MTB bredd på styret?

Boldtaar

Medlem
MTB bredd på styret?
Verkar vara en trend med väldigt breda styren på nya cyklar?
Men jag tycker det känns väldigt otympligt i skogen. Vad är den nya HappyMTB standard?

Min gamla hardtrail från 2005 hade ett styre som var 58cm brett medan min ny har 70cm vilket jag tycker känns enormt.

Funderar på kapa ner det några centimeter då jag redan fastnat med styret och vurpat några gånger.
Men hur mycket ska man våga kapa?

Senast ändrad:
MTB bredd på styret?
Tänk på att det sticker ut bara 6 cm på varje sida själv gillar breda styren känns mer stabilt isåfall kapa 1 cm varje sida i taget. :)

Senast ändrad:
MTB bredd på styret?
Klassisk XC geo Lång stam + smalt styre + brant gaffelvinkel
har ersatts med
kort stam + brett styre + flack gaffelvinkel samt i vissa fall längre ram topprör

Roligare och tryggare utför, de flesta kör ju för skojs skull, tävlar inte XC liksom.

Jag började på 620, har sen kört 750mm och stannat på 710. Men jag är stor och 2m lång.

Se till att alla reglage och grejer fortfarande får plats inåt innan du kapar.
Om du saknar jigg kan en gammal bar-end vara en bra guide för sågen.

MTB bredd på styret?
Gick från 640 till 700 och det känns toppen! En gnutta brett i början, men nu när jag har vant mig så vill jag aldrig mer ha ett smalt styre.

MTB bredd på styret?
730mm här, 178 lång och väldigt smalaxlad. Gick från 660 till 690 först och tyckte inte det blev så stor skillnad mer än att man kompenserade för den twitchiga styrningen som en kortare styrstam annars ger. När jag gick upp till 730 så kände jag däremot en stor skillnad även i stabilitet och "häv", framför allt utför i stök. Kan inte heller tänka mig att köra med kortare än ~720 nånsin igen - därmed inte sagt att det funkar för precis allas åkstil och slingor.

MTB bredd på styret?
Det ser fett ut med breda styren, men smala passager blir knepigare. Man får liksom lirka sig förbi. Annars blir det som för JojjeM på "Lasses slinga":
filename=Oktoberkvall_15.jpg

/K

MTB bredd på styret?
Jag "råkade" ut för samma problem när jag köpte min nya MTB för 3 v sen och efter att ha kapat 2,5 cm på varje sida så blev det ganska stor skillnad trots attt det bara är 5 cm

Min gamla hade 57 cm och min nya hade 70 cm styre

MTB bredd på styret?
Jag har kört 68 i många år har testat lite olika längder, på senare tid. Har just nu fastnad vid 71cm. Försökte gå tillbaka till 68cm, för att lättare komma mellan träden. Men det kändes för smalt. Visst är det större risk att slå i träd men min balans är bättre i stök och låga farter.

Mitt tips är att inte kapa styret utan istället köp ett kortare, ev begangnat. Du vill snart ha tillbaka ditt längre när du fått upp farten. ;)

MTB bredd på styret?
Beror lite på cykel med. Körde med en Lapierre Zetzy AMhoj med 700styre som jag tyckte kändes smalt. Har 600mm på min Scalpel och där var 640mm jättebrett. Ju högre styret sitter desto bredare tycker jag jag vill ha.

MTB bredd på styret?
Jag har 760 lowrise på min Orange MIII med 50mm styrstam utan spacers och 100mm gaffel, borde bli ungefär samma höjd som en Scalpel :)
Fast sadeln är ju rätt mkt lägre å andra sidan.

När jag tänker på det har jag faktiskt 760mm styre och 50mm stam på alla mina hojar (DH, AM och 4x), grymt värt med lite bredd på styret tycker jag, och sällan man inte ryms mellan träd i alla fall där jag cyklar (och ja, jag har även kört i Hellas).

MTB bredd på styret?
720 på XC cykeln och 4x och testar just nu 780 på AM. AM-hojen blev som en helt annan cykel med den extra bredden, mycket mer lekfull och lätthanterlig.

MTB bredd på styret?
Trenden går ju mot bredare styren, och jag testade en Banshe Rune med et 800mm styre här i julen. Kom hem och bestämde mig byta ut mitt 720 mm som jag tycker är för smalt på AM hojen. Så nu sitter det et 800mm sytre på hojen, men tror jag ska kapa det lite. Finns det några riktlinjer på bredd vs längd? Kan ju kapa lite i taget så klart. Några synpunkter?

Har 750mm på DH'n som skal bytas mot bredare.

