Mondraker Crafty 29

• Trådstartare Trådstartare THS
  • Start datum Start datum

THS

Medlem
Mondraker Crafty 29
Någon mer som botaniserar bland långa låga AM 29?
Lång som jag är, 194 cm med lång överkropp, så tyckte jag Mondrakers Crafty 29 i strl XL var precis vad jag letade efter. En XR med byte av lite delar och man har en spännande cykel för AM som borde funka fint för trail och inte väger över 13kg (om man byter lite delar som sagt). Men... Den tillverkas inte efter 2015 i 29. Och det verkar totalt omöjligt att hitta en XL från 2015. (Någon som vet?) Helt ärligt tycker jag att Mondraker är ganska dyra för vad man får så en prissänkt 2015 var väl egentligen vad jag hade hoppats hitta...

Jag skulle alltså verkligen uppskatta lite tips på vettiga alternativ!

Mondraker Crafty 29
Ja R har inte så roliga komponenter. Börjar fundera på hittelön för en XR i XL...
Verkar som om Transition Smuggler är mest prisvärd som ram. Jag förstår att du bygger själv! Så lågt sadelrör!
Jag kanske kan ta en Crafty Large XR vilket verkar finnas. Den har dock bara 480mm sadelrör så den blir kanske lite väl låg för att ersätta en XL... Sen får man väl sätta en lite längre styrstam och då tappar man ju lite av den där "forward geometry"-iden...
Hmmm...

Mondraker Crafty 29
Lustigt att denna kom upp just nu, satt o hade vintertråkigt igår kväll o byggde virituella "dröm-hojar"...
Det mest intressanta jag kunde hittat på vart en Mondraker Crafty PLUS men ombyggd tillbaka till 29'a, vilket "borde" funka eftersom PLUS-modellen är spec'ad med 3.0-däck. Ev. förhöjt BB åtgärdas med upp-o-nedvända offset-bushings, samt ev. en kortare dämpare (,då orginal för PLUS-modellen är 200x57 = 140mm slag, borde en 200x50mm ge ca 123mm...).
Anledningen till detta ramval är att precis som ni skriver att 29'an verkar vara svår att få tag i, det närmsta jag hittade i XL var denna:
http://www.mtbmonster.com/mondraker-crafty-xr-29er-2015/ där den iof inte finns inne men tydligen är beställningsbar...
En intressant detalj är att Mondraker INTE valt att förse PLUS-modellen med BOOST148, utan går fullt ut med ett fläskigt 157mm DH-nav!!! Hur dom fått till kedjelinjen med enbart ett 73mm BB vette tusan :/

Nördigt o krångligt men härligt härligt ;)

Mondraker Crafty 29
Jag har faktiskt också funderat på om man kan köra 29 på en 27,5+. Isf skulle man ju kanske föredra att bara köpa ramen för att speca med lite roligare komponenter. Det finns ju ingen XR längre...
Bör inte 27,5+ och 29 bli nästan precis samma ytterdiameter? Jag har dålig koll på hur man ska mäta...
Förresten är det väl osannolikt att MTB Monster hittar några XL 2015 om man ska ringa för att få lagerstatus...

Senast ändrad:
Mondraker Crafty 29
Ja det är ju en möjlighet... En sak som lockar med XR är jo dock RS Pike och här har man bytt den mot DVO Diamond. Verkar ha fått bra kritik men lite... Udda.

Mondraker Crafty 29
THS sa:
Jag har faktiskt också funderat på om man kan köra 29 på en 27,5+. Isf skulle man ju kanske föredra att bara köpa ramen för att speca med lite roligare komponenter. Det finns ju ingen XR längre...
Bör inte 27,5+ och 29 bli nästan precis samma ytterdiameter? Jag har dålig koll på hur man ska mäta...
Förresten är det väl osannolikt att MTB Monster hittar några XL 2015 om man ska ringa för att få lagerstatus...

Wheelsize-26till29PLUS.jpg

http://www.mbr.co.uk/how-to-2/tech-...to-wheelsizes-26in-650b-650b-29in-29in-327096

Ram hittar man här: http://www.tweekscycles.com/components/full-suspension-frames/mondraker-crafty-rr-plus-frameset-2016 eller här: http://slam69.co.uk/2016-mondraker-crafty-rr-frame-17629-p.asp

Mondraker Crafty 29
Har en leverantör som har en Foxy R och en Dune R i just X-Large storlekar som båda är demo ex men det är ju 27,5'or men dock X-L .

Demo-ex är ju annars sällan i X-Large strl.

Mondraker Crafty 29
Hade jag fått välja fritt utan hänsyn till ekonomi skulle mitt val av önske-enduro bli nya Dune Carbon.
Räknade lite på't, med Öhlinare (förutsatt att kommande 27,5a kostar samma-lika som 29'an...) och Enve-kit hamnar en sån drömcykel på ca 120Tkr!!!
Provkörde en Foxy under förra årets cykelsemester i alperna, sjukt smutt hoj. Förtroende ingivande som en FS29, men ändå sprallig.
Ända nackdelen är switchbacks i låg fart, då gör den långa hjulbasen hojen till en limo...

Mondraker Crafty 29
larsaw sa:
THS sa:

http://www.mbr.co.uk/how-to-2/tech-...to-wheelsizes-26in-650b-650b-29in-29in-327096

Ram hittar man här: http://www.tweekscycles.com/components/full-suspension-frames/mondraker-crafty-rr-plus-frameset-2016 eller här: http://slam69.co.uk/2016-mondraker-crafty-rr-frame-17629-p.asp

Tack för hjulguiden! Guld!
2016-ram kostar en liten slant ser jag...

Mondraker Crafty 29
Sivert ( Häggs ) sa:
Har en leverantör som har en Foxy R och en Dune R i just X-Large storlekar som båda är demo ex men det är ju 27,5'or men dock X-L .

Demo-ex är ju annars sällan i X-Large strl.

NU såg jag att jag missat ditt svar. Sorry!
Nä XL demo är inte så vanligt. Har konstigt nog snubblat över någon Mondraker XL demo på nätet men utomlands.
Erfarenhetsmässigt kan ju dock skicket på demo-hojar lämna lite över att önska. Finns det någon mer info om dessa?

Mondraker Crafty 29
Hej, det är från en leverantör jag normalt inte köper Mondraker ifrån utan andra märken så osäker iofs. om jag ens kan beställa någon av
dem men eftersom det är demohojar så.

Infon är såhär :

Description

it's time to say goodbye to our Dune R demo bike. With the usual cable rub, 'chainslap' and marks you'd expect from a used bike, this Dune is now in need of a new home.

Vanliga spec'en på en Dune R :

FRAME: Dune 27.5 Stealth Evo alloy Zero Suspension System FG 160mm
•SIZE: X Large
•REAR SHOCK: Fox Float X CTD 215x63.5mm
•FORK Rock Fox Float 34 CTD Evolution
•HEADSET: FSA No.57 tapered 1-1/8"->1/5"
•STEM: Onoff Stoic FG 30mm
•HANDLEBAR: Mondraker Dune 760mm
•GRIPS: Onoff Diamond
•SEATPOST: X Fusion HiLo Remote (31.6mm)
•SADDLE: SDG Circuit MTN
•BRAKE SYSTEM: Formula C1
•WHEELSET: DT Swiss
•TYRES: Onza Ibex 27.5x2.40
•CRANKSET: SRAM S1000 (34, 24t)
•CHAIN: SRAM
•FRONT DERAILLEUR: SRAM X7
•REAR DERAILLLEUR SRAM X9
•SHIFTERS: SRAM X5 (10 Speed)
•CASSETTE: SRAM 11-36t (10 speed)

I stort samma ord om Foxy'n.

Mondraker Crafty 29
Sivert ( Häggs ) sa:
Hej, det är från en leverantör jag normalt inte köper Mondraker ifrån utan andra märken så osäker iofs. om jag ens kan beställa någon av
dem men eftersom det är demohojar så.

Infon är såhär :

Description

it's time to say goodbye to our Dune R demo bike. With the usual cable rub, 'chainslap' and marks you'd expect from a used bike, this Dune is now in need of a new home.

Vanliga spec'en på en Dune R :

FRAME: Dune 27.5 Stealth Evo alloy Zero Suspension System FG 160mm
•SIZE: X Large
•REAR SHOCK: Fox Float X CTD 215x63.5mm
•FORK Rock Fox Float 34 CTD Evolution
•HEADSET: FSA No.57 tapered 1-1/8"->1/5"
•STEM: Onoff Stoic FG 30mm
•HANDLEBAR: Mondraker Dune 760mm
•GRIPS: Onoff Diamond
•SEATPOST: X Fusion HiLo Remote (31.6mm)
•SADDLE: SDG Circuit MTN
•BRAKE SYSTEM: Formula C1
•WHEELSET: DT Swiss
•TYRES: Onza Ibex 27.5x2.40
•CRANKSET: SRAM S1000 (34, 24t)
•CHAIN: SRAM
•FRONT DERAILLEUR: SRAM X7
•REAR DERAILLLEUR SRAM X9
•SHIFTERS: SRAM X5 (10 Speed)
•CASSETTE: SRAM 11-36t (10 speed)

I stort samma ord om Foxy'n.

OK. Tack. Lite för långt från hur jag vill speca den tror jag. Och så är jag ju rätt sugen på 29...

Mondraker Crafty 29
Crafty har leverantören bara som Medium storlekar kvar och bara som kompletta cyklar i Crafty eller Crafty XR .
Ingenting i ramväg.
En 2016 Crafty RR+ ram som utgångspunkt och sedan då med ett par 29 hjul är väl alternativet då
Ramen kostar ca 17600- omräknat i SEK minus lite rabatter om det kan vara något.
Får kolla vad för leveranstid det kan vara på en ram i så fall.
"Fel" leverantör har en XL ram i lager men fel ställe och fel pris.

Mondraker Crafty 29
Sivert ( Häggs ) sa:
Crafty har leverantören bara som Medium storlekar kvar och bara som kompletta cyklar i Crafty eller Crafty XR .
Ingenting i ramväg.
En 2016 Crafty RR+ ram som utgångspunkt och sedan då med ett par 29 hjul är väl alternativet då
Ramen kostar ca 17600- omräknat i SEK minus lite rabatter om det kan vara något.
Får kolla vad för leveranstid det kan vara på en ram i så fall.
"Fel" leverantör har en XL ram i lager men fel ställe och fel pris.
Tack för att du kollat! Jag ska dock fundera lite till. Jag har även lite andra cyklar i åtanke...

Tillbaka
Topp