Modern cykel!?

Tarkaz

Aktiv medlem
Modern cykel!?
Varför är det så inne.. viktigt att en cykel har modern geo? Det är väl ingen mode tävling?

”nä den har inte modern geo, den duger inte!”
Long low slack jada jada jada ja det medför säkert vissa roliga egenskaper. Men! Sen blir det säkert raka motsatsen short high steep och då duger inget annat.
Det här med att en cykel ska vara modern och som alla andra är så otroligt fånigt.
Egenskaper och moderniteter måste skiljas. Vill du ha cykeln för att hänga med i den senaste trenden eller som har dom egenskaper du efterfrågar?
snälla sluta rekommendera cyklar för att dom är moderna.

Modern cykel!?
Varför är det så inne.. viktigt att en cykel har modern geo? Det är väl ingen mode tävling?

Long low slack jada jada jada ja det medför säkert vissa roliga egenskaper. Men! Sen blir det säkert raka motsatsen short high steep och då duger inget annat.
Det här med att en cykel ska vara modern och som alla andra är så otroligt fånigt.
Egenskaper och moderniteter måste skiljas. Vill du ha cykeln för att hänga med i den senaste trenden eller som har dom egenskaper du efterfrågar?

Å andra sidan så är ju det här med mountainbajking inte en lastgammal företeelse och att utveckling sker är ju rätt naturligt. Jag tycker själv att den utveckling som skett de senaste åren med längre reach, flackare gaffelvinkel, kortare sadelrör och brantare sadelrörsvinkel gör stigcyklingen klart roligare.

Modern cykel!?
Å andra sidan så är ju det här med mountainbajking inte en lastgammal företeelse och att utveckling sker är ju rätt naturligt. Jag tycker själv att den utveckling som skett de senaste åren med längre reach, flackare gaffelvinkel, kortare sadelrör och brantare sadelrörsvinkel gör stigcyklingen klart roligare.
Samma utveckling sker i fler sporter dessutom. Hur kul är för gamla skidor?

Modern cykel!?

Man kan använda ordet modern för att sammanfatta egenskaperna LLS eftersom de inte fanns förr.
Samma utveckling sker i fler sporter dessutom. Hur kul är för gamla skidor?

Datorspel gör sig bäst på c64, moderna datorer är bara viktigt för kidsen som ska synas på insta.

Modern cykel!?
det fanns cyklar med nuvarande moderna geometri även förra seklet.

på trettiotalet närmare bestämt.

pendeln slår fram och åter, och kommer troligen göra det även denna gång.

Modern cykel!?
Snart är det 72 grader HA som vinner DH världscupen.

Nej, pendeln svänger inte mer än att vi når max och backar lite. De cyklarna är inte jämförbara med det vi cyklar idag.

Sen finns det alltid folk som tycker "äckligt är gott" och de kan väl få fortsätta med det. Både äta rädisor och cykla med brant HA.

Modern cykel!?
Körde socialtgrusvägs"race" 7-8 mil med stigsegment i Lördags.
Ca.20 pers. I floran av cyklar gick det att hitta:
-Viner i kolfiber
-Hybrid med skärmar
-26" med elastomer gaffel
-26" Ashai med fälgbroms
-29" HT med dubbdäck
-FS med dropper och 140 slag
-vanlig Cx
-stormarknadshärke pimpad till monstercross
-Touringcyklar i stål
-Titanracer
Med årsmodeller utspridda över ca.20 år.
Alla gick bättre och sämre beroende på stig/grus/väg, men alla cyklister hade kul och kom runt.
I detta fall så var geon inte alls avgörande, mycket mer att ge sig ut trots regn och storm.
Nerför i skogen har jag roligare på en kapabel cykel jag gillar, heter det modern geo så ge det till mig.

Modern cykel!?
Kul tråd. Det roligaste tycker jag är när lvg-nissar förespråkar både modern geo och fälgbromsar. Argumenten man får höra är både underhållande och smått ologiska.

Exempel:
”Klart man ska ha modern geo, annars är man heeeeeelt efter!” följt av ”Näe, fälgbromsar är sååååå mycket bättre! Det där nya med skivbromsar är bara mög”.

Modern cykel!?
Lite skev diskussion att börja jämföra veteranbilar med fjolårs racers kan jag tycka .)

Håller med om att det finns en hets mot att allt som är äldre än ett par år är knappt körbart. Man har inge kul på ett par säsonger gamla grejor lr man har iaf ingen chans att hävda sig etc. Det stämmer ju faktiskt inte och mkt går igen från förr, det finns ju inte hur många alternativ som helst att bygga en cykel på så att komma på nya variablar är inte så lätt. De bara marknadsförs väldigt hårt som om det är otroliga framsteg och oumbärliga tekniker varje säsong.

Sen är det ju såklart som med allt, mkt blir bättre över tid!

Modern cykel!?
Kul tråd. Det roligaste tycker jag är när lvg-nissar förespråkar både modern geo och fälgbromsar. Argumenten man får höra är både underhållande och smått ologiska.

Exempel:
”Klart man ska ha modern geo, annars är man heeeeeelt efter!” följt av ”Näe, fälgbromsar är sååååå mycket bättre! Det där nya med skivbromsar är bara mög”.

Du missade nog det där om skillnad mellan förändring och förbättring. I den omogna mtb branshen sker det ju fortfarande viss förbättrande utveckling. På lvg sidan kan du vinna ett storlopp på en 20 år gammal cykel.

Modern cykel!?
modernt kan vara bra, men det finns inga gratis luncher.

om vi nu anser trettiotalsuppfinningen slack gaffelvinkel modern får man betänka att den då som nu har vissa sidoeffekter. styrningen ger mer motstånd, hjulet bankar upp lättare mot sidolutning och hinder, självstyrningen ökar, sidowobbling i branta backar ökar, svårigheterna att hålla sig kvar på en packad och upphöjd snöstig utan kast ökar.

och så vidare. allt försöksvis kompenserat med ett brett styre, gärna till den grad att det uppstår svårigheter ta sig fram i skogen.

om det är värt fördelarna man uppnår vid brant utför beror på vilken åkning man ägnar sig åt.

föredrar själv en kvickare och samtidigt i stök stabilare styrkänsla, men framhjulet får gärna vara långt fram. det kan man uppnå utan slack vinkel med längre ram och neutral kanske till och med negativ styrstam.

blir kanske nästa mode? konstigare saker har hänt.

Modern cykel!?
Du missade nog det där om skillnad mellan förändring och förbättring. I den omogna mtb branshen sker det ju fortfarande viss förbättrande utveckling. På lvg sidan kan du vinna ett storlopp på en 20 år gammal cykel.

Visst är det skillnad på förbättring och förändring och det är precis det folk missar när de trasslar till logiken och hävdar att ”nytt ALLTID är bäst” och sen hävdar med motsatta i nästa mening.

Modern cykel!?
Nej men leta efter en hoj med egenskaperna du söker. Inte vara så modern som möjligt. Modern är nödvändigtvis inte det folk alltid söker.
Beror ju på hur man kör. XC-hojar är ju inte direkt LLS. Det finns ju dock en anledning till att man kan göra saker på en Mtb idag som inte gick för 15 år sedan.

Modern cykel!?
Du glömde det faktum att tåöverlappet är en av de absolut viktigaste faktorerna oavsett vad det är för sorts cykel. Har man det så är cykeln i det närmaste obrukbar och den tillverkare som säljer sånt borde ju utgå från planetens yta för de har ju inte fattat något om hur en cykel fungerar.

Själv har jag haft och har det på mina cyklar och har aldrig sett det som ett problem så jag är nog korkad. ???

Modern cykel!?
"Long low slack jada jada jada" är vad jag vet inget som slagit så stort än inom linjecyklar, tråden är såklart om MTB.
Nja
Det var ju poppis tom i TdF för över 90 år sedan
TdF_1928_cyklar.jpg

TdF 1928

Modern cykel!?
Svårt att bedöma för mig hur mycket av det som beror på geo, men jag har grymt mycket härligare känsla på min vitus sentier för runt 10kkr än på min 15 år gamla scott med 80mm dämpare, som kostade 19kkr . Omräknat i dagens penningvärde, säkert över 25kkr.

Modern cykel!?
Fast handlar inte mycket om oss nördar som sitter och diskuterar internetcykling dag ut och dag in?

I verkligheten verkar påfallande många inte ens bry sig om konceptet n+1 utan istället köpa cykel (MTB), köra på den några år och sedan mest bry sig om färg, växelgrupp och möjligtvis märket på ramen när det väl blir dags att uppgradera.

Det är åtminstone en sida av det. En annan är det fokus på utförsorienterad cykling som ofta dominerar cykelforum på nätet likt detta.

Modern cykel!?

Exempel:
Vem har du citerat?

Modern cykel!?
Du glömde det faktum att tåöverlappet är en av de absolut viktigaste faktorerna oavsett vad det är för sorts cykel. Har man det så är cykeln i det närmaste obrukbar och den tillverkare som säljer sånt borde ju utgå från planetens yta för de har ju inte fattat något om hur en cykel fungerar.

