
På onsdagmorgon vakande jag i vanlig ordning kl 6. Familjen sov så gott så jag passade på att smyga ut till min kära som hade fått sova i bilen. Meckade ihop den så gott jag kunde då (utan sadel) När den var i ett stycke, smörjd och fin så var det dags för frukost. Det blev en långsam morgon så som första semesterdagen ska vara. Långfrukost och nyhetsmorgon.
Leo mötte mig vid grinden till campingen och vi skruvade på sadeln som jag fick sen stack vi till Skatås friluftsområde. Kusen började med en timmes teori. Jag tänkte storsinnat ”Vad kan jag lära mig i teorin under en timme som kan bättra på min teknik?”. Jag har ju ätit, sovit andats cyklar det sista halvåret och sugit i mig all tänkbar information som jag finner intressant i ämnet. Men joo det fanns en del som jag missat och fann användbart i praktiken. Vi gick igenom bland annat igenom utrustning, för- och nackdelar med olika cykeltyper, däck, däcktryck, inställning av dämpare och vad som kan vara bra att ha med sig. Sen gick vi bromsteknik, växelteknik, hur man maximera fästet genom balans och viktfördelning i olika situationer, spårval och vilket sätt man bäst tar sig fram över rötter, stenar, stockar och djupa lerpölar och vattendrag. Sen gick vi igenom det som jag fann mest intressant och som jag hittills har slitit mest med nämligen klättring och hur jag bäst tar mig uppför och även utförskörning. Teoridelan avslutades med några handfasta träningstips
Efter en timmes teori började det roliga. Jag skulle ut och praktisera det jag lärt. Vi la mycket fokus på olika typer av klättringar, utförskörningar och hinder. Det som jag tyckte var särskilt bra var att vi inför varje övning stannade och diskutera spårval.
Jag och instruktören
Kämpa! Det ska gå!
Jag lovar. Det finns betydligt djupare och större lerpölar. Fö fick jag i Götet lära mig att lera = kärlek :)
Och jag kunde faktiskt lyfta lite på framhjulet. Jo det är sant!
Fast det roligaste på hela dagen var när jag fick jaga Leo nedför en backe. :DDD
Efter kursen så blev det lite tid att reflektera och jag fick fler bra tips på vad jag ska tänka och öva på framöver. Leo är en tålmodig och duktig instuktör som snabbt såg vilken nivå jag befann mig på. Jag fick välja mycket själv vad jag ville lägga fokus på under kursen.
Senare samma dag skulle jag med på en Happy Easy-tur med Rattnalle och hans kumpaner ;) Dom hade lovat att vara snälla så jag vågade faktiskt. Vi mötte upp vid Sveriges kanske mest kända gardinaffär, Franssons kl 1800. Det blev en lerig och svettig tur för mig. Ovan vid underlaget och med förmiddagens cykletur i benen, som på slutet tog ut sin rätt, så lyckades jag förmodligen slå personligt rekord i flest OTB på kortast tid den kvällen. Jag fick min beskurna del av lera och det blev en rejäl genomkörare i teknik för min del.
Skatås är ett otroligt vackert och variation rikt område med ett fullständigt överflöd av stigar med skiftande teknisk grad. Dit kommer jag gärna igen nästa gång jag känner för att bättra på blåmärkena ;)
Tack Leo och tack Rattnalle och ni andra för en oförglömlig dag.
Det blev vidare upp med familj och husvagn på torsdag morgon men det är en helt annan historia och nu hinner jag inte skriva er för denna gång.