Monark vs trainer?

Monark vs trainer?
Tjena,

Jag funderar på att köpa upp mig på en Monark för att ha en "riktig" träningscykel för de pass som mer lämpar sig för statisk inomhusträning. Den är ju beprövad och har wattmätning m.m. Däremot har jag suktat efter att köpa upp mig på en racer och nu börjar ju pengarna rinna iväg. Därför funderar jag på racer + trainer, men jag har ingen erfarenhet av trainers.

Hur står sig en trainer mot en Monark? Finns det någon som har erfarenhet av båda?

Monark vs trainer?
Racer med effektmätare plus billig trainer är bäst om man har begränsad budget (och bo-yta). Så får man effekt överallt, och slipper ha en monark som tar plats och är tung.

Monark vs trainer?
Det "tråkiga" med Monark, förutom att det är stora, klumpiga och dyra, är att det är svårt att få ut dina Watt siffror till något annat om man gillar att hålla statistik.

Monark vs trainer?
SteffoN sa:
Det "tråkiga" med Monark, förutom att det är stora, klumpiga och dyra, är att det är svårt att få ut dina Watt siffror till något annat om man gillar att hålla statistik.

Inga som helst problem med LC4r :)

Tror även om kör på LT2 så funkar det fint att logga med golden cheetah.

Sen är det väl på G med ny datorenhet med ANT+ till monarkerna (exakt vilka modeller vet jag ej).

Monark vs trainer?
Jag skulle hellre lägga pengar på en effektmätare på den riktiga cykeln om du är nyfiken på effekten och köra en billigare träningscykel inomhus. En beggad spinningcykel från ett gym är tålig och går att köra med mycket motstånd. Går ganska enkelt att hitta vad som passar för distans respektive intervaller utan att titta på effektsiffror och i slutändan är det ändå bara riktiga tävlingsreultat som spelar roll, inte effekten du klämmer ur dig på en Monark.

Monark vs trainer?
Jag bytte monarken mot en smart trainer med rulle, Tacx Vortex, för att kunna prova Swift. Swift är ett lyft jämfört med att stirra på ett x i väggen, men det var urtråkig cykelkänsla på trainern jämfört med monarken. Tröttnade efter 3 pass typ, sen var det roligare ute med vintercykeln.
Blir nog att slanta upp för en direktdriven, typ Tacx Neo till nästa inomhussäsong.

Monark vs trainer?
Var länge inne på Monark för mätnoggrannheten, men eftersom man får lägga ca 20000 för en modell som kan skicka siffrorna till träningsprogram så la jag ner det.

Sen var jag inne på Stages, men blev sen osugen på enbensmätning.

Så jag köpte ett Quarq-vevparti och kommer gå från spinningcykel till trainer för inneträningen.

Känns även bra att få mätare på racern, och framför allt samma mätare för inne- och uteträning.

Sen har jag fått för mig att Quarq är pålitliga.

Vi får väl se om jag blir nöjd :)

Monark vs trainer?
Jag hade samma fundering som du gällande Monark eller Trainer. Det slutade med att valde trainer med effektmätning, anledning var att jag ville ha Trainerroad och/eller Zwift. Trainerroad är en tjänst där det finns färdiga pass och också träningsprogram för wattbaserad träning. Trainerroadprogramvaran på datorn eller iPaden, vilket man nu föredrar, styr motståndet på trainern via bluetooth eller Ant+. Jag tycker det är toppen. Med monark hade jag fått kolla upp pass manuellt. Fördel med Monark som jag ser det: Du sliter inte på din cykel/drivlina och kan stå upp vilket kan vara skönt ibland. Fördel med wattbaserad trainer: Modernare teknik och större möjligheter att variera träningen ger större motivation samt att datat laddas upp till dator.

Jag köpte en Wahoo Kickr som kostar lika mycket som en Tacx Neo, Neon är tystare men jag fick 25% på XXL på Kickr :)

Du kan också köpa effektmätare till cykeln och koppla dem till Trainerroad/Zwift såklart, fördelen är att du får med dig wattmätaren ut, nackdelen är att du måste köpa en trainer och en wattmätare. Jag kände inte så stort behov av att ha wattmätare ut, ännu ska väl tilläggas.

Senast ändrad:
Monark vs trainer?
Jag ser inte vitsen med watt-mätare om man bara ska h den till t ex trainerroad. Där duger virtuella watt från kadens. Det är ju bara repeterbarheten som spelar någon roll eftersom det ändå är meningslöst att jämföra watt inomhus mellan olika cyklister.

Monark vs trainer?
En annan aspekt är var du bor. I mitt fall (Zürich) har vi snöfria vägar året runt, så mitt behov av inomhusträning inskränker sig till att vilja klämma in ett intervallpass på kvällen då och då under den mörka årstiden. Distans kör jag uteslutande ute året runt. Det är ju skillnad om man bor i Norrland.

Monark vs trainer?
eiskall sa:
Sunny sa:
Finns det trainers som mäter och visar watt eller måste det köpas separat?

Oftast kan du få en effektmätare till cykeln, som du även har när du cyklar ute, för samma pengar. Då räcker det ofta med en enklare trainer.

Sant men jag kör MTB så jag känner inget större behov att ha en watt-mätare ute eller om de som finns håller för det. Så alternativen är en Monark eller trainer med watt-mätning

Monark vs trainer?
Beror på om du vill ha en smart trainer för uppkoppling mot Zwift eller Trainer Road. Eller om du är mer traditionell och gillar att köra klassiska intervaller på klocka.

Monarken är dum men ärlig, vikt som belastning gånger kadensen ger watt motstånd.

Trainer kan ge alla möjliga siffror och uppkoppling, den kan också sköta passet åt dig med motstånd etc. Det beror helt på vad du går igång på och vad du är van vid.

Jag har monark och kör gammaldags intervaller på den.

Monark vs trainer?
Vad hände med billig Monark med effektvevparti i ?
Jag tar racerns vev och stoppar i monarken till vintern.
Denna setup har kostat mig max 2000 .
Förutom tv , stereo , vevparti ....
Slipper man hitta på egna storheter som Monarkwatt eftersom man mäter lika hela året , win-win .
20161017_194109.jpg

20151223_164416.jpg

Monark vs trainer?
lundatok sa:
Beror på om du vill ha en smart trainer för uppkoppling mot Zwift eller Trainer Road. Eller om du är mer traditionell och gillar att köra klassiska intervaller på klocka.

Monarken är dum men ärlig, vikt som belastning gånger kadensen ger watt motstånd.

Trainer kan ge alla möjliga siffror och uppkoppling, den kan också sköta passet åt dig med motstånd etc. Det beror helt på vad du går igång på och vad du är van vid.

Jag har monark och kör gammaldags intervaller på den.

Ska jag vara ärlig så är jag inte helt säker. I nuläget kör jag pulsbaserade intervaller på en spinningcykel på gym men skulle gärna vilja ha tillgång till "något" hemma och möjlighet till watt-baserad träning. Var först helt inne på Monark och "gammaldags intervaller" men har funderat vidare på trainer då den verkar ha lite bredare användningsområde (och mer utvecklingspotential) med färdiga pass mm. Det förutsätter dock att det fungerar bra att köra trainer med MTB (vilket jag tycker mig läst mig till att det gör) samt att jag får ut watt från trainern. Men jag kanske är ute å cyklar... ;)

Monark vs trainer?
Vad jag aldrig har fattat är den eviga frågan, monark-watt eller watt? Om man köper en svindyr Monark så kan det alltså inte leverera annat än sina egna "monark-watt". Och om man vill ha sina monark-watt in i någon typ av träningsprogram så får man sälja fincykeln först för att ha råd? Och då är det fortfarande bara monark-watt?

Kan inte en så dyr pryl som Monarkcyklar leverera samma branschstandard 2% felmarginal på RIKTIGA watt som Stages, Quarq, Power2Max etc!?

Monark vs trainer?
Saken är väl mer det att monarken levererar "riktiga" watt. Alla andra har en mindre eller större glädjesiffra på 2-10%.

Kör du fyror på 400 W på monarken borde du kunna ta fyraminuters förningar på 440 W ute.

Oavsett så är det svårt att jämföra watt mellan olika wattmätare, det är "bara" kalibrerade monarker som går att jämföra med varandra. Fast det är ju tufft att säga att man trycker massa watt.

Senast ändrad:
Monark vs trainer?
När jag körde Monark med P2M så visade de väldigt lika siffror.

Det viktigaste är ju att det är konsistent så att t.ex. 200W är 200W varje gång. Att sedan jämföra inomhuswatt mot utomhuswatt görs ju inte helt enkelt, det är så skilda förutsättningar.

//Ola

Monark vs trainer?
Ja, konsistens i siffrorna är ju en förutsättning. Efter att ha provkört Vector 2S i somras så diffade pedalerna i snitt 8%, så det är nog beroende på verktyg. :)

Monark vs trainer?
Tycker det är tydligt att Monark inte är en konsumentprodukt och har aldrig vart tänkt som det. Av någon anledning har det blivit en helig gral inom svensk cykling, är det lika stort utomlands? Att inte kunna skicka sin data via ant+ känns förlegat...

Senast ändrad:
Monark vs trainer?
Kasper1 sa:
Monark + wattvevparti är ultimativt :)
Har även en garmin sensor til hastighet och kadens på via ANT+

Kaka på kaka? Om man ändå har en effektmätare så kan man väl lika gärna köra sin riktiga cykel i en trainer? :)

Valde mellan Monark och effektvev+trainer, och valde till slut det senare.

En sak som jag är uppriktigt nyfiken på: Kan man se snitteffekt i en tidsintervall på de enklare Monarkerna? Eller är det bara momentaneffekt och momentankadens? I så fall lär väl all exakthet fara all världens väg om man inte vet om man hållit 87 eller 92 i snittkadens under sin intervall? Då diffar ju snitteffekten rätt mycket.

Hoppas att någon förstår min fråga :)

Senast ändrad:
Monark vs trainer?
Beror vel på hur seriös du är med din watt tråning ;o)

5-10% fel marginal på korta intervaller är förödande.

eiskall sa:
Kasper1 sa:

Kaka på kaka? Om man ändå har en effektmätare så kan man väl lika gärna köra sin riktiga cykel i en trainer? :)

En sak som jag är uppriktigt nyfiken på: Kan man se snitteffekt i en tidsintervall på de enklare Monarkerna? Eller är det bara momentaneffekt och momentankadens? I så fall lär väl all exakthet fara all världens väg om man inte vet om man hållit 87 eller 92 i snittkadens under sin intervall? Då diffar ju snitteffekten rätt mycket.

Monark vs trainer?
Kasper1 sa:
Beror vel på hur seriös du är med din watt tråning ;o)

5-10% fel marginal på korta intervaller är förödande.

eiskall sa:
Kasper1 sa:

Jo, ju starkare man blir, desto mer behöver man ju kämpa för varje procent förbättring. Så jag valde en mätare med 1% felmarginal. Men som sagt var så är väl det viktigaste att mätningen är konsekvent över tid, när man mäter förbättring.

Däremot skulle jag inte vilja köra med olika mätare ute och inne, vilket var ett av skälen till att jag valde bort monark.

Monark vs trainer?
Jag köpte en Bkool Pro trainer förra året.
Är sjukt roligt att köra efter banor eller bara försöka slå sina FTP pass.
Finns även live race man kan köra med andra runt om i världen.
Watten säger "dem" ska ha en felmarginal på +-3%.

Monark vs trainer?
eiskall sa:
lundatok sa:
Jag mätte medelkadens och gångrade med vikt i korgen för varje intervall. Borde funka hyfsat.

Ja, det funkar. Bara man får ett medelvärde för intervallen så är det ju lugnt.

Är precis det här jag menar, ska man ha ett litet anteckningsblock och penna bredvid sin träningscykel, för mig är detta som att betala räkningar på posten. Jag vill kunna gå av cykeln, duscha och sen ska allt bara finnas i telefonen.

Monark vs trainer?
landen sa:
eiskall sa:
lundatok sa:
Jag mätte medelkadens och gångrade med vikt i korgen för varje intervall. Borde funka hyfsat.

Ja, det funkar. Bara man får ett medelvärde för intervallen så är det ju lugnt.

Är precis det här jag menar, ska man ha ett litet anteckningsblock och penna bredvid sin träningscykel, för mig är detta som att betala räkningar på posten. Jag vill kunna gå av cykeln, duscha och sen ska allt bara finnas i telefonen.

I så fall ska du titta på något annat än Monark. Jag kör själv en Monark sedan ganska många år tillbaks. Den funkar riktigt bra, cykeln är stabil och skön att cykla på och effektmätningen känns säker från pass till pass.
Nu börjar jag dock snegla på ett par Powertaps-pedaler för att kunna logga träningspassen med effektkurvor på ett sådant enkelt sätt som du vill ha. Eftersom jag redan har Monarken så uppgraderar jag med pedaler. Om jag hade startat från noll nu så skulle jag nog kika på en bra trainer, typ Tacxs Neo (eller hur fan det stavas) och koppla den till Zwift.
/J

Monark vs trainer?
Har heller aldrig förstått vitsen med Monark. En fördel till med wattmätare+trainer och racerhoj är att man behåller styrkan i nacke och core mm genom att sitta på sin egen hoj. Något som annars kan bli väldigt jobbigt på vårkanten om man har 17-stam och inga spacers.

Monark vs trainer?
lundatok sa:
Saken är väl mer det att monarken levererar "riktiga" watt. Alla andra har en mindre eller större glädjesiffra på 2-10%.

Nja, monark mäter bara på ett annat ställe, alltså inte mätning i vevpartiet. Det ena blir inte mer rätt eller fel. Diffen beror helt enkelt på förlusterna från tramptag till svänghjul...

Kudos sa:
Har heller aldrig förstått vitsen med Monark. En fördel till med wattmätare+trainer och racerhoj är att man behåller styrkan i nacke och core mm genom att sitta på sin egen hoj. Något som annars kan bli väldigt jobbigt på vårkanten om man har 17-stam och inga spacers.

Det är ju fullt möjligt att ställa in en Monark på samma sätt som racerhoj. Nu är jag förvisso tillbaka i en trainer-lösning men monarken trumfar den setupen 9 av 10 gånger. Fråga mig inte varför jag bytte...

Tillbaka
Topp