Mörksuggan, hur gick det?

snabel@nders

Ny medlem
Jag körde motion och rullade in på 3.07. Hade väl som vanligt gått att köra snabbare men i det stora hela är jag nöjd. Det var en ny upplevelse att köra med i princip stel SID gaffel hela loppet och dämpning bak. Blir väl till att serva gaffeln till nästa race.

Snackade lite grann med Jtl och Lotta efteråt.

Stort tack till Roadrunner som stod för langning och agerade chaufför på hemresan.

Som vanligt var det en trevlig bana och bra arrangerat. Till och med motionsklassåkare fick varmvatten i duscharna, cred!

/Anders 799

Jag körde på 3.16. Jag är nöjd eftersom jag körde på 3.38 förra året.

Om jag slapp krampen skulle jag kunna kapa en hel del. Kraften och konditionen finns men om jag trycker på så krampar det.

En helt underbar bana och ett toppenarrangemang. Tillhör en av årets höjdpunkter, nästan en euforisk känsla ute på stigarna. Vad mer kan saknas en dag som denna?!? ;-)

Tiden blev 2.54, målet var att komma under 3h så jag är nöjd. En härlig revanch mot Kjells Tur som gick riktigt dåligt!

Jag är helnöjd!!!!!!!!
Siktade på under tre timmar och gick i mål på 2.47.
Platsering 80 vilket jag också är helnöjd med trots att jag förlorade fyra-fem platseringar de sista 200m...
Om jag hade kört i damklassen hade jag varit trea endast sex minuter efter OS-klara Maria Östergren:)
Dessutom blev jag bästa cyklist av de som körde för <http://www.happymtb.org> tror jag.

Senast redigerad av en moderator:
Kom in på 2:55 på en 125:e plats och klarade därmed grundmålet med att förbättra mig från förra året :-)Körde lite för hårt i backen upp till vidablick och fick sota för det en bit in på banan men sedan kom jag igång riktigt bra, hade lite förväntningar om att kunna ta mig in runt hundrade man då banan passar mig ganska bra. Nåja, är i stort sett ändå ganska nöjd:-)

2.54.12 som vanligt gick det lite fort i första backen men så blir det när man gillar att åka uppför och inte förstår bättre. Är nöjd med tanke på hur otroligt lite jag har tränat sedan BST. Men visst svider det att få stryk av mytomspunnen. Arrangemanget var toppen i år oxå och banan var ju snustorr.

När man ser era tider så är inte sin egen tid mycket att komma med..körde på 3,47,45 (stanade till på två depåer för att äta och tanka lite därav den längre tiden) på den officiella tid tidtagningen och 3,37,22 på datorn snittade 20,2km/tim bansträckningen blev distans 73,4. Blev som jag hadde tänkt att köra på ca:3,30 backen upp till vidablick var inte så svår som man hadde hört. Började få riktigt ont i svanken när det var ca.2 mil kvar och det strålade ner lite i benen så farten på slutet sjönk tyvär lite annars hade jag nog klarat 3,37 på den officiella tid tagninen. Körde med brorsan som körde sönder sadel bullten när det var 4 km kvar till mål så han fick stå dom sista kilometrarna. Banan var kanon och mycket trevligt. Ska till lägga att det var min första tävling fast ja har cycklat mtb i ca.11 år men det beror nog mycket på att jag inte är någon tävlings mäniska...men jag kommer till baka nästa år..

Ett till lägga det är många som tappar sina vatten flaskor + andra grejor.

Bestämmde mig (eller rättare sagt fick klartecken från frun!) sent på lördag att åka Mörksuggan. Satte mig i bilen kl 0530 på söndan och körde upp till Rättvik. Körde motionsklass och kom precis in under 3 timmar. Det känndes bra hela loppet och jag hade krafter kvar att köra om en del åkare de sista två milen. Jag tycker det var en bra tävling, fast jag saknade lite mer tekniska partier.
/Erik

Spurtade i mål på 3.01 vilket var 25min bättre än förra året så jag är nöjd även om jag hoppades på att klämma mig under 3 timmar.

