möte med häst

• Trådstartare Trådstartare bossek
  • Start datum Start datum
möte med häst
snel.jpg ht=240

möte med häst
Man ska inte lita på hästen även om ryttaren vinkar att man ska åka förbi heller! Det fick min farsa erfara! Hästen satte ner arslet på höger framskärm på hans då nya mercedes...

möte med häst
HAHA...e det inte charmigt med hästar! Vill bara säge en sak...vad ni än gör: smyg inte! Om ni har tappat glasögonen eller går ute mitt i natten och ser dåligt, blir ni inte mest rädda då nån helt plötsligt har smygit fram och är intill er? Prata högt och låtsas vara självsäker så blir inte hästarna rädda (oftast). Särskilt då ni kommer bakifrån...

Camilla

möte med häst
Tjena!

Hästar är precis som Älgar.. Dom vet vad en människa är (kanske inte alla älgar, men dom har en ungefärlig uppfattning), men inte när den sitter på en cykel.. Så alternativen är att prata med hästen eller stiga av cykeln (prova inte samma med älgar dom blir arga på en istället).. då förstår den.. det är pga detta det är olagligt att medelst cykel jaga älg...

möte med häst
caman399 skrev:
-------------------------------------------------------
> HAHA...e det inte charmigt med hästar! Vill bara
> säge en sak...vad ni än gör: smyg inte! Om ni
> har tappat glasögonen eller går ute mitt i
> natten och ser dåligt, blir ni inte mest rädda
> då nån helt plötsligt har smygit fram och är
> intill er? Prata högt och låtsas vara
> självsäker så blir inte hästarna rädda
> (oftast). Särskilt då ni kommer bakifrån...
>
>
> Camilla

Ungefär samma grundtaktik som när rottweilern hoppar fram mot barnet och ägare ropar "STÅ STILL SÅ GÖR HAN INGET". Inte riktigt kanske men det handlar alltid om att vi "andra" ska bära oss åt på olika sätt för att inte ägarna har full koll på de djur de förväntas ta ansvar för. Lite hårddraget kanske men ditt inlägg, och många andras, visar på något slags företräde för djur i alla sammanhang som jag har lite svårt att köpa så där rakt av.

Att jag sedan gillar hästar skarpt är en annan sak :)

möte med häst
Älgmöten på cykeln är ju störtkul. Hade de kunnat klia sig i huvudet hade de gjort det. Så länge man kan hålla track standen kan man bara glo på varandra men så fort man sätter ner foten brukar de lomma iväg. En riktig höjdpunkt när det händer!

möte med häst
Min poäng var den, att det är viktigt att hålla sig på rätt sida om ryttarna. De har genom sina organisationer en massa makt. Riksidrotssförbundets ordförande idag är faktiskt en hästtjej, som ytterst basar över allt från fotboll till tyngdlyftning och skridsko. Mot bakgrund av hur enaståënde anarkiska skogscyklister är gäller det att ha vänner, snarare än folk som är förbannade för att de ramlar av sina hästar i skogen p g a hästarna skrämts av cyklister. För några år sedan satt det sura anslag om hur MTB-åkare hade skrämt hästar vid Fäbodarna i Nåsten. Numer gör vi vårt yttersta för att ta hänsyn och hästfolket ser glada ut.

Det som stör mig med hästar, om något, är att de ödelägger stigarna om det rids mycket på dem. Vi har några ridstigar som består av djupt träck, hästar gillar tydligen att gå i sin egen spillning (!), och de är närmast omöjliga att hoja — utom när de är frusna — eftersom man sjunker ner till naven i träck.

möte med häst
the_TnT skrev:
> Hur man gör när man möter en häst vet jag, men
> hur bör man agera när man kommer ikapp en häst
> på en stig?
>

OBS. Ordet du används nedan utan avse någon enskild person. Utan används i generell betydelse. Jag vill absolut inte att någon känner sig utpekad på grund av formuleringen.

Som du (se ovan) säkert observerat så har hästar stora öron, som dessutom går att rikta som paraboller åt alla möjliga håll. Om du kör på stig så har antagligen hästen hört slamret av din cykel innan du ser hästen. Den är alltså antagligen lite misstänksam när du kommer ifatt den. När du får syn på hästen eller är inom hörhåll för ryttaren kan du ropa något i stil med "Hej, går det bra att jag cyklar förbi?". Det kan vara en god idé att hålla avståndet tills du får svar. Hästar är som jag nämnde tidigare flyktdjur vilket medför att de förutom stora öron och förmåga att gå några timmar efter födseln, har ett väldigt brett synfält. Hästen har i princip ögon i nacken. När du ropat och saktat in ger du samtidigt hästen en chans att syna dig. Samma gäller för ryttaren. Om inte ryttaren svarar att det går bra eller gör en ansats att låta dig passera ropar du igen, denna gång med bestämd röst: "Jag passerar nu. Är du beredd?". Ryttaren har mest att förlora och kommer i de allra flesta fall underlätta din passage. Är ryttaren oförmögen att visa hänsyn så närma dig gradvis och upprepa din förfrågan tills du får din vilja igenom.

Oavsett åsikter som uttryckts av vissa i den här tråden så måste vi alla börja någonstans. Det gäller även hästar. Du kan mycket väl mäta en unghäst som håller på att bekanta sig med en främmande miljö. Ryttaren kan ha valt vad han eller hon tycker är en avskilt område utan "farbara" vägar omedveten om att en galen cyklist tänker storma genom skogen. Att ha överseende och vara beredd att dela sin närmiljö med andra är ett medvetet val. Jag kan välja att tolerera barnvagnar i klasar på lunchrestaurangen, eller inte. Jag kan välja att tolerera pensionärer på Konsum kl 17.30, eller inte. Jag kan välja att tolerera att det finns hästar, löpare, svampplockare, barnfamiljer, scouter, ornitologer, jägare, hundar i "min" skog, eller inte.

Att ge ryttaren en chans att hitta ett lämpligt ställe att parkera hästen måste nog anses vara god kutym. Om det är en osäker häst/ryttare kan det till och med vara så att ryttaren vill vända hästen så den kan se dig öga mot öga när du kommer.

Det är säkert jättefint att vara ett stressat skogsvetto men tänk på att din eventuella brist på hänsyn kan leda till värre saker än skador på materiella ting.

Jag skulle inte sova gott om jag visste att min brist på hänsyn hade lett till att någon blivit kastad ur sadeln. Eller något ännu värre.

möte med häst
Aron skrev:
> Hästar är flyktdjur. Visa hänsyn.
>
> Det finns ett par viktiga saker att ta hänsyn
> till när man möter hästar.
>
> 1. Hästar är flyktdjur och deras första
> reaktion vid osäkerhet är att fly.
> 2. Hästar är stora och kraftfulla.

Jag mötte en enormt kraftig sak för några år sedan vilket jag tror var en Ardenner. (ungefär så här såg den ut http://www.ardenner.se/bilder/framsida.jpg ..tror jag)
Det var ett sto med ett föl. När jag kom i närheten började stoet göra rajder i någon typ av stora halvcirklar framför mig, samtidigt som det stampade hårt i marken så att det mullrade.
Då kännde man sig väääldigt liten... Min syn på hästars fysik fick sig iallafall en snabb modifiering.

möte med häst
42Hz skrev:
> > Din skylt var trasig, jag fixade den åt dig,
> varsågod, det var så lite så! :)

Hahaha, så underbart inkorrekt, nästan värt att trycka upp :-) Jag ser att du har ett extra ont öga till hästarna, nja det är(i mitt tycke) större chans att det sitter något sött på dem än på en MC.

möte med häst
Fjärdebrunn skrev:
> ... visar på något slags företräde
> för djur i alla sammanhang som jag har lite
> svårt att köpa så där rakt av.

Jag anser att man som cyklist har väjningsplikt mot allt och alla andra man träffar på i skogen, utom motorfordon.

Aron: Tack för bra tips!

möte med häst
Alltså, utan hästar skulle stora delar av Roslagsleden norr om Domarudden vara komplett igenväxta och ocyklingsbara. Tack snälla ryttare för att ny håller stigarna öppna!

möte med häst
PeaceDog skrev:
> Klart att man kan klaga på att hästar förstör stigar.

Det är ett välkänt fenomen, och där man har mycket hästar håller man sig också med särskilda ridstigar. De går i princip inte att hoja, utom när de är frusna eller nyberedda. Då och då fixar de till dem med ny yta.

Jag har inget emot enstaka hästar på vanliga stigar, så länge de inte blir så många att stigen förstörs.

> Men man ska vara medveten om att cyklar också förstör rätt så bra.

Det stämmer inte rikigt: cyklar har ungefär samma inverkan som fotgängare. Men lite annorlunda, fotgängare gör bredare stigar. Hästar är i en helt annan division, inte minst för att de är tunga.

möte med häst
Per skrev:
> > Men man ska vara medveten om att cyklar också
> förstör rätt så bra.
>
> Det stämmer inte rikigt: cyklar har ungefär samma inverkan som fotgängare.

