Motorolja i gaffeln

Valhalla_

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Har läst att man kan köra med detta i ytterbenen.
Ni som provat, vad har ni för erfarenheter och hur länge har ni kört på det?

Motorolja i gaffeln
Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.

Senast ändrad:

C-dale

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Min tanke är att dämparolja främst är tillverkad för att vara temperaturstabil och att inte skumma när den pressas genom shims o munstycken medans motorolja kan smörja o vidhäfta bättre.

Ingen tribolog på forumet som sitter inne med sanningen?

Valhalla_

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Ok verkar vara vanligare än jag trodde. Kanske ska testa nästa gång helt enkelt eftersom min rockshoxolja är slut.

sdx

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Laederlappen sa:
Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.
Vad händer när oljan börjar att bli varm????

Snelhest

Medlem
Motorolja i gaffeln
C-dale sa:
Min tanke är att dämparolja främst är tillverkad för att vara temperaturstabil och att inte skumma när den pressas genom shims o munstycken medans motorolja kan smörja o vidhäfta bättre.

Ingen tribolog på forumet som sitter inne med sanningen?
Ganska exakt så.
I en cykel blir det visserligen inga enorma temperaturer jämfört med tex cross/enduromotorcykel. I princip kan du blanda ATF-olja med diesel till lämplig viskositet. Om det sedan är pris eller oljans vidhäftighet som gör att man slänger i en skvätt motorolja i ytterbenet låter jag vara osagt men skulle också sätta en slant på att den gör jobbet lite bättre. Det är ju trots allt bara en lite skvätt som skvalpar runt och fuktar på måfå så exakt viskositet där torde vara extremt irrelevant men 0W-30 LL kanske är kungen av oljor där.

Senast ändrad:

Tomas m

Medlem
Motorolja i gaffeln
sdx sa:
Laederlappen sa:
Den blir tunnare och smörjer sämre.
Syntetiska är mycket stabilare i viskositet både varm som kall.

Motorolja i gaffeln
sdx sa:
Laederlappen sa:
Vilken av oljorna tänker du på, den i ytterbenet eller den i dämparen?

sdx

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Tomas m sa:
sdx sa:
Laederlappen sa:
Vad får dig att tro att en syntetisk motorolja har stabilare viskositet.

Snelhest

Medlem
Motorolja i gaffeln
För den som vill geeka ner sig i gaffelolja kan man kika lite på tex denna tabell bara för att jämföra.

https://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table/

En typisk 5w gaffelolja har en viskositet på ca 17 cSt vid 40 grader och en 10w på drygt 30 men det varierar lite med tillverkare.
(Hög cSt = mer trögflytande)

En typisk motorolja med 0w-30 ligger på ca 60 cSt så det är alltså lite äpplen och päron.

Biltemas 5w gaffelolja ligger på ca 16 om jag minns rätt vilket är ganska rätt för (min) gaffel. Lite plus eller minus gör nog ingen skillnad men en 10w olja gör ingen glad. Testade i min manitou eftersom jag hade det liggande men den blev (som befarat) alldeles för seg.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Det är VI värdet (viscosity index) som berättar hur viskositet förändras med temperatur. Desto högre VI desto mindre variationer. Alla oljor blir trögare när dom blir kalla.

I dämparen är viskositet viktigt medan i ytterben är det mer smörjningsegenskaper som är viktiga.

Snelhest

Medlem
Motorolja i gaffeln
Nu är jag visserligen lat och långsam men är det verkligen någon som cyklar så att deras gaffelben blir 100 grader varma?

Tomas m

Medlem
Motorolja i gaffeln
sdx sa:
Tomas m sa:
sdx sa:
Laederlappen sa:
Vad får dig att tro att en syntetisk motorolja har stabilare viskositet.
Bara läsa datablad till olika oljor så blir det tydligt.

Sen om det har betydelse i en gaffel är en annan sak.

Maakus

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Maila annars shockcraft och fråga. Har för mig att ägaren Dougal har en testrigg och har testat olika oljor.

Har också för mig att en här på forumet kör motorolja i både dämpare och underben ?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln

Valhalla_

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Ytterbenen vet jag inte om jag skulle kalla ett hydraulsystem. Eller åtminstone är det andra förutsättningar där..

Valhalla_

Aktiv medlem
Motorolja i gaffeln
Det är ju alltid ytterbenen det pratas om i samma andetag som det nämns motorolja i gaffeln. Verkar inte vara någon som har i motorolja i dämpardelen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer