Mörksuggan 2011

Mörksuggan 2011
Stizze,
precis. Du har en fascinerande inlärningskurva, på några få tävlingar har du insett något som många aldrig förstår trots en massa års tävlande :)

Klart man kan köra Mörksuggebanan när det inte är tävling, men för många är det just tävlingsmomentet som lockar och inte "bara" cyklingen.

Mörksuggan 2011
Den grupp jag körde med på slutet gick i mål på ~2:33 (själv punkade jag bort mig med 4 km kvar och sprang i mål på 2:36), och inte ens så långt fram i fältet flyter det smärtfritt på stigarna.

Så länge kroppen och knoppen är pigg så går det ganska bra, men mot slutet av loppet när tröttheten sätter in så kan det ibland gå riktigt långsamt när det blir lite tekniskt. Folk väljer fel växel, fel spår, fel avstånd, fel ...

Mörksuggan 2011
Förlorade du bara 3 minuter på att springa 4km? Hur snabb är du egentligen Daniel? :) Med tanke på hur jag kämpade med mina 5km låter det helt otroligt...

Mörksuggan 2011
Jag vill skicka ett varmt tack till de som hjälpte till på plats eller genom att kalla på hjälp då min sambo kraschade sig medvetslös några kilometer från mål. Vi har just kommit hem och han mår efter omständigheterna bra. Inget brutet, men lite omtöcknad och smågaggig ;) Det känns skönt att veta att det finns de som stannar och hjälper till trots att det kanske är ett personligt bästa eller resultatplats som hägrar så nära mål. Tack!

Och så ett krya på dig till Fredrik. Jag hade verkligen tunnelseende när jag körde förbi dig och såg inte ens att det var du som var ute och promenerade på stigen.

Mörksuggan 2011
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> >
>>> > 3. Håll avstånd i skogen. Ifall den framför
> spinner på en rot eller har för dålig fart i en
> uppförsbacke eller ramlar, har du tid att reglera
> farten eller välja ett annat spår.
>
>

Så brukar jag göra men ibland kommer någon bakifrån och tränger sig in emellan och så släpper man en liten lucka igen och risken är ju att det upprepar sig igen och man tappar på de framförvarande när de sätter fart ute på grusvägarna igen.

Mörksuggan 2011
fredrikw skrev:
> Förlorade du bara 3 minuter på att springa 4km?

Som ni redan noterat så sprang jag bara upploppet (från sista 180-graders svängen, över bron och in i mål).

Vid ~4 km fick jag pumpa, det tillät mig att köra i full fart ca. 2 km. Sen var trycket åter för lågt för att kunna sitta ner, så jag stod upp och cyklade och tog det grymt försiktigt i alla svängar för att inte kavla av däcket. I allra sista svängen så funkade det inte längre och den sista lilla gnuttan tryck försvann i ett kort psssssssssssst.

Mörksuggan 2011
Catwoman skrev:
> Jag vill skicka ett varmt tack till de som
> hjälpte till på plats eller genom att kalla på
> hjälp då min sambo kraschade sig medvetslös
> några kilometer från mål. Vi har just kommit
> hem och han mår efter omständigheterna bra.
> Inget brutet, men lite omtöcknad och smågaggig
> ;) Det känns skönt att veta att det finns de som
> stannar och hjälper till trots att det kanske är
> ett personligt bästa eller resultatplats som
> hägrar så nära mål. Tack!

Oj, hörde talas om den kraschen men fattade inte att det var han. Skönt att höra att det gick bra trots allt, de runt omkring var rejält oroliga ett tag (bla min kompis som stannade ett tag med honom).

> Och så ett krya på dig till Fredrik. Jag hade
> verkligen tunnelseende när jag körde förbi dig
> och såg inte ens att det var du som var ute och
> promenerade på stigen.

