MTB barn. Nästa steg efter 24”

Jim.E

Aktiv medlem
Hej. Min son börjar växa ur sin MTB, en 24”. Vill höra lite input på vad man ska skaffa som nästa hojj. 26 eller 27,5? Steget till 27,5 känns stort men kanske har fel?

Han vill absolut ha dämpad framgaffel och pappan tycker då han ska ha en luftgaffel. Han cyklar i stort sett varje dag och är med på organiserade klubbträningar samt tävlar en del.

Tips mottages på vilken hojj man ska kika på

Jag har testat 24 -> 26 och 24 -> 27,5 på mina två barn och skulle säga att det beror mer på hur ramen är designad än på hur stora hjulen är.
Luft-gaffel låter rimligt för det kan nog vara bra att hålla ner vikten på cykeln för små/lätta åkare.
Det kommer säkert tips på fina cyklar, men missa inte att den här cykeln troligen kommer växas ur ganska snart så jag skulle sikta på något hyffsat billigt men vettigt? Läste att det både tränas o tävlas, så då kanske det är något dyrare cyklar som ni får kika på. Begagnat, kanske?

Lycka till!
Magnus

Det är det svåraste steget (steget efter är lätt men dyrt)
Trenden går mot 27.5 ofta med tveksam geo och långa vevarmar. (26'' har oftast 150mm vev men 27.5 JR 170mm)
Dessutom börjar det komma vuxencyklar i XS som motsvarar 27.5 JR - då med vuxenpris. Tex Fuel EX XS.

Vattendelaren för mig är om den ska gå till skolan också. Jag har från 26'' köpt en riktigt mtb medan 24'' gått till skolan också. Ja, vi har en 26'' men det är en vitus som inte finns längre.

Jag hade börjat kolla på Laufey 27.5 och så kan vi ta det från där. Trek Marlin finns i alla storlekar så kan vara intressant - samt white xc 260 om den ska gå till skolan.

Laufey 27.5 JR väger väl 14+ kg vilket känns helt galet för ett barn i min värld.

Det borde ju gå att göra en vettig barncykel med 26” i bak och 27.5” i fram där vikten borde hamna på under 11 kg åtminstone och med ett pris på ca 12.000:- tänker jag. Men de lyser med sin frånvaro om man inte bygger något själv från begagnad fin 26”.

Har man inget problem att betala ser ju Vpace fina ut: https://www.vpace.de/en/kidsbikes/

Senast ändrad:
Jag har en 26” med small-ram hängande i garaget som väntar på sitt öde att antingen bli ombyggd till fulldämpad gravel eller till ungdomscykel. Om du bor i närheten av Skövde är du välkommen förbi och kika om det är intressant. I nuvarande utförande är den med ett par finare hjul. (Finns 2 eller 3 par hjul till cykeln). Den har väl rullat runt 300 mil tror jag. Ocyklad sedan någon gång 2017-isch.

1763733344822.webp

Senast ändrad:
Laufey 27.5 JR väger väl 14+ kg vilket känns helt galet för ett barn i min värld.

Det borde ju gå att göra en vettig barncykel med 26” i bak och 27.5” i fram där vikten borde hamna på under 11 kg åtminstone och med ett pris på ca 12.000:- tänker jag. Men de lyser med sin frånvaro om man inte bygger något själv från begagnad fin 26”.

Har man inget problem att betala ser ju Vpace fina ut: https://www.vpace.de/en/kidsbikes/

Jo, jag tycker också låga 11 är lämpligt men skillnaden är pengar inte 26 mot 27.5. Jag fick byta hjul, gaffel och vevparti på vitus 26. Och däck så klart.
Det är billigare att köpa en vpace än att bygga en sub 11 hardtail.

Canyon har mtb till ungdom igen. Riktigt bra för priset, ännu inte på lager:

Sonen gick från en Frog 24" till Frog 26" med luftgaffel (MTB 69 tror jag modellen heter). Sen till 27,5". Men beror ju på hur lång han är osv.

Vi gick precis genom en massa fulldämpade alternativ och frågeställaren tyckte canyon vara höga.
Det behöver bevislingen inte vara ett problem men grand canyon är väldigt hög jämfört med laufey (som är väldigt låg).

När jag säger hög så tänker jag st + dropper

Vi gick precis genom en massa fulldämpade alternativ och frågeställaren tyckte canyon vara höga.
Det behöver bevislingen inte vara ett problem men grand canyon är väldigt hög jämfört med laufey (som är väldigt låg).

När jag säger hög så tänker jag st + dropper

Nu kommer Grand Canyon inte med dropper. Men med 387 mm sadelrör borde man kunna köra en 125 mm dropper även vid 149 cm. Så jag tycker att sadelröret är ok, säkert på XS. Overrör och standover är dock lite hög.

Nu kommer Grand Canyon inte med dropper. Men med 387 mm sadelrör borde man kunna köra en 125 mm dropper även vid 149 cm. Så jag tycker att sadelröret är ok, säkert på XS. Overrör och standover är dock lite hög.
Jag tror det är på gränsen vid 149cm och 155mm vev.
Men om man går från 24'' borde man vara 139, inte 149.

Är man 149 så kan man titta på vuxencykel i small. Laufey small är 7mm lägre och 17mm längre än gc yh.

För en pojke kan man möjligen tjäna på att gå från yh till medium. Om man inte vågar köra small till large.
Jag har inte det problemet då hon är fördig på small.

Edit. Canyon skriver 149 ja. Fair enough även om det är en liten cykel när man är 166cm.

Edit 2. Nej, 2xs 149-158, xs är 158 - 166..
Men om man slänger 2xs på tippen så blir xs bra 149-158.
De har samma höjd och det finns ingen anledning att köpa den kortare

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp