Monark Testcykel

Monark Testcykel
Visst är ergometercykel rena knarket :)

Ang kalibrering så tål testcyklarna nästan att tappas från en lastbil utan att de ändrar sig. Det sitter en skruv i själva pendelvikten som man justerar, men den rör liksom inte på sig i första taget. Låna en monark-vikt när du får chansen bara.

Monark Testcykel
jag upplever det som att det ä en jämnare belastning, det spinner inte loss vid spurter (som det ibland kan göra me trainer, att det släpper mellan hjul o rulle). i o med detta, så är kanske precisionen högre.

Micke S: visst ä de stabila, monark hojarna. de har ju byggt dem rätt kraftiga om man säger så.

Monark Testcykel
en monark ergometercykel är otroligt mycket stabilare än en cykel i en trainer. gången är mycket jämnare och så självklart exakt effektmätning. nackdelen är att 52 kg testcykel inte är lika lätt att ta med sig som en trainer om man behöver träna på olika platser.

Monark Testcykel
Grattis till ett stabilt köp mollo!

Jag bor förresten på 5 trappor. Utan hiss. Det var lite av ett äventyr att få upp monarken...

Monark Testcykel
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Oh fy fan. Jag höll på att få diskbråck bara
> av släpa in den i radhuset.
> Men du kanske var feg och hade hjälp? ;)

Nope, själv är bäste dräng...

Och för att belöna mig själv för det arbetet ska jag nu klättra upp på åbäket och kränka mig själv med några 30-sekunders.

Senast redigerad av en moderator:
Monark Testcykel
Ok, jag e' me'.

Micke S skrev:
> en monark ergometercykel är otroligt mycket
> stabilare än en cykel i en trainer. gången är
> mycket jämnare och så självklart exakt
> effektmätning.

Monark Testcykel
geologen skrev:
> Det är avgjort! Inför vintersäsong 2010/2011
> blir det en Monark-knark-cykel i det här
> hushållet.

Du menar en Monark-knark-knarr?

Jag kom på ännu ett smidigt sätt att få in effekten från enkel MKK till datorn. Köp 2 st sådana : http://usb.brando.com/prod_detail.php?prod_id=00381
Sätt en väldigt nära svänghjulet och en annan en bit längre bort. Översätt tempdifferensen till watt med nån simpel formel. Voila!

Vem av er knarkare blir först att omsätta detta i praktiken? Första dokumenterade uppsättningen får en RF10-a i belöning ;-)

Monark Testcykel
Nja, Jag tror att man med en fartsensor (kopplad till svänghjulet) och kadenssensor kan få in det mesta man behöver. Det är bara att notera vilket motstånd man har, och sköter man motståndet efter ett schema så vet man effekten under samma perioder. Å andra sidan ser man det ju på displayen...

Fast när det väl är dags så är det viktigaste att jag har koll på puls under de intervaller jag kör. Effekten ställer jag ju in efter "mall" då, så att säga.

Monark Testcykel
Vad använder ni för kedja på era Monark, 8-del, 9-del eller 10-delad kedja ?
Min Shimano HG93 9-delad kedja lírar inte ihop med det 14T framdrevet.

//Källis

Senast redigerad av en moderator:
Monark Testcykel
Trissnisse skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Fast när det väl är dags så är det
> viktigaste
> > att jag har koll på puls under de intervaller
> jag
> > kör. Effekten ställer jag ju in efter "mall"
> > då, så att säga.
>
>
> Och varför i hela friden då?

?

Med en testcykel av de enklare modellerna kan man väl inte justera motståndet utan att lyfta av vikterna från korgen? Därför blir ju motståndet ställt från början. Då spelar det ingen roll att man inte får ut effekten från mätningen - den kan man räkna ut efteråt.

Monark Testcykel
Lurar på att investera in en Monark. Anledningen är det känns stabilare än med trainer och att de är tystare om man, som jag, bor i lägenhet.

