Modell till MTB moderepotage i extremsport magazin

• Trådstartare Trådstartare Fotograf Tomas Persson
  • Start datum Start datum
pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag anser mig ha rätt att vara spydig då
> fotografer är tillsynes den enda yrkesgrupp som
> anser sig ha rätt till att använda sig av modeller
> kostnadsfritt.
>
> I vilken annan bransch där det behövs folk
> resonerar man så? "Kan du sätta kakel och ser
> trevlig ut? Ja, då får du gärna komma hem till mig
> och helkakla mitt badrum! Som ersättning får du
> känna och titta på mitt nya italienska kakel. Och
> blir jobbet bra får du kanske ta med dig fogmassan
> hem!"
>
> Get real!

Ha, ha, ha !! Mina modeller brukar betala mig för att bli plåtade ! ;o)

pewe skrev:

> I vilken annan bransch där det behövs folk
> resonerar man så? "Kan du sätta kakel och ser
> trevlig ut? Ja, då får du gärna komma hem till mig
> och helkakla mitt badrum! Som ersättning får du
> känna och titta på mitt nya italienska kakel. Och
> blir jobbet bra får du kanske ta med dig fogmassan
> hem!"
>
> Get real!

Helt rätt...underbart!

Allvarligt, Tomas Persson sällde en fråga so ej är konstig. Jag är övertygad att det finns massor av folk som ändå skall hänga i Hellas den 19:e maj som gärna vill ha en snygg bild på sig själv. Utan att få betalt. Hade det vart närmare mig så had jag ställt upp som modell... ;o)

Det är väl inte så konstigt, om man ändå är ledig och gillar att cykla kan det vara kul att vara med på bild i tidningen. Tror inte det är så svårt att hitta någon som vill vara med.

Chrille77 skrev:
> Fråga: Varför ska modellerna inte få betalt för en
> hel dags arbete??

För att det finns importerade polacker som jobbar gratis och underminerar hela arbetstryggheten för de infödda modellerna.

Henrik VXT skrev:
> Chrille77 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fråga: Varför ska modellerna inte få betalt för
> en
> > hel dags arbete??
>
>
> För att det finns importerade polacker som jobbar
> gratis och underminerar hela arbetstryggheten för
> de infödda modellerna.

Ok :), men hur skiljer man en inporterad polack från en ej importerad?

jomper skrev:
> Skogling är nog bara avundsjuk för att inte han
> kan leva på att fota bröllop.

Nä, Skogling är nog avis på att Tomas "får" göra "reklam" för sitt fotande på happy men inte han. ;)

Hade jag haft tiden och skillsen hade jag mycket väl kunna tänka mig att ställa upp som cyklist med den erbjudna ersättningen och moroten om kläderna.

Som en kul grej och för erfarenheten av att se hur alla bilder man tittar på blir till.

Lite orättvist behandlad av det ryggdunkande happydrevet tycker jag allt Tomas blev, men att reaktionen från honom skulle bli sådan var lite oväntad.

Chrille77 skrev:
> Henrik VXT skrev:
> -----
> > Chrille77 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fråga: Varför ska modellerna inte få betalt
> för
> > en
> > > hel dags arbete??
> >
> >
> > För att det finns importerade polacker som
> jobbar
> > gratis och underminerar hela arbetstryggheten
> för
> > de infödda modellerna.
>
>
> Ok :), men hur skiljer man en inporterad polack
> från en ej importerad?

Man lockar dem med en fet Canon och ett monsterobjektiv ut i skogen. De som kommer med då utan att man också måste locka med pengar för att få ut dem i buskarna är polacker.

JLarsson skrev:
> Henrik, jag läste ditt inlägg men hittade ingen
> smiley. Kan du kanske utveckla ditt resonemang?

Vilket av inläggen? Om det är det med polackerna så hoppas jag att du förstår ironin, och dessutom uppmärksammat att jag själv redan visat intresse för att vara just en sådan "polack". Inget ont om dem, mest en koppling till den politiska debatten som var för några månader sen (nu har man inte hört så mkt om det på sistone)

Jag ställer gärna upp som modell. Jag ser det som en rolig grej. Den som inte vill ställa upp gratis behöver ju inte det. Jag får inte så jättemånga erbjudanden om modelljobb annars :)
/J

jomper skrev:
> Ironi är roligare utan smiley.

