[mkt OT] t-shirt med bra kvalitet

Fliken

Ny medlem
Ngn som har bra tips där man köper t-shirts med bra kvalitet, typ sådär mysigt högkvalitativt mtrl som surfmärken brukar ha.

Det skall vara clean, vita, tighta, bra bomull, hållbara i form och mtrl, köpas i mängd på nätet av seriös site. Typ 10 likadana som skall hålla som undertröja i många år.

Det är klart att det går att surfa och chansa, men om ngn annan har tips som minskar chansfaktorn skulle det uppskattas.

T-shirts av bra kvalitet kan du köpa hos Hornbach. De säljer Blåkläder för 50 spänn stycket. Finns i olika färger. Köp en storlek mindre så blir de tighta.

"Surfmärken" vet jag inte om jag tycker brukar hålla så bra kvalitet. Antar att O´Neil är ett surfmärke? De tröjor jag genom åren haft och som det råkar ha stått det märket på har genomgående varit av dålig eller som bäst medioker kvalitet. Känns som att du ofta betalar för märket..

Addnature har en del bra kläder. Mountain Hardware, Patagonia är bra märken. Patagonia kör också i princip 100 % återvunnet material när det gäller deras syntet-kläder.

Patagonia t-shirts är inget vidare tycker jag, trots att jag är ett stort fan av deras riktiga friluftskläder. Konstiga i storleken, blir snabbt fult urtvättade.

Tror TS är ute efter Hanes eller Friut of the Loom. Basic men bra kvalité.

Hanes är det bästa märke jag kommit i kontakt med. Har två basic t-shirts som nog är tio år gamla och fortfarande är i utmärkt skick.

Tycker Patagonia håller en hög och jämn kvalitet. De har många olika serier och modeller, till skillnad från Blådkläder, Hanes och Fruit of the loom.

Tunt och tight håller inte lika längre som grövre och kraftigare kvalitet.

De bästa T-shirts jag någonsin testat och haft är Göteborgsföretaget Aqua Limone. Följt av Blåkläder. Hanes var det länge sedan jag testade; de är inte alls lika poppis i Sverige som de var på 80- och 90-talet. Minns kvalitén som bra, men inte exceptionell. Fruit of the loom tycker jag alltid har haft bättre rykte än innehåll. Ok kvalitet, men säljs ofta till ett på tok för högt pris. Nu snackar jag Sverige; i USA är det en annan sak. Där säljs ju dessa märken i 3-pack för en spottstyver.

Grizzly är ett annat bra märke, de säljs mest till företag som säljer profilkläder till företagskunder.

Bästa T-shirtarna jag haft har varit två Nike tischor, härlig tung kvalité på bomullstyget, tyvärr svåra att hitta utan en blaffig NIKE-logga över hela t-shirten. :/

Köpte en jacka från Blåkläder häromdan och såg att de även hade t-shirts men inte testat själv ännu, deras grej är ju dock att det ska tåla lite mer. Tror de kostade 50:- st på Hornbach.

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skall vara clean, vita, tighta, bra bomull,

Jag är iofs ingen storanvändare av T-shirts (det blir mest tennis och rugby-tröjor),
men jag tycker att du bör försöka kravla dig upp ur bomullsträsket och testa bambu.
Det säljs bra bambu T-shirts av många handlare, tex ITAB, som redan har tipsats om, har nu två varianter:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17517&plats_id=0
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17596&plats_id=0

ITAB säljer även bra och sköna bambu-boxers: http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16757&plats_id=0

/Håkan

+1 på Blåkläder. Sjukt prisvärt och håller bättre kvalitet än vilken "märkeströja" som helst för fyrahundra spänn. Dessutom har de riktigt bra passform om man vill ha slimmat utan att det sitter tajt (förutsatt att man inte är tjock).

Makten skrev:
> +1 på Blåkläder. Sjukt prisvärt och håller
> bättre kvalitet än vilken "märkeströja" som
> helst för fyrahundra spänn. Dessutom har de
> riktigt bra passform om man vill ha slimmat utan
> att det sitter tajt (förutsatt att man inte är
> tjock).

Javisst, lite Bygglovs-snickar-Matte-passform om man säger...

Min favvo under skjortan T-shirt kommer från HM
Vita bomul med stretch (lycra)
Sitter tajt och håller färg o form
Kostade runt 100 lappen sist
Finns med rund o v hals o i några olika färger också

Guess har najsiga t-shirts. Kostar inte 50 spänn men är mjuka, lite stretch och håller tvätt efter tvätt.

