Monark 828 strip

Johan83

Medlem
Monark 828 strip
Monark 828 strip
Jag tror du ska ha 53T klinga på vevpartiet. Men jag kan minnas fel här. Sen kan det hända att du behöver två kedjor. Min var precis på gränsen men jag vet att andra fått köpa dubbelt upp för att få till längden.

Gratiis till en bra tränigskompis!
 
Monark 828 strip
Kedja får man med (iaf jag). Om inte, köp en singelspeed kedja i rätt dimension.

Om du inte bryr dig om exakta watt-värden så spelar det ingen roll om du har en 52- eller 53-klinga. Annars är det nog bara att höra med monark vad som gäller.

Vad tänkte du ha för "styrstam"? Alla är inte tillräckligt flexibla för att få in ett bockstyre.
 
Monark 828 strip
Verkar onödigt att köpa en Monark om man inte bryr sig om watten. Då finns det billigare typ spinningcyklar.

Gör som micke säger, han vet.
 
Monark 828 strip
Styrstam ingår väl? Nja Ville onödig vet jag inte om ett Monark köp är, tror det kommer bli en grym träningskompis när man har småbarn. Så fort man har lite tid över så står det ju där redo att bestigas :)
 
Monark 828 strip
Jag köpte hela kittet från monark... Vevar, kedja, lager. då blir det rätt men man får känslan av att trampa en "trampe-båt" som många andra redan sagt på detta forumet förut...
 
Monark 828 strip
Precis som redan påpekats så går det inte med den kedjan. Det ska vara en 1/2” x 1/8” kedja annars kommer det bara att tagga över på framdrevet. Jag köpte min kedja på Ö&B men finns också på Biltema och CO som fredrikW skrev.

En kedja räcker inte till så det blir till att löpa två och skarva med medföljande kedjelås.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/cykel/Reservdelar/Kedja-och-vevparti/Cykelkedja


//Källis
 
Monark 828 strip
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
>Min var precis på gränsen men jag vet att andra fått köpa dubbelt upp för att få till längden.

Det var för jag köpte en kedja med fler länkar än 116 åt oss ;)
 
Monark 828 strip
sebbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Den kommer det troligtvis inte fungera att trixa
> in ett bockstyre i.

Jodå, det går om man bänder upp den lite först, bör inte vara några problem alls, det finns massor av cyklister som kör med bockstyre på sina Monarken utan en massa fullösningar.

Dock är längden något som man bör fundera på om man känner sig lång. Till och med jag med den blygsamma längden 171 tycker att den ibland känns i kortaste laget...
 
Monark 828 strip
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> sebbe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den kommer det troligtvis inte fungera att
> trixa
> > in ett bockstyre i.
>
> Jodå, det går om man bänder upp den lite
> först, bör inte vara några problem alls, det
> finns massor av cyklister som kör med bockstyre
> på sina Monarken utan en massa fullösningar.

Då säger jag grattis till dig och den andra stora massan som lyckades med det! Vad har du för styre? Det kärvar liksom i bocken med det styret jag hade...
 
Monark 828 strip
saxat från aktivitus.se :

"Du kan köpa till vårt Tillbehörspaket med passande vevparti, vevlager, kedja, kadenssensormagnet, handtag och styre för 1950:-. På detta sätt sparar du tid och du får också de delar som cykeln är anpassad för."


nu har de dessutom "rea" på 828E strip
 
Monark 828 strip
Ok, en liten OT-fråga... antar att dom flesta som köper en 828-stripped är ute efter att ha en träningscykel med effektmätning (watt)?
Själv tänkte jag köpa ett Power2Max-vevparti till min LVG-hoj i vinter (GXP) och fundrar på om man kan spara in en slant genom att hitta en vettig spinningcykel för en 4-5000:- som man kan montera detta vevparti på, någon som erfarenhet av detta och kanske vet vilka märken/modeller som kan vara aktuella? DVS skall ha en vanlig 68mm "Engelsk" vevlagerhylsa och använder någotsånär standard kedja?
 
Monark 828 strip
arnehavre skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv tänkte jag köpa ett Power2Max-vevparti
> till min LVG-hoj i vinter (GXP)

Du får hemskt gärna återkomma med en recension framåt vårkanten! :-)
 
Monark 828 strip
pingu skrev:
-------------------------------------------------------
> saxat från aktivitus.se :
>
> "Du kan köpa till vårt Tillbehörspaket med
> passande vevparti, vevlager, kedja,
> kadenssensormagnet, handtag och styre för 1950:-.
> På detta sätt sparar du tid och du får också
> de delar som cykeln är anpassad för."

Då kan man lika gärna köpa en "original" 828 eller 874. Det är just för att slippa dom här komponenterna som man köper en srtip.

//Källis
 
Monark 828 strip
sebbe skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sebbe skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Den kommer det troligtvis inte fungera att
> > trixa
> > > in ett bockstyre i.
> >
> > Jodå, det går om man bänder upp den lite
> > först, bör inte vara några problem alls, det
> > finns massor av cyklister som kör med
> bockstyre
> > på sina Monarken utan en massa fullösningar.
>
> Då säger jag grattis till dig och den andra
> stora massan som lyckades med det! Vad har du för
> styre? Det kärvar liksom i bocken med det styret
> jag hade...


Om du provar med det som fredrikW skrev "det går om man bänder upp den lite först" så slipper du passera med bocken igenom klämman på styrtappen. Men som fredrikW också redan påpekat blir sittställningen väldig ihoptryckt(om man inte är väldigt kort) med ett bockstyre monterat på medföljande(original) styrtapp.

Tänk också på att köpa en nya sadelklämma för den som följer med är skit och passar inte ihop med railsen.
Så här löste jag det...
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1468766/1468795#msg-1468795


//Källis
 
Monark 828 strip
Precis, Q-faktorn på originalgrejerna är högre på MOnarkkitet än på en vanlig racer samt att du får 170mm vevarmar. Jag tycker att det är lämpligast att alltid köra med samma q-faktor och samma vevarmslängd.
 
Monark 828 strip
Johan83 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack igen för alla svar. Ja jag är 2 m lång så
> man får väl försöka lösa det med någon
> styrstam.
> Någon som fixat styret med egen styrstam?

Inte än men det jobbas på en nu som kommer få steglös justering...


//Källis
 
Monark 828 strip
En dum fråga kanske, men vad är skillnaden mellan den där och en "vanlig" träningscykel, tänkte nämligen försöka köpa en av dessa tusen begagnade istället och få det jättebilligt.
 
Monark 828 strip
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> xdr: Monark är mer livsstil, lite som att cykla
> fixed...


Skitdyrt och inte speciellt praktiskt alltså.
 
Monark 828 strip
Källis skrev:
-------------------------------------------------------
> pingu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > saxat från aktivitus.se :
> >
> > "Du kan köpa till vårt Tillbehörspaket med
> > passande vevparti, vevlager, kedja,
> > kadenssensormagnet, handtag och styre för
> 1950:-.
> > På detta sätt sparar du tid och du får
> också
> > de delar som cykeln är anpassad för."
>
> Då kan man lika gärna köpa en "original" 828
> eller 874. Det är just för att slippa dom här
> komponenterna som man köper en srtip.
>
> //Källis


Blir ju billigare oxo.. och du slipper kåporna. men som sagt. inte fel att få vevar man väljer själv. kommer förmodligen byta mina inom kort.
 
Monark 828 strip
Man måste ha mål här i livet. Ett av mina mål är att ha en egen liten cykel här hemma. Slipper man både folk och den onödiga värmen det ger att cykla på gymmet.

Stripade monark är så fin så fin. Har bara en fråga. Och den är ganska damn relevant. För som jag ser det står det mellan Wattbike och Monark. Monark strip för 10k utan har jag sett på alternativa sidor på nätet, vill inte ens ha alla jäkla tester manfår om man köper direkt från Monark...

Har monark samma känsla som Wattbike? ALltså känns Monark som en spinningcykel? Stannar pedalerna om man slutar trampa.. Lol
Viktigt!
 
Monark 828 strip
Nu har jag aldrig testat wattbike, men jag att ker att känslan i monarken är bra (har en 828e). Bättre än standard spinningcykel på gymmen där vi haft spinning med klubben. Förutom att man kan se watt och allt sånt där så känns det lättare att ställa in rätt motstånd, på spinkungcyklarna brukar det vara mycket "på och av".

Den monark jag kört med har iallafall frihjul, slutar du trampa så rör sig inte pedalerna och du kan trampa bakåt. Jag tror att det är likakadant på likande modeller (från monark).
 
Tillbaka
Topp