the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur man gör när man möter en häst vet jag, men
> hur bör man agera när man kommer ikapp en häst
> på en stig?
>
OBS. Ordet du används nedan utan avse någon enskild person. Utan används i generell betydelse. Jag vill absolut inte att någon känner sig utpekad på grund av formuleringen.
Som du (se ovan) säkert observerat så har hästar stora öron, som dessutom går att rikta som paraboller åt alla möjliga håll. Om du kör på stig så har antagligen hästen hört slamret av din cykel innan du ser hästen. Den är alltså antagligen lite misstänksam när du kommer ifatt den. När du får syn på hästen eller är inom hörhåll för ryttaren kan du ropa något i stil med "Hej, går det bra att jag cyklar förbi?". Det kan vara en god idé att hålla avståndet tills du får svar. Hästar är som jag nämnde tidigare flyktdjur vilket medför att de förutom stora öron och förmåga att gå några timmar efter födseln, har ett väldigt brett synfält. Hästen har i princip ögon i nacken. När du ropat och saktat in ger du samtidigt hästen en chans att syna dig. Samma gäller för ryttaren. Om inte ryttaren svarar att det går bra eller gör en ansats att låta dig passera ropar du igen, denna gång med bestämd röst: "Jag passerar nu. Är du beredd?". Ryttaren har mest att förlora och kommer i de allra flesta fall underlätta din passage. Är ryttaren oförmögen att visa hänsyn så närma dig gradvis och upprepa din förfrågan tills du får din vilja igenom.
Oavsett åsikter som uttryckts av vissa i den här tråden så måste vi alla börja någonstans. Det gäller även hästar. Du kan mycket väl mäta en unghäst som håller på att bekanta sig med en främmande miljö. Ryttaren kan ha valt vad han eller hon tycker är en avskilt område utan "farbara" vägar omedveten om att en galen cyklist tänker storma genom skogen. Att ha överseende och vara beredd att dela sin närmiljö med andra är ett medvetet val. Jag kan välja att tolerera barnvagnar i klasar på lunchrestaurangen, eller inte. Jag kan välja att tolerera pensionärer på Konsum kl 17.30, eller inte. Jag kan välja att tolerera att det finns hästar, löpare, svampplockare, barnfamiljer, scouter, ornitologer, jägare, hundar i "min" skog, eller inte.
Att ge ryttaren en chans att hitta ett lämpligt ställe att parkera hästen måste nog anses vara god kutym. Om det är en osäker häst/ryttare kan det till och med vara så att ryttaren vill vända hästen så den kan se dig öga mot öga när du kommer.
Det är säkert jättefint att vara ett stressat skogsvetto men tänk på att din eventuella brist på hänsyn kan leda till värre saker än skador på materiella ting.
Jag skulle inte sova gott om jag visste att min brist på hänsyn hade lett till att någon blivit kastad ur sadeln. Eller något ännu värre.