Vad kör ni med på AM och DH? Finns ju styren som är bredare än 800mm också nu.

MTB bredd på styret?
För mig känns 700 rätt bra på AM, kanske 720 men aldrig provat. Blir 700 på XCcykeln nu först men kanske går ner emot 680 senare, får se hur de känns.

MTB bredd på styret?
Tjena!

Kommer ihåg när jag började köra med 730 styre för över tio år sedan, folk tyckte man var helt fel ute.. Jag är fortfarande kvar där..

MTB bredd på styret?
anders_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör också 58cm. Köpt på den tiden det var
> modernt.

Samma här har kört på 58cm i ca 10 år...men har nu köpt min 1:a 29:a å kör nu med 66cm som känns jättebrett....men tror jag kommer å vänja mig... :)

MTB bredd på styret?
Illumination skrev:
> Trenden går ju mot bredare styren, och jag
> testade en Banshe Rune med et 800mm styre här i
> julen. Kom hem och bestämde mig byta ut mitt 720
> mm som jag tycker är för smalt på AM hojen. Så
> nu sitter det et 800mm sytre på hojen, men tror
> jag ska kapa det lite. Finns det några riktlinjer
> på bredd vs längd? Kan ju kapa lite i taget så
> klart. Några synpunkter?
>
> Har 750mm på DH'n som skal bytas mot bredare.
>
> Vad kör ni med på AM och DH? Finns ju styren som
> är bredare än 800mm också nu.

Körde tidigare med 760mm på DHn men gick oxå upp till 800mm. Körde med det en säsong men ligger nu på 780mm på både DH/Enduro hojen.

MTB bredd på styret?
Jag kör ett Salsa-styre på 710mm på HT'n. Det känns dock aningens brett. Men innan jag sågar så ska jag exprementera lite med styrstammaf och spacers.

På enduromoppen har jag 780mm vilket känns helt perfekt. Men som sagt, det beror ju helt på geometrin och ändamål. Renthal Fatbar heter styret..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    65.4 KB · Besök: 73
MTB bredd på styret?
Ni som kör med styren som är 700 mm eller bredare. Hur gör ni när det är lite smalare stigar med relativt tät växtlighet runt omkring alternativt träd/stenar som står väldigt nära stigen?

Har ni någon hemligt knep som ni vill dela med er av?

MTB bredd på styret?
680mm kom min cykel med och utan tidigare vana av brett styre så blev jag ändå positivt överraskad ute i spåren, tycker dock fortfarande att det "känns" brett så bredare skulle jag nog inte vilja ha. Största meket är transport i och in/ut från bostaden =)

filename=HB1.jpg

MTB bredd på styret?
StinkySupreme skrev:
> Det ska finnas ngt mer seriöst sätt hur man kan
> räkna ut hur mkt bredare styret ska var beroende
> på hur mkt kortare styrstamm man har för att
> sittpositionen ska bli den samma.

Det måste vara ett oerhört seriös formel i så fall. Min erfarenhet är att jag ändrar vinkel både i armbåge såväl som axel när styrbredden ändras. Enkel trigonometri med en fast längd från axel till hand kommer inte ge rätt resultat.

Teori är roligt men i det här fallet onödigt komplext. Köp ett rejält brett styre och testa. Flytta in handtagen och prova olika placeringar innan ni kapar.
Viktigaste rådet är ändå att inte bry sig om vad andra kör med. Lyssna på argumenten för smala respektive breda styren, ja, men sen måste du bilda dig en egen uppfattning om vad som är rätt för dig.

Den största vinsten med bredare styre är för mig den utökade rörelsefriheten det ger. Testa med ett kvastskaft. Håll händer axelbrett på ungefär det avstånd från kroppen som du normalt har styret. höj och sänk lodrätt. Flytta isär händerna och gör om. Vilket kändes bäst? Prova även styrutslag i båda positionerna. Beroende på hur du är skapt så kommer det ena eller andra att kännas bättre.

MTB bredd på styret?
Rickard.v skrev:
> 58 på 90talet.
> Men nu med comeback på 29" sitter det 68.
> Kändes lite för brett men med barends blev det
> perfekt. Ca 65.

Visst ditt grepp blir smalare men styret blir ju inte kortare av barends.. :-) 68 mm och på det barends känns som en given kombination om man vill kroka fast i första bästa träd.. Men smaken är ju som baken..

