kais01
Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
alltså, den sporten är inte särskilt fri från 'optimering' ?Kulstötning?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
alltså, den sporten är inte särskilt fri från 'optimering' ?Kulstötning?
Det är det som folk inte begriper. I sport har man regler och det är den som presterar bäst med vad som är tillåtet som vinner. Kolfiberkulor går kanske längre, men vad vinner sporten på det? F1 bilar utan regler vore skitsnabba, men blir ingen sport av det - bara en massa köttfärs av förarna.Kulstötning?
Va? Längdåkning är ju en materialsport långt mer än cykling. Finns ju exakt noll chans att åka snabbt utan bra valla och bra skidor.Skillnad på materialoptimering och materialsport. Jag är inte så intresserad av att landsvägscykling blir mer som Formula 1. Det är väl ok om det är som längdåkning, finns inte så mycket att spela på där.
Har ju också lite äldre hojar än från -87. ?
Jag har varit den som svurit över att det ska finnas en massa regler som begränsar utveckling och innovation men du fångade bra varför det behövs regler. Formel 1 utan regler hade lett till att allt fler körfunktioner automatiserades tills föraren blir en passagerare. Inte särskilt mycket sport kvar.Det är det som folk inte begriper. I sport har man regler och det är den som presterar bäst med vad som är tillåtet som vinner. Kolfiberkulor går kanske längre, men vad vinner sporten på det? F1 bilar utan regler vore skitsnabba, men blir ingen sport av det - bara en massa köttfärs av förarna.
Idrott är att prestera så bra som möjligt innom vad som är tillåtet. Inte ett skit blir bättre för att utrustningen blir "bättre". Man lägger bara alla på en annan nivå och får nya problem och risker
Fast F1 uppdaterar och ändrar ju sitt reglemente med jämna mellanrum och främjar innovation, UCI förbjuder ju bara allt som inte är som förr. Hade FIA jobbat på samma sätt som UCI hade F1 fortfarande åkt med frontmotorbilar med cykelhjul utan vingar.Jag har varit den som svurit över att det ska finnas en massa regler som begränsar utveckling och innovation men du fångade bra varför det behövs regler. Formel 1 utan regler hade lett till att allt fler körfunktioner automatiserades tills föraren blir en passagerare. Inte särskilt mycket sport kvar.
Tycker dock fortfarande att uci är lite väl konservativa.
nu skämtar du va?. Det är väl ok om det är som längdåkning, finns inte så mycket att spela på där.

Ja va en av dom sämsta jämförelser man sett...Va? Längdåkning är ju en materialsport långt mer än cykling. Finns ju exakt noll chans att åka snabbt utan bra valla och bra skidor.
Efter en hel dags dags cykling igår (startade 6:00 och kom hem 24:00) kan jag ge mitt utlåtande om Miyata Runner och det är för att vara "närmast ocyklingsbar" är det en jäkligt bra cykel, tror få av dagens cyklar skulle gett en bättre cykelupplevelse.Själv tänker jag ta en tur på min "närmast ocyklingsbara" Miyata imorgon, blir väl närmare tjugo mil skulle jag tro och en hel del stigcykling :)
Vad vi önskar idag är vad marknadföringen vill få oss att tro vi måste ha och det är något jag tycker vi borde försöka komma bort från, Miyatatråden gör här ett bra arbete tycker jag :)men uppfattar trådens ämne som om det varit tekniskt möjligt back in the days att få fram en cykel som skulle vara i närhet av vad vi önskar idag.
Blir det mycket stökiga stigar då?Efter en hel dags dags cykling igår (startade 6:00 och kom hem 24:00) kan jag ge mitt utlåtande om Miyata Runner och det är för att vara "närmast ocyklingsbar" är det en jäkligt bra cykel, tror få av dagens cyklar skulle gett en bättre cykelupplevelse.