Tack, lite ledbruten idag men ok. Ny fälg och nya ekrar är redan beställda :)

Mörksuggan 2011
Catwoman skrev:
> Jag vill skicka ett varmt tack till de som
> hjälpte till på plats eller genom att kalla på
> hjälp då min sambo kraschade sig medvetslös
> några kilometer från mål. Vi har just kommit
> hem och han mår efter omständigheterna bra.
> Inget brutet, men lite omtöcknad och smågaggig

Verkligen tråkigt att höra om en så våldsam krasch men skönt att höra att det inte blev värre. Ett stort Krya på dig till honom!

> Det känns skönt att veta att det finns de som
> stannar och hjälper till trots att det kanske är
> ett personligt bästa eller resultatplats som
> hägrar så nära mål. Tack!

+1, inget resultat i världen är viktigare än liv och hälsa.

Påminns om denna historia från VM-stafetten i orientering 2009:
http://www.orientering.se/Nyheter/Martin-Johansson-Jag-ar-grymt-tacksam

"Det var under VM-stafetten i orientering i går som Martin Johansson, i ledning på den allra sista sträckan, fick en pinne rätt in i högra låret och skadade sig allvarligt. Thierry Gueorgiou (Frankrike), Anders Nordberg (Norge) och Michal Smola (Tjeckien) anlände till platsen strax efteråt och avbröt guldkampen för att istället hjälpa skadade Martin."

Mörksuggan 2011
Det var han som åkte på släpet bakom fyrhjulingen?

Kom på en liten sak som kunde förbättras faktiskt. När jag skulle lägga cykeln i motionsfålla 5 ca 35 min innan start var den full, släppte inte in fler. Det gjorde inget iofs för det var tomt i fålla 6. Jag kunde ställa mig ända framme vid snöret... Sedan plötsligt tog två funktionärer snöret i varsin ände och lyfte det över den lilla skaran "6:or" så vi alla blev "5:or". :-)

Så arrangörernas uppmaning att ställa sig i den fålla man tycker man hör hemma, snabb eller lite långsammare, gav ingen vidare utdelning... På tävlingsdagen känner ALLA sig snabba! ;-)

Kanske kunde man skriva nåt i stil med "de som har som mål att klara 3.15h (tex) och de som brukar använda mer än 3.15h". Verkligen inget stort problem, bryr man sig om sånt här borde man väl raka benen och anmäla sig i sportklass. Men som det funkade i söndags kunde arrangörerna spara in ett par funktionärer och 5m snöre... ;-)

Mörksuggan 2011
fredrikw skrev:
> Catwoman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill skicka ett varmt tack till de som
> > hjälpte till på plats eller genom att kalla
> på
> > hjälp då min sambo kraschade sig medvetslös
> > några kilometer från mål. Vi har just kommit
> > hem och han mår efter omständigheterna bra.
> > Inget brutet, men lite omtöcknad och
> smågaggig
> > ;) Det känns skönt att veta att det finns de
> som
> > stannar och hjälper till trots att det kanske
> är
> > ett personligt bästa eller resultatplats som
> > hägrar så nära mål. Tack!
>
> Oj, hörde talas om den kraschen men fattade inte
> att det var han. Skönt att höra att det gick bra
> trots allt, de runt omkring var rejält oroliga
> ett tag (bla min kompis som stannade ett tag med
> honom).

Var det i sänkan en bit innan jag åkte förbi dig fredrik? Då stod han upp iallafall, jag trodde det var nått mekaniskt så jag körde vidare.

Mörksuggan 2011
Kul lopp med singeltracken på tallhedarna som höjdpunkt samt alla glada masar som verkligen hejade runt hela banan. Kul erfarenhet med all klungkörning på grusvägarna, nästa gång ska jag testa köra med camelback, det är surt att tappa en bra klunga för att fylla flaskan. Körde in på strax över 3 h, grymt nöjd.

Mörksuggan 2011
Orsaken till att jag fick pyspunka ser ut så här:

liten

(Borde varit flytande vätska istället för en äcklig klump.)

