Mountainbikestigar i Västervik?

dannyboy

Medlem
Var i trakterna kring Västervik finns det trevliga stigar och vägar för mountainbikecykling?

/Danny

Senast redigerad av en moderator:
Hittar inte nu, men det ska finnas en fin vandringsled ute på Gränsö. Kolla med turistbyrån. Och kolla så det inte är cykelförbud där.

Jag har kört en del på Tjustleden.

Sträckan från Almvik till Verkebäck är mycket fin och bestadels snabb XC på fina men nästa igenvuxna gamla kör och skogsvägar. Sträckan på baksidan av Hjorten är mycket fin.

Påsticket från Västevik upp mot själva huvudleden är bitvis mycket svårcyklat och bitvis igenväxt. Det går kanske att busa runt och leta alternativ här.

Jag har även kört Tjustleden från Mörtfors till Gladhammar. Den har några riktigt fina partier, speciellt vid Hjorthed. Totalt sett är den ganska långa sträckan utmanande då leden på många ställen har tveksam dragning samt då den lider svårt av igenväxning/bristande underhåll. En hel del vandring mao.

Bifogar en fin bild på den snabba XC-stigen :)

Bilagor

• DSC00557.JPG
    DSC00557.JPG
    135.1 KB · Besök: 94
Hejsan! I Västervik finns det tyvärr ganska få stigar, eller egentligen så fins det en hel del, men de används så lite att de växer igen.

Ute på Gränsö så finns Gränsöleden (originellt nog), där får man egentligen inte cykla då det är ett naturreservat men det har jag aldrig brytt mig om. Ett glatt "hej" till alla man möter går att ingen någonsin har opponerat sig när jag kommit farande.

Annars kan man köra "milen" ute vid VO-torpet nedanför brandstationen. Teknisk men underbart kul stig som slingrar sig fram över stenhällar.

Annars kan du åka ut till sjön Maren vid Gertrudsvik och leta stigar. Där finns 2 tävlingsbanor, en teknisk som går runt sjön och en oteknisk men kurvig som går vid gamla sjukhusområdet. Tyvärr är dom ganska igenväxta så du hittar inte runt utan guide. Men du kan ju bara åka dit och prova dig fram.

Vill du däremot köra fina grusvägar har du kommit helt rätt. Leta rätt på gamla E66:an och följ den till Verkebäck/Gunnebo, där kör du ut till Karlbystugan och en sjö som heter Venerna. Där finns nog Smålands roligaste grusvägsnät, snabba, kurviga och småkuperade vägar som sträcker sig mot Västrum samt Gladhammar.
Även ut mot flygplatsen Mommehål finns det fina grusvägar.

Vill du kan du även prova på Tjustleden, den börjar vid sjön Maren och löper genom hela kommunen. Dock var det länge sedan jag körde där så jag vet inte hur bra röjd den är.

Vill du ha fler tips så fråga bara!

MVH Anders
Bild från tävlingsbana vid Maren, vad som inte syns i bilden är att det lutar utför, det gör att det blir hysteriskt kul att trixa sig fram på den släta stigen

Bilagor

• vår -07 007.jpg
    vår -07 007.jpg
    188.9 KB · Besök: 118
bump.

Är i Västervik mån-tors nästa vecka. Någon som bor där som vill träna/guida em/kväll??

Eller någon som vet bra leder/stigar??

MTB såklart. Men hänger även med om det är lvg som gäller, fast på mtb´n, om det inte är toppfartsträning som gäller.

Just nu körs det mycket mtb i Västervik:-)
Vi har gjort/byggt en ny bana ute vid maren. Gränsö är bra, likaså stigarna i VO skogen.
Men visst är det bra att ha nån som guidar...

Tis och Tors körs det från VO parkeringen kl 17:30.
En grupp på Facebook, "MTB:tours västervik" där kan du läsa mer.

Annars kan jag säkert guida nästa vecka, min mail hittar du i profilen.