Själv skulle jag köpa nya tröjor innan tröjorna hinner blir nio år även om tröjorna inte är fucked up.

Är det just som undertröja du ska ha dem? I så fall gör Calida bra grejer, åtminstone de klassiska ribbstickade linnena och undertröjorna. Kan tvättas i 95 grader om det skulle behövas.

Kanske inte jämförbart med surf-tröjor, vilket känns som en annan sak.

Bomull är rätt kasst för t-shirts. Ska du prompt ha det har väl Prahna, Arcteryx och Patagonia vettiga.

Satsa på tre andra material istället:

Syntet (polyester) - för aktivitet, Mt Hardware, GoLite har schysta.

Bambu - istället för bomull, för att softa i. Tror mina är FR Lundhags, men det finns andra.

Ylle - för resor - Rapha har säkert annars Smartwool el liknande

Exakt. Letar efter undertröjor för vardagsändamål. Eftersom det är så extremt tråkigt att handla kläder (dock ej cykelkläder), så är det lika bra att passa på att köpa alla underkläder på en gång, om man hittat ngt som passar med bra kvalitet. Bättre attt bara gråta en gång.

Strumpor, exempelvis, köpte jag många par exakt likadana för snart fem år sedan, i bra kvalitet. Slängde alla gamla. Nu behöver jag aldrig sortera strumpor längre. Majoriteten av dem håller forfarande.

T-shirts har jag faktiskt kört Eastwest från Brothers i flera år, men de håller inte riktigt formen och sömmarna tycker jag.

Bambu. Skall erkänna att jag aldrig hört talas om det, man kan tydligen göra cykelramar i bambu dock. Hur är de jfr med bomull?

Edit. Syntet går bort p g a luktaspekten på sikt i alla fall.

Senast ändrad:
Bambu är som det du letar efter i hos bomull. Tung kvalitetskänsla som inte blir "luddig" efter många tvättar. Det luktar mindre och hanterar svett bättre. Det känns som lyxbomull.
Annars är ylle najs, även om det slits fortare än bomull.

Stuvstaix skrev:
> Bomull är rätt kasst för t-shirts. Ska du
> prompt ha det har väl Prahna, Arcteryx och
> Patagonia vettiga.
>
> Satsa på tre andra material istället:
>
> Syntet (polyester) - för aktivitet, Mt Hardware,
> GoLite har schysta.
>
> Bambu - istället för bomull, för att softa i.
> Tror mina är FR Lundhags, men det finns andra.
>
> Ylle - för resor - Rapha har säkert annars
> Smartwool el liknande

+1!
Bambu/Lyocell/Tencel många namn för samma fantastiska material.

De T-shirts jag haft som hållt formen bäst under många år är Levi's. Bortsett från lite bleknande så är de som dagen de köptes. När jag ändå är inne på temat så tipsar jag om kallingar från Dressman. Håller formen och sitter mycket bättre än t ex Björn Borg. Dessutom får man tre par till priset för ett par Björn Borg.

Bra strumpor köpes lämpligen på Gekås, 15-25 kr/paret för Topeco. Håller en evighet till skillnad från HM-sockar i samma prisklass.

GeKås har märket Walker som är 100% Bambu, har både strumpor, kalsnonger och underställ därifrån, samt. Merinoullsockor.

Det här är ju för roligt. I princip alla tycker olika.
Sorry, Flken, det verkar som att du får prova dig fram själv.

Eller så är det så att allt som nämns här i tråden är bra grejer.

Om inte annat skulle det vara intressant att få veta vad plaggen kostar.
Kan väl inte vara helt oväsentligt om man ska köpa på sig ett 10-pack som ska hålla "jätte-mega-länge"

Någon tipsade förresten om strumpor. Kan rekommendera Enduras svarta cykelstrumpor. Går bra att använda till vardags och håller fint ett par-tre år åtminstone.

Pegorelli skrev:
> Det här är ju för roligt. I princip alla tycker
> olika.
> Sorry, Flken, det verkar som att du får prova dig
> fram själv.

+1!!

Ungefär som alla trådar om däck, där däcken man själv kör på alltid är "bäst"... Trots att man kanske aldrig har jämfört med t.ex. ett annat däck som föreslås.

T skrev:
> Pegorelli skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är ju för roligt. I princip alla
> tycker
> > olika.
> > Sorry, Flken, det verkar som att du får prova
> dig
> > fram själv.
>
>
> +1!!
>
> Ungefär som alla trådar om däck, där däcken
> man själv kör på alltid är "bäst"... Trots
> att man kanske aldrig har jämfört med t.ex. ett
> annat däck som föreslås.

Det som jag fastnat för är dels HåkanC's (och andras) tips om bambu, skall testa ett trepack till att börja med från den hemsidan. Lät lite som the best of bomull och merino. Sen skall jag även testa Bläcks, dels för att det finns nära jobbet och dels för att you get what you pay for förhoppningsvis. Tråden har mer hjälpt än stjälpt i alla fall.

För övrigt kör jag GP4000s men inte Phillipslampa ;-)

Har produkttestat ett antal Bläck under ett par år. Alla tre jag har har fått ett hål i nacken där en lapp sitter fastsydd. Lappen sträcker sig inte som resten av tyget. Just dessa t-shirtar har en märklig förmåga att börja stinka med. Misstänker att det är för att det är elestan i dem. Har inga andra t-shirts som beter sig så. Dessutom har de blivit lite sladdriga runt halsen. Med tanke på vad de kostar är jag inte jätteimponerad.

De ska dock ha plus för att de är snygga och sköna.

Appappapp, jag äger nog 6-7 såna och har kanske pensionerat två. Kör med dem under skjorta en dag och sen åker de i 40-tvätt och ingen tumlare. De håller flera år för mig ändå. Har tom blekt några som blev lite trista i färgen och de blev som nya. Har inga hål i nacken, sladdriga halsar eller mer stink än vilken annan T-shirt jag äger. Kör man 60-graderstvätt så åldras de troligen mycket snabbare. Fick lära mig av en tjej i textilbranschen att det räcker med 40 för de flesta vanliga kläder utom kallingar och strumpor då och har kört på det länge. Köpte två till idag pga den här tråden :)

Mycketvillhamer skrev:
> Har produkttestat ett antal Bläck under ett par
> år. Alla tre jag har har fått ett hål i nacken
> där en lapp sitter fastsydd. Lappen sträcker sig
> inte som resten av tyget. Just dessa t-shirtar har
> en märklig förmåga att börja stinka med.
> Misstänker att det är för att det är elestan i
> dem. Har inga andra t-shirts som beter sig så.
> Dessutom har de blivit lite sladdriga runt halsen.
> Med tanke på vad de kostar är jag inte
> jätteimponerad.
>
> De ska dock ha plus för att de är snygga och
> sköna.

Mycketvillhamer skrev:
> jätteimponerad.
>
> sköna.

Ahmenvaf*n, jag som hade bestämt mig. Nu måste jag börja om. Skall jag gå på HåkanCs rek till fullo, det är ingen som har (vågat) dizza den i alla fall.

Om du inte kör dem i 90 grader och har dem på judoträning så lovar jag att de är bra. Den där kritiken är lika trovärdig som att Philips-lampan skulle vara dålig :)

images

Fin! Men lite dyr. Skulle vilja ha en vit långärmad baströjja.

nikasp skrev:
> Jäkligt skön:
> http://www.norrona.com/Products/1082-13/29-cotton-
> long-sleeve-m
>
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Kapning... jag har letat efter bra LÅNGÄRMAD
> tshirt, några tips där? (+1 på bläck annars)

Fliken skrev:
> Skall jag gå på HåkanCs rek till
> fullo, det är ingen som har (vågat) dizza den i
> alla fall.

Då gör jag det själv, åtminstone delvis.
Som jag skrev i http://happymtb.org/forum/read.php/1/2259412/2259606#msg-2259606 är jag ingen större T-shirt-användare.
Men de bambu T-shirt jag har är bättre, ffa map komfort, än de bomulls T-shirt jag har.

Men de bambu T-shirt jag har är inte de som säljs av ITAB idag.
Därför har jag ingen aning om hur bra de är, dessutom kan sådant som passform och personliga preferenser skilja.

Missförstå mig rätt nu: Jag tycker fortfarande att du bör prova (åtminstone) en bambu T-shirt.
Men jag har ingen aning om hur bra ITABs bambu T-shirtar är, eller om de öht passar dig och dina preferenser.

/Håkan

Mycketvillhamer skrev:
> jätteimponerad.
>
> sköna.

+1 Håller sig snugga ett år ungefär, sedan blir det "skrota-hemma-tröja". Har fått hål på de flesta jag också. Har inte märkt att de luktar, däremot.

Tillbaka
Topp