Själv har jag haft och har det på mina cyklar och har aldrig sett det som ett problem så jag är nog korkad. ???
Jag har tå-fjutt på alla mina cyklar för jag gillar tävlingscyklar.
Konstigt nog har jag aldrig haft problem med det.
Jag troligtvis inte normal.

Modern cykel!?
I den omogna mtb branshen sker det ju fortfarande viss förbättrande utveckling.

Århundradets underdrift. Skillnaden på en 2020-hoj gjord för stigcykling mot en som bara är från 2015 är enorm, till det bättre. Det är ju bara de ~två senaste åren som tillverkarna äntligen fattat att man kan/måste ha apbrant sadelrör för att det ska funka att göra cykeln så lång som man hade velat från början. Då får man plötsligt en hoj som är bättre på att klättra OCH köra utför med. Sopar banan med äldre cyklar som man ansåg var optimerade för respektive grej för några år sen.

Edit: Givetvis kommer man nå till en punkt där det inte blir bättre, men det är förmodligen ganska långt dit än. Man tar små steg av marknadsföringsskäl. Ganska få vågar köpa en "extrem" geometri och dessutom har tillverkaren sen inga argument för att kunden ska behöva uppgradera igen.

Modern cykel!?
Århundradets underdrift. Skillnaden på en 2020-hoj gjord för stigcykling mot en som bara är från 2015 är enorm, till det bättre. Det är ju bara de ~två senaste åren som tillverkarna äntligen fattat att man kan/måste ha apbrant sadelrör för att det ska funka att göra cykeln så lång som man hade velat från början. Då får man plötsligt en hoj som är bättre på att klättra OCH köra utför med. Sopar banan med äldre cyklar som man ansåg var optimerade för respektive grej för några år sen.

Edit: Givetvis kommer man nå till en punkt där det inte blir bättre, men det är förmodligen ganska långt dit än. Man tar små steg av marknadsföringsskäl. Ganska få vågar köpa en "extrem" geometri och dessutom har tillverkaren sen inga argument för att kunden ska behöva uppgradera igen.

att få till ett "brant" sadelrör är inte svårare än att flytta fram sadeln på en med gammeldags vinkel.

Modern cykel!?

Det lite enklare cyklarna och även mellansegmentet har blivit klart mycket bättre, men jag tycker inte att top end-cyklarna har utvecklas lika mycket. Men det blir väl så när utvecklingen letar sig nedåt i modellstegen.

Modern cykel!?
Helt klart finns det en produktutveckling som går framåt inom MTB och att en "modern" är snabbare inom vissa förutsättningar. Men det behöver absolut inte betyda att det är roligare att cykla på den.

Modern cykel!?

Exempel:
Det finns ju gott om folk som kör veteranbilar och ser det som det bästa i världen. "Utveckling" är nog viktigast om man tävlar - annars är det väl lite sak samma.

Nä men jag byter inte till nyaste iPhonen hele tiden bara för att det är den modernaste. Iphone SE passar mig perfekt. Lagomt stor. Smidig i handen.

Modern cykel!?
Det skulle vara väldigt kul att se vissa här cykla.

majoriteten fokuserar nog mest på utförs och åker bikepark 1 gång
Fast handlar inte mycket om oss nördar som sitter och diskuterar internetcykling dag ut och dag in?

I verkligheten verkar påfallande många inte ens bry sig om konceptet n+1 utan istället köpa cykel (MTB), köra på den några år och sedan mest bry sig om färg, växelgrupp och möjligtvis märket på ramen när det väl blir dags att uppgradera.

Det är åtminstone en sida av det. En annan är det fokus på utförsorienterad cykling som ofta dominerar cykelforum på nätet likt detta.

Otroligt hur fort folk glömmer bort att ca 90% av tden spenderar man ändå på att cykla uppför. Om man nu inte besöker ort med lift. Ändå ska det vara fetaste enduron.

Modern cykel!?
I min lilla värld är alla cyklar roliga :)
Fast vad vet jag...har ju bara hojjat Xc och Dh i 25 år...
Dock inte så mycket utför nuförtiden pga rädsla:rolleyes:
Envisas att hålla mig till GT dessutom.....och gamla packcykeln såklart❤
Konservativ nääääee ......

Modern cykel!?
apropå utveckling var det intressant hur nya ninodödaren från trek, supercaliber har en geo mycket nära min cube fs från 2013. även vikten ungefär samma..

moddäärnt värre. måste vara helt ocyklingsbar.

Tillbaka
Topp