Har tittat på 827 E. Vad tror happy-kollektivet om den? Vad är den stora skillnaden gentemot t.ex. 828 och 874?

Tanken är att köra några intervallpass per vecka och att hålla igång under vintern när det inte går att cykla ute.

Spontant tror jag inte att jag kommer ha nytta av någon watt-mätning. Dels för att jag inte kör med wattmätare i vanliga fall och dels för att jag förmodligen inte kommer att göra några seriösa tester typ aktivitus.

Är 827 E något att satsa på eller ska man skrapa ihop mer pengar och satsa på en 828 eller 874?

Kan man förresten sätta på vanliga SPD-SL pedaler på 800 serien utan att modifiera något från originalutförandet?

Björn

Monark Testcykel
Bjasse skrev:
> Spontant tror jag inte att jag kommer ha nytta av
> någon watt-mätning. Dels för att jag inte kör
> med wattmätare i vanliga fall och dels för att
> jag förmodligen inte kommer att göra några
> seriösa tester typ aktivitus.

klart du kan köpa en monark ändå, men spontant kanske en spinninghoj löser dina problem om du ändå inte kör wattbaserat. stadig och billigare (än monark).

Monark Testcykel
Du kanske vill börja köra wattbaserat? Är ju rätt skönt att lära sig vilken belastning man normalt kör på ett "vanligt" trainerpass, och sen bara förinställa det motståndet innan start och behöver inte oroa sig för om man kör för lätt eller för tungt, man vet av erfarenhet att den här nuffran blir skitbra. Och så får man snabbt redo på när man utvecklas också, eftersom passet helt plötsligt kändes lätt.... Dags att trycka upp motståndet 10w och KACHIIING, du är fast. :) ... jag drömmer mig bort...

Monark Testcykel
STIZZE skrev:
> Du kanske vill börja köra wattbaserat? Är ju
> rätt skönt att lära sig vilken belastning man
> normalt kör på ett "vanligt" trainerpass, och
> sen bara förinställa det motståndet innan start
> och behöver inte oroa sig för om man kör för
> lätt eller för tungt, man vet av erfarenhet att
> den här nuffran blir skitbra. Och så får man
> snabbt redo på när man utvecklas också,
> eftersom passet helt plötsligt kändes lätt....
> Dags att trycka upp motståndet 10w och KACHIIING,
> du är fast. :) ... jag drömmer mig bort...

+1 W

Monark Testcykel
Jag hade lite kvalitetstid i garaget ikväll. Monarkens styre funkar rätt bra men jag ville kunna montera ett racerstyre eller ett rakt styre emellanåt.
IMAG0557.jpg

Köpte en styrstam ahead extender 1 1/8".
IMAG0558.jpg

Satte på den fyrkantiga "expandern" (eller vad det kan heta) från originalet.
IMAG0559.jpg

Hade inget löst styre att testa med men nu blir mitt mått (sadel - styre) precis samma som på racern.

IMAG0560.jpg

Känns som att den sitter bra - det ska testas när jag skaffat ett passande styre.

Monark Testcykel
Nu har jag gjort en djupdykning i tråd arkivet känner jag och dammar av denna tråd...

Jag skulle vilja byta vevparti på min Monark som just nu har monarks standard vevparti (pressat 4 kants axel) till något mer modernt så jag kan köra med min effektmätare.

Hur har ni gjort? jag läste något om adaptrar men har inte hittat några som passar? Hur har ni gjort?

Monark Testcykel
madcat sa:
Nu har jag gjort en djupdykning i tråd arkivet känner jag och dammar av denna tråd...

Jag skulle vilja byta vevparti på min Monark som just nu har monarks standard vevparti (pressat 4 kants axel) till något mer modernt så jag kan köra med min effektmätare.

Hur har ni gjort? jag läste något om adaptrar men har inte hittat några som passar? Hur har ni gjort?

Ring Racerdepån I Falköping.

Monark Testcykel
Nu beror det ju lite på vilken effektmätare du tänker använda men det går att montera i stort sett vilket vevparti du vill.
Jag har monterat ett rotor 3D (30mm axel) med min p2m, inga problem. Engelsk gänga på vevlagret bara och vevlagerhylsa på 68mm det är det som passar på monark.
IMG_6303.JPG

Har för mig att jag skrivit en del om det.

Monark Testcykel
Ni som monterat p2m eller liknande på Monark, har ni flyttat stora klingan innåt? Alltså monterat den stora där den lilla normalt sitter, för att få rakare/tystare drivlina. Är det lugnt att göra så? Tänker att det kanske skulle påverka effektmätningen.

Monark Testcykel
Så hade jag det förrut när jag bytte klinga när jag satte på min p2M på TCn. Nu byter jag inte klinga och har då inte skiftat läge.

Fortfarande tillräckligt tyst för att inte störas av ljudet, möjligen att jag kan se viss tendens till större förluster i drivlinan nu, dvs P2M rapportera något högre än Monarken.

//O

Monark Testcykel
Satte ett Quarq vevparti på min 828e men är inte nöjd då jag inte får kedjan att lira. Originalkedjan på Monarken löper inte smidigt på vevpartiet och en "vanlig" kedja passar inte på Monarkens frikrans.

Har dragit av frikransen men vad ajg skall jag köpa i stället?

//Porath

Monark Testcykel
Trident sa:
Satte ett Quarq vevparti på min 828e men är inte nöjd då jag inte får kedjan att lira. Originalkedjan på Monarken löper inte smidigt på vevpartiet och en "vanlig" kedja passar inte på Monarkens frikrans.

Har dragit av frikransen men vad ajg skall jag köpa i stället?

//Porath

Jag har en 817 och det funkar bra med originalkedja .
Utlånad för tillfället men har för mig att jag riktade hjulet lite för att få till funktionen .

Trodde du körde srm nuförtiden ?

M

Monark Testcykel
Det funkar men inte så smidigt och tyst som jag vill, har förstått att kedjor för flerdelade system är 3/32” och monarken har 1/8”.

Vi är ju två inbitna cyklister i familjen så både SRM’en och Monarken går varma ;-)

//Porath

Monark Testcykel
Om man får ändra sig så är original inte rätt ord .
Köpte en ny kedja efter rekommendation i nån tråd på Happy , sannolikt lika original .
Är rejält mkt bredare än vad som är lämpligt till quarqklingan men behövs såklart till lilldrevet .
Oavsett så funkar det fint .

Hörde av srm-mannen att det börjar bli fart på grabben , lycka till ?

Monark Testcykel
Vad finns det för sätt att få sin gammel-Monark snäppet tystare? Det är ett ljud som liksom rasslar/klickar från frihjulet. Hjälper det med ny kedja? Blir den tystare om man kör med 1/8" klinga även i fram?

Monark Testcykel
Våran blev bra tystare med ny kedja och framdrev. Sen äre ju inte säkert att det hjälper dig. Men vi upplevde den tystare. Sen blir den ju aldrig helt tyst.

Monark Testcykel
landen sa:
Jensen sa:
Våran blev bra tystare med ny kedja och framdrev. Sen äre ju inte säkert att det hjälper dig. Men vi upplevde den tystare. Sen blir den ju aldrig helt tyst.

Ok framdrev, vart hittar jag ett sådant? Eller menar du klingan på vevpartiet?

Menar frihjulet på svänghjulet. Fram alltså. Köpte från monark via min lbs. Frågan ä om det är nå speciellt med det eller ren klassiskt frihjul som finns för gamla hojar och en del bmx, det vågar jag inte lova dock. Kedjan är extra lång, bra att veta om man byter den med, tror jag fick lägga till 4 st länkar

Tillbaka
Topp