Mitt sätt att ha styret...

AndersJB

Aktiv medlem
Det här med position på styret....påstår inte att jag har bättre pos än andra,är ju jävulskt individuellt det där.

Men har genom alla år i motocrossens värld sett en röd tråd på min pos på styret där.
När man trixat med olika styren,vinklar och så har det alltid slutat att jag haft händerna i en rak linje dragen genom gaffelbenen när jag känner det stämmer.

Kollade Mtb:n idag,har "perfekt" pos på det styret,känns helt rätt och ingen trötthet eller mysko feeling...känns bra helt enkelt.

Och se på faan....samma "linje" som på crosshojarna!!??
Sammanträffande eller nån kroppsgeometri jag inte fattar?
"Står" jag på samma sätt på MTB:n som på crosshojen när det rullar på?
Fan vet,funkar ju bra för mej i alla fall! ?

(Den uppmärksamme noterar även att jag kör broms a'la UK...sitter liksom i ryggmärgen att frambroms är höger efter allt hojåka.?)

20220211_090019.jpg
20220211_093910.jpg

Det verkar jag ha på enduron också, eller möjligen lite kortare. Skulle möjligen förklara varför jag inte gillade att byta till 35mm stam trots för stor cykel.
Neutralt vinklat styre

"Vanligt" styre och bockstyre skiljer sig tycker jag, med bockstyre vill jag ha en längre stam så att jag håller en bra bit framför styr/gaffelröret. Tror det bror på vinkeln man håller händerna .

Det här med position på styret....påstår inte att jag har bättre pos än andra,är ju jävulskt individuellt det där.

Men har genom alla år i motocrossens värld sett en röd tråd på min pos på styret där.
När man trixat med olika styren,vinklar och så har det alltid slutat att jag haft händerna i en rak linje dragen genom gaffelbenen när jag känner det stämmer.

Kollade Mtb:n idag,har "perfekt" pos på det styret,känns helt rätt och ingen trötthet eller mysko feeling...känns bra helt enkelt.

Och se på faan....samma "linje" som på crosshojarna!!??
Sammanträffande eller nån kroppsgeometri jag inte fattar?
"Står" jag på samma sätt på MTB:n som på crosshojen när det rullar på?
Fan vet,funkar ju bra för mej i alla fall! ?

(Den uppmärksamme noterar även att jag kör broms a'la UK...sitter liksom i ryggmärgen att frambroms är höger efter allt hojåka.?)

Visa bilaga 538803
Visa bilaga 538808
Mycket intressant. Bra inlägg!

Måste kolla upp och prova.

"Vanligt" styre och bockstyre skiljer sig tycker jag, med bockstyre vill jag ha en längre stam så att jag håller en bra bit framför styr/gaffelröret. Tror det bror på vinkeln man håller händerna .
Min högst ovetenskapliga hypotes, är att ju längre fram man har händerna i förhållande till gaffelröret (alltså gaffelns rotationscentrum), desto stabilare blir det eftersom man tenderar att hela tiden utöva ett mer eller mindre starkt tryck framåt pga att man sitter framåtlutad på cykeln. Styrningen hittar alltså en balanspunkt som ligger längst fram (i färdriktningen) pga detta tryck. Detta märks väl antagligen mera på en racer eftersom man ofta sitter mycket framåtlutad där.

Är detta självklart eller bara mambo jambo?

Testar denna uppsättning f.n.
Verkar lovande.

Visa bilaga 538831
När jag monterade ett styre som placerade händerna på ungefär samma sätt (inte riktigt lika långt bak) upplevde jag att cykeln blev ngt nervös i styrning.
Därav min hemmasnickrade hypotes.
Tror att det skulle funka bättre med längre stam, men då kan ju den alternativa mittenpositionen hamna för långt fram.

När jag monterade ett styre som placerade händerna på ungefär samma sätt (inte riktigt lika långt bak) upplevde jag att cykeln blev ngt nervös i styrning.
Därav min hemmasnickrade hypotes.
Tror att det skulle funka bättre med längre stam, men då kan ju den alternativa mittenpositionen hamna för långt fram.

Om du drar en linje likt TS ser du att händerna hamnar ugf lika vid reglagen fast i en bättre vinkel.
Men jag har långa ben och kort överkropp så jag har korta stammar på alla cyklar.

Hur känns det? Särskilt vid låg fart och med last på hojen.
Gillar dock backsweepet! Det är just det jag försökt åstadkomma på min myscykel. Känns inte bra i handlederna med rakt styre i längden.

Det finns ju olika grader (hehe) av backsweep, och det här har jag fastnat för på en av cyklarna. Känns betydligt behagligare för flera timmars cykling på väg, jämfört med vanligt rakt mtb/sporthybrid-styre, men ändå har tillräckligt bra "mothåll" för medelsvåra stigar i skogen.

