Mörksuggejakten 2014

klevin

Medlem
Mörksuggejakten 2014
Jag är lite nyfiken på Mörksuggejakten 2014
Ska jag välja 40 eller 70km?
Är det bara uppförsbackarna till Vidablick som man slipper på 40km?

Mörksuggejakten 2014
Om den känns backen jobbig är det bara att såsa uppför den och njuta av resten. Klart den snyggaste och trevligaste banan av de lopp jag kört. Kör 70!

Mörksuggejakten 2014
Hep skrev:
-------------------------------------------------------
> Om den känns backen jobbig är det bara att såsa
> uppför den och njuta av resten. Klart den
> snyggaste och trevligaste banan av de lopp jag
> kört. Kör 70!

+ 1

Mörksuggejakten 2014
Backen upp till Vidablick är bara riktigt jobbig om man har för tung utväxling.
Med racer och 39x25 var det tufft men med en MTB klarar vem som helst av den.

Mörksuggejakten 2014
Man "slipper" backen upp, ett lerhål och de fina vägarna över ängarna i Gärdsjö.
Men 40km innehåller allt av det bästa och passar bra för alla som inte tränar så mycket eller är osäkra på formen.

Mörksuggejakten 2014
Jag tänkte också testa mörksuggan. Fegar dock å tar nog den korta då detta blir min första tävling i nåt öht sen skolmästerskapen i friidrott för 100 år sen.

Har typ en halvtimme till Rättvik, så räkna inte med samåkning från skåne bara...

Mörksuggejakten 2014
bluetail skrev:
> Jag tänkte också testa mörksuggan. Fegar dock
> å tar nog den korta då detta blir min första
> tävling i nåt öht sen skolmästerskapen i
> friidrott för 100 år sen.
>
> Har typ en halvtimme till Rättvik, så räkna
> inte med samåkning från skåne bara...

:)
Då ses vi väl där då

Mörksuggejakten 2014
Det skulle vara så roligt att uppleva Mörksuggan! Har nu frågor till alla Er som vet!

1) Hur skall min "förklädnad" av MTB se ut för att den utan problem skall få åka med på tåget (SJ)? Sopsäckar? Eller törs man vara mer ärlig och köra med mer öppna kort och mjuk transportväska, avsedd för ändmålet?

2)Var kan man bo, billigt och bra och skapligt nära tävlingsplatsen?

3) Något annat viktigt att tänka på? Jag skall arbeta på lördagen 5/7 fram till c:a kl. 17 i Jakobsberg. Har sett att sista tåget för dagen till Rättvik går från Sundbyberg vid typ 18-tiden. Skulle då kunna ta MTB och packning med på pendeltåget från Jakan till Sumpan för vidare transport till Mörksuggeland. Tror Ni att det skulle kunna fungera?
Har även tänkt stanna i Rättvik någon dag extra; min semester börjar nämligen efter lördagspasset! :)

Mörksuggejakten 2014
Hur är det med camping i Rättvik?
Vilken ska man välja om man vill tälta, Siljanbadets eller Enåbadets?
Eller ska man campa utanför Rättvik på tex Tällbergs?

Bra camping går före närhet till Mörksuggan.

Mörksuggejakten 2014
Man kan även ha med sig cykel på TågAB tågen. Tror det kostar typ 60-80 kr och dom kör från Göteborg. Synd med SJ att dom inte kör med lok och vagnar så mycket längre. Där borde det ju gått.

Mörksuggejakten 2014
Halloj!
Är det någon som vet dragningen på den kortare (40 km) banan?

Är anmäld till den och antar att det är dags att börja sätta sig in i loppet så chocken inte blir för stor på tävlingsdagen :)

Kanske rent av nån som har gpx-filer å annat?

Är jag feg som bara kör 40km tycker ni? Jag har ingen erfarenhet av tävlingar öht så detta blir en helt ny erfarenhet :/

Mörksuggejakten 2014
Jag är sugen på att köra loppet och har i så fall ledig plats i bilen upp (från Skälby/Järfälla alt. pendelstationer på vägen mot Dalarna).
Finns det någon med stugplats över lör-sön som vill byta denna mot transport alt. kontanter?

Mörksuggejakten 2014
Hej, är det någon som vet hur känslig banan är för nederbörd? Finns det risk att den blir som Billingeracet om det regnar mycket under nästa vecka? Har bara kört suggan en gång (2013) men då var det ju finväder alábongo.

Mörksuggejakten 2014
smalfredrik skrev:
> Hej, är det någon som vet hur känslig banan är
> för nederbörd?

+1
YR spår lätt nederbörd stora delar av nästa vecka inkl under loppet.
Ni som kört förut rekommenderar ni något i stil med RaceKing/RacingRalph även om det regnar/regnat?

Mörksuggejakten 2014
Vad har ni med i bagaget för såna hör tävlingar.

Tänkte 1flaska sportdryck. 1flaska vatten. Några gel. Några bars.

Struntar helt i reparationsprylar som däck och pump.

Vad kör ni?

Mörksuggejakten 2014
slippy skrev:
> Vad har ni med i bagaget för såna hör
> tävlingar.
>
> Tänkte 1flaska sportdryck. 1flaska vatten. Några
> gel. Några bars.
>
> Struntar helt i reparationsprylar som däck och
> pump.
>
> Vad kör ni?

Jag gjorde exakt så på LidaLoop (fast glömde reparationsprylarna i bilen). Det slutade i några km promenad med tomt bakdäck och ett DNF i resultatlistan. Energimängden räckte däremot - trots att jag skippade ordinarie kontrollerna.

/långtifrånelitmengladmotionär

Mörksuggejakten 2014
Vad har ni för förslag till däck, står i valet och kvalet, kan Continental Raceking 2,2(Black Chili) funka eller blir det för dåligt med grepp efter asfaltsbacken. Kanske ska man gå på Grövre har ett par Bontrager 29-2 team issue eller ska man köra på nått annat, är rätt ny på detta så behöver lite råd.

Senast ändrad:
Mörksuggejakten 2014
Jocke Ww skrev:
> Vad har ni för förslag till däck, står i valet
> och kvalet, kan Continental Raceking 2,2(Black
> Chili) funka eller blir det för dåligt med grepp
> efter asfaltsbacken. Kanske ska man gå på
> Grövre har ett par Bontrager 29-2 team issue
> eller ska man köra på nått annat, är rätt ny
> på detta så behöver lite råd.

Har kört Furius Fred senaste 2 loppen. 2012 var lite blötare än 2013 men inga som helst problem.

Mörksuggejakten 2014
Hur är skicket på banan, blött? funderar på om man ska köra Thunder burt eller racing ralph. Lutar åt TB.

Jag har inte kört banan tidigare så ifall man jämför med Lida loop, är Mörksuggan mindre, lika eller mer teknisk?

Mörksuggejakten 2014
Det ska klarna upp och bli uppehåll fram till Söndag så vi får hoppas att det torkar upp en del, det blir Race King 2,2 29:er, provkörde dessa i dag med nya fälgarna och 11-34 kassett borde funka fint är 2.2 bar ok total vikt med cykel 90kg.

Mörksuggejakten 2014
Jag kör med en liten rygga också. En Evoc CC 3L med 2 liter sportdryck samt lagningsprylar bestående av minipump, slang, däckavtagare, multiverktyg, och kedjelås.

Det är ganska trist att råka tappa sin flaska vid första ojämnhet eller dricktillfälle, och sen behöva cykla 80 km utan att kunna dricka ordenligt..

Tillbaka
Topp