Ha, ha ! =D

bigmollo skrev:
> Jag ställer gärna upp som modell. Jag ser det som
> en rolig grej. Den som inte vill ställa upp gratis
> behöver ju inte det. Jag får inte så jättemånga
> erbjudanden om modelljobb annars :)
> /J

Åja, kolla bilderna jag la in , alla dåliga... ;o)

bigmollo skrev:
> Jag ställer gärna upp som modell. Jag ser det som
> en rolig grej. Den som inte vill ställa upp gratis
> behöver ju inte det. Jag får inte så jättemånga
> erbjudanden om modelljobb annars :)

Å när du väl blir plåtad så är det av den där mediokra fotografen Skogling...

the_TnT skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Jag ställer gärna upp som modell. Jag ser det
> som
> > en rolig grej. Den som inte vill ställa upp
> gratis
> > behöver ju inte det. Jag får inte så jättemånga
> > erbjudanden om modelljobb annars :)
>
> Å när du väl blir plåtad så är det av den där
> mediokra fotografen Skogling...

Lol ! ;o)

the_TnT skrev:
>
> Å när du väl blir plåtad så är det av den där
> mediokra fotografen Skogling...

Exakt. Man känner sig skändad och psykiskt knäckt efter de plåtningarna. :)

Varför man ställer upp kostnadsfritt och modellar? Därför att man är sponsrad åkare och har betalt av sina sponsorer för att synas i media, som typ Robin Wallner m.fl. Adidas, Fox och Da Bomb blir jätteglada om Wallner fotar gratis med frilansare.

Jag vet inte hur många "jobb" en fotograf får göra innan han kan ta betalt för sina tjänster
Jag viste inte att detta var en portal för proffsmodeller då hade jag nog inte använt mig av detta forum. jag hade nog kanske tagit och bokat genom en agent i stället om det var proffsmodeller jag var ute efter.

men för er info
har jag fått ett flertal mail från personer här som
mer än gärna ställer upp!!!!

jag pyslar inte med actionbilder i vanliga fall och detta ska bli kombinerat action med focus på produkten. mer sportmode än rena cykelbilder. vilket jag är duktigare på.

Jag tror att den som kommer göra detta uppdrag med mig kommer bli nöjd att jag släpade ut den utrustning jag finner vara nödvändig för att få bilderna på det sättet jag vill ha dom.

Jag tror även att uppdragsgivaren vill att färgen på kläder och produkter ska var så lik verklighetens färg som möjligt.

Ingen har tivingat någon att ställa upp detta var en förfrågan om frivillig.

den som brinner för sporten och skulle tycka det vore roligt att ställa det är dig jag söker.
jag vill att det ska det synas i bilden att modellen har känslan - att det här är det bästa jag vet.

Men hittar jag någon proffs modell här som gör att bilderna
blir bättre än om jag andvänder en frivilg med glädje och ett intresse för
sporten.

Skulle jag gärna pröjsa för det!!!!!

jag tror att den som ställer upp kommer känna att dom har fått
ganska bra "BETALT" för deras tid i slutet.

men det var ju kul att se hur trevligt somliga tycker att det är med cykelsport.

hoppas att det inte är för mycket stavfel nu men det lär jag ju få höra gasnksnabbt i detta trevliga lilla forum!!!

Tomas Persson

Jag tror många här sett för mycket teveserier då fotografer får hutlöst bra betalt för att ligga med fotomodeller...Och då menar jag inte modeller som är manliga hobbycyklister.

BFS skrev:
> fotografer får hutlöst bra betalt för att ligga med fotomodeller...

Får man ligga med fotografen? Jag vill vara modell!

Skogling!?

Stream skrev:
> Varför man ställer upp kostnadsfritt och modellar?
> Därför att man är sponsrad åkare och har betalt av
> sina sponsorer för att synas i media, som typ
> Robin Wallner m.fl. Adidas, Fox och Da Bomb blir
> jätteglada om Wallner fotar gratis med frilansare.

Det kan jag väl hålla med om..men i detta fallet så exponerar du ju inte dina egna sponsorer, utan någon annan som vill ha bilderna i ett komersiellt syfte....jag tror inta att t.ex puma som sponsrar del av min löpning blir glad om jag tävlar och ställer upp på fotouppdrag för Nike?

Att du får många personer som gladeligen ställer upp på din förfrågan betvivlar jag inte. En viss glamour/narcissism/tillfredsställelse/rolig grej (välj vad du vill) finns säkert även hos oss hobbycyklister.

Men tänk efter...Du får ju säkert betalt för detta uppdrag. Varför skall inte dina modeller få det?