2:47 är väldigt glad med tanke på att jag bara cyklat 5ggr sen oktober -03(pga skada). Det var lite jobbigt att starta längst bak i start fållan och sen jobba sig upp i fältet, allra helst i backen uppmot Vidablick där det gick väldigt ryckigt att anvancera. Det gick oförskämt bra de första 4 milen, tog det medvetet lite lungt med tanke på träningsdosen max 30 mil i benen. Jag tror att jag låg omkring de 50-65 efter 3-4 milen, när trip mätaren visade 5,5 mil började jag att tappa rejält, tröttheten började irritera mig rejält. Jag tog mig i mål som var målsättningen för mig i ett led i återtåget till de topp 20-30.

Sattsade på att komma in under 4 timmar och körde i mål på 3:33 så även jag är helnöjd. En eloge till det bra arangemanget och den perfekta banan.

Efter loppet tog vi bilen till vidablick och kollade på utsikten samt kände oss lite stolta över att ha cyklat dit.

Var roligt att vara där och titta och eloge till er alla som klarade loppet och framförallt till er som klarade/klådde upsatta mål.

Kan meddela att vidablick gav mer respekt när man åkte bil/ gick upp än vad jag har haft från att cykla upp där tidigare. På cykeln har den inte kännts ås hemsk men man märker när man ska köra bil upp att det är brant!

Skillnader mellan första och sista man på toppen av vidablick var mycket mindre än vad jag trodde den skulle vara, backen är väll inte lång nog för att sprida fältet i några enorma tider. Men efteråt hade det spruckit av desto mera, första gruppen gick det FORT för på grusvägarna/skogsvägarna., och jag antar att det går så rakt igenom, inga fartminskningar eller svackor.

Suget att komma upp på MTB var dock mindre än jag trott när man tittade på, däremot suget att köra vidablick på racer fanns där!! Fick sedan ihop raxcern när jag kom hem på kvällen så då blev det en racertur, första riktiga cykelturen på länge.

Stort tack till Snabel@anders som har hjälpt mig med verktyg konstant genom mina cykelbyggartider!! Nu ska jag inte ha något mer krångel utan bara träna på och komma i kanonform till Augusti!! :-)

3,05 så jag är nöjd. Framförallt hade jag ork hela loppet och var inte slut efter halva som jag brukar. Får ta i lite mer nästa år. Försökte ta rygg på Mike Å men fixade inte hans fart efter uppförsbackarna.

mytomspunnen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mattias L startade i vilket fall...
>
> ------------------------------------
> Annars är det bra eller??
> ------------------------------------
Det är bra, har lite ont fortfarande eefter min lördagsvurpa men det finns rejält med plåster och grejer här på jobbet..

Mattias verkar sova, det behöver han nog inför nästa helg i Rudan. Jag ska vara med och förbereda. ska bli kul, speciellt att kolla in alla förare strax innan målgång efter 24 timmar:-)

Körde in på 2.51 i motionsklassen och klarade målsättningen att komma under tre timmar. Gjorde en rejäl vurpa på grusvägen efter vidablick. Otäckt rullgrus. Tog en kurva för snabbt och framhjulet bara försvann och sen låg man där med rejält skrubbat vänsterknä. Efter det blev jag lite skraj så i en annan utförslöpa så vågade jag inte svänga ordentligt i en lång högerkurva. Kom närmare och närmare kanten och när jag insåg att jag skulle åka av så tog jag sikte på ett mjukt sly-buskage. Det gick bra som tur var men jag undrar vad cyklisterna bakom mig tänkte... :-)

Sista milen tog jag totalt slut. Blev illamående och fick tunnelseende. Troligen drack jag för dåligt. Fick ta det jäkligt lungt och blev omkörd av ett par stycken.

Jag var där.!

Med kamera och langningsflaskor då feber och sånt strunt hindrade mig från att deltaga och komma långt fram som bara den på en kanontid.

Litet bildreportage från suggan finns på www.cykling.tk

Hej!
Har tjuvläst på ert forum nu ett tag och skulle gärna vilja vara med :-). Det verkar ju vara lite folk från Skåne här, trevligt. Har precis börjat tävla i mtb (kör endast långloppscupen) och skulle ev behöva lite träningsråd. Mörksuggan gick ganska bra bortsett från att jag var helt borta i starten (saknar helt power i benen och låg jättelångt bak) vilket gjorde att jag låg och drog själv stora delar av första långa grussträckan efter backen innan jag blev ikappcyklad av ett gäng. Mot slutet hade jag ingen att hänga på alls utan fick dra själv (de jag legat ihop med kroknade). Tror att jag skulle tjäna mycket på att bli snabbare i starten så att jag kunde hänga på en starkare klunga som håller hela tävlingen. Har ni några intervalltips (för det är väl det man måste träna antar jag). Började cykla (landsväg) i oktober, enbart distans. Mtb tränar jag enbart på tävlingarna :-) så min skogsteknik går väl att putsa på :-), men jag lär mig något varje gång. Mörksuggan passade mig perfekt, oteknisk, torr och mycket grus. Tiden blev 2.49.56, vilket jag är ganska nöjd med även om jag känner att det finns mer att hämta ex i skogen o om jag kan hänga med någon bra klunga o slippa dra så mycket själv. Skulle gärna vilja komma bra i cupen så ge mig några träningstips är ni snälla.

En fråga till, har hört att långa lugnet är stenig och teknisk. Hur är den jämfört med de andra loppen (Bockstensturen, Kjells tur, Mtb-vättern och Mörksuggejakten) - mycket värre?

Camilla

Jag kom med svidande ben i mål på 2:44, slagen med två nesliga sekunder av min "lagkamrat" från Mera Lera MTB. Vi lyckades hänga ihop hela de sex sista milen (eller snarare: den ene lyckades inte knäcka den andre...), väldans skoj, men jobbigt!

MSJ börjar bli favoriten i min bok: riktigt skojig med härliga släta, böljande stigar och lagom långa vägpartier, snustorr när hela resten av landet flyter omkring, massvis med publik och lite sådär lagom långt.

/Dag

> Skulle gärna vilja komma bra i cupen så ge mig
> några träningstips är ni snälla.

Köp The Mountain Biker's Training Bible.

> En fråga till, har hört att långa lugnet är stenig
> och teknisk. Hur är den jämfört med de andra
> loppen (Bockstensturen, Kjells tur, Mtb-vättern
> och Mörksuggejakten) - mycket värre?

Det är fortfarande ett Långlopp och därmed rätt lättåkt, men förra året var det iaf. den mest tekniska. I år är banan inte spikad/fortfarande hemlig så det är svårt att säga. Träna att cykla i stenig terräng, är mitt tips.

Jo, jag vet ju att jag borde träna skog :-), men jag tränar ju inte mtb och kommer inte satsa på sporten rent träningsmässigt. Laddar inte för tävlingarna (även om det är blodigt allvar när startskottet går :-)) utan ser dem som styrkepass för landsvägscyklingen. Sen har det gått lite bättre än väntat (även om jag har gjort massor av dundertabbar i skogen som jag skäms över-men som sagt man lär sig :-)). Det hade varit kul att försöka göra de sista loppen hyfsade, så att man kan få tillbaka lite av alla pengar man lagt ut för startavgifter och resor :-). Men som sagt jag vill gärna bli snabbare i starterna så att jag orkar hänga med en starkare grupp. Anledningen till att jag började cykla i okt var att jag vill göra en ironman i Kalmar nästa år, och då på en så bra tid som möjligt (om jag nu lär mig simma - drunkningsrisk just nu). Bra skogsteknik gynnar mig knappast i Kalmar men snabba ben är alltid bra att ha. Så intervalltips emottages tacksamt.

Tack för svaret om Långa lugnet, har iofs inte tyckt att långloppen varit särskilt tekniska hittills - vilket också var anledningen till att jag valde att köra dem istället för XC-loppen :-).

Camilla

Jorå, jag både startade och kom imål :) Det gick på 3.46 så jag spöade Hasse *hehe* Var det du som stog och stretchade vid stigen när han pillade med sadeln?

Var lite nervös innan start för jag tog beslut att köra utan camelbak och utan pump/slang. Det gick det med.

Hade grymt bra flyt och körde om en hel drös människor som låg och köade på stigen. Själv tog jag den snabbare vägen på sidan av stigen.
Fattade knappt att det var vätskekontrollen när jag kom fram till första kontrollen. Det rullade på så grymt bra. Fick däremot en flipp i huvudet och räknade för på trippmätaren så jag trodde att det var dags för målgång när det var en mil kvar. Det tog en del mentalt och farten sjönk.

Det var en kille som cyklade på fälgen och hade däcket i ryggfickan. Fälgen var bara _lite_ trasig...

Fast jag tycker det är lite konstigt med antalet anmälda. På nummerlappsutdelningen på lördagen så vad det ca 180 pers i motion, 150 i tävling och kanske 100 i damklasserna.
Enligt Emit så gick 850+ i mål. Kom det verkligen så många på efteranmälan eller hade dom inte fått upp kompletta startlistor på lördagen?

Camilla själv blev jag bättre på att hålla fart av att köra långa intervaller ca 8 min med ganska lång vila emellan dvs fart intervaller kör gärna på en bana som är tekniskt lätt. för att hänga med i klungorna är det bra att ha ett bra igångdrag efter kurvor tex så man slipper jaga i kapp varje gång farten skruvas upp igen. Träna igångdrag genom att lägga in några på din intervallbana. Andra har säkert andra ideer men det här hr funkat hyfsat för mig även om jag inte alls har tränat den mängd jag tänkt i år.

Camilla: Härligt att se att någon annan ska göra samma dumma sak som jag. Hade tänkt att köra Kalmar nu i år men hindras av en inflammation. Så vi lär ju ses nästa år!

Vad gäller träningstips för att få lite mer styrka i benen så finns det olika saker man kan göra. Jag skulle faktiskt rekommendera styrketräning (gym eller på cykeln). Kör du på cykel så kan du kolla in Coltings träningstips på Kalmars hemsida. Är du intresserad av att få till lite styrka i gymet så kan jag ge rätt specifika råd. Viktigt att komma ihåg dock är att du för eller senare måste köra styrkepass även på cykel för att lära kroppen att utveckla bra kraft just i den rörelsen.

Tog mig upp til Rättvik i Lördags jag med och efteranmälde mig. Kunde inte hålla mig borta.... ;-)

Allt funkade perfekt, med mat, ingen kramp osv. Tyvärr körde jag inte på känsla och hade inte den rätta inspirationen, första loppet i år oxå, så det var väl lite svårt att veta "status".

Så målet under 3:30 nåddes inte, man för skylla sig själv.
Hade bättre ben och uthålighet mot i fjol, och var fräsch i mål, känndes mest i tricepcs!!

Kapade iofs 29 min åktid mot ifjol och gick in på 3:53 (3:32 effektiv tid) alltid nåt.

/Anders

Mörksuggan var perfekt i år!
Nöjd med både arrangemang, väder och min egen insats.
Gick in på 3:19 hade som mål under 3:30 (4:00 förra året).

Hade kunnat gå ännu fortare men eftersom förra året var en 4 timmar lång helvetetisk pina fegade jag. Dessutom lade cykeldatorn av så när 4km skylten kom blev jag förvånad, trodde det var nån mil till kvar. Lade på en rejäl rem och passerade ganska många sista biten mot mål.
Nästa år ska jag fasen ta i ordentligt.. (anske man kan kapa ytterligare 40 min? :-)

Lite krampkänning i vaden och ett otrevligt sendrag i foten som faktiskt känns av än var det enda negativa.

Längtar till nästa år!

