Mitt nya liv - fortsätter

Bra jobbat! Märks att styrkan ligger i cyklingen. De sex första var snabbare på cyklingen men resten har du slagit. Löpning och simning är nog där det finns (mest) tid att hämta framöver.

Överlevde simningen, putsade cykeltiden en smula och sprang inte sönder nått. Så jag borde vara nöjd.
Mest nöjd med simningen faktiskt där jag lyckades hitta takten efter ca 500 m slit. Svårt med navigationen bara. Simmade en del sicksack. Dumt att slösa tid och kraft på det. Fick något djävulskt ont i magen på cyklingen. Kan bero på att jag inte höll mitt matschema innan loppet. Hade ingen aptit helt enkelt. Kan ha varit lite för stark blandning av sportdryck i en tom mage som gjorde att det kom upp igen. Aldrig spytt av cykling innan. Inte så mysig. Gick inte så fort på cyklingen som jag hade hoppats. Jobbig sidvind oxå. Drack inget mer men lyckades behålla en gel iaf. Löpningen gjorde att magen gick från dålig till värre. Fick maratonbajsmannen inför min inre syn men det var mest bara ont och håll från helvetet.

Det var tufft och tiden blev rätt dålig. Om man ska se det positivt gjorde hållet och magen att jag inte kunde springa fortare och då inte heller springa sönder vaderna.

Nytt dilemma för min del. Bara att skärpa sig men energiintaget till nästa gång.

Trsta vitago. Det fungerar för mig iaf som hade stora besvär med gel, sportdryck och sådant när jag körde hårdare. Sjukt surt att lida över en risig mage...

Så dålig var väl inte tiden? Nä - var nöjd och inse möjligen att det kan blu ännu bättre!

Jo, jag kör Vitargos liquid gel med koffein och deras GT-tabletter. De funkar bra. Jag hade köpt sportdryckspulver när jag var i Spanien. Provade den där och tyckte att den var ok. Blandade dubbel dos i flaskan. Kanske inte var så bra. Eller så svalde jag för mycket sjövatten? Vad vet jag? Jag misstänker att jag hade fyllt på för lite energi före loppet. Frukost kl 8 sen en preworkoutdrink i bilen upp till Växjö. Borde ifs ha räckt...

E: Tack :) och ja, jag borde vara nöjd. Bara att ta revansch. Nöjd med simningen iaf som varit min största oro.

Senast ändrad:
Ok.
Dagen efter-analys

På gårdagens växjö triathlon fick jag inse mina begränsningar. Den här kroppen är nog inte gjord för triathlon, alltså.
Hade tre mål och en förhoppning.
1. Överleva simningen.
2. Inte springa sönder vaderna.
3. Cykla fortare än vinnaren i min klass.
Förhoppningen var att hamna på pallplacering.

Starten gick 12:30. Dum tid då det är mitt i lunchtimmen. Jag käkade stadig frukost vid 8-tiden och drack en pre workout-drink i bilen upp till Växjö. Hade pastasallad med mig som jag hade planerat att äta när jag kom fram men det blev inte så. Hade ingen aptit och inge ro att sätta mig att äta.

Var rätt oroad över sim-delen. 1500 m i öppet vatten. Så långt har jag aldrig simmat ute innan. Har övat ett par gånger i veckan 5-600 m och det har varit slitigt. Svårt med andningen och jag trivs inte i våtdräkten. Den sitter åt för hårt över halsen och känns obekväm. Man flyter ju bra förvisso. När det är jobbigt kan man bara lägga sig på rygg och flyta lite. Starten gick och jag slet de första 500 m med andning och små panikattacker. Jag ogillade verkligen att simma. Rätt var det var kom jag i takt. Simningen funkade. Vilken lycka! Sen hade jag lite svårt med navigationen. Svårt att se nått i vattnet och det blev lite sicksackande. Efter ca 40 minuter kom jag upp ur vattnet. Och jäklar vad nöjd jag var. Joggade upp till växlingsområdet med tunga ben och fick slita ett par minuter för att få av mig dräkten. (Den där jävla dräkten måste jag nog byta) Upp på cykeln och iväg. "Nu jävlar! Nu blir det åka av!" Tänkte jag. Tog en slurk av sportdrycken och tryckte i min en gel + en GT-tablett. "Aj, min mage!" Efter 10 minuter på cykeln kom sportdryck + ANNAT upp igen. Det var ju inte så bra tänkte jag och slog av på tempot lite. Jag var inte särskilt trött och låg tryggt och stadigt strax under mjölksyratröskeln. Konstigt. Vändningen gick smidigt och jag körde om rätt så många. Gjorde ett försök till med dricka och gel, tyvärr med samma resultat. Skit oxå :( Dags för växling till löpning. Löpningen gjorde inte precis några underverk för magen. Sprang hela milen med håll och magvärk från helvetet. Stannade i depå 2 gånger och tog en liten klunk vatten vilket resulterade i än värre magknip. Kom in på en totaltid på 2:55:26. 25 minuter efter vinnaren.