Uppdraget är ju av "specialkaraktär" då modellens cykelfärdigheter är lika viktiga som kläderna de visar. Och de kunskaperna skall man betala för tycker jag.

Ujujuj, vilket liv det blev här då;-)

Skulle gärna ställa upp men kan inte pga jobb, och dessutom
saknar jag dom skillz som krävs för att det ska bli bra bilder
(entusiasmen är det däremot inget fel på:-).

Om inte annat för att se hur det går till vid en riktig tagning.

Att livnära sig på fotografering eller som modell för den delen
måste vara .... svårt ifall man inte är etablerad. Dom stora
fotograferna (och modellerna) har fått slita hund för att ta sig
dit dem är idag.

Och det är en väldans skillnad på att råka få till en bra bild då
och då och att bestämma sig för hur bilden ska se ut och sedan göra
det bra regelmässigt.

Särskilt när man inte befinner sig i en studio utan är "on location".

Lycka till med plåtningen.

Äh va fan ge er nu. Henrik har ju rätt. Fotografen frågar o m någon kan tänka sig att ställa upp gratis. Vill ni inte ställa upp så kan ni ju låta bli.. dessutom vill han ha extremsportsbilder och no offence, men hur många av er kan producera det som han vill ha egentligen?

Låt nu Henrik som både är ledig och duktig som fan på att extremhoja och fotointresserad ställa upp precis hur mycket han vill(eller ngn annan för den delen) och låt bli att dryga ner tråden med massa irrelevant crap. Du också, herr fotograf.

Alltså, så länge alla andra inblandade jobbar idéellt så ser jag väl inget problem med att fotomodellerna jobbar gratis.

Men det är inte frågan om att vara ute och cykla och bli fotograferad, utan snarare är det att cykla samma stigparti några 50 meter om och om igen en hel dag. För det verkar ju inte som om fotografen kommer att kunna cykla med ut i skogen, eftersom det var för tung utrustning. Det är ju inte en Happyride med TnT eller Tobias som cyklar i förväg och står med kameran beredd det är frågan om.

Vad jag vänder mig mot är att det är frågan om ett jobb för en tidning som inte är möjligt att genomföra utan att modellerna har vissa förkunskaper, och så påstås det att någon ekonomisk ersättning tyvärr inte kan utgå. Det är skitsnack, för alla andra som lägger ner tid för den tidningen får betalt (dock kanske fotografen eller redaktörens lön skulle minskas om man började betala sina fotomodeller?).

Jag hade ingenting emot att du raggade cyklister här, det är helt frivilligt, ingen tvång.

Det som jag reagerade mot var att du begränsade utbudet av möjliga plåtningsställen till dem som man kommer i närheten av med en bil. Jag vet att Sterling hade rökmaskiner och många medhjälpare med sig när han plåtade Saint-catalogen, men oftast brukar han cykla själv till platsen med en stor ryggsäck full med utrustning. Att göra så kan öppna många möjligheter som du skulle annars gå misste om.

Hör av dig om du vill låna min Xtracycle för att kånka grejer med. Den har en bashguard och tillräckligt låga utväxling att klara av rätt mycket stök, och kan utrustas med riktiga MTB däck (istället för SuperMoto 2.35) vid behov.

jag tycker westman, stream, henrik/vxt mfl sade det rätt bra och då det inte finns så många extremsportmagasin så är det väl bara kul om folk vill ställa upp med sin tid? förutsättningarna är ju rätt tydliga.

samtidigt förstår jag markus f's tankegångar runt andra stycket i inlägget kl 13:09.

Stå på dig Tomas!

Kolla om de svar du fått är seriösa och fungerar för ändamålet. Finns inget värre än att ha amatörmoddeller för ett uppdrag som riskerar att sumpa hela jobbet, har provat det många gånger. Nu kommer säkert inte taskig sminkning eller så vara problemet, men att jobba med fiskpinnar som blir stela och osäkra framför kameran är inte kul. Finns massor med modellwannabees som tror att det är enkelt att modella och har man plåtat lite så inser man det ganska snabbt.

Angående ekonimin så är marknaden full med gratisjobbare, tillika dig och mig när vi började. Då snodde vi jobb från andra och probelmet är att när man tycker att man kan börja ta relevant betalning är det andra gratisjobbare som tar över.

Ta kommentarerna i tråden med en näve salt. Är man modell och kan brachen fattar man dealen och inser att publicering i en tidning ger mer än några kronor i ersättning. Dessutom är bilder till boken dyrt att köpa från fotografer.