Mörksuggan 2011
Hmm, du gillar konstiga svampar Harri..
Min stansning höll och vilket fint lopp mörksuggan är!
Sjukt trevlig sällskap med bra pepp och draghjälp där jag körde, straxt under 3 timmar i motionsklass.
Upp till Vidablick var det lååångt, längre än jag minns det senast jag körde (2007).
Backen efter 15 km kvar var ändå värst, kramp i benen och slut på vatten och energi.
Jag stannade bara en gång för att fylla flaskan, men det strulade så det blev inget vatten, lite dumt att jag stressade på, då jag ändå tappade de jag körde med.
Nästa år ska jag köra med snabbare hjul, Racing Ralph gör ingen lycklig, och de släpper oberäkneligt på grusvägar.

Mörksuggan 2011
Catwoman skrev:
> RR gör mig ganska lycklig, men det kanske bara
> beror på att jag inte vet bättre?

om du tvivlar, så är du inte lycklig.
problemet med RR är att greppet är halvbra, rullet är halvbra, ingen är lycklig av den kompromissen.
men alla blir iofs lyckliga av mellanmjölk, och jag byter inte innan furious fred finns i en bra variant för 29er.

Mörksuggan 2011
Daniel_E skrev:
> Orsaken till att jag fick pyspunka ser ut så
> här:
>
> http://www.toomuchdata.se/galleri/bild/903/liten/
>
> (Borde varit flytande vätska istället för en
> äcklig klump.)

Så där brukar det bli när man punkterat. Om du kör samma stansade däck ett tag så kan man skaka på hjulet och höra gummikorallerna skramla runt i däcket.

Mörksuggan 2011
Besviken på min första och kanske sista Sugga. Blev hopplöst avhängd på grusvägarna och smårullade ikapp grupper på stigarna. Ni som är snabba på det här loppet, specialtränar ni grusväg? Och i så fall, hur roligt är det?

Mörksuggan 2011
Skitkul!
Det här var min nionde sugga i rad och den roligaste vad jag kommer ihåg.

Du får träna så du blir snabbare och starta längre fram, då blir det bra fart på stigarna också.

Mörksuggan 2011
Smulla skrev:
> Besviken på min första och kanske sista Sugga.
> Blev hopplöst avhängd på grusvägarna och
> smårullade ikapp grupper på stigarna. Ni som är
> snabba på det här loppet, specialtränar ni
> grusväg? Och i så fall, hur roligt är det?

Man behöver inte specialträna grusväg för att bli en snabb cyklist. Däremot är det väl knappast en överraskning att om man är långsam på grusvägarna går det också långsamt på stigarna. Där jag körde gick det med bra fart både på grusvägarna och på stigarna, även om det förstås blir trängre när utrymmet minskar.

Om du inte tycker det är roligt att köra snabbt på en bana med blandat grusvägar och stigar, varför kom du då på idén att köra ett långlopp? Och i så fall, hur roligt är det? ;-)

Mörksuggan 2011
fredrikw skrev:
> Däremot är det väl knappast en överraskning att om man är långsam
> på grusvägarna går det också långsamt på
> stigarna.

hur menar du då? :D

Senast ändrad:
Mörksuggan 2011
Smulla skrev:

Dom som är snabba på grusväg, dom är bara starka cyklister, jag tror att ytterst få specialtränar på grusvägar. Snarare asfaltsvägar på landsvägscykel, eller hårda intervallpass i skogen.

Hängde du inte med är du klen helt enkelt, för det handlar inte om någon teknik direkt att cykla snabbt på grusvägarna utan mer råstyrka och uthållighet.

Mörksuggan 2011
fredrikw skrev:
> Smulla skrev:
> -----
> > Besviken på min första och kanske sista
> Sugga.
> > Blev hopplöst avhängd på grusvägarna och
> > smårullade ikapp grupper på stigarna. Ni som
> är
> > snabba på det här loppet, specialtränar ni
> > grusväg? Och i så fall, hur roligt är det?
>
> Man behöver inte specialträna grusväg för att
> bli en snabb cyklist. Däremot är det väl
> knappast en överraskning att om man är långsam
> på grusvägarna går det också långsamt på
> stigarna. Där jag körde gick det med bra fart
> både på grusvägarna och på stigarna, även om
> det förstås blir trängre när utrymmet
> minskar.
>
> Om du inte tycker det är roligt att köra snabbt
> på en bana med blandat grusvägar och stigar,
> varför kom du då på idén att köra ett
> långlopp? Och i så fall, hur roligt är det? ;-)

Tack för svaret, och samtidigt, kul att du ser dig som snabb! Nu kanske jag inte riktigt avsåg "funriders" när jag skrev snabba. Men tack ändå, kul att du bryr dig.