Även fotgängare kan sägas "förstöra rätt så bra"...

möte med häst
Förstöra? Jämför med en motorväg. Slutar vi nyttja en stig så är det borta på ett decennium eller två. En vasfalterad väg finns kvar hur länge som helst.

Att prata om att [valfri användargrupp] förstör är dumt. Man lämnar en patina, det är allt.

Är det bara jag som brukar ta av mig hjälmen när jag träffar på hästar? Brukar alltid prata med ryttaren/ryttarinnan. För det mesta går det bra. En gång fick hästen spatt och började steppa i en häck. Det var inte mycket kvar när hästen hade stampat färdigt...

Hästar är stora och starka, tycker det är lite jobbigt att de är så nervösa.

möte med häst
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Hästar är precis som Älgar.. Dom vet vad en
> människa är (kanske inte alla älgar, men dom
> har en ungefärlig uppfattning), men inte när den
> sitter på en cykel.. Så alternativen är att
> prata med hästen eller stiga av cykeln (prova
> inte samma med älgar dom blir arga på en
> istället).. då förstår den.. det är pga detta
> det är olagligt att medelst cykel jaga älg...

Det är inte alls olagligt, det är i högsta grad lagligt! Det som är lite jobbigt är att försöka få med sig bytet sen bara. Det var nog svårt med en råbock, kan tänka mig hur det blir med en älg.

möte med häst
Per skrev:
> PeaceDog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> > Men man ska vara medveten om att cyklar också
> förstör rätt så bra.
>
> Det stämmer inte rikigt: cyklar har ungefär
> samma inverkan som fotgängare. Men lite
> annorlunda, fotgängare gör bredare stigar.

Kan inte backa upp mitt påstående med annat än vad jag ser ute.
Så länge det är torrt så kan jag hålla med om att cyklar inte gör någon större påverkan och att fotgängare gör bredare spår.
Men så fort det blir blött och vattensamlingar dyker upp så blir åverkan väldigt märkbar och spåret blir snabbt bredare och bredare. Det är inte ofta man ser en flanör som spinner loss med dubbskor där det är lite lerigt.
Sen att hästar är värre än cyklar är rätt ointressant för fotgängare. Dom tycker illa om bägge. Kanske att dom tycker att cykelspår och cyklar överlag inte hör hemma i skogen.
Tvivlar att vi cyklister skulle vinna en populäritetsomröstning mellan oss och hästryttare.

möte med häst
Nej det är klart att om man får välja att möta en söt tjej på häst eller en svettig flåsande kille på cykel i skogen så vet jag vad jag skulle välja.... könsfördelningen mellan mtb-cyklister och ryttare är ju lie sned åt båda hållen....... kanske skulle kunna matchas???? Lite som när sjuksköterskorna har fest med ingenjörsutbildningar och så - En söndertrampad stig full med hästskit den nya dejtingarenan???? ;)

möte med häst
PeaceDog skrev:

> Men så fort det blir blött och vattensamlingar
> dyker upp så blir åverkan väldigt märkbar och
> spåret blir snabbt bredare och bredare.

Det åstadkommes väl av både cyklister och fotgängare, som försöker runda det blöta. Det är bättre att hoja rakt igenom. Men för all del, vackert är det inte. Är det någonstans en cyklar har en sämre inverkan i någon sorts objektiv bemärkelse så är det i mycket brant terräng. Eftersom hjul gör sammanhängande spår leder de vatten och kan förorsaka eller förvärra erosion. Det är därför man har olika varianter av vattenavledare på bergstigar.

> Tvivlar att vi cyklister skulle vinna en
> populäritetsomröstning mellan oss och
> hästryttare.

Det är just därför som det är så viktigt att uppträda juste, att man tar sig tid att gulla med ryttare och fotgängare, att man som TnT "anser att man som cyklist har väjningsplikt mot allt och alla andra man träffar på i skogen, utom motorfordon."

möte med häst
De flesta hästar (liksom barn och hundar)är hanterbara bara man snackar med dom. Håll låda som fan så börjar dom snart bli nyfikna, och de flesta av dom är ju fostrade att vara OK mot folk.

Jag plåtade några hästar på julmarknaden här i helgen. Först ryggade den ena hästen nåt enormt, men efter att den fått nosa på kameran och blixten så gick det alldeles utmärkt. Jag blev inte så förtjust när han provbet i blixten dock, men den höll. När han fick se mig en stund senare så var jag hans jättepolare omedelbart :)

Tillbaka
Topp