Mitt nya liv - fortsätter

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
Det var tyvärr bara 6 st damer med
> totalt. Dåligt tjejer!

Jag fick det till att vi var 7 tjejer :)

Rattnalle skrev:
> Stannar du i Göteborg över natten från onsdagen
> så kan du ju hänga med på easytur på kvällen
> ;)

Ja det hade vart kul. Måste bara förankra detta i resesälskapet. När, var, hur länge?
Hoppas bara jag har krafter kvar när Leo är färdig med mig ;)

Jenny W skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stannar du i Göteborg över natten från
> onsdagen
> > så kan du ju hänga med på easytur på
> kvällen
> > ;)
>
>
>
> Ja det hade vart kul. Måste bara förankra detta
> i resesälskapet. När, var, hur länge?
> Hoppas bara jag har krafter kvar när Leo är
> färdig med mig ;)

Korsningen Virginsgatan/Delsjövägen. Utanför en inredningsbutik som heter Franssons. Du kan kika i vilken HappyRide-tråd som helst från Göteborg för karta. 18:00. Och vi kör inget hårt tempo utan målet är att hitta så bra stigar som möjligt :) Sen vem som håller i turen får vi väl se.

Förmodligen kommer Leo att hålla till inte allt för långt bort för clinicen.

charlies skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> Det var tyvärr bara 6 st damer med
> > totalt. Dåligt tjejer!
>
>
> Jag fick det till att vi var 7 tjejer :)

Jasså! Då måste jag missat nån. Ja nu gick jag igenom listan igen och såg jag en som jag missat. Ok vi var sju st men tycker ändå att det borde vara fler

Ojojoj Hur ska jag kunna sammanfatta de senaste dagarna? Jag sitter första dagen på jobbet och försöker smälta alla intryck efter fem dagars semester. Det har varit fem härliga och oförglömliga dagar i cykelns tecken :D

De hålltider jag hade var mtb-clinic på Hillside cycling med Leo onsdagen 1 maj och DXC på lördagen den 4 maj. Jag hade också tänkt vara med på Happy Easy på onsdagen i Göteborg nu när jag ändå var där.

Jag hade tagit ledigt onsdag och torsdag (2-3 maj)så redan på tisdagen packade jag in familjen i bilen, krokade på en lånad husvagn och drog mot Göteborg. Vi tog in på Lisebergsbyns camping som var ett flott ställe må jag säga. När vi checkade in träffade jag en gammal bekant, som nu jobbade som väktare och var på campingen å tjänstens vägnar. En utflyttad skåning, som jag inte sett på 8 år. Blev en del snack och uppdatering om gemensamma bekanta. Vid urpackning av cykel och campingutrustning uppstod ett milt kaos och min bekant råkade köra över min cykelsadel som låg på marken :/ Den gick i bitar med ett ljudligt knak. Jäklar! Vad ska jag göra utan cykelsadel? Stå upp och cykla? Bra träning visserligen men jag föredra ändå att ha en sadel på cyklen. Jag skulle ju cykla redan på morgonen därefter med Leo så jag ringde honom och berättade om tragedin och frågade om råd. Jo då. Leo visste råd. Han hade en sadel liggandes som jag kunde FÅ. Tack söta du. Min räddare i nöden.

På onsdagmorgon vakande jag i vanlig ordning kl 6. Familjen sov så gott så jag passade på att smyga ut till min kära som hade fått sova i bilen. Meckade ihop den så gott jag kunde då (utan sadel) När den var i ett stycke, smörjd och fin så var det dags för frukost. Det blev en långsam morgon så som första semesterdagen ska vara. Långfrukost och nyhetsmorgon.