Prylar ÄR kul, men själva cyklingen blir inte mycket roligare. Min personliga åsikt. Andra får såklart cykla omkring på cyklar som kostar mer än små hus, men för mig triggar det bara en rädsla för repor och böjda prylar som kostar som en semester att byta ut.Jag skulle säga att det blir mycket roligare cykling även idag om man kommer bort från prylhysterin, för den som tävlar seriöst är det väl en sak men hur många härinne gör det, på sin höjd någon handfull skulle jag tro.
Ja va en av dom sämsta jämförelser man sett...
Är ju bara att knalla in på valfri cykelaffär hosta upp några månadslöner och knalla ut med en cykel som går att vinna tdf på. Ev får du tynga ner den så den inte är för lätt mot reglerna;)
I skidor läggs det ner miljoner på skidor och valla och Cable halvarsson är ändå chanslös mot norrmännen Pga sämre skidor och glid . Och som motionär har du skidor o valla så det är nästan blir en annan sport mot vad eliten håller på med :)
Nej. Jag har avsevärt mycket roligare på min moderna aggro-hardtail, än vad jag har på min 13 år gamla HT. Kan cykla på ett helt annat sätt utan rädsla för att cykel eller jag ska gå sönder.Jag skulle säga att det blir mycket roligare cykling även idag om man kommer bort från prylhysterin, för den som tävlar seriöst är det väl en sak men hur många härinne gör det, på sin höjd någon handfull skulle jag tro.
Ja. I miyatatråden är det ju faktiskt noll fokus på prylar, cykelbyggen eller nya inköpVad vi önskar idag är vad marknadföringen vill få oss att tro vi måste ha och det är något jag tycker vi borde försöka komma bort från, Miyatatråden gör här ett bra arbete tycker jag :)
Du missar hur en bra marknadsföring fungerar.Vad vi önskar idag är vad marknadföringen vill få oss att tro vi måste ha och det är något jag tycker vi borde försöka komma bort från, Miyatatråden gör här ett bra arbete tycker jag :)
Det är en reflektion flera har gjort i tråden, att det hade varit tekniskt möjligt att bygga dagens mountainbikes (minus kolfiber) för många decennier sedan, men ingen hade haft råd med en.Det är klart att man på 70-talet hade kunnat svarvfräsa fram en XTR-kedja, men vad hade den kostat? Idag tillverkas en sådan pryl helt utan handpåläggning.
En intressant fråga är ju om MTB blivit dyrare, känns ju som det men svårt att säga då cyklarna ändrats så mycket.Ingen som har råd med dom idag heller :)
Ja mx är ju typ samma maskin som Carla vann vm med ;) så inte så konstigt att dom stått still i pris sen dess ..En intressant fråga är ju om MTB blivit dyrare, känns ju som det men svårt att säga då cyklarna ändrats så mycket.
Jo det är lätt att bli hemmablind när man hänger mycket på ett cykelforum. För det är onekligen helt knäppt att en ny motorcykel av högsta kvalitet kostar betydligt mindre än de finare trampcyklarna.Ja mx är ju typ samma maskin som Carla vann vm med ;) så inte så konstigt att dom stått still i pris sen dess ..
Medan trampcyklarna har utvecklat en höj och sänkbar sittdyna senaste 40åren ..
Men blir lite skevt där när han jämför med en relativt billig Suka på den amerikanska marknaden med en snordyr Scott Spark.Jo det är lätt att bli hemmablind när man hänger mycket på ett cykelforum. För det är onekligen helt knäppt att en ny motorcykel av högsta kvalitet kostar betydligt mindre än de finare trampcyklarna.
Finns en tråd och videoklipp härinne på en som cyklade ett mtb-lopp i Orsa på en gammal militärcykel förra eller förrförra året, körde om halva startfältet och placerade sig i mitten av resultatlistan (jag kollade), det är ett ganska hyfsat resultat tycker jag :)Alltså det var ju lika kul förr. Bara att samma kul går fortare idag. Hela kollektivet har köpt sig snabb, vilket är tydligt när man försöker hänga på ett modernt gäng på en mindre bekväm och lättåkt cykel. Man behöver vara i paritet prylmässigt ungefär för att det ska funka.
Atb-loppFinns en tråd och videoklipp härinne på en som cyklade ett mtb-lopp i Orsa på en gammal militärcykel förra eller förrförra året, körde om halva startfältet och placerade sig i mitten av resultatlistan (jag kollade), det är ett ganska hyfsat resultat tycker jag :)
Cykelvasan med militärcykel. Val av däck
Hej! Målet är att köra cykelvasan 90 under 4 timmar med en gammal militärcykel. Helt orginal M42. (Orginal förutom däcken) Förra året hade jag nästan 400 mil i benen med militärcykeln. Jag hade provcyklat cykelvasa sträckan flera gånger och lyckast klara den på precis under 4 timmar. Jag var...happyride.se
Men cykelvasan är ju inget MTB lopp ?Finns en tråd och videoklipp härinne på en som cyklade ett mtb-lopp i Orsa på en gammal militärcykel förra eller förrförra året, körde om halva startfältet och placerade sig i mitten av resultatlistan (jag kollade), det är ett ganska hyfsat resultat tycker jag :)
Cykelvasan med militärcykel. Val av däck
Hej! Målet är att köra cykelvasan 90 under 4 timmar med en gammal militärcykel. Helt orginal M42. (Orginal förutom däcken) Förra året hade jag nästan 400 mil i benen med militärcykeln. Jag hade provcyklat cykelvasa sträckan flera gånger och lyckast klara den på precis under 4 timmar. Jag var...happyride.se
Vad cyklar du själv 32 mil solo på? 12.47 är helt klart en hyfsad tid på den distansen och ingen tid att skämmas för ens med en modern cykel. Att köra på under 10h i en klunga där man knappt behöver trampa är inte bättre.Om du tycker att komma i mitten av startfältet i en motionstävling på midsommarafton eller nästan 13h på vättern är bra idrottsresultat som säger något bra om utrustning/prestation behöver du nog calibrera din radar ... ca lika mycket om du tycker en militär cykel går att jämföra med en mtb från 2020talet
Eller så säger det bara precis hur långt efter en sån cykel halkat .
Vad är genomsnittscyklist?Det tycker inte jag är konstigt däremot att det finns användare härinne som tror att en något år gammal cykel är i det närmaste ocyklingsbar även för genomsnittscyklisten - det är underligt.
Njae, numera avstängde/frånvarande Sixten är väl den enda jag kan erinra mig som använt ord som ”ocyklingsbar” om cyklar som är något år gamla. Annars tycker jag generellt (även i denna tråd) att de flesta håller med dig om att äldre cyklar kan vara både funktionella och roliga och trevliga att använda, men däremot vänder sig många mot att det inte spelar någon större roll vilket material man har och att cyklar från åttiotalet är typ lika bra som en modern cykel. Att fincykla långt på olika underlag går förstås utmärkt på en gammal cykel i gott skick, men om man vill cykla så fort som möjligt så är en nyare lämpligt vald cykel snabbare.Det tycker inte jag är konstigt däremot att det finns användare härinne som tror att en något år gammal cykel är i det närmaste ocyklingsbar även för genomsnittscyklisten - det är underligt.
Det finns starka cyklister, jag möter sådana också men genomsnittscyklisten som cyklar för att träna är ingen elitcyklist oavsett hur fin utrustning denne än har och inom landsväg är skillnaden i hastighet mellan en fin äldre cykel (med moderna däck) och en ny "supercykel" liten, så liten att på motionärnivå saknar den helt betydelse.(För övrigt så har hm nog den äldsta cykeln i tävlingsklungan och ändå kör han ifrån de flesta trots att han är drygt trettio år äldre än många i densamma.)