Hejsan! I Västervik finns det tyvärr ganska få stigar, eller egentligen så fins det en hel del, men de används så lite att de växer igen.
Ute på Gränsö så finns Gränsöleden (originellt nog), där får man egentligen inte cykla då det är ett naturreservat men det har jag aldrig brytt mig om. Ett glatt "hej" till alla man möter går att ingen någonsin har opponerat sig när jag kommit farande.
Annars kan man köra "milen" ute vid VO-torpet nedanför brandstationen. Teknisk men underbart kul stig som slingrar sig fram över stenhällar.
Annars kan du åka ut till sjön Maren vid Gertrudsvik och leta stigar. Där finns 2 tävlingsbanor, en teknisk som går runt sjön och en oteknisk men kurvig som går vid gamla sjukhusområdet. Tyvärr är dom ganska igenväxta så du hittar inte runt utan guide. Men du kan ju bara åka dit och prova dig fram.
Vill du däremot köra fina grusvägar har du kommit helt rätt. Leta rätt på gamla E66:an och följ den till Verkebäck/Gunnebo, där kör du ut till Karlbystugan och en sjö som heter Venerna. Där finns nog Smålands roligaste grusvägsnät, snabba, kurviga och småkuperade vägar som sträcker sig mot Västrum samt Gladhammar.
Även ut mot flygplatsen Mommehål finns det fina grusvägar.
Vill du kan du även prova på Tjustleden, den börjar vid sjön Maren och löper genom hela kommunen. Dock var det länge sedan jag körde där så jag vet inte hur bra röjd den är.
Vill du ha fler tips så fråga bara!
MVH Anders
Bild från tävlingsbana vid Maren, vad som inte syns i bilden är att det lutar utför, det gör att det blir hysteriskt kul att trixa sig fram på den släta stigen