Mtb Alingsås

Mtb Alingsås
Finns en vandringsled som heter Potatisleden som är rätt trevlig, 9.5 km. Den delar sig på flera ställen så man kan ta mindre stigar också, väl skyltat. Mer XC än trail. Tänk på att det är en vandringsled så respektera dem som är ute och går i det fina vädret :)

Mtb Alingsås
Cannondale jekyl 1000 sa:
Doominator1 sa:
Blå spåret vid hjortgården, samt banorna vid Allebike!

Var börjar banorna vi Allebike? Bra markerade?
Minns att blå spåret var rätt kul är jag cyklade där sist vilket var 2004. Hört att det blivit omdraget på grund av någon tvist med en markägare.

Holleden är väl hyfsad också.
Den lättaste av banorna, kallad Emilbanan, är inte skyltad men behöver inte heller vara det då den är tillräckligt enkel att följa ändå. När man svänger in på vincents väg håller man först höger, sen svänger man vänster in på en liten grusväg, när man kommit upp för backen ser man pumptrack-delen av banan. Den längre och betydligt svårare Dennisbanan ligger på berget bakom ridhuset, manegen, vad man nu vill kalla det. Halv-skyltat och med många olika variationer på varvlängd.

Mtb Alingsås
Flyttar till Alingsås till sommaren, så tänkte utforska utbudet av stig då (:
Finns det någon facebookgrupp/happyrides eller liknande för folk i trakten?
/Kalle

Mtb Alingsås
VanGarg sa:
/Kalle
Öppen träning, kostnadsfritt och utan anmälan för alla vuxna med cykling på egen risk utgående från Allebike kl 18.30 varje tisdag mellan april och september, typ.

Mtb Alingsås
Doominator1 sa:
VanGarg sa:
/Kalle
Öppen träning, kostnadsfritt och utan anmälan för alla vuxna med cykling på egen risk utgående från Allebike kl 18.30 varje tisdag mellan april och september, typ.
Vad kör dom för terräng? Xc eller mer trail? Bra o veta innan
Edit på deras hemsida står det medlemskrav. Osexigt.

Senast ändrad:
Mtb Alingsås
skogsvakt sa:
Doominator1 sa:
VanGarg sa:
/Kalle

Vet inte vilken sida du tittat på men deltar man regelbundet i en klubbaktivitet så är det väl ändå högst rimligt att betala medlemsavgiften. Brukar väl sällan röra sej om några större summor inom cykelsporten. Turerna som facebooksidan jag nämnde tidigare sker om jag förstått rätt oberoende av någon klubbs inblandning så där kan du delta ändå. Verkar vara rätt mycket aktivitet där så det kan absolut vara vettigt att gå med i gruppen.

Mtb Alingsås
Cannondale jekyl 1000 sa:
skogsvakt sa:
Doominator1 sa:
VanGarg sa:
/Kalle

Vet inte vilken sida du tittat på men deltar man regelbundet i en klubbaktivitet så är det väl ändå högst rimligt att betala medlemsavgiften. Brukar väl sällan röra sej om några större summor inom cykelsporten. Turerna som facebooksidan jag nämnde tidigare sker om jag förstått rätt oberoende av någon klubbs inblandning så där kan du delta ändå. Verkar vara rätt mycket aktivitet där så det kan absolut vara vettigt att gå med i gruppen.
Gäsp. Nu var ju inte frågan om det var rimligt att vara klubbansluten eller ej. Men nu vet jag din åsikt tack.
Undrar för det verkar som Alingsås SC kör något samtidigt då och där skriver dom medlemskrav. Vore ju smutt o veta innan om det är en klubbträning eller liknade happyride.

Senast ändrad:
Mtb Alingsås
Det är liknande happyride, typ 4 olika fartgrupper. Brukar dyka upp 30-100pers beroende på väder. Alingsås sportsclub har sin ungdomsträning samtidigt, dom har ledare för dom yngre barnen. Därav medlemskrav från deras sida. Gäller ej vuxna som kan ta hand om sig själva.

Mtb Alingsås
1234 sa:
Det är liknande happyride, typ 4 olika fartgrupper. Brukar dyka upp 30-100pers beroende på väder. Alingsås sportsclub har sin ungdomsträning samtidigt, dom har ledare för dom yngre barnen. Därav medlemskrav från deras sida. Gäller ej vuxna som kan ta hand om sig själva.

Tackar. Hur är terrängen? Undrar då jag kan välja antingen ht lr FS

Senast ändrad:
Mtb Alingsås
Sweet!
Kan så här i efterhand meddela att Allebikes träningar helt klart är ren xc. När jag testade att vara med för ca 2år sedan så var det två grupper "snabba" och tjejträning. Herrar fick också vara med i tjejgruppen i viss utsträckning, bla så länge det inte diskuterades prylar.
Testade att köra med snabba gruppen en gång, lyckades hänga på dem i 3min på grusväg innan jag tappade dem.

Så, om man i Alingsås vill cykla mer trail-cykling, då e de onsdagar med Stampens cykel som gäller.
Mer fokus på utförsåka utan att för den delen vara någon enduro-körning. Klassisk stig-cykling helt enkelt.
Har varit med dem på tok för få gånger då jag bor en bit bort, ska bli bättre på att cykla med dem till våren har jag tänkt.

Hoppas också på att hotta fler utförs-stigar i nordvästra delen av Alingsås. Stora höjdskillnader och utmanande terräng, bara fler bra stigar som saknas (:

Tillbaka
Topp