Mörksuggan 2011
Smulla skrev:
> Nu kanske jag inte riktigt avsåg "funriders" när jag skrev snabba. Men tack
> ändå, kul att du bryr dig.

Om du med snabb menar den yppersta eliten och några till så borde du väl inte behöva ställa frågan över huvudtaget eftersom deras träning finns hyfsat väl dokumenterad på deras bloggar:
http://ormmicke.wordpress.com
http://jesperhjortsberg.wordpress.com/blogg
http://www.gunnar.in

Dessutom tycker nog fler än jag att det är lite tröttsamt denna diskussion om "snabb-på-grusväg-men-långsam-på-stig" kommer upp igen efter att ha avhandlats ordentlig i Lida Loop 2011-tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1618140/

Lyssna på Stizze (som snart kör lika bra på grusvägen som han gör i skogen)

Mörksuggan 2011
Smulla skrev:

Om du nu är så överlägset snabb på stigarna förstår jag inte vad du är besviken på? Det finns ju MASSOR av ställen att köra om på på de flesta av Mörksuggans stigar. Eftersom du är så otroligt mycket snabbare än de runt dig är det ju bara att ropa "kommer höger" och trycka till lite på pedalerna så är du om. Eller har jag missat nåt?

Mörksuggan 2011
Daniel_E skrev:
> Smulla skrev:
> -----
> > Besviken på min första och kanske sista
> Sugga.
> > Blev hopplöst avhängd på grusvägarna och
> > smårullade ikapp grupper på stigarna. Ni som
> är
> > snabba på det här loppet, specialtränar ni
> > grusväg? Och i så fall, hur roligt är det?
>
> Om du nu är så överlägset snabb på stigarna
> förstår jag inte vad du är besviken på? Det
> finns ju MASSOR av ställen att köra om på på
> de flesta av Mörksuggans stigar. Eftersom du är
> så otroligt mycket snabbare än de runt dig är
> det ju bara att ropa "kommer höger" och trycka
> till lite på pedalerna så är du om. Eller har
> jag missat nåt?

+1 på allt ovan... Det enda du eventuellt har missat är väl frågan/konstaterandet om det går snabbare med cyklocross eftersom det är så in i bängen otekniskt på alla långlopp.

Mörksuggan 2011
Smulla skrev:
> Tack för svaret, och samtidigt, kul att du ser
> dig som snabb! Nu kanske jag inte riktigt avsåg
> "funriders" när jag skrev snabba. Men tack
> ändå, kul att du bryr dig.

Snabb vete tusan, det är väl bara dom som vinner som är snabba? :) Funrider, är det de som kör utklädda eller? ;-)

Det jag menade var att man behöver ha en bra balans mellan teknik och åkstyrka (eller vad man ska kalla det) för att få en bra upplevelse på ett långlopp. Är du långsam på grusvägarna kommer de cyklister du har runt dig på stigarna vara långsamma även där. Är du omvänt långsam på stigarna kommer du lätt att tappa bra klungor att köra med på grusvägarna.

Mörksuggan 2011
kanske bara jag som är dum, men jag upplever då att jag är långsam på grusvägar, men mycket snabbare än många (inte alla) runt mig i skogen. så köper inte riktigt det där fredrik. visst, det där med att vara långsam på stigarna kan leda till att man missar bra klungor, visst så kan det vara. Men har själv upplevt att flera kört ifrån mig med 5-600 meter på grusväg, sen näre kommer skog, är jag ikapp dem efter 200 meter, eller liknande. men kanske bara är jag som missuppfattar vad du menar.

jag skulle nog vilja säga att är man långsam på grusväg, missar man de bra klungorna.