Happy är i stort sett en intressesajt för cykelnördar och att vissa skriver som de gör förstår jag. Hade du frågat om hur man spänner en eker hade du fått mycket mera konstruktiva svar.

Hoppas jobbet går bra och se till att den enda som kan sabba jobbet är du!

Skogling skrev:
> Jag skall ha med en rökmaskin på nästa
> lövstaride... =D

Jag kommer.

"Happy är i stort sett en intressesajt för cykelnördar och att vissa skriver som de gör förstår jag. Hade du frågat om hur man spänner en eker hade du fått mycket mera konstruktiva svar."

Delvis för att ekerspänning är fan så mycket mer on topic än marknadsstrukturen för fotograferingsjobb.

Skulle gärna ställa upp om jag hade vad som krävdes plus tid och möjlighet att inställa mig på platsen. Men att åka 20 mil för ett gratisjobb tror jag att jag hoppar... :D

Modella är annars skitkul. (som jag minns det iaf, men det var bra länge sedan nu, i mina yngre år när mitt utseende var mer fördelaktigt)

Efter att ha följt debatten i denna tråd inser jag att jag varit otroligt blåögd och naiv som skrivit i detta forum helt gratis!
Hur många gratistimmar har jag inte lagt ned på att läsa andras inlägg och att sitta och fila på egna!!

Jag med mina excellenta(?) kunskaper om cykling och cyklar KRÄVER hädanefter betalt för varje inlägg som jag vill skriva.

Kan förslagsvis inbetalas i förskott på PG:xxxx-xx då jag inte vet ännu när nästa inlägg kommer...

Prislista gällande från 060511 (exkl moms)
Ny tråd 100SEK
Ny OT-tråd 10SEK
Nytt inlägg i bef tråd 40SEK
Nytt OT-inlägg 2SEK

;-)

PS. detta inlägg får ni gratis.

MickeS skrev:

>
> Jag med mina excellenta(?) kunskaper om cykling
> och cyklar KRÄVER hädanefter betalt för varje
> inlägg som jag vill skriva.
Nej nej, du har missuppfattat det hela. Det är du som är skyldig Happy en massa pengar. Jomper skickar faktura.

(nej, nu ska jag ut i skogen med Tobias/Frost och göra ett amatörmässigt test av en cykel. Dock är både Tobias och jag så gamla och fula, så vi kommer inte att kunna sälja bilderna till ett extremsportmagazin, så ni får läsa och se det på Happy istället. Inte heller kommer några livstilsklädmärken att ge oss så mycket som en näsduk att ha på oss, så vi kommer att vara nakna vid fotograferingen.)

Markus: Aaaah, är det Törnern? Eller var det en Cove? Eller vad var det nu igen? Något Amerikanskt är det väl iaf?

Va' är detta för prisdumpning du ägnar dig åt, försöker du
sänka marknaden eller va' ;-)

MickeS skrev:
<->
> Prislista gällande från 060511 (exkl moms)
> Ny tråd 100SEK
> Ny OT-tråd 10SEK
> Nytt inlägg i bef tråd 40SEK
> Nytt OT-inlägg 2SEK
>
>
> ;-)
>
> PS. detta inlägg får ni gratis.

Det är väl ingen skandal att undra om någon vill vara med på bild gratis. Jag är övertygad om att det finns gott om kandidater. Om inte här så på swebikers. Hur många i världen får betalt för att synas på cykelbilder och hur många får det för att synas som traditionella fotomodeller? Sätt in det i sammanhanget.

Jag vill också ha rökmaskiner i skogen. Fast softbox vet jag inte vad det är. Det står inget om sånt när jag klickar på AUTO på min kompaktkamera.

haha.. vadå inte betalt? han skriver ju precis vad man som modell får betalt: massmedial uppmärksamhet! Personer som ställer upp på sådant här ser det ju såklart inte som ett kortsiktigt sätt att få snabba pengar utan det är ju en investering i sitt eget reklam-värde det handlar om. detta kan förhoppningsvis utnyttjas framöver.

själv är jag ledig och skulle kunna ställa upp, men jag tror nog inte jag är den "cross-mtb'aren" Tomas söker. Läser man Tomas inlägg så är det ju lätt att inse att han inte har så mycket koll på sporten, då får man ju som modell/inblandad hjälpa till och utveckla det hela istället för att gnälla.

Lycka till!

softbox60.jpg

Tillbaka
Topp