Montering av retrobromsar Shimano 600

andreamassaro

Ny medlem
Jag är lite osäker på om det här är rätt forum men jag tänkte att jag testar! Jag har en gammal nishiki racer som jag håller på att bygga om till "åka och fika cykel med bara 1 växel". Den har bromsar av modell Shimano 600 och mitt problem är att jag inte lyckas lista ut hur jag ska sätta fast vajern i själva bromsen vid hjulet.

Jag har bifogat en bild och där ser man hur det ser ut från bägge håll. sidan med mutter (nere på bilden) innehåller en mutter samt en cylinderformad bit som på bilden ser ut som en bricka. Andra sidan (ovan på bilden) innehåller en bricka kan man säga som har två flärpar som går ut kl 10 och kl 14 typ. Igenom denna går en bit som har ett hål på sidan rakt igenom. Denna bit går in i cylindern och hålet misstänker jag har något att göra med vajern. Försöker jag enbart trä vajern genom hålet och dra åt så kommer det inte hålla så jag misstänker att man ska tvinna upp eller liknande på de två flärparna eller hur gör man?

Jag inser att min förklarar är galet dålig men jag tänkte mest om det finns någon som vet hur dessa bromsar fungerar och då kanske förklaringen rent av är överflödig.

Jag har även försökt hitta bilder och filmer på internet över hur man gör men inte lyckats hitta något.

Någon som vet?

Bilagor

• 9B9DCB58-CDE2-40F5-8189-176D24C668DD.jpg
    9B9DCB58-CDE2-40F5-8189-176D24C668DD.jpg
    275.6 KB · Besök: 56
Sålde ju min hoj med 600-bromsar för två veckor sen...
Men där var det nog bara trätt rakt igenom och sen åtdraget.
"Flärparna" är så att inte skruven ska vrida sig när du drar åt.
Det var aldrig några problem med att vajern gled.
Däremot så är bromsarna rätt svaga.

Tillbaka
Topp