MTB bredd på styret?
s skrev:
> StinkySupreme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det ska finnas ngt mer seriöst sätt hur man
> kan
> > räkna ut hur mkt bredare styret ska var
> beroende
> > på hur mkt kortare styrstamm man har för att
> > sittpositionen ska bli den samma.
>
> Det måste vara ett oerhört seriös formel i så
> fall. Min erfarenhet är att jag ändrar vinkel
> både i armbåge såväl som axel när styrbredden
> ändras. Enkel trigonometri med en fast längd
> från axel till hand kommer inte ge rätt
> resultat.
>
>
>
> Teori är roligt men i det här fallet onödigt
> komplext. Köp ett rejält brett styre och testa.
> Flytta in handtagen och prova olika placeringar
> innan ni kapar.
> Viktigaste rådet är ändå att inte bry sig om
> vad andra kör med. Lyssna på argumenten för
> smala respektive breda styren, ja, men sen måste
> du bilda dig en egen uppfattning om vad som är
> rätt för dig.
>
>
>
> Den största vinsten med bredare styre är för
> mig den utökade rörelsefriheten det ger. Testa
> med ett kvastskaft. Håll händer axelbrett på
> ungefär det avstånd från kroppen som du normalt
> har styret. höj och sänk lodrätt. Flytta isär
> händerna och gör om. Vilket kändes bäst? Prova
> även styrutslag i båda positionerna. Beroende
> på hur du är skapt så kommer det ena eller
> andra att kännas bättre.

En tumregel om styre/styrstam då?
http://www.bikeradar.com/gear/article/trail-tech-are-wider-bars-better-bars-36350/
Håller förövrigt med dig helt och hållet.

MTB bredd på styret?
Är trenden mot bredare styren behovsdriven, modedriven eller driven av cykelindustrin som vill sälja nya styren? Jag tror i a f minst på det förstnämnda.

MTB bredd på styret?
Prästbol skrev:
> Är trenden mot bredare styren behovsdriven,
> modedriven eller driven av cykelindustrin som vill
> sälja nya styren? Jag tror i a f minst på det
> förstnämnda.

Trend? Jag skulle vilja se det som ett behov i första hand. Ett behov för att uppnå full kontroll och perfekt harmoni mellan cykel och cyklist.

Jag tycker min cykel är snyggare med original 65 cm, men tycker samtidigt den är skönare att stigcykla på med 72 cm.

MTB bredd på styret?
Jag gick från 680 till 780 för ett år sedan, kändes perfekt tyckte jag då.
Men jag kommer att korta ner det till nån stans mellan 720-750, jag tycker bredden gör att jag inte får samma rörlighet som med ett kortare styre.
Lite som kvastskaftet S pratar om, håller du för brett kan du inte röra det lika mycket fram och tillbaka.

MTB bredd på styret?
jo, jag känner igen det där. Nu är jag ganska kort då, men min Canyon kändes som en buss med 720 bredd, men blev perfekt med 680 bredd på styret. :)

Frid!

MTB bredd på styret?
Lirka. Det går att trä igenom ett styre som är bredare än passagen. Man får träna lite trackstand på köpet. Styret på min Cotic singlespeed är 800 mm.

medium_P1010469.JPG

Hubbe skrev:
> Ni som kör med styren som är 700 mm eller
> bredare. Hur gör ni när det är lite smalare
> stigar med relativt tät växtlighet runt omkring
> alternativt träd/stenar som står väldigt nära
> stigen?
>
> Har ni någon hemligt knep som ni vill dela med er
> av?

MTB bredd på styret?
gandhi skrev:
> Lirka. Det går att trä igenom ett styre som är
> bredare än passagen. Man får träna lite
> trackstand på köpet. Styret på min Cotic
> singlespeed är 800 mm.
>
> https://phaven-prod.s3.amazonaws.com/files/image_p
> art/asset/920545/xFATSuT7GflEX48lULHyRb5PdFE/mediu
> m_P1010469.JPG
>
>
> Hubbe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som kör med styren som är 700 mm eller
> > bredare. Hur gör ni när det är lite smalare
> > stigar med relativt tät växtlighet runt
> omkring
> > alternativt träd/stenar som står väldigt
> nära
> > stigen?
> >
> > Har ni någon hemligt knep som ni vill dela med
> er
> > av?

Satans fett! (Det är allt jag kan prestera i skrift just nu...)

MTB bredd på styret?
Om man kör enpetare eller enkelklinga fram (vilket är poppis nuförtiden) så har man hjälp av ett bredare styre när man bänder och bryter i uppförsbackarna. Mer hävstång helt enkelt. Att det också ser fett ut gör inte mig något. Om man går upp i bredd får man nog också korta ner styrstammen lite för att få rätt kombination. Styrstammen är 70 mm på Coticen, men 110 mm på Ninern (som har 680 mm styre).

/K

Tillbaka
Topp