Monark Ergomedic? Vad ingår? vad passar?

rekrej

Aktiv medlem
Har fått ett bra pris på en "striped". Vad passar för vevlager/ vevarmar? Hr ser sadelsästet ut? Finns det billiga adaptrar till "vanlig" sadel? Vad behövs för att sätta på ett bockstyre?

rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Har fått ett bra pris på en "striped". Vad
> passar för vevlager/ vevarmar?

Jag skulle tro att valfritt vevlager/vevparti passar, jag köpte det billigaste jag hittade på bike-discount. Storklingan, som måste vara en 52:a för att det ska stämma med effektuträkningen, sätter man med fördel på lillklingans plats så blir kedjelinjen bättre. Korta klingbultar alternativt distanser behövs med andra ord också.

> Hr ser
> sadelsästet ut? Finns det billiga adaptrar till
> "vanlig" sadel?

Skippa Monarks egen som följer med, den funkar riktigt uselt, köp istället en standardsadel på Biltema där det följer med ett fäste som du använder istället. Själva fästet på Monarken är en liten runt stolpe.

> Vad behövs för att sätta på
> ett bockstyre?

Ett bockstyre :) Det är ett klämfäste där ett vanligt styre får plats (inte OS)

Kolla så du får den steglöst inställbara sadelstolpen bara, den ingick i min strippade 874:a, och den kostar skjortan om du skulle behöva köpa till den efteråt.

Japp, ibland har man tur :)

(fick så bra hjälp själv här av Källis när jag köpte min så det är ju inte mer än rätt att skicka det vidare)

Oj en massa bra expertmonarktip! Jag Köpte denna 827:a igår. Några frågor:
Jag har ju en fyrkantig sadelstolpe, hur kan jag lösa sadelproblemet med denna stolpe?
varför byta vevar? duger inte de som sitter på?
Något annat tips på vad som vore lämpligt att byta (spd eller racerpedaler kommer att åka på)?

Bilagor

• monark 827.jpg
    monark 827.jpg
    48.4 KB · Besök: 56
Det går att slå i en vanlig alu sadelstolpe i fyrkantsprofilen.

I "stiped" ingår inget vevparti. Sen är det många som har smidda vevar, och då passar inte pedaler från annat än gamla bmxer :)

Jag har bytt till ett vanligt vevlager i min 818, då det är smalare än original, samt att jag har 175 vevar på.

/JW

Monark har ett kit med vevparti och vevlager som går att köpa till de strippade modellerna men det ger galen Q-faktor och finns bara med 170mm vevarmar. Så gör som Fredrik skriver.
Gängorna är vanliga BSA med 68mm vevlagerhus.

EMATLAR skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj en massa bra expertmonarktip! Jag Köpte denna
> 827:a igår. Några frågor:
> Jag har ju en fyrkantig sadelstolpe, hur kan jag
> lösa sadelproblemet med denna stolpe?
> varför byta vevar? duger inte de som sitter på?
> Något annat tips på vad som vore lämpligt att
> byta (spd eller racerpedaler kommer att åka på)?

jag köpte fäste från biltema, till sadel salltså, o klämde på röret, det går att "vålda" på en sadel, men ta kanske inte en me kolfiber rails :D

joakimw: eller så gör man som mig, gängar upp gängorna på vevpartiet, så man kan köra me sina vanliga spd eller liknande :D men de som syns på ematlar´s bild kan nog ha rätt gängor från början, ser inte ut att vara de smidda.

Senast ändrad:
OK,JoakimW du menar alltså vålda ner en sådan här i fyrkantsprofilen?http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/sadel/Sadelstolpe/ tillsammans med en massa lim så håller det nog fint.

Jag får testa mig fram, och javisst det var inga problem att slänga på riktiga pedaler på 827an ovan.

Tillbaka
Topp