Mörksuggejakten 2007: bilder, race report, diskussion, ...

Daniel_E

Ny medlem
Här är lite blandade bilder från Mörksuggejakten. Jag kom själv på 106:e plats i motionsklassen med tiden 3.16.39, vilket jag är mycket nöjd med!

Klicka på bilderna för en större version, eller gå till mitt fotoalbum så får du även en kort kommentar till varje bild!

Senast redigerad av en moderator:
Mörksuggan var faktiskt riktigt skoj! Blev otroligt positivt överraskad av arrangemanget även om det är långt ifrån lika proffsigt och festligt som Lida Loop. Fanns ju knappt några montrar eller någon försäljning och inget kaffe bjöd de på heller vid målgång! Fy skäms!

I övrigt en riktigt kul bana och till skillnad från Lida slapp man här de värsta köbildningarna i skogen, i synnerhet då det ofta fanns lite bättre möjligheter att köra om även på stigpartierna.
Försökte köra så jämt som möjligt vilket lyckades rätt bra men det innebar också att jag inte riktigt körde slut på mig då jag höll igen i rädsla för att köra slut på mig. Blev en djävulsspurt sista kilometrarna istället och en sluttid på 3:11:34 vilket gjorde mig till snabbaste cyklist i bilen. Som straff för att jag råkade yttra att jag kände mig oförskämt pigg fick jag köra hem :o)

Stort tack till mina resekamrater Ekorre och Baby Fat för en übernajs helg som bjöd på såväl grillat+rödtjut som cykling.

Det enda jag önskar mig just nu är att Enervit slutar sponsra cykelloppen för jag får såna jäkla magkramper av deras sportdryck.

Det vart en väldigt fin helg, förutom vissa omständigheter med cykel på taket olycka (kommer bild ikväll). Det var min första happy happening och det var grymt trevligt. Det märktes att glitch körde fort på mörksuggan, han var helt fartblind i bilen sen =). Jag undrar inte om Glitch och baby fat genade för dom såg mycket fräshare än mig vid målgång, och jag hade lättare cykel än dom.
För övrigt så tycker jag att man måste vinna med mer än 1 minut för att bli segrare i interna vi i bilen tävlingar! =/. + att man får dra av tid för punkteringar(gäller bara igår).

Själva mörksuggan var lika (o)trevlig som jag mindes den. Roliga stigar, lite väll många uppförsbackar bara. Enda nackdelen att det var otroligt lite pasta i min låda.

/micke

Hej alla glada, för att inte ta upp massa plats så länkar jag vidare till min hemsida där det finns massor med bilder (på de i täten) från igår.
Direktlänk till bilderna: http://oscarekstam.com/index.php/904822 (scrolla ned ytterst lite bara)

I övrigt så var detta min karriärs bästa Mörksugga, det kunde jag inte tro dagen innan då jag precis blivit av med en veckolång förkylning.
Just det, min otroligt långa och utförliga rapport om loppet finns att läsa här: http://www.velo.se/view.php?id=2117
(ville inte lägga upp den heller av utrymmesmässiga skäl)

Vill ändå bjuda på en bild på hur man genomför en perfekt langning
2971_Langning.jpg

Det var verkligen superkul och bra bana men jag har ju inte kört MTB på två år så jag var helt otränad i långlopp! "Ont i ryggen och händerna" var bara förnamnet på tillställningen. Men det av mersmak och ett visst sug efter heldämpat... 226:a och en tid på 3:38 var helt ok.

Crosscar, syntes att det gick bra för dig efter banan. Brorsan tog en bild där det faktiskt ser ut som om du gör segertecken!?

...men det är väl lite tidigt å ta ut segern med 30 km kvar?

4.JPG ht=725

Björkman: Hehe va fint =) trodde inte att han tog kort på mig, och ja jag tog ut spurtsergern tidigt så säker var jag ;)

I övrigt; Heja Falun!

Sverige Ranking för MTB och lag/klubb:
1 (1) Falu CK 3108 poäng
2 (4) Almby IK 1666 poäng
3 (2) Spårvägen CF 1598 poäng
4 (3) OK Hammaren 1561 poäng
5 (6) IK Hakarpspojkarna 1449 poäng
6 (5) Trosa Vagnhärad CK 1261 poäng
7 (7) KvänumsIF 1243 poäng
8 (8) Cykelcity.se 951 poäng
9 (0) Åsarna IK 920 poäng
10 (10) IK Jarl 888 poäng

Liten grupp happyiter på mörksuggan.

Obligatoriska meckningen dan innan
tn_P1020748.JPG ht=375

glitch läser manualen
tn_P1020753.JPG ht=375

En gångs grillarna vill inte alltid.
tn_P1020759.JPG ht=375

Maten
tn_P1020767.JPG ht=375

Hungrig glitch och baby fat
tn_P1020768.JPG ht=375

Fint dukat
tn_P1020769.JPG ht=375

Stämmnings bild
tn_P1020770.JPG ht=375

Babt fat kanske inte var så pigg, t-shirten ska komma före väskan ;)
tn_P1020773.JPG ht=375

Straffet för yttra sig om vara fräsh = köra hem.
tn_P1020774.JPG ht=375

Hejdå
tn_P1020775.JPG ht=375

Obligatorika packnings bilden, ganska ordnad ifsg.
tn_P1020776.JPG ht=375

Sammanfattat så vart den en kannon helg.

Någon som vet hur det gick för tjejen som vurpade i backen efter 32km? Jag var förste telefon på plats, men som tur var var det en flaggvakt i närheten som kunde ringa 112 istället (mitt "Hej, vi är, eh, någonstans i en skog" kändes lite vagt).

Själv är jag mest nöjd över att jag inte använde lillklingan alls.

/Micke

Cyklade inget men tog endel foton istället, närmare 338st.
Här är 3 foton på de som hamnade på första, andra och tredje
plats i elitklassen, tagna i sista backen innan upploppet.

1.DarvellMagnusFaluCK-web.jpg ht=576

2.WestergrenJensFaluCK-web.jpg ht=576

3.EricssonFredrikUpsalaCK-Time-vanHem-web.jpg ht=576

Det är antagligen min sambo ni pratar om som vurpade efter 32 km. Trevligt om ni kan berätta var och hur det gick till för hon minns inte själv något förräns i ambulansen.

Hon mår under omständigheterna bra. Hjärnskakning, tre stygn i huvudet och fraktur på nyckelbenet samt ordentligt skrapad och öm i hela kroppen. En rejäl vurpa. Hämtade henne på Mora lasarett igår.

För övrigt riktigt klantigt skött av arrangören. Jag och tre kamreter letade efter henne i 1,5h efter målgång, men ingen visste något. Förstod att något hänt då hon är ganska snabb.

Till slut (ca 2h efter målgång)fick jag reda på att hennes cykel stod på tävlingexpeditionen och att hon var på sjukhus. Då kan väl någon säga det! Sjukt dåligt att ingen går ut och söker reda på anhöriga, utan bara väntar på att vi ska "leta upp" henne.

Salkin skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklade inget men tog endel foton istället,
> närmare 338st.
> Här är 3 foton på de som hamnade på första,
> andra och tredje
> plats i elitklassen, tagna i sista backen innan
> upploppet.
>
>
>
>

Var finns resten av bilderna du tog?

Pollan skrev:
> Det är antagligen min sambo ni pratar om som
> vurpade efter 32 km. Trevligt om ni kan berätta
> var och hur det gick till för hon minns inte
> själv något förräns i ambulansen.

Jag kunde inte se hur det gick till, passerade i mitt långsamma motionstempo men det var funktionärer runt henne, därför stannade jag inte.

>
> Hon mår under omständigheterna bra.
> Hjärnskakning, tre stygn i huvudet och fraktur
> på nyckelbenet samt ordentligt skrapad och öm i
> hela kroppen. En rejäl vurpa. Hämtade henne på
> Mora lasarett igår.

Oj, det var inte så kul men bra att hon är på benen igen. Hälsa så mycket till henne att hon ska krya på sig.
>
> För övrigt riktigt klantigt skött av
> arrangören. Jag och tre kamreter letade efter
> henne i 1,5h efter målgång, men ingen visste
> något. Förstod att något hänt då hon är
> ganska snabb.
>
> Till slut (ca 2h efter målgång)fick jag reda på
> att hennes cykel stod på tävlingexpeditionen och
> att hon var på sjukhus. Då kan väl någon säga
> det! Sjukt dåligt att ingen går ut och söker
> reda på anhöriga, utan bara väntar på att vi
> ska "leta upp" henne.

Ja, det var inte så proffsigt. Jag tycker att man ska göra som på Vätternrundan att man fyller i anhöriguppgifter på baksidan av startnumret, då kan arrangören lätt få tag i anhöriga. Kan nämna det till Gary Jones (ansvarig för motionsdelen inom SCF)som jag förmodligen träffar under Motion 6-dagars i Laholm nu i slutet av veckan. Jag lovar att snacka säkerhet för deltagare med honom så hoppas vi att det ska ordna sig med bättre rutiner till nästa år.

Johan S skrev:
>
> Ja, det var inte så proffsigt. Jag tycker att man
> ska göra som på Vätternrundan att man fyller i
> anhöriguppgifter på baksidan av startnumret, då
> kan arrangören lätt få tag i anhöriga. Kan
> nämna det till Gary Jones (ansvarig för
> motionsdelen inom SCF)som jag förmodligen
> träffar under Motion 6-dagars i Laholm nu i
> slutet av veckan. Jag lovar att snacka säkerhet
> för deltagare med honom så hoppas vi att det ska
> ordna sig med bättre rutiner till nästa år.

Ja, det vore mycket bra att ha anhöriguppgifter på baksidan av startnumret, inte så lätt att veta. Lika viktigt för motionärer som elitåkare.

Dessutom borde de se över vad för sjukvårdsutbildning funktionärer får. När ambulansen kom fram så hade de både flyttat henne och tagit av hjälmen. Detta är verkligen vad man INTE får göra, särskilt i ett läge då det kan ha uppstått en nackskada, vilket inte vore otroligt med en medvetslös cyklist. Huvud och nacke får inte röras innan kunnig personal bedömt läget.

Antagligen att begära för mycket att alla funktionärer ska ha sådan utbildning, men några borde det finnas, kanske vid kritiska moment på banan osv.

Kan inte vara första gången någon skadas direkt.

/Patrik

Jag kom till platsen ganska direkt efter hennes vurpa. Kollade upp läget och hon var vid medvetande. Brydde mig inte så mycket om hur det hade gått till men det framstod som att hon ramlat och sedan blivit påcyklad av en medcyklist. Ingen av de ca 5 pers som stannat hade mobiltelefon med sig och ingen hade gjort mycket mer än att försöka se hur tjejen mådde.
Jag vände och cyklade tillbaka uppför backen för att ta mig till de funktionärer (eller om de bara var hjälpsamma åskådare) som stod ca 1 kilometer innan olycksplatsen. Jag varnade mötande cyklister för att det hänt en olycka och bad dem sakta ner.
Efter mycket möda fick jag funktionärerna att ringa efter hjälp och återvände ner till tjejen. Under tiden hade andra flyttat på hennes cykel och en kille stod med mobiltelefon i handen.
Tjejen var fortfarande vid medvetande och när vi frågade om hon kunde lyfta huvudet själv sa hon "ja" samt lyfte det en aning. Vi bad henne att ligga still.
Hjälmen togs av eftersom den riskerade att försvåra hennes andning.
Det hade varit önskvärt att kunna flytta henne mer åt sidan för att inte riskera ytterligare påcykling men det var ingen som riktigt vågade sig på det eftersom man ju ska hantera skadade personer med varsamhet.
Ganska snart kom funktionärer tillskyndande nerifrån.
Killen som cyklade på henne verkade uppriven/chockad.
Platsen där olyckan skedde var absolut inte ett ställe där man kan förvänta sig ökad risk för olyckor, inte mer än på väldigt många andra platser längs banan.
Det var en mycket obehaglig händelse och det såg verkligen otäckt ut med ganska mycket blod. Det påverkade onekligen min fortsatta MSJ då det var svårt att sluta fundera på olyckan och hur det gått för tjejen. Skönt att nu få höra att det inte verkar ha medfört några bestående skador. Hoppas hon snabbt är helt ok och tillbaka på cykeln.

Fred$ skrev:

> Hoppas hon snabbt är helt ok och tillbaka på
> cykeln.

Hon är helt ok och kommer bli helt återställd efter att såren och frakturen läkt ihopa.

Tack för att du berättar var och hur det gått till Fred$, det har kännts lite olustigt att hon inte minns allts hur det gick till. Såklart, framför allt tack för hjälpen!

När hon berättar hur långt hon hann cykla fick jag också känslan av att där inte var så många tekniskt svåra/farliga partier just där, men sådant här kan bevisligen hända var som.

Då hon svarar på tilltal och kan röra nacken är det naturligtvis ok att ta av hjälmen, särskilt med tanke på andningen som du skriver. Ni har handlat helt riktigt i en stressad obehaglig situation. Dock oroväckande att funktionären "tvekade" att tillkalla hjälp!

När man ser hjälmen så förstår man att det varit mycket blod på platsen, det blit ju gärna det ur huvudet. Om någon känner eller pratar med cyklisten som cyklade på henne vore det skönt att meddela honom att det slutade väl och att han inte behöver vara orolig. Förstår att han var uppriven, omöjligt att hinna reagera för något sådant som händer framför dig på stigen.

Tack Fred$ för upplysningarna och framför allt för hjälp och klokt agerande!

Innan funktionärerna ringde efter hjälp så förhörde dig mig om vilken klubb hon tillhörde och när jag inte kunde svara så fick jag beskriva henne. När de hörde att hon hade en tröja som inte de kände igen så sa de "åh, vilken tur". Det kändes olustigt att höra men jag förstår att de var oroliga för att det var någon de själva kände och därmed agerade aningen irrationellt och osmidigt.

Platsen för olyckan var som sagt vid ca 32 km. Om en backe kan beskrivas som normalbrant så var den här nerförsbacken sån. Aningen löst underlag, ganska brett (åtminstone så att man kunde cykla två i bredd), inga skarpa kurvor och inga andra direkta hinder. Men ramla kan man ju med lite otur göra precis överallt.

Självklart hjälper man till efter bästa förmåga. Det känns ju onekligen bättre än att hamna några placeringar högre upp i resultatlistan på bekostnad av att en medtävlare får ligga skadad utan hjälp.

Bra också att de som kom efter och såg att vi var en handfull personer som stannat bara körde vidare. Det blir ju lätt kaos om alla ska hjälpa till.
Dock upplevde jag det som att de som jag varnade för att en olycka hänt och som jag bad att sakta ner var så väldigt fokuserade på cyklingen att de inte reagerade särskilt mycket på mina varningar. Men det var ju svårt att avgöra för mig då de susade förbi.

mvp skrev:
>.....i närheten som kunde ringa 112
> istället (mitt "Hej, vi är, eh, någonstans i en
> skog" kändes lite vagt).
/Micke

tror de kan ta reda på det genom din mobilsignal, alltså någorlunda triangelera eller va man säger, alltså räkna ut vart du är med hjälp av flera mobilmaster. men alltid skönt när man slipper sånt o kan få reda på plats direkt.

Pollan, det var sandunderlag där det hände.

Skogsbilvägen på vilket det hände är dragen över sandmark, på vissa ställen som just vid denna "ravin" har sanden kommit fram under gruset så det kan bli spårigt. Har cyklat där ett par gånger tidigare och vet att det är jättespårigt.

Funktionärerna som jag såg hade västar. I det beskrivna partiet såg jag inga andra funktionärer än vägvakterna och dessutom bara på något ställe.

Jag tänkte på FMT. Jag tror bara det är där men i Stensbobacken tror jag det stog en funktionär och kollade och likaså hade dom en motorcykel utposterad. Sedan brukar dom väl använda någon slags frivilligorganisationern, vägsamartier, lottor och sådant.

Normalt kör jag krigsutrustad med första förband och extra nödförband: men just vid tävlingen körde jag, utan barlast, men vid eftertanke så när skulle det kunna behövas mest. Nu passerade jag inte olyckan, men där ser man, en liten tankeställare blev det.

Tur då att det ändå inte gick värre. Önskar god tillfriskning.

Pollan skrev:
> Sture Stelben skrev:
> >
> > Var finns resten av bilderna du tog?
>
>
> Ja, har du inget på nr. 66 eller 2069?

Hittade ett på nr66 men inte i focus, låg bakom den jag focuserade på.
Försökte få fram så mycke skärpa/ljus som de gick på nr66, hoppas den duger te nå..

nr66-web.jpg ht=576

Just ja, fler bilder finns som sagt men orkar inte fixa och lägga upp alla.
Skriv in ert startnummer så ska ja se om de finns nått intressant att visa.

Startnummer som är rätt så skarpa å bra är:
7, 2, 17, 14, 15, 8, 5, 439, 353, 59, 12, 49, 11, 21, 28, 513, 35, 92, 337, 410, 448, 89,
33, 39, 1009, 48, 344, 368, 37, 810, 365, 357, 1007, 1010, 359, 390, 400, 415, 2004, 322,
325, 324, 767, 407, 60, 734, 931, 301, 404, 518, 541, 702, 383, 878, 813, 809, 460, 73,
2103, 2014, 826, 53, 2009, 374, 773, 2031, 431, 520, 336, 352, 601, 2018, 859, 575, 2042,
621, 384,519, 886, 507, 65, 644, 525, 386, 879, 685, 2044, 725, 2045, 887, 664...

Sen lite foton fr prispallen/utdelningen om är nån som hamnade på på scenen då..

//Niklas

EDIT:
====================================================================================================
En sak till, Bilderna får endast användas här på HappyMTB.org:s forum och för egen del på
sin egen hårddisk men om man vill placera/använda fotona någon annanstans än här, tex på sin
egen/klubbens hemsida eller annan användning så vill jag tillfrågas först.

Låter lite nojjigt kanske men det har hänt att ett par av mina bilder som använts av tex
dagstidning har sålts vidare till privatpersoner utan min vetskap, därav också den lilla
storleken på bilderna...

====================================================================================================

nr 5 här. men jag cyklade så långsamt att jag nästan inte är värd nån bild. men det kan ju vara kul att se ändå :)

Salkin skrev:
> Just ja, fler bilder finns som sagt men orkar inte
> fixa och lägga upp alla.
> Skriv in ert startnummer så ska ja se om de finns
> nått intressant att visa.
>
> Startnummer som är rätt så skarpa å bra är:
> 7, 2, 17, 14, 15, 8, 5, 439, 353, 59, 12, 49, 11,
> 21, 28, 513, 35, 92, 337, 410, 448, 89,
> 33, 39, 1009, 48, 344, 368, 37, 810, 365, 357,
> 1007, 1010, 359, 390, 400, 415, 2004, 322,
> 325, 324, 767, 407, 60, 734, 931, 301, 404, 518,
> 541, 702, 383, 878, 813, 809, 460, 73,
> 2103, 2014, 826, 53, 2009, 374, 773, 2031, 431,
> 520, 336, 352, 601, 2018, 859, 575, 2042,
> 621, 384,519, 886, 507, 65, 644, 525, 386, 879,
> 685, 2044, 725, 2045, 887, 664...
>
> Sen lite foton fr prispallen/utdelningen om är
> nån som hamnade på på scenen då..
>
>
> //Niklas

301 det är jag det....!

Salkin skrev:
>
> Hittade ett på nr66 men inte i focus, låg bakom
> den jag focuserade på.
> Försökte få fram så mycke skärpa/ljus som de
> gick på nr66, hoppas den duger te nå..
>

Visst är det jag, samt Niclas här från Almby IK. Vi hjälptes åt de sista milen efter att vi började bli mer och mer kokta. Vår klunga samarbetade dåligt och när jag var trött av allt dragjobb så atackerad de, typiskt.. :-)

Tur Niclas kom ikapp så vi kunde hjälpas åt.

Tack för bilden!

du hade ett på mig nr 53 och om du kanske har ett på tjejen? 2107

coolaf skrev:
> 607 ???

Tyvärr ingen 607, bara de i min lista ovan som är något att ha. Övriga är antigen ur focus eller har missat målet på någe sätt... typ en halv cykel/ansikte.. osv

En sak till, Bilderna får endast användas här på HappyMTB.org:s forum och för egen del på
sin egen hårddisk men om man vill placera/använda fotona någon annanstans än här, tex på sin
egen/klubbens hemsida eller annan användning så vill jag tillfrågas först.

Låter lite nojjigt kanske men det har hänt att ett par av mina bilder som använts av tex
dagstidning har sålts vidare till privatpersoner utan min vetskap, därav också den lilla
storleken på bilderna...

*(Skriver även in det i mitt inlägg ovan så det inte missas)*

//Niklas

En Orbea Dama och en Sintesi X-wing (95a) väntar på att hitta mörksuggan ennu en gång.
"""Så Börje inte bara du som cyklar på Orbea hehe!!!!!!"""

//Atte

Bilagor

• cyklar_resize.jpg
    cyklar_resize.jpg
    105 KB · Besök: 26
Blidde fel.. å det går ej att ta bort inlägget så ja lägger in ett nytt inlägg...

Hej.
Vore kul att se bild på startnr. 1007 H-Junior Jesper Gustafsson Hjo VK ( startnr. finns med i förteckning över bilder )
Tack på förhand/Mango

Kanske kan skaka fram någon bild på start nummer 1009? ;)

Alexander........ skrev:
> Kanske kan skaka fram någon bild på start nummer
> 1009? ;)

Ska nog kunna ordnas, men inta idag... Lite annat att göra med.

Håller koll på tråden..

//Niklas

Perfect.
skicka den gärna till min mail
info@alexanderblomqvist.se

Mvh

Tillbaka
Topp