Mountainbike lämplig för multisport

camtim

Medlem
Jag har planer på att börja med multisport och ska köpa mig en cykel. Jag har tänkt köpa en begagnad. Jag har kollat runt och skaffat mig lite koll på vad som skulle kunna funka. Men det vore bra med några expertråd och namn på märken och modeller som är lämpliga för just multisport.
/C

Scott Spark.

Smidigt att kunna låsa helt på långa grusvägssträckor.

Skönt med dämpning när man är trött i kroppen.

Kul hoj att köra riktigt mtb med.

Annars tror jag på en 29:a hardtail. Det finns vettiga modeller runt 10-15 papp som borde funka utmärkt.

Jag körde en del korta multisporttävlingar förrut, har blivit mindre de senaste åren.

Är det så extremt mycket bättre med 29"? Nu vet jag inte vad det är för terräng det är på multisport, eller har testat 29" själv, men den stora vinsten med 29'a är väl på lite halvstökig terräng. På grusväg (som ni pratar om) hänger nog rullmotståndet mycket mer på däcken än hjuldiametern.

Säger bara detta för att öppna upp lite mer, 29'a är säkert bra, men 26'or har funkat länge de med. Med mer att välja på är det lättare att hitta, särskilt om man letar beg. För 8k kan man få en riktigt sjyst HT begagnat, eller en helt ok cykel ny, särskilt om man beställer från tyskland.

Tänk långlopp. Oftast ganska snabb terräng. Ska du köra längre så kan det vara gott med heldämp för att spara på röven. Budgeten är lite i underkant då kanske. Inget märkesspecifikt inom multi, du ser allt ifrån top-notch specade finhojjar, till fultyskar och gamla stålveteraner.
/Alex

camtim skrev:
-------------------------------------------------------
> Min budget är ca 8000 kr.

Låter beggad 26" hardtail. Eller kanske någon Yellowstonemodel från Canyon (el. annan tysk).

Glöm inte att större däck är mer lättrullade än mindre vid samma däckstryck, samtidigt som de kan ge mer komfort vid stökig körning (inte för att man kan variera under tävlingarna om du inte har support, men i alla fall).

Köp en billig beggad ht och satsa på ett par lättrullande 2.25. Rocket Ron kanske. Det borde kunna vara skiten för multisport.

Thules multisportlag var sinnesjukt snabba på sina 29" under Aim Challenge ifjol... men det hade de varit på 26:or också.

//Erik

Tillbaka
Topp