Mörksuggejakten 2014

Mörksuggejakten 2014
Nej. Bromsbeläggen är visst slut igen, märke jag nu i kväll här uppe i Rättvik. Trodde jag hade ett reservpar med mig men inte.
Nu har väl sportförsäljningen stängt nere vid målet?
Någon som vet om det går att köpa där imorgon före start? Till avid bromsar.
Eller är det någon här som har ett par att sälja?

Mörksuggejakten 2014
Lite lera finns det iaf kvar uppe efter vida blick..

Bilagor

• 1404584754616.jpg
    1404584754616.jpg
    67.7 KB · Besök: 22
Mörksuggejakten 2014
Första Mörksuggan för mig, hade en målsättning på runt 3,30. Rullade in på 3,04 så jag får vara nöjd. Lite blött bitvis efter vida blick men annars en kanon bana.

Mörksuggejakten 2014
Om man är intresserad av att jämföra sig med ALLA som körde samma distans kan man kika på den här excell-filen. (Forumet tillåter bara bilder, så du får ändra ändelsen till .xlsx)

(Vad är poängen med att separera tävlingsklass och motion? Och 30+ och 40+ ?)

Fantastiskt fin tävling!

//J

Bilagor

Mörksuggejakten 2014
Grymt bra arrangemang som vanligt.

Nu måste jag gå igenom ekonomin och se om jag kan ruska fram pengar och köpa en 29". Jobbigt att hela tiden bli frånåkt på vägarna och sedan köra ikapp samma gökar på stigarna ...

Senast ändrad:
Mörksuggejakten 2014
cubeforce skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt bra arrangemang som vanligt.
>
> Nu måste jag gå igenom ekonomin och se om jag
> kan ruska fram pengar och köpa en 29". Jobbigt
> att hela tiden bli frånåkt på vägarna och
> sedan köra ikapp samma gökar i skogen...

Nu är det iofs tvärtom, 29" går bättre i skogen än 26 medan det på vägarna snarare är tvärtom. Så tror nog du får träna på slätdraget istl om du inte hänger av gökarna på vägarna.

Mörksuggejakten 2014
hm skrev:
> cubeforce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grymt bra arrangemang som vanligt.
> >
> > Nu måste jag gå igenom ekonomin och se om jag
> > kan ruska fram pengar och köpa en 29". Jobbigt
> > att hela tiden bli frånåkt på vägarna och
> > sedan köra ikapp samma gökar i skogen...
>
>
> Nu är det iofs tvärtom, 29" går bättre i
> skogen än 26 medan det på vägarna snarare är
> tvärtom. Så tror nog du får träna på
> slätdraget istl om du inte hänger av gökarna
> på vägarna.

Jaha, då är jag väl helt fel ute.
Men om man har samma kadens, förflyttar sig inte cykeln längre varje pedalvarv med en 29" jämfört med en 26"?

Mörksuggejakten 2014
Trampade du ur växlarna? Min erfarenhet är att Stabiliteten ökar på en 29a, inte farten per automatik.

Du har mer att hämta på däckmönster och positionering i gruppen av cyklister än hjulstorlek på släta sträckor.

Senast ändrad:
Mörksuggejakten 2014
cubeforce skrev:
> hm skrev:
> -----
> > cubeforce skrev:
> >
>
> > -----
> > > Grymt bra arrangemang som vanligt.
> > >
> > > Nu måste jag gå igenom ekonomin och se om
> jag
> > > kan ruska fram pengar och köpa en 29".
> Jobbigt
> > > att hela tiden bli frånåkt på vägarna och
> > > sedan köra ikapp samma gökar i skogen...
> >
> >
> > Nu är det iofs tvärtom, 29" går bättre i
> > skogen än 26 medan det på vägarna snarare
> är
> > tvärtom. Så tror nog du får träna på
> > slätdraget istl om du inte hänger av gökarna
> > på vägarna.
>
> Jaha, då är jag väl helt fel ute.
> Men om man har samma kadens, förflyttar sig inte
> cykeln längre varje pedalvarv med en 29"
> jämfört med en 26"?

Tänk igenom det där påståendet noga och grunna på vad som är fundamentalt feltänkt.

Mörksuggejakten 2014
Liten kort RR om någon nu orkar läsa!

Värmde upp lördag morgon med en lätt tur för att testa ny sadel på cykeln, och sen bar det upp mot Rättvik. Mötte jättemånga bilar med cyklar på taket så jag trodde ett tag att jag hade kollat upp fel datum. Tältade på Siljansbadets Camping och det var rätt nice. 50 meter till vattnet, gratis duschar och inge strul. Framförallt så var det inte Classic Car Week denna gång...

Laddade inför loppet med falafel-talrik med pommes, allt enligt konstens alla regler. :P
Pratade lite taktik med en annan tältare och han hade ungefär samma idé som jag själv tänkt ut.

Söndagen började härligt med att jag dagen före lyckats slå upp tältet i skugga och att det låg lite lätta moln, så morgonen hade varit lagom varm, borgade gott för vätskebalansen. Müsli och mjölk till frukost.
Upp och hämta nummerlapp och byta om och blanda sportdryck och sen rulla bort till starten. Alltid lite extra nervöst första gången man kör ett lopp. Lade cykeln i startfålla 3 - röd prick på nummerlappen. Tryckte ett paket sesamkakor och sen gick startskottet!

Genom stan var det rätt lugnt. Många 90-graderskurvor men inga incidenter. I backen upp mot Vida blick körde jag precis som planerat rätt hårt. Höll koll på pulsen hela tiden men den höll sig mycket lägre än vad jag trodde så jag tryckte på ännu mer. Plockade säkert 50-100 platser upp till toppen och det kändes bra! Efter toppen var det lättåkt en liten bit men smalnade det av och blev riktigt lerigt. Taktiken från och med nu gick mest ut på att försöka behålla placeringen. Halvslitna Fast Trak gjorde det hela lite spännande ibland men balansen börjar bli rätt bra så det var bara att trampa på i lervällingen.

Snart torkade det upp och det blev en härlig mix av grusväg och ganska lättåkta stigar. Största utmaningen låg i att inte tappa greppet i de snabba kurvorna i lösgruset. Höll på att göra bort mig ordentligt vid ett tillfälle och tryckte nästan ut killen bakom mig som måste legat lite för nära.
Låg i princip i samma klungor hela tiden men hjälpte inte till och drog jättemycket då jag ganska tydligt var svagare än de jag körde med. I princip alla runt mig hade svart prick på sina nummerlappar vilket innebar startfålla 2.

Tänkte ganska mycket på förra helgens lopp i Eksjö där jag efter några mil tappade orken och fick väldigt ont i ryggen. Var orolig för att det skulle upprepas även detta lopp men tröttheten uteblev och skyltarna med nedräkning till målet kom i en strid ström. Extra motiverande när GPS'en visar att det borde vara typ 40 km kvar, men skyltarna säger 35 km! Drack lite för lite då jag hela tiden tänkte att det var längre kvar till mål än vad det faktiskt var och ville att vätskan på ryggen skulle hålla lagom hela loppet.

Hade i förväg kollat ut att det skulle vara halvjobbig stigning strax efter 40 km som jag hade lite ångest över, men det visade sig att jag oroat mig helt i onödan. Det som gjorde mest var nog att jag i stidens hetta kom ihåg fel och trodde den skulle komma efter 50 km, så när 50 km väl kom så fattade jag inte varför det mest bara var utför och småbackar.

Sista 5 km var det rätt kämpigt och jag var trött och när vi kom upp för backen där jag precis före start hade pissat inte mindre än tre gånger och såg målet i kurvan fick jag leta rätt djupt i gömmorna för försöka spurta lite... MEN! Som vanligt så skulle man ju köra en extra liten runda innan man fick gå i mål... Att man aldrig lär sig. Tryckte på för kung och fosterland upp för den verkliga sista backen och meddelande "kommer vänster" till killen framför mig som jag tänkte spurta om. Han hade dock en helt andra planer och drog ifrån mig sista 50 metrarna istället för att lämna plats. Antiklimax-avslut.

I mål hittade jag varken mat-utdelning eller cykeltvätt så jag rullade ner till campingen. Rev tältet, tryckte värdens portion thai-mat och styrde kosan hemåt tillsammans med sambon.

Resultatmässigt slog jag tjejen jag brukar tävla för mig själv med, med 12.5 minut, och en annan här på forumet som jag aldrig trodde jag skulle slå så det var riktigt roligt!

Nya sadeln var lite läskig att köra med då den till skillnad mot min tidigare väldigt konvexa sadel hade en tydlig ankstjärt som stack upp där bak. Hindrade mig väldigt effektivt från att lyckas skjuta bak rumpan.

Nästa lopp blir XCE och XCO i Jönköping där jag förväntar mig bli totalt ägd. =)

Mörksuggejakten 2014
Hej. Är i Rättvik på semester, sugen på att cykla sträckningen i efterhand, någon som kan skicka en. Gpx
Eller vet var jag kan ladda ner den?
Tack på förhand.

Mörksuggejakten 2014
Jag hade också tänkt åka med SJ till någon av långloppen.
Får man ta med en cykelväska på tåget? eller blir de gnälliga då?

Mörksuggejakten 2014
TCX är default i BRT,
men om du istället klickar på GPX, i övre blå ramen,
kan du ladda ned den som GPX (surprise!)

Hoppas du får en fin tur, vädret verkar ju bli fint i morgon
Men cruisingen skall vara framflyttad till 16:00.

/Håkan

Tillbaka
Topp