Camilla: Om du kände att du hade det svårt att hänga med i början (masterstarten) är det helt enkelt fart du behöver. Jag misstänker att du redan är tillräckligt stark, men att det är just farten som saknas. Fart tränar man upp genom att cykla fort, jättefort. Det gör lättast genom att träna lvg-cykling i grupp eller efter en bil/moped/motorcykel.

För att känna sig bekväm i masterstarten är det också viktigt att ha klungvana. Det går ju bara att skaffa sig genom att köra i klunga, så om du har möjlighet försök hitta en klubb att träna med alternativt försök att köra lite landsvägstävlingar (vilket du absolut är tillräcklig stark för att göra). Tävlingar är också utmärkta tillfällen att träna upp farten i benen.

För övrigt så var jag en av de som du så småningom körde ikapp i söndags, jag låg i samma grupp som damfyran och insåg att det är bra att sitta på mtbn fler än två ggr innan man kör långlopp...

Distans - intervall - tempo

Äsch, känner inte att jag har något råd till någon som cyklade under tre timmar. Man brukar ju rekommendera mycket lansdväg men det är ju din huvudgren så det hjälper ju inte. Hade det varit frågan om vanliga MTBlopp såsom de lite kortare som går i samband med SM i Flottsbro nu i helgen hade det varit på plats att rekommendera mer träning i teknisk terräng.

Kan något proffs komma med lite tips; Hjalmar?

oxr: tjipp!
Det var inte jag som gled runt i XTR-byxor.
JAg hade helt vanliga kläder..

/Öijer -en av tre som hittar runt hela långa lugnets bana- ;)

Tjena på er! Mitt första inlägg!
Cyklade runt på 3:47 och är rätt nöjd ändå. Tappade mycket den första timmen, men efter det så gick det rätt bra.
Är det precis samma bana som 2002? Hade nämligen tiden 3:36 då.

/Harri

nyreggad här på siten jag med.

Jag pratade med en av arrangörerna efter målgång i år, Den där extra loopen innan Nittsjö la de till inför förra årets lopp för att åktiden för eliten började bli för kort, tydligen så måste åktiden vara över 2.15 för att det skall räknas som långlopp. Men istället så sa han att de tagit bort någon mer lättåkt slinga för total längden skulle tydligen vara densamma.

Åkte för övrigt själv på 3.32

Fega lite då jag hade krampkännig men nästa år då jävlar... :-)

Servace, kul att du ska köra Kalmar nästa år. Då får vi se vem som kommer först. Löpningen känns helt ok (har fått fatt i en tränare som hjälper mig fantastiskt mycket där). Simningen är nog det värsta, jag är en total nybörjare med urkass flytteknik. Ju mer man tar i, ju mer sjunker jag.

Danne, hoppas att det inte var dig jag skrek åt i backen att flytta sig (det var någon som ramlade i backen vid ca 3,5mil och blockerade hela vägen (kände att jag var lite otrevlig, men det var ju tävling och jag hade häng på Erica :-)). Fick jaga som en galning för att komma ikapp igen. Det är nog så att uthållig och stark är jag - saknar tempot. Får testa med 8min intervaller och igångtramp - det behövs. Tävla i landsväg?? Tror inte att jag håller måttet faktiskt - där är ju alla superduktiga. På mtb-loppen är de flesta motionärer så där gör man inte bort sig lika lätt. Jag har ju faktiskt bara cyklat landsväg sedan oktober - får nog vänta några år eftersom jag hört att det tar massor av år att bli bra i cykling.

Camilla

Nej, det var inte mig du skrek på, hade det varit det hade det varit helt lugnt :)

Visst är det så att det går snabbare på landsvägen och att det finns fler "seriösa" tjejer som tävlar där. Men som sagt, jag tror absolut att du är tillräckligt konditionsstark men att det är just "farten" som saknas.

Om du inte provar så kommer du aldrig att veta!

Camilla: Känner igen det där med vattnet. Det var dock ännu värre förut. Har gått ner ungefär 10 kg sen dess och det märks faktiskt; mindre otymplig och lite bättre syresättning. Är fortfarande inte direkt någon fisk i vattnet men det har iallafall blivit lite bättre. Faktum är att jag i början t o m åkte bakåt vid bensparken ;-) . Vad siktar du på för tid på Ironman-distansen?

Det är jättesvårt att spekulera i tider när man aldrig kört någon triathlontävling. Men löpningen ska väl kunna gå på 3.30 (om jag får vara skadefri), det innebär ju 5min tempo och det borde jag kunna hålla hur trött jag än är :-). Cyklingen: ingen aning men jag måste komma under 6h, ju mer ju bättre. På simningen siktar jag att ta det lugnt för att spara mig inför cyklingen och löpningen. Hm, under 11h vill jag, ju mer ju bättre :-). Vi får se hur jag utvecklas. Har ingen aning om hur mycket man kan utveckla cyklingen under ett år. Tempostyre för ju också en hel del har jag hört. Löpningen går väldigt fort framåt nu men jag antar att det gör det i början. Jag har inte respekt för distansen i sig (är det något jag är bra på så är det uthållighet) dock att man måste hålla ett så högt tempo. Själv då? Vad siktar du på för tider?

Camilla

Camilla: Under 11 är ingen dålig målsättning. Själv funderade jag först på att bara komma runt. Målsättningen ändrades till under 12 timmar för i år, men nu är jag skadad så vi får väl se vad det blir. Jag har mest respekt för det du är minst orolig för; många års sikte på att utveckla muskler och jobba mot syra har gjort mig rätt kass på så långa lopp. Fettförbränningen är inte riktigt vad den borde vara. Jag har dock chockat några gånger med riktigt högt fettintag och lågt kolhydratintag för att ändra på det lite :) . Slutligen kommer det också bli en fråga om tid antar jag. Ska eventuellt börja jobba för ett konsultföretag i höst och det brukar vara en dålig kombination med träning...
Det vore roligt att ha lite kontakt om hur det artar sig - än så länge så är jag rätt ensam i min umgåängeskrets...

Ja det var nog jag som stog där (Mattias L) till sammans med min brora.
Lite kul det där med att folk säger att man ska flytta sig...och sen får man köra om dom för att dom kör sakta.

Servace, det kanske är en hög målsättning men det struntar jag i :-). Jag vet att jag borde kunna prestera under 11h om jag har en bra dag och väderförutsättningarna är gynnsamma. Det gäller att hålla för öronen när vissa människor omkring skriker att det är omöjligt. För att jobba upp uthållighet rek. långa lugna pass i ytterst makligt tempo. När jag började träna för ca 3år sedan (löpning då) sprang jag uteslutande sådana pass. Första passet var jag nog ute i 2,5h, andra i 3,5h (fråga mig inte hur jag som otränad kunde springa så länge :-), ont i kroppen fick jag i alla fall i typ en ve efteråt) och efter ett halvår med den typen av träning sprang jag mitt första ultramarathonlopp. Fast det räcker nog med ett sådant pass i ve eftersom det sliter på kroppen (under mina tre träningsår har jag haft uppehåll från löpningen i 17!!!!! månader - ganska obra). Men lägg in ett sådant pass där tiden du är ute är viktigare än farten. Nu har jag som sagt en löptränare som lagt upp ett schema enbart för mig (superlyx jag vet :-)) där jag just nu försöker komma tillbaka till löpningen (är inte helt frisk ännu) samt jobba upp grundsnabbhet och löpteknik. Jag springer helt annorlunda nu än vad jag gjorde förr men jag känner att kroppen svarar på ett helt annat sätt. Synd att man inte har samma förutsättningar med tränare på cyklingen. Jag ska också börja jobba till hösten (eller aug rättare sagt) - lärare brukar ju inte ha så mycket fritid, men jag hoppas att det ska gå ändå :-). Lycka till o strunta i vad andra säger o tycker!

Camilla

Tillbaka
Topp