Leo mötte mig vid grinden till campingen och vi skruvade på sadeln som jag fick sen stack vi till Skatås friluftsområde. Kusen började med en timmes teori. Jag tänkte storsinnat ”Vad kan jag lära mig i teorin under en timme som kan bättra på min teknik?”. Jag har ju ätit, sovit andats cyklar det sista halvåret och sugit i mig all tänkbar information som jag finner intressant i ämnet. Men joo det fanns en del som jag missat och fann användbart i praktiken. Vi gick igenom bland annat igenom utrustning, för- och nackdelar med olika cykeltyper, däck, däcktryck, inställning av dämpare och vad som kan vara bra att ha med sig. Sen gick vi bromsteknik, växelteknik, hur man maximera fästet genom balans och viktfördelning i olika situationer, spårval och vilket sätt man bäst tar sig fram över rötter, stenar, stockar och djupa lerpölar och vattendrag. Sen gick vi igenom det som jag fann mest intressant och som jag hittills har slitit mest med nämligen klättring och hur jag bäst tar mig uppför och även utförskörning. Teoridelan avslutades med några handfasta träningstips
Efter en timmes teori började det roliga. Jag skulle ut och praktisera det jag lärt. Vi la mycket fokus på olika typer av klättringar, utförskörningar och hinder. Det som jag tyckte var särskilt bra var att vi inför varje övning stannade och diskutera spårval.

Jag och instruktören
JagochLeo.jpg

Kämpa! Det ska gå!
kltring.jpg

Jag lovar. Det finns betydligt djupare och större lerpölar. Fö fick jag i Götet lära mig att lera = kärlek :)
lera.jpg

Och jag kunde faktiskt lyfta lite på framhjulet. Jo det är sant!
lyfta.jpg

Fast det roligaste på hela dagen var när jag fick jaga Leo nedför en backe. :DDD

Efter kursen så blev det lite tid att reflektera och jag fick fler bra tips på vad jag ska tänka och öva på framöver. Leo är en tålmodig och duktig instuktör som snabbt såg vilken nivå jag befann mig på. Jag fick välja mycket själv vad jag ville lägga fokus på under kursen.

Senare samma dag skulle jag med på en Happy Easy-tur med Rattnalle och hans kumpaner ;) Dom hade lovat att vara snälla så jag vågade faktiskt. Vi mötte upp vid Sveriges kanske mest kända gardinaffär, Franssons kl 1800. Det blev en lerig och svettig tur för mig. Ovan vid underlaget och med förmiddagens cykletur i benen, som på slutet tog ut sin rätt, så lyckades jag förmodligen slå personligt rekord i flest OTB på kortast tid den kvällen. Jag fick min beskurna del av lera och det blev en rejäl genomkörare i teknik för min del.

Skatås är ett otroligt vackert och variation rikt område med ett fullständigt överflöd av stigar med skiftande teknisk grad. Dit kommer jag gärna igen nästa gång jag känner för att bättra på blåmärkena ;)

Tack Leo och tack Rattnalle och ni andra för en oförglömlig dag.
Det blev vidare upp med familj och husvagn på torsdag morgon men det är en helt annan historia och nu hinner jag inte skriva er för denna gång.

matz skrev:
> Kul att se sådan entusiasm !!! : )

+1, riktigt happy ;-)

Härligt att du kom hem med nya saker att träna på! Och helt orädd för utmaningar i skogen också hörde jag ryktas om ;-) Klart att du ska till Göteborg och cykla igen :-)

NLC skrev:
> matz skrev:
> -----
> > Kul att se sådan entusiasm !!! : )
>
> +1, riktigt happy ;-)

:D

modesty skrev:
> Härligt att du kom hem med nya saker att träna
> på! Och helt orädd för utmaningar i skogen
> också hörde jag ryktas om ;-) Klart att du ska
> till Göteborg och cykla igen :-)

Nähä! Vem far med falska rykten? ;) Lite respekt har jag faktiskt. Gick ner för getryggen för efter femte timmen i sadeln var jag ite så tuff längre. Så allt vett har jag inte förlorat. Man lär sig fort av sånt som gör ont.
Annars kan jag nästan inte bärga mig att komma ut och öva och testa det nya jag lärt på hemmaplan. Har en uppförbacke som gäckar mig. Det ska bara gå att cykla upp. Jag kommer nog klara det - vilket år som helst nu
Till Göteborg kommer jag gärna snart igen. Det är ju faktiskt inte jättelångt bort. Det är bara tiden som ska till oxå

marcus_ec skrev:
> Gött Jenny W, på lördag gasar vi mot Billinge!
> =)