Välkommen!

/Mattias

Det låter bra. Dyker med all säkerhet upp på tis och tors, om vädret tillåter.

Vi kanske kan ta en runda någon av de andra dagarna? Maren och Gränsö?

Hör av mig.

Jag ska till Gamleby nu till helgen. Jag hänger kanske med på torsdag. Jag och syrran cyklade tjustleden men vet inte vilken sträcka sådär på rak arm. Bitvis väldigt trevlig tur men lite brötig ibland vad jag kommer ihåg. Jag kanske tar en sväng på den igen om jag inte kör gruppcykling. Sällskap är ju trevligt om någon känner sig manad :)

Idag torsdag blir det nog inget från Vo. Vi cyklade Toven runt på förmiddagen. Men man kan alltid Kolla om det kommer någon. På Gränsö finns det en blå slinga som är ok att cykla på. Välkomna påvisa och tor nästa vecka.

Är på semester i Västervik och har kört både Vo och ute vid Marsbäcken.

Vo var fint, 1 timme utan att cykla på samma stig gick enkelt. Har löptränat lite där så jag kände igen mig. Men det var lite löpare i spåren,

Marsbäcken var dock nytt och jag cyklade på vid en bågskyttebana, kom ut vid anstalten, tillbaka mot bågskyttebanan, körde vidare in på Tjust? leden och kom ut vid sjön hjorten. Sen tog jag cykelbanan som går längs med E22 hem. Där finns det nog mer att köra på när jag lär mig hitta bättre.

Såg iallafall 2st på MTB igår när jag badade där ute vid tvätteriet, verkade cykla in på samma ställe som jag.....

Är det allmänt tillåtet att cykla på VO-spåren(2,5 o 5km) eller var det bara under Tjusttrampet som det var okej? 10km verkar vara ok eller? Är ruskigt sugen på att spendera en vecka i sommar i staden jag växte upp i för att nöta lite :)

Spåren verkade rätt så dåligt underhållna i somras mot vad jag minns från skolan.

Jag skall tillbringa en vecka i husvagn på lysingsvik och hänger gärna med på lite turer i närheten.
HHar god form men är inte så van vid klippor och den typen av terräng ni har.

Hojta till om ni vill ha mig på släp.

Hej
Jag tillhör Tjust BRC och vi kör en sväng på Tisdagar och Torsdagar kl. 18:00
och Söndagar 10:00
Vi utgår från vår klubblokal i Torpa skolan intill VO-torpet.

Välkomna

Hej o hoj

Nyligen köpt sommarstuga utanför Gamleby och läser om MTB aktivitet i Västervik, nån som vet om bra stig kring Gamleby? Har hittat riktigt fina kuperade grusvägar.. Men längtar ut i skogen.

Undrar också om/vart i trakten det finns en vettig LBS??

LBS med vettigt sortiment och kunnande i
Västervik finns knappast..... Team sportia är nog
Det närmaste "riktig cykelbutik" i Västervik.
Finns en sport/cykelbutik i Gamleby tror jag
Men ingen aning om sortiment och kunskap.
I vimmerby som ligger drygt 5 mil bort finns
däremot en bra LBS vid namn Motorsport

Misstänkte att det var så.. Tyvärr samma sak i Gamleby- var inne o kolla utbud/kunskap hos Gustavsson och den butiken kvala väl heller inte in på officiellt LBS. Fick söka mig ända till Linköping för att finna lite tillbehör så som Conti däck etc. Tack för tipset ang Vimmerby! Uppkörd stig verkar lika svårt att finna...

Bump

Är i Västervik nästa vecka ti-to.
Är det cykling som vanligt på tisdagar 17.30? :-)
Eller vill någon cykla tisdag och onsdag?
Kan ta med mig mtb eller cx eller räser. Helst mtb dock.
Har hyfsad kondis o hyfsad teknik.

Tillbaka
Topp