Monark 828E stripped version

Nogen der har prøvet at udlæse indholdet fra rs232 porten til en fil eller skærm (t.ex hyperterminal) under træning ?!
Der burde vel komme noget data ?!

Jag har problem med att få in Monarks originalstyre i styrstammen...
Ni som använder originalstyret - har ni själva trätt in styret - och hur har ni i så fall gjort???

HP skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har problem med att få in Monarks
> originalstyre i styrstammen...
> Ni som använder originalstyret - har ni själva
> trätt in styret - och hur har ni i så fall
> gjort???

Samma skruv som låser expandern i "styrröret" spänner också styrfästet. Skruva upp det så långt du kan, så bör du få in styret utan större besvär. Försöker du göra det med styrstammen kvar nere i styrröret blir det nog svårare.

Jag har tycker att det låter mycket från kedjan på min nya 874e strip, inte så att den hoppar och har sig men det låter inte bra.

Har ni lyckats få era kedjor att gå tyst? Har försökt att få svänghjulet så rakt jag kan och labbat med olika kedjespänning utan att få det bra, har ni några tips på hur jag kan få det tyst?

Jag har samma uppsättning vevlager, vevparti och klinga som källis postat tidigare i tråden samt en KMC-kedja som är märkt 1/8".

Det är kedjan som låter när det rullar över kedjedrevet på svänghjulet. Är antagligen något problem med kedjelinjen alt centreringen av svänghjulet men tycker det ser så pass rakt ut allt ihop så det borde inte vara något problem.

Inte för att jag tror att det hjälper men ska prova en annan kedja och se om det blir bättre.

Har ju hållit på och mekat med cyklar av olika slag sen jag var liten grabb så man tycker att det inte borde vara så svårt att få till det...

Edit: Glöm vad jag skrev, man skall inte läsa eller skriva med en skrikig och röjjig 1,5åring i knät

Senast ändrad:
När jag söker upp de detaljerna som ni tidigare länkat till får jag fram att endel av varorna är slutsålda och inte kommer inte på lager osv igen. Så nu har jag plockat lite, någon som vill kolla om detta är kompatibelt med en Monark 828E, eller ska jag ändra något? Jag vill ha 175vevar och 52klinga, sen är jag mer osäker på om de olika delarna är kompatibla med varandra samt med Monarken.

Bilagor

• kundvagn.JPG
    kundvagn.JPG
    64 KB · Besök: 67
monarken har jag ingen aning om, men jag tror inte det passar med den 52-klingan på ett kompaktvevparti. Jämför bultcirkel-diametern (via t ex Shimanos hemsida) för att vara på säkra sidan.

Ingen av de där prylarna passar ihop med varandra. Vevlagret är Octalink, vevarna är för Hollowtech-II (dvs avsedda för utanpåliggande lager) och klingan är för 130 mm bultcirkeldiameter medan vevarna är kompaktvevar (110 mm).

det pratades tidigare i tråden om att man, även jag, vill rita upp en wattkurva i ex sporttracks baserat på kadensen. Har det gjorts några framsteg här? plugin eller liknande?

Johan_Olsson skrev:
> det pratades tidigare i tråden om att man, även
> jag, vill rita upp en wattkurva i ex sporttracks
> baserat på kadensen. Har det gjorts några
> framsteg här? plugin eller liknande?

Det var nog jag det, och nej det rann helt ut i sanden dessvärre. Jag nöjer mig med att använda mig av Calculated Fields och på de pass då de aktiva delarna har samma motstånd beräkna snitteffekt baserat på motståndet (som jag har ett separat fält för) och snittkadensen för de aktiva varvtiderna. Får i alla fall någon sorts jämförbar snitteffekt på det viset.

fredrikw skrev:
några
>
> Det var nog jag det, och nej det rann helt ut i
> sanden dessvärre. Jag nöjer mig med att använda
> mig av Calculated Fields och på de pass då de
> aktiva delarna har samma motstånd beräkna
> snitteffekt baserat på motståndet (som jag har
> ett separat fält för) och snittkadensen för de
> aktiva varvtiderna. Får i alla fall någon sorts
> jämförbar snitteffekt på det viset.

Calculated fields? vad pratar vi för programvara då?

Det är ett plugin till SportTracks där man kan specificera enkla formler för att fylla i custom-fält. Jag har specat ett custom-fält att vara motståndet, och om detta fält är ifyllt beräknas effekten för de aktiva varven genom att multiplicera snittkadensen med denna siffra. Det bygger dock på att det är samma motstånd under de aktiva intervallerna, annars får man snällt beräkna det för hand. Det går dock ganska bra att bara välja att visa de aktiva varven och sedan kopiera allt och klistra in i valfritt kalkylarksprogram.

fredrikw skrev:
> Det är ett plugin till SportTracks där man kan
> specificera enkla formler för att fylla i
> custom-fält. Jag har specat ett custom-fält att
> vara motståndet, och om detta fält är ifyllt
> beräknas effekten för de aktiva varven genom att
> multiplicera snittkadensen med denna siffra. Det
> bygger dock på att det är samma motstånd under
> de aktiva intervallerna, annars får man snällt
> beräkna det för hand. Det går dock ganska bra
> att bara välja att visa de aktiva varven och
> sedan kopiera allt och klistra in i valfritt
> kalkylarksprogram.

Kan du få effekten för varje enskilt aktivt varv eller blir det snitteffekten för de aktiva varven tillsammans?

hille skrev:
> Kan du få effekten för varje enskilt aktivt varv
> eller blir det snitteffekten för de aktiva varven
> tillsammans?

Jag räknar bara fram den totala snitteffekten. Calculated fields fyller ju i användar-definierade fält, så för varje varv behövs det då ett nytt fält. Det kan vara så att pluginet har ändrats sedan jag satt med det och experimenterade, men det fanns då inget sätt att ha dynamiska variabler eller vektorer med värden som skulle behövas i det här fallet.

Gannne skrev:
> Det är spridda skurar med vilket vevlager och
> vevparti som är att föredra till 828 Strip.
> Förstår jag rätt att det är detta man bör
> satsa på?
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=906
> elID=2647
>
> Eller fungerar det med utanpåliggande,
> elID=50450, med tillhörande vevparti?

Utanpåliggande funkar finfint, så länge man inte har kåpa.

Jag funderar väldigt starkt på en 828E stripped.
Är det någon som vill länka till vevparti och vevlager som passar? De flesta länkar i denna tråd har slutat gälla.

Jag har precis hämtat en 828E stripped från min lokale cykelhandlare. För 500:- fick jag vevlager, vevparti samt kedja monterat :)
Möjligen har Monark bytt sadelhållaren, för sadeln gick alldeles utmärkt att montera.

kave skrev:

> Är det någon som vill länka till vevparti och
> vevlager som passar? De flesta länkar i denna
> tråd har slutat gälla.

Någon som vet hur man plockar ihop motsvarande set i dag? Bara länken till vevlagret funkar.

Hur hittar man ett vevlager som passar min äldre monark och ett shimano 105 vevparti för fyrkantsaxel? Någon slags adapter eller?

Tillbaka
Topp