Mörksuggejakten 2007: bilder, race report, diskussion, ...

Har du lyckats fånga nr 767 på bild? Och i såna fall har du lust att dela med dig?

Sten skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du lyckats fånga nr 767 på bild? Och i såna
> fall har du lust att dela med dig?

Varsågod!

767-web.jpg ht=600

En liten fråga, många av de cyklande på fotona är rätt så mörka och behöver Photoshopas endel för att bli bra, detta skulle kunna motverkas till viss del med en upplättande blixt på ganska låg styrka. Funderade på att använda en blixt iaf i de mörkare partierna som i skogen bland träden men lämnade blixten hemma då jag inte visste hur det skulle tas av er som cyklade.

Vad tycker ni? Är det ok av de som fotar att använda blixt eller tycker ni det stör på någe sätt?
Skulle vara bra att veta så jag vet om jag skall ta med den nästa gng jag fotar nån tävling.

/Niklas

Exempel:
5-compare.jpg ht=300

Senast redigerad av en moderator:
Blixt är helt okej. Så länge som du inte hoppar fram ur skogen och ställer dig framför oss och fotar.
Vi fokuserar, förhoppningsvis, blicken på stigen eller vägen framför oss och störs inte nämnvärt av blixtar. Och om någon skulle köra in i en tall för att du fotade så är det säkert värt det ändå för att få se fina bilder efter loppet...

-> Salkin

Har du ingen bild på "Kungen i blått". Jag tror jag hade 309 men är lite osäker, annars nåt tidigt 300, kan det var't 301? Blå CK Uni i alla fall. Jag har lyckats undvika varenda kamera på två tävlingar i år. Jädra shit!

ps, blixt är tufft

jocke_tuffing skrev:
-------------------------------------------------------
> -> Salkin
>
> Har du ingen bild på "Kungen i blått". Jag tror
> jag hade 309 men är lite osäker, annars nåt
> tidigt 300, kan det var't 301? Blå CK Uni i alla
> fall. Jag har lyckats undvika varenda kamera på
> två tävlingar i år. Jädra shit!
>
> ps, blixt är tufft

Ingen blå CK Uni med nummer runt 300 men ja hittade en med nr875. Säkert inte du då men
lägger upp den ändå, kan juh va nån du känner..

ckuni.jpg ht=600

Salkin skrev:
> Ingen blå CK Uni med nummer runt 300 men ja
> hittade en med nr875. Säkert inte du då men
> lägger upp den ändå, kan juh va nån du
> känner..
>
>

Jodå, det blev rätt. jocke_tuffing har bara dåligt sifferminne. ;)
Bra kört förresten Olov!

Jag skäms för mitt "sifferminne" ... Men tack för mbilden det är jag!
Bra kört själv Jörgen. Och jag såg din tid på vättern, den tiden kan du väl må gott av resten av livet!

Är det någon som lyckats fånga nr 610 eller 611 på bild?
Kompisen med 611 gjorde sin premiär i Mörksuggan och fick slita hårt med kramp i 4 mil, tog sig i alla fall i mål. Själv så gjorde jag min 3:e Mörksugga efter ett uppehåll på 6 år. Tiden 3:53:09 var väl ingen höjdare men det var "bara" 4 min sämre än 2001 så jag är ändå rätt nöjd.

Måste passa på att säga att jag är grymt imponerad av er elitkillar och tjejer som kan ligga på så hög snitthastighet på MTB-tävlingarna.

Den här tråden borde byta namn. Mörksuggan: bildskänkning. Jag förundras över Salkins tålamod och välvilja: stort! För att försöka komma förbi bilder i trådtiteln så blir mina nybörjarupptäckter för motionärer följande:

a) Det är nog inte så dumt att ta rygg på nån när det gäller långlopp. För det mesta körde jag i nåt sorts vakuum helt ensam. Mot slutet började jag hänga på lite klungor. Det går fortfare då. Luftmotstånd, mentalt eller en kombination låter jag vara osagt.

b) Den inledande backen är lång men det finns MASSOR med placeringar (i alla fall mitt i motionsmassan) att tjäna där om man trycker på lite. Trist att ta helt slut efter en tiondel av loppet bara...

c) Om man vill fylla på sin vattenflaska vid depåerna så får man kliva av och använda kran själv. Alternativt plumsa ner flaskan i hinkarna trots att det förmodligen inte alls är meningen. Annars var depåerna välbemmanade och lättåtkomliga.

d) Det går inte så fort i skogen men om man inte har superbråttom så kan det vara bra att spara lite krafter där för på grusvägarna går det destå fortare. Dessutom går det att köra om på ganska många ställen (till skillnad från Lida Loop).

e) Tre och en halv timme cykling kändes inte så där väldans långt och tungt som jag förberett mig på. Om man undviker att dra på sig massa mjölksyra i början så kan man nog stå på för fullt från start och hoppas att man håller hela vägen sen. Det ska iallafall testa nästa gång.

Skulle vara kul att höra någons lite mer initierade kommentarer/råd för olika nivåer. Att man som motionär ska ha nån sorts taktiskt tänkande (jag förutsätter att man vill köra så fort som möjligt och inte tar det som en ren nöjestur med fikapauser etc) har inte slagit mig tidigare.

-> bugge

Läste din blogg och såg att du inte var nöjd med tiden. Och jag förstår dig för jag hade ju väntat mig att vi skulle kämpa om samma plats

-> baby fat

Jag själv är lite osäker på om jag tar i tillräckligt. Jag undrar lite om man skall satsa på att köra musten ur sig den första, tja vad ska vi säga, fem sjättedelar av racet och sedan sega sista biten och ramla över mållinjen. Eller som jag har en tendens att köra jämnt hela vägen utan att bli så sjukt trött förutom sista kilometern bara.

Någon som har testat olika körsätt?

jocke_tuffing: Borde vara bäst att hålla högt men hyfsat tempo hela tiden och ta i allt vad man har och bränna alla kvarvarande krafter på slutet så man är slut i mål om man vill åka fort.

Baby fat:
Det finns en del platser att tjäna i backen även i mitten av elitfältet (som ju till stor del består av glada motionär som jag). Men eftersom det går så bra att köra om i resten av banan så är det ju inte så bra om man har syrat ner sig totalt efter 6 km. En hel del verkar pusta ut på krönet och kan då köras om ganska lätt. Jag blev själv rätt trött sista 7 km före mål och tappade därifrån ca 2-3 minuter jämfört med dem jag låg jämsides med då, kom i mål på 2.50.

Jag missade min första lagning och fick snabbt flaskan fylld av en dam i andra vätskekontrollen.

Istället för att testa på tävling så kan du ju prova att köra riktigt hårt på träning så vet du hur hårt du orkar gå i nästa tävling.

Jag tycker att taktiskt tänkande är viktigt för oss motionärer, fast inte på samma sätt som för riktiga eliten. De fightas om enskilda placeringar, för oss spelar det ingen roll om vi blir 87:a eller 91:a, men däremot riskerar vi att vägga pga taktiska missar och då rasar man snabbt i listan.

/Andreas

Ja jag antar det. Jo men jag gjorde säkert det, lätt att såhär i efterhand sitta och säga att jag kunde tagit i mer

Hittar någon en bild på 878 ore jag tacksam... Har inte kört mörksuggan sedan år 2000, slog dock min tid sedan dess med 40 sekunder. Till saken hör att då tränade jag 20h/vecka. Nu har jag hus och två barn = 5h/vecka...

Anvib skrev:

> Jag tycker att taktiskt tänkande är viktigt för
> oss motionärer, fast inte på samma sätt som
> för riktiga eliten. De fightas om enskilda
> placeringar, för oss spelar det ingen roll om vi
> blir 87:a eller 91:a, men däremot riskerar vi att
> vägga pga taktiska missar och då rasar man
> snabbt i listan.
>
> /Andreas

Absolut. Men jag tror nog på jocke tuffings 5/6 resdonemang ändå. Sista biten går väl alltid att bita i? Torskar man fem minuter sista kilometrarna så är väl inte det hela världen heller. Men träna långloppslikt känns inte så lockande (et är ju ändå motionsklass). Om man skaffar en racer/cross så borde väl det funka för fart och uttålighet på grusvägarna och så kan man leka mtb i skogen. Det är ju ändå så mycket roligare! =)

Mörksuggan blev ingen hit i år, punka efter ca 2 mil och blev passerad av många medans jag fixade den, pumpade dessutom i för lite luft så jag blev tvungen att stanna igen för att trycka i lite mer. De som passerade åkte ungefär samma tempo som jag själv, men när vi kom ut i skogen så sjönk tempot, inte för att jag håller något Kessiakoff-tempo i skogen, men jag kände att jag hade kunnat legat på lite mer. Tiden i mål blev blygsamma 3:28:XX och aktiv tid på cykeldatorn 3:17:XX, så jag tappade iaf ca 10 minuter på pukteringskrånglet, ja, jag vet taskiga bortförklaringar...

När jag efter tävlingen stod och tvättade bort halva Rättviks-travbana från cykeln så ser jag...

Sprickan!!!
Skada070724003_s.JPG ht=426

Skada070724005_s.JPG ht=426

Har inte krashat med cykeln eller gjort något annat som jag tror ska ha orsakat skadan, bara vanlig skogsåkning och det ska den väl tåla.

Så nu hoppas jag på att Duells kan sköta mitt garantiärende snabbt så att man kan få komma ut i skogen igen, Åsarna kan man ju glömma...

Tillbaka
Topp