Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
10-40 pumpbar till -30= seggaffelLaederlappen sa:Gaffelolja till dämpningen, (5-10w) motorolja till ytterbenen (typ 10/40)
Vad händer när oljan börjar att bli varm????Laederlappen sa:Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.
C-dale sa:Min tanke är att dämparolja främst är tillverkad för att vara temperaturstabil och att inte skumma när den pressas genom shims o munstycken medans motorolja kan smörja o vidhäfta bättre.
Ingen tribolog på forumet som sitter inne med sanningen?
sdx sa:Vad händer när oljan börjar att bli varm????Laederlappen sa:Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.
Vilken av oljorna tänker du på, den i ytterbenet eller den i dämparen?sdx sa:Vad händer när oljan börjar att bli varm????Laederlappen sa:Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.
Vad får dig att tro att en syntetisk motorolja har stabilare viskositet.Tomas m sa:sdx sa:Vad händer när oljan börjar att bli varm????Laederlappen sa:Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.
Den blir tunnare och smörjer sämre.
Syntetiska är mycket stabilare i viskositet både varm som kall.
Om du vill gröta ner dig i ämnet ännu mera.happymtb.fr sa:Det är VI värdet (viscosity index) som berättar hur viskositet förändras med temperatur. Desto högre VI desto mindre variationer. Alla oljor blir trögare när dom blir kalla.
I dämparen är viskositet viktigt medan i ytterben är det mer smörjningsegenskaper som är viktiga.
sdx sa:Vad får dig att tro att en syntetisk motorolja har stabilare viskositet.Tomas m sa:sdx sa:Vad händer när oljan börjar att bli varm????Laederlappen sa:Helt enkelt för att gaffelolja sällan eller aldrig har spannet 10/40 eller liknande. Gaffelolja har man däremot i dämpardelen i gaffeln, ytterbenen vill oftast ha motorolja. Sen finns det säkerligen undantag, men inte vad jag har stött på.
Den blir tunnare och smörjer sämre.
Syntetiska är mycket stabilare i viskositet både varm som kall.
Tack för länken !sdx sa:Om du vill gröta ner dig i ämnet ännu mera.happymtb.fr sa:Det är VI värdet (viscosity index) som berättar hur viskositet förändras med temperatur. Desto högre VI desto mindre variationer. Alla oljor blir trögare när dom blir kalla.
I dämparen är viskositet viktigt medan i ytterben är det mer smörjningsegenskaper som är viktiga.
http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/index.htm
cykloton sa:Om man kan ha motorolja i gaffeln borde man välö kunna ha vanlig mineral(motor)olja i bromsen?
Vad är en framgaffel för system då.Valhalla_ sa:cykloton sa:Om man kan ha motorolja i gaffeln borde man välö kunna ha vanlig mineral(motor)olja i bromsen?
Möjligt att det går utan att tätningar osv går åt pipan men vet inte om motorolja är så lämpligt i ett hydraulsystem.