Resultatanalys:
1. Överleva simningen. Check!
2. Inte springa sönder vaderna. Check! (kunde ju inte springa så fort så att nått gick sönder)
3. Cykla fortare än vinnaren i min klass. Doh! Tre minuter efter snabbaste dam på cykeldelen.
Förhoppningen var att hamna på pallplacering. Nope! Det gick inte. Sist, sämst och långsammast, 6 av 6 i D40 . 19 av 24 av alla damer i tävlingsklass. Fan meh!

Jag är nog mest nöjd med simningen faktiskt. Kändes som om jag knäckte en kod där. Cyklingen kunde jag gjort bättre, även om jag putsade förra årets tid med några minuter (Fattas bara). Löpningen var en fullständig katastrof. Milen nätt och jämnt under timmen. Blääää.

Vad ska jag göra med magen så att det inte händer igen? Äta mer. Mat alltså. Har slarvat med maten ett par veckor. Har haft svårt med aptiten sen Flechen. Inte använda oprövad sportdryck (dumma mej). Försöka att inte svälja så mycket sjövatten under simningen?

Idag vilar jag. Nästa helg är det tjejvättern-genrep med damerna. Då ska vi cykla Möckeln runt. Ska bli intressant.

Tar tag i det där med löpningen from oktober tänkte jag. Hade ju varit kul att få springa en mara någon gång i livet och kanske genomföra en IM oxå. Ska bara...

13318412_1139797736084031_739867730_n.jpg

Direkt efter simningen kan man ta en mun sportdryck och skölja munnen med och sen spotta, man ska inte försöka äta så snabbt inpå. Det kan du lära dig till nästa gång :-) På en olympisk är det väldigt mkt lättare att råka äta/dricka för mkt än för lite.

earnstrom sa:
Direkt efter simningen kan man ta en mun sportdryck och skölja munnen med och sen spotta, man ska inte försöka äta så snabbt inpå. Det kan du lära dig till nästa gång :-) På en olympisk är det väldigt mkt lättare att råka äta/dricka för mkt än för lite.

Ja, kanske så man ska göra.
Cykla brukar jag kunna gör med ganska mycket mat imagen men på löpningen är det bättre den är tom, har jag lärt mig den hårda vägen.

Jaahapp.
Du ska jag till Ingelstad ikväll och få stryk i tempo.
Inga större mål på prestation. Mest att genomföra och få ett bra träningspass... och att inte komma överlägset sist, helst.

Faktiskt lite nervös :D Blir spännande detta.

Det var ju kul. Åka till Växjö och få pisk :D
+15'c, mulet och svag vind. Det var lite för kallt för trilinne kan jag meddela men jag hade inget annta med mig. Hade ju räknat med 25'c och sol.

Kom sist in i mål men var snabbaste dam (ensam så klart).
Snittade ca 35km/h. Den svaga vinden kändes lite motig på slutet.

Jag cyklade inte vilse och jag genomförde och fick ett väldigt bra träningspass. Alltid kul att komma ut och se sig om och träffa lite nytt folk. Känns i benen idag. Straka pöjkar i Växjö med snabba cyklar.

Du har inte kört någon av allianstävlingarna? Dottern har precis börjat tävla och har hunnit med två tempolopp, hon är sjukt taggad :). Verkar vara rejält motstånd i övriga klasser också.

garfunkel sa:
Du har inte kört någon av allianstävlingarna? Dottern har precis börjat tävla och har hunnit med två tempolopp, hon är sjukt taggad :). Verkar vara rejält motstånd i övriga klasser också.

När har inte varit med. Det var andra loppet igår i Skåne (Eslöv?) men man behöver licens för att vara med och så behöver klubben pynta oxå, tror jag. Nästa år kanske.

Kul att din dotter kör och tycker det är roligt. Heja!

Det har blivit på tok för lite randonnee i år så för att råda bot på långcykelsuget tänkte jag cykla hem från Motala på lördag. Jag ska cykla tjejvättern med Da Girls och åker bil upp. Skickar väskan med bil när vi ska hem så kan jag packa lätt på cykeln (visakort, vindjacka, arm- och benvärmare. Mer?) Det är ca 32 mil enligt den rutten som jag gjort på Strava. Har planer på att hälsa på en gammal skolkamrat som bor i Norrahammar på vägen, om tiden passar. Får se om hon är hemma/vaken när jag passerar. Vädret ser ut att bli lite kyligt men uppehåll och medvind.

Sweet!

Capture.JPG

https://www.strava.com/routes/5290296

Capture1.JPG

Starttid TV 08:20
Siktar på Sub3 så vi bör vara i mål 11:20
Då passar det bra med en stadig lunch och lite firande så klart.
Byta om och sen vinka av de bilburna så jag räknar med att ge mig av ca 13 kanske?
Vad tar det att cykla 32 mil solo med lite avvikelser, felkörningar och långa matpauser? 12-14 timmar. Bör alltså vara hemma runt 2-snåret på söndag morgon.

Jag rapporterar här och på sociala medier. Någon bra tagg till Insta? #trainingforultra610

jonas-ni sa:
Jenny W sa:
(visakort, vindjacka, arm- och benvärmare. Mer?)
Jag rapporterar här och på sociala medier. Någon bra tagg till Insta? #trainingforultra610

Gynsamm vind. Beroende på tycke och smak långfingerhandskar och skoskydd.

#sub610training kanske?

Tycke och smak som sagt. Jag tar på mig keps innan jag tar på knävärmare.

Det här med att lita på väderprognosen sker på egen risk :)

Bra där. Långfingerhandskar, skoskydd, keps. Kan vara svårt att hålla värmen när man blir trött.
Jag har ingen direkt tid att passa och eftersom jag cyklar solo så kan jag stanna och kanske till och med sova om det tryter. Hoppas att prognosen håller men du har rätt, Oscar. Man ska inte lita på den till 100%. Blir det jobbigt får jag lösa det då.

Har varit och shoppat storpack Tutti Frutti så energi är kirrat :P

Ja det har inte blir mycket till rapportering men det stämmer att etapp 1 gick som en dans. Inte sub3 men ändå nöjd.
Fick med mig en partner in crime på etapp 2 :D en som tyckte det lät som en jättekul idé att spontancykla 32 mil efter Tjejvättern. Startade 1430 ca. Har precis passerat Gränna. Tänkte ta en pizza i jkpg om ca en timme.
image.jpeg
image.jpeg

Skumt det känns att inte ha ett stämpelkort..,

Man vet att man har en rätt speciell umgängeskrets om man får napp på en förfrågan om att spontancykla 32 mil efter att ha kört ett motionslopp. ;-)

GoranS sa:
Man vet att man har en rätt speciell umgängeskrets om man får napp på en förfrågan om att spontancykla 32 mil efter att ha kört ett motionslopp. ;-)

Äsch då. Helt normalt :)
Har precis checkat in på pizzeria Alfred på Roselund. Tänk att den låg kvar och att jag hittade!
Nu måste jag reka nästa stopp om sisådär 10 till. Så att det är öppet och så. Ljungby kanske blir lagom? Passerar man stora ljungbystoppet på gamla E4an?

Jenny W sa:
Passerar man stora ljungbystoppet på gamla E4an?

Svaret är väl "nja", den väg som inte är motortrafikled (dvs nuvarande E4) går ju genom Ljungby och stoppet ligger lite "off" men är lätt att se på håll. Har du kommit till Kånna har du cyklat för långt ;-)

Laddar om i Ljungby. Trött i skallen men benen känns bra. Höll på att hamna i Kånna innan Rastan. Tur du skrev det NLC.
Typ 8 mil kvar. Piss i Mississippifloden men det blir ett hundpass. Vill väldigt gärna sova nu.

Tack för alla glada tillrop. Det värmer.
Ingen misär att bjuda på tyvärr. Inget regn. Ingen vind. Inte kallt. Helt fantastisk natt. Lite drama med vilda djur som nästan trasslade in sig i mitt framhjul. Fick mig att vakna till lite. :)

Tillbaka
Topp