Japp det gör vi, Macke! Då blir det åka av. Har hört att den korta oxå är lite att bita i. Det ser jag fram emot

Jenny W skrev:
> Annars kan jag nästan inte bärga mig att komma
> ut och öva och testa det nya jag lärt på
> hemmaplan. Har en uppförbacke som gäckar mig.
> Det ska bara gå att cykla upp. Jag kommer nog
> klara det - vilket år som helst nu

Vilket år som helst nu?
???
Go for it. GoGoGoGoGoo!
:)

Kristoffer R skrev:
--------------------------------------------------------
> Kul läsning Jenny du förgyller Happy med fina inlägg!

Om jag vore hälften så peppad på att cykla som Jenny så vore jag nöjd :)

Misärpendlaren skrev:
> 645 olästa inlägg senare: har du tjuvrökt
> ännu?

Nääääähäääää. Aldrig i livet! :P

Vad kul att läsa! Och kul att kvinnor tar plats i det här forumet :). Jag är också rätt ny (tjej) på mtb och väldigt pepp på att cykla så jag känner verkligen igen mig i din glöd.

Summers skrev:
> Vad kul att läsa! Och kul att kvinnor tar plats i
> det här forumet :). Jag är också rätt ny
> (tjej) på mtb och väldigt pepp på att cykla så
> jag känner verkligen igen mig i din glöd.

Välkommen Summers. Här är högt i tak så alla får plats :)

Jenny W skrev:
> Summers skrev:
> -----
> > Vad kul att läsa! Och kul att kvinnor tar plats
> i
> > det här forumet :). Jag är också rätt ny
> > (tjej) på mtb och väldigt pepp på att cykla
> så
> > jag känner verkligen igen mig i din glöd.
>
>
> Välkommen Summers. Här är högt i tak så alla
> får plats :)

Kanske inte riktigt alla (tokan) :P

Jenny W skrev:
> Jag förstår att du saknar henne Marr men ibland
> får man bara glömma och gå vidare

Jag försöker....

ylva skrev:
> vill bara säga att jag är sjukt imponerad!! :)

Asch Det är inte så svårt. Det är ju bara att cykla. :P

Men tack ändå

Nå?.. Vart var jag nå då?..

På torsdag morgon tänkte vi dra vid 10-tiden vidare upp till Dalsland och till Bengtsfors för ett par dagars turistande på orten innan loppet (DXC).
Det var ju inte bara leran i de Göteborgska utkanterna som ville ha mig och min cykel. Nu ville Göteborg inte släppa min bil heller. Bilen startade fint när vi skulle koppla husvagnen men sen när den var kopplad och allt var packet och vi skulle iväg så var bilen helt död. Startmotorn ville inte gå runt och inte ett endaste litet klick. Ingeting! WTF! You can check out any time you like, but you can never leave :D
Jag behöll såklart lugnet och tänkte att nu ska jag äntligen få användning av min dyra SAAB support-försäkring. Jag ringde till supporten och -Jo då. De skulle komma inom en timme och starthjälpa och om de inte fick igång bilen så skulle bilen bogseras till verkstad och jag skulle få en hyrbil. Smutt! Efter lite mackelimang så kom så bergaren tillslut. Det var husvagnen som hade dragit ur bilens batteri så det var bara startkablar så startade SAABen snällt igen. Vi kom iväg två timmar efter plan.

Resan upp var långsam och vinglig. Vi fick stanna och tanka igen då bilen drog ca 2 liter milen (!!!) :O och ett långt stopp till där en tankbil hade vält ner i ett dike och spärrade av vägen. Dessutom flippade GPSen lite så vi kom ur spår vilken gjorde att vi tog ca en timmes omväg. Vi kom fram ganska sent så det var bara att sätta upp lägret och slappa ett par timmar innan läggdax.
Det finns två campingar i Bengtsfors närhet. Vi valde Dalsland Camping och kanotcenter (fd Greans camping) för den låg närmast DXC startområde. Om det blir camping någon mer gång i Bengtsfors blir det den andra campingen. Den nämnda hade övrigt att önska.
På fredagen gav vi oss iväg ner till det lokala turistbyrån får att få tips om familjeaktiviteter. Vi valde att göra ett besök på Bengtsfors godisfabrik. Tyvärr var det ju bara en butik. Jag hade föreställt mig att få se lite av tillverkningen, typ som i Gränna, men det blev varsin stor påse med godis både till mamma och dotter.

Sen lyckades jag övertala resesälskapet om att vi skulle cykla dressin. Jag är fortfarande förvånad över att Idas pappa gick med på detta. Han som är högst ovillig till all form av fysisk aktivitet. Vi hyrde en tandemdressin i två timmar och gav oss iväg.

dressin.JPG

Det började med 3 km motlut men det kändes ju knappt. Det var lätt att få upp fart med järnmonstret och vi trampade på. Efter en kvart hojtar täten till att ”nu måste jag vila”. Vad nu, tänkte jag. Vi har ju knappt börjat… Det blev en kort paus och efter det fick jag fick driva hela dressinen. Inte mig emot. Det rullade ju så lätt på spåret och riktigt kul var det. Dottern gillade det skarpt och vi stannade flera gånger på vägen då hon såg grejer i skogen som hon ville kolla på. Bl.a. hittade vi, till hennes stora (min tvivelaktiga) förtjusning, ett stort älgkadaver. :/

lg.JPG

Upptäckarglädje på hög nivå. Blåsippor och vitsippor trängdes i dikeskanterna över allt. Vyer över skog och vatten. Vackert så man tappar andan.

utsikt.JPG

Efter en timme vände vi dressinen och rullade tillbaka. Det tog bara en halvtimme då det mest var nedförsbacke.

Vi avslutade dagen med ett besök på halmmuseet. Gratis inträde, gillas. Inget sensationellt men lite kul.

Gash! Blev mycket text detta. Fortsättning följer…

På fredag eftermiddag rullade jag bort till incheckningen av DXC för att hämta nummerlapp och höra mig för om man kunde reka lite på spåret innan loppet. Jag hade hört talas om att det skulle komma en teknisk bit 5 km in i loppet och det ville jag ju såklart kolla upp. Jo då jag fick karta och förklarat vart den tekniska sträckningen var och att den skulle bestå av single track och leriga partier. Spåret gick tex ner längs en bäckfåra som kunde vara lite knepig, sa han. Det skulle redan vara skyltat också. Inga problem. Med de Göteborgska sumpmarkerna i färskt minne trampade jag iväg för att få nerverna i schack. Skyltningen var väl så där och jag fick gissa lite men jag hittade dit jag skulle och cyklade in i skogen där det tekniska skulle börja. Vadå tekniskt? Vart då? Inga rötter. Inga stenar. Hmm? Har jag cyklat fel? Någon bäckfåra hittade jag inte. Det blev i alla fall en fin tur och med stärkt självförtroende stack jag tillbaka till campingen.

Lördag. Dagen D. Tävlingsdag. Första långloppet. Taggad och lite nervös. Började dagen med sedvanligt cyklemekk. Mycket till frukost blev det inte. Lite flingor och mjölk sen tog det stopp. Klädde mig, fyllde flaskorna och stoppade fickorna fulla med nötter, gel och bananer.

I startområdet mötte jag pifo74 (Jocke) och Ingalill samt ett par andra cykelvänner. Ingalill skulle köra 30 km, jag 60 km, så vi önskade varandra lycka till innan jag ställde mig i startledet. Man fick välja startled efter sin egna uppskattade genomsnittshastighet. Det var nått nytt för mig. Jag räknade med (hoppades på) att hålla mellan 20-25 km/h så jag valde startled 2. Jocke gjorde det samma och han var en gentleman och erbjöd sig att vara draghjälp i början. Det kan man ju inte tacka nej till. Vi ställde oss långt bak i startledet för att slippa trängseln. Det var ju ändå tidtagning med chip så varför stressa. Starten gick kl 11 och vi hade väl ca 500 personer framför oss så det tog ett par minuter innan vi också kunde börja röra på oss.

start.JPG

Det var omkörningsförbud fram till startbågen så vi rullade så sakteliga ner mot centrum. Folk hade gått man ur huse för att skåda spektaklet. Vägen kantades av hejande lokalbefolkning genom hela centrum. Så gled vi igenom startbågen och the race was on! Nu gällde att ta det lugnt tänkte jag så man inte bränner ut sig för tidigt. Vi kom till ”det tekniska partiet” och jag hade faktiskt missat bäcken när jag var ute och rekade. Det var fortfarande mycket folk i spåret så det var trångt. Annars var bäcken det roligaste partiet av hela turen, anser jag. Det var många som gick och jag fick hojta lite för att bli framsläppt. Det tekniska bestod också i mycket tungtrampad lera. Däcken som jag hade på gjorde ett bra jobb och jag tog mig fram med cykeln där många fick gå. Jag älskar mina finhjul!

När vi kom ut på grusvägen igen hade startfältet dragits ut ordentligt och det var nu gott om plats. Banan bestod av ca (inte riktigt) en mil singletrack, en mil asfalt och resten grusväg. Jocke och jag hade sällskap nästan hela turen. Tack för draghjälp Jocke! När det var en mil kvar ungefär hade jag så pass mycket kraft kvar i benen att jag tänkte att nu är det dags att sätta fart. Och det gjorde jag :D Kul var det. Körde om många som var slut och som slet i uppförbackarna som var på slutet. Kändes riktigt bra i benen och jag hade säkert kunnat köra lite hårdare från början. Kom i mål på 3:16 (avg speed 18,6 km/h) och på 8:de plats av damerna på samma distans. Väl i mål så ville jag cykla mer. En gång till! Lite sur att jag inte tog ut mig mer.

Fick reda på senare att chipsystemet inte hade funkat så tiden kunde varit bättre. Det hade istället blivit en masstart med 500 stycken i ett och samma startfält (med omkörningsförbud) Nästa gång ska jag hålla mig långt framme i startledet – oavsett tidtagningssytem

I övrigt var det ett väldigt kul lopp att köra och en bra uppladdning inför CV. Det var lite mer stig än vad jag hade föreställt mig. Vasan kommer gå bra!

Har funderat ett tag på om det är genomförbart att göra VR. 30 mil är en ganska respektingivande sträcka för en som precis börjat cykla landsväg.
Hade bestämt mig för att ta ett par långturer innan jag bestämde mig. Hjälpsamma happyiter har ju länkat till billiga restresor runt Vättern och visst hade det vart trevligt att få cykla i gamla hemtrakter. (12 år i jpg) ”Än är det god tid”, tänkte jag, ”att bestämma sig”
Sista mtb-loppet på ett tag går nu i helgen den 18 maj. Sen, efter det, tänkte jag, att jag skulle ge mig hän åt lvg-cyklingen.
Jag har stött och blött tanken om VR med ett par vänner som gett mig blandade reaktioner och en del input.
Snackade med en vän här om dagen om detta och han sa att ”det är sista dagen idag att regga om startplatserna. Bara så du vet så brinner i knutarna” Damn! Inga provturer alltså innan beslut. Men det är klart jag måste görat!

Ibland ångrar jag det jag gör men det jag ångrar allra mest är ju det jag inte gör – så beslut var taget och jag hittade en startplats i högen och prutade tills jag skämdes :)

Startplatsen bytte namn och några timmar gick innan jag fattade… Men Åhh! Vad har jag nu gjort!? :o Det blev en sömnlös natt och inte vågade jag berätta för någon heller.

Platsen ingår i en sub-grupp genom cyklekubben.se Någon här som ska vara med? Starttid 03:24 Fick veta att jag så klart gör som jag vill om jag vill köra i gruppen eller inte. Får välja mellan sub 12 och 15.
Igår snackade jag med en i min lokala cykleklubb och berättade att jag anmält mig. "Holy Shit!" var hans svar :P

Vi ska tydligen starta samtidigt. Tänk vilket samanträffande.
Jag får nog börja träna lite nu ;)

Globalistic skrev:
> Wow!
>
> Grattis!, Du kommer fixa det galant!

Tack. Det kommer nog gå fint.

Har aldrig kört i klunga så det får jag öva på och så är jag lite nervös att jag inte ska hänga med i klungans tempo. Vad händer då? Är det då det kallas att man "kliver av"? Kan man byta sub-grupp mitt i loppet?

Orkar man inte gå med runt så lägger man sig i svansen. Ingen i en sub12-grupp kommer att köra så snabbt att du inte ens orkar hänga med i svansen. :)

jomper skrev:
> Kör du i en klunga fixar du sub12 galant.

Min gissning är att du kommer tycka att det går långsamt och du kommer vara alltför utvilad i Motala. Sen bestämmer du dig för att testa gränserna och kör med nån sub8 gäng nästa år. Sen inser du att VR är ingen större utmaning och letar lite roligare lopp.

gabbeon skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Kör du i en klunga fixar du sub12 galant.
>
> Min gissning är att du kommer tycka att det går
> långsamt och du kommer vara alltför utvilad i
> Motala. Sen bestämmer du dig för att testa
> gränserna och kör med nån sub8 gäng nästa
> år. Sen inser du att VR är ingen större
> utmaning och letar lite roligare lopp.

Sömnbrist är nått jag kan hantera men 12 timmar i sadeln kommer gör ONT. Tror för visso inte att jga kommer känna mig "utvilad" när jag kört varvet runt men känner mig för all del lite lugnare nu. Tack gabbeon och ni andra

Jenny W skrev:
>
>
> Sömnbrist är nått jag kan hantera men 12 timmar
> i sadeln kommer gör ONT.

Det är därför det är bättre att cykla fortare. Mindre tid i sadeln -> mindre ont. Lova att lägga upp videon när du kör kossackdans i Motala.

gabbeon skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> >
> >
> > Sömnbrist är nått jag kan hantera men 12
> timmar
> > i sadeln kommer gör ONT.
>
> Det är därför det är bättre att cykla
> fortare. Mindre tid i sadeln -> mindre ont. Lova
> att lägga upp videon när du kör kossackdans i
> Motala.
>
>

Hehe joo. Jag brukar cykla det fortaste jag kan. Så i sak har du helt rätt. Videon är oroande OT. :D men om jag gör kossackdans i Motala ska jag se till att får det på film ;)

gabbeon skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> >
> >
> > Sömnbrist är nått jag kan hantera men 12
> timmar
> > i sadeln kommer gör ONT.
>
> Det är därför det är bättre att cykla
> fortare. Mindre tid i sadeln -> mindre ont. Lova
> att lägga upp videon när du kör kossackdans i
> Motala.
>
>

Om man skulle ha samma spänst och benstyrka som @ 2:34 så hade cyklingen varit lättare tror jag.

jaahapp. Imorn är det sista loppet på mtb på ett tag. Provcyklade x-cupsbanan igår. Fifan vad jag kände mig sliten och kraftlös i benen.

Varför?
Sovit dåligt - ja
Slarvat med maten - ja
Såg på Strava att jag nästan dubblat träningstimmar och mil oxå. Oups.

Hmm - lvgcykeln tar sin tribut. Men det är ju så kul att sikkla.

Imorn blir det lite fest med grillning med lite vänner och sen ska jag nog iaf MTBen få vila ett tag. Typ en månad eller så.

Hepp!

Första gången jag punka på tävling idag. Hög fart! Fel spår! Vass sten! Glad jag inte krasha :/ För det smällde rätt hårt i grejerna
Blev två varv på xcup :( surt som fan men så är det.

Bild på dagens höjdpunkt - när jag (halv)lyckades med wheeli - en kort stund iaf :) woopwoop

wheeli.JPG

Ett annat framsteg när dottern självmant ville cykla!!! som annars blåvägrat. Blev en lång härlig tur tor till affären. Ungen cyklade mer är en MIL. (Nästan) utan gnäll.

bild.JPG

Tillbaka
Topp