Mörksuggan 2011
Jag upprepar:
Det jag menade var att man behöver ha en bra balans mellan teknik och åkstyrka (eller vad man ska kalla det) för att få en bra upplevelse på ett långlopp.

Om du är snabbare på stigarna än de du kör jämt med på grusvägarna kan detta förklaras på två sätt:
- Du kör för långsamt på grusvägarna (balansen mellan åkstyrka och teknik)
- Det är fullt naturligt att det blir trängre på stigar än på breda grusvägar, så du är inte alls snabbare än de andra cyklisterna.

Hur ofta man tappar klungor på grund av taskig stigkörning kan man ju diskutera, men visst kan det hända. Men min poäng var väl snarare att man kan förlora på att vara dålig tekniskt också, inte bara på att inte vara stark på grusvägarna.

Men men, detta är en ganska tråkig och till synes oändlig diskussion... utnyttja nu gzons nya tråd för att prata av er istället.

(själv sitter jag i en stuga i Dalarna med en trilskande axel, den trivdes inte alls med att vurpa i söndags...)

Mörksuggan 2011
Freddie L skrev:
> Vad hade ni för tid upp till Vidablick? Själv
> tryckte jag på Lap på 16 min och 11 s, inte
> riktigt på rött men ganska nära.

15:05 ser det ut som för min del, långt ifrån rött, men det var min första klättring upp till vidablick:)
Kul bana men backarna med nån mil kvar va grymt jobbiga!

Mörksuggan 2011
swenzzon86 skrev:
> Freddie L skrev:
> -----
> > Vad hade ni för tid upp till Vidablick? Själv
> > tryckte jag på Lap på 16 min och 11 s, inte
> > riktigt på rött men ganska nära.
>
> 15:05 ser det ut som för min del, långt ifrån
> rött, men det var min första klättring upp till
> vidablick:)
> Kul bana men backarna med nån mil kvar va grymt
> jobbiga!

ca 11:10 utläst från banprofilen från startskott till bergspriset.

Mörksuggan 2011
Det där med att man kommer ifatt folk på skogen har ett fint namn i trafiksammanhang. Det kommer alltid att inträffa så länge man inte är väsentligt mycket bättre än alla andra, dvs man ligger först typ. Är man väsentligt mycket sämre än alla andra så slipper man också problemet. Alla andra kommer alltid att råka ut för det i princip. Att inte göra det är ungefär lika troligt som att man skulle slippa köer förbi Tjockhult en vardagskväll...

/Freddo

Mörksuggan 2011
Ang gnället på långsamma stigåkare som kör fort på grusvägarna så var det just så jag kände mig men är det så jävla konstigt att det blir så man vill ju pressa sig själv på såväl stig som väg och om man kör hårt på transportsträckorna så kommer man in på stigen med hög puls och ansträngda ben då är i alla fall jag långt ifrån lika teknisk som jag är när jag kan glida in på en stig i makligt tempo med låg puls och frächa ben och bara bombar på stigen.

Dessutom är det väl alltid så att man har olika styrkor. På landsväg gillar vissa klättring och andra plattkörning en del kan dra mycket medan andra är grymma på att ligga rätt i klungan vissa kan spurta andra inte. Vi är alla olika

Mörksuggan 2011
Sådär blir det för mig i rusningstrafik också ,alla andra kör så grymt långsamt i sina bilar när motorvägen tar slut .man kan få köra i 5-20 km/h fast det är en 70 väg ,beror det på att det är för teknisk svår väg för dom andra bilisterna ?
För det är bara jag i kön som vill köra fortare ,alla andra verkar trivas i köfarten efter som dom kör så sakta......

Mörksuggan 2011
Något som är lätt irriterande är när man i flera km har någon på rulle, som 20 m före en stig kör om bara för att visa sig vara mycket långsammare än mig. Fast jag gnäller inte, det kallas väl för taktik antar jag. Får väl skylla sig själv att man inte ställde av honom på gruset.
Och så var det lite bilder tack?

Tillbaka
Topp