254062.jpg

Hur känns det? Särskilt vid låg fart och med last på hojen.
Gillar dock backsweepet! Det är just det jag försökt åstadkomma på min myscykel. Känns inte bra i handlederna med rakt styre i längden.
Positionerna på styret blir av denna styrmodell rätt många. Och min fart är alltid låg ? jag har inte upplevd några stabilitetsproblem på stig. Än iaf. Styrets totala bredd är möjligen med någon cm väldigt likt det raka 760 mm styret.
Enda lasten jag kört med är mig själv men jag ser på andra sajter att många hänger styrväska på sina jonesstyren i mer långtursbetonade sammanhang.
Detta är inget äkta Jeff Jonesstyre utan en klon av hans odrägliga kusin, Geoff.

Det finns ju olika grader (hehe) av backsweep, och det här har jag fastnat för på en av cyklarna. Känns betydligt behagligare för flera timmars cykling på väg, jämfört med vanligt rakt mtb/sporthybrid-styre, men ändå har tillräckligt bra "mothåll" för medelsvåra stigar i skogen.

Visa bilaga 538834
Kör med 6 grader tror jag det är,(eller 9,kommer inte ihåg)...och ännu en "fix ide" jag har är att själva rise-delen på styret håller samma linje som gaffelbenen...
Med rätt backsweep för mej,får jag en neutral vinkel på handlederna,känns rätt liksom då...
Flummigt och ovetenskapligt,men komfortabelt och "naturligt".....för mej iaf! ?

Kör med 6 grader tror jag det är,(eller 9,kommer inte ihåg)...och ännu en "fix ide" jag har är att själva rise-delen på styret håller samma linje som gaffelbenen...
Med rätt backsweep för mej,får jag en neutral vinkel på handlederna,känns rätt liksom då...
Flummigt och ovetenskapligt,men komfortabelt och "naturligt".....för mej iaf! ?
Nu har jag bara 12mm så svårt att att se men det låter väldigt bakåt roterat?
Inom mtb är det nog någon teori att framåtroterat är mer attack och aggressivt.
Jag tror jag försöker ha det neutral - vilket då kanske innebär rise uppåt?

tycker också anders' position av handtagen i förhållande till gaffelbenet ger bäst känsla. en bieffekt är att cykeln är lättstyrd i detta läge, och man kan ha kortare styre.

pfaff kör ju effektivt sätt med negativ styrstam. betvivlar inte alls att det kan vara bra på vissa cyklar, och visar om inte annat att det finns många vägar till rom:)

apropå tråden härintill om vad man skall göra om ramen är för lång!

Nu har jag bara 12mm så svårt att att se men det låter väldigt bakåt roterat?
Inom mtb är det nog någon teori att framåtroterat är mer attack och aggressivt.
Jag tror jag försöker ha det neutral - vilket då kanske innebär rise uppåt?
Ja,är säkert mer bakåt än vad som anses normalt,se bilden i första inlägget.
Men när jag är i "attackposition",får jag en perfekt rak linje från styre till armbåge genom handleden,och händerna i naturlig vinkel,och höga armbågar....kryper väl ihop på nått udda sätt!?
Men som sagt...är ju högst individuellt,och hur det "ska"vara eller "inte får" vara har jag ingen aning om,testar olika kombos/justeringar tills det känns rätt för mej!?

tycker också anders' position av handtagen i förhållande till gaffelbenet ger bäst känsla. en bieffekt är att cykeln är lättstyrd i detta läge, och man kan ha kortare styre.

pfaff kör ju effektivt sätt med negativ styrstam. betvivlar inte alls att det kan vara bra på vissa cyklar, och visar om inte annat att det finns många vägar till rom:)

apropå tråden härintill om vad man skall göra om ramen är för lång!
Har fått synpunkter att jag har "för kort" styre nån gång....men med denna setup/vinkel/backsweep stämmer det kanon!
Har som grundregel om vinklar od är rätt att styret ska vara samma bredd som måttet man får mellan ytterkant på armbågarna när man håller knogar mot knogar och mäter "armbågsbredden" där.?

Klassikern är att styret skall täcka framaxeln när man ligger i bocken.
Mina bockstyren är längre bak mot mig själv för jag vill ha det bekvämt jag.

Mycket vinkel på styret är skönt för handleder o axlar. Efter en mosad ledkula i axeln började jag med 45° o sedan 16° på mtb. Men det känns lite konstigt i attackposition så nu föredrar jag styren mellan 8-12° .

jag har regeln för styrbredd att jag skall mäkta med eventuella kast och självstyrning som framhjulet ställer till med.

kör med 50 cm styre på brompton, inga problem med det. det där med axlarnas bredd eller armbågarnas läge har jag inte funnit någon bäring med..

Sonen klagade på det oruginalmonterade väldigt raka styret på sin cykel i somras då vi körde en lite längre dagstur. Bytte till ett med mera backsweep i höstas. Har inte testat det så mkt än, men det är nog helt klart så att jag måste sätta dit en längre stam också.
20220211_161313.jpg

Sonen klagade på det oruginalmonterade väldigt raka styret på sin cykel i somras då vi körde en lite längre dagstur. Bytte till ett med mera backsweep i höstas. Har inte testat det så mkt än, men det är nog helt klart så att jag måste sätta dit en längre stam också.
Visa bilaga 538924

Jag tror du är offer för ett feltänk här. Styret flyttas inte i en rak linje utan i en cirkulär vid sväng.
Fast stammen kan ju vara för kort ändå.

Jag tror du är offer för ett feltänk här. Styret flyttas inte i en rak linje utan i en cirkulär vid sväng.
Fast stammen kan ju vara för kort ändå.
Aprilskämt?

Förmodligen inte:

Aprilskämt?

Förmodligen inte:
Hmmm...är ju sånt här som gör en förbryllad...så många "do and don't" när det gäller en "korrekt" inställd hoj?
Tror jag har väldigt litet mått enligt artikeln,kanske bara någon/några mm framför centrumet,kanske inte helt "regelenligt",men känns ju bra att hoja på den?
Tur man är novis och inte har koll på alla mått det ska vara!! :ROFLMAO::ROFLMAO:

Hmmm...är ju sånt här som gör en förbryllad...så många "do and don't" när det gäller en "korrekt" inställd hoj?
Tror jag har väldigt litet mått enligt artikeln,kanske bara någon/några mm framför centrumet,kanske inte helt "regelenligt",men känns ju bra att hoja på den?
Tur man är novis och inte har koll på alla mått det ska vara!! :ROFLMAO::ROFLMAO:
Jag tänker (och upplever) att det är händernas placering i förhållande till styrlagret som spelar roll. Formen och bredden på styret tillsammans med längden på styrstammen avgör var händerna placeras.

Kom inte hit å komma med personliga preferenser! ?

Hur sitter du med styret på den där MCn i profilbilden?

Kom inte hit å komma med personliga preferenser! ?

Hur sitter du med styret på den där MCn i profilbilden?
Hahaha....DEN är det liiite annorlunda körstil på,ett j**la brett roder på den för att orka hålla i.....den försöker kasta av mej hela tiden! ?
I Flattrack som det heter det jag kör,är det detta stuk som funkar bäst.?

20190713_091056.jpg

Kan väl vara så att om man kört mycket motocross så överför man liknande tekniker till mtb och föredrar såna setups

Mc teorin funkar ju även för gubb- och tantcyklar med upprätta sittställningar, då man inte lägger nån vikt på styret så kan man ha linjen långt bakom styraxeln

Mc teorin funkar ju även för gubb- och tantcyklar med upprätta sittställningar, då man inte lägger nån vikt på styret så kan man ha linjen långt bakom styraxeln
Det är synd att det inte fanns mobilkamror på 80-talet. Där pre-internet testades det rätt vilt. Mycket var ju dåligt och många misstag testades i många bubblor.

"Most of the time, there is forward pressure on the grips, so it stands to reason that having the grips in front of the steering axis would cause the steering to self-center, which would become a stabilizing force. Fabien Barel is a smart guy."

20 mm verkar alltså vara den allra kortaste EFFEKTIVA styrstamslängden, om jag förstår Barel rätt. Detta kan ju innebära att man måste har en stam som är tex 30 eller mera, om styret har kraftig backsweep.

"Most of the time, there is forward pressure on the grips, so it stands to reason that having the grips in front of the steering axis would cause the steering to self-center, which would become a stabilizing force. Fabien Barel is a smart guy."

20 mm verkar alltså vara den allra kortaste EFFEKTIVA styrstamslängden, om jag förstår Barel rätt. Detta kan ju innebära att man måste har en stam som är tex 30 eller mera, om styret har kraftig backsweep.
Kan nog kanske vara en tanke för typ en renodlad XC-hoj med ev lite brantare gaffelvinkel....ens händer blir en "styrdämpare" liksom.
Det här med styrgeometri är mycket att tänka på,gaffelvinkel/rake,(styrhuvudets vinkel egentligen..),offset på gaffeln,försprång bland annat.
En brant gaffelvinkel,stor offset på gaffelkronan ger ett litet försprång,dvs en nervös styrning....då kan det vara bra att ha styret långt fram för att "dämpa" nervositeten.

I mitt fall t.ex,10 mm längre gaffel ger större vinkel på styrhuvudet,(hyfsat flack orginal ändå),44 mm offset på gaffeln gör att försprånget inte blir radikalt litet...det gör att den fortfarande inte är hysteriskt nervös....då behövs inte någon "styrbroms" för att hålla hjulet under kontroll.

På Flattrackhojen jag har på min profilbild fick jag tillverka egna gaffelkronor....fanns inte med så stor offset jag ville ha,fick öka det med 25mm för att få ner försprånget till "farligt" låga nivåer!
Brutal att hålla emot i styret.....nervös så det förslår,men ruggigt kvickstyrd....måste kunna rikta in framhjulet snabbt när man ligger i full sladd i skapliga hastigheter och vill byta spår...

Men som allt annat är det personliga preferenser och känsla som styr mycket....jag vill ha kvickstyrt utan att behöva ha en brant gaffelvinkel och ha framhjulet nästan under mej när man t.ex tar sej nerför en brant utförslöpa